Nee leren

hallo allemaal

ik heb een zoontje van bijna 9 maanden oud. Hij kan al een tijdje kruipen en ook staan. Hij begint nu ook al een beetje te "lopen"langs de tafel en bank.
Nu wilt hij natuurlijk overal aan zitten als er iets op tafel staat, kan ik hem dit al af leren?? en hoe ga ik dit aanpakken?
We halen nu elke keer alles van tafel, maar ik vind dat dit eigenlijk niet de bedoeling is en dat hij moet leren dat hij eraf moet blijven.
Vrienden van hebben een zoontje van anderhalf en die zitten de hele dag aan de grote tafel omdat de kleine alles van tafel gooit als hij er bij kan. Dit is niet de bedoeling dat dat bij ons gaat gebeuren.
Maar hij is natuurlijk wel nog heel erg jong en snel met staan enz. Dus begrijpt hij het als je nu nee zegt dat het niet mag?
hoop dat het zo een beetje duidleijk is.

groetjes silvia

Ja, dat is eenn goede vraag.
Ik kijk mee.
Want af en toe denk ik hier ook, doe ik het wel goed??
Als ik van anderen hoor wat hun baby’s van 10 maanden al begrijpen en doen lijkt Sarah nog zo klein.
Ze zit ook overal aan, en als ik dan NEE zeg moet ze heel erg lachen.
Tja, ik heb het nog nooit echt gedaan, dus kent ze het ook niet.

Hier op de kleine tafel staan ook een paar dingen die breekbaar en gevaarlijk zijn, en die zet ik altijd weg. Ik heb nl het idee dat ze dat echt nog niet snapt of zal snappen.

Lilypie First Birthday tickers

Hoi Silvia, je kunt het beste zorgen dat er 1 of 2 dingen zijn waar jouw kleine echt niet aan mag komen, en daar consequent nee op blijven zeggen. Dat hebben ze best snel door maar nog niet altijd is een kwestie van geduld.
Om het jezelf makkelijk te maken en niet de héle dag alleen maar nee te zeggen zou je de gevaarlijkste dingen toch beter even weg kunnen zetten want alleen negatieve aandacht lijkt me niet goed. Je kunt ook beter i.p.v. alrijd alleen: neezeggen dat mag nieten dan een ander speeltje aanbieden wat wél mag. Zo doen wij het ook en gaat best goed, meestal draaid hij om als ik zeg Joaquin, dat mag niet! Maar heel af en toe kruipt hij nog naar de tv en stereo (daar mag hij bij ons niet aankomen) en dan schud hij al nee als hij die richting op gaat hahaha, maar hij weet het dus wel en ik blijf gewoon volhouden! Er komt een dag dat hij het echt niet meer doet.

Zo zou ik het aanpakken, succes xxx

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Jep daar sluit ik me helemaal bij aan.
Hier staat ook niet veel op tafel en dat wat er staat moeten ze gewoon afblijven.
Consequent NEE zeggen en na 3 keer het kind daar weghalen en bij zn eigen speelgoed neerzetten.

Hier weet mevr al heel goed wat nee betekend, want dan draait ze zich om en kijkt je met een grijns van oor tot oor aan.

Ja echt???
Zal die lach van deze Sarah ook om die reden zijn?
En die methode vind ik ook wel wat hebben, ga het eens proberen.
Want alles in één keer lijkt me ook geen optie.

Lilypie First Birthday tickers

hahahah hier ook lachen als je nee zegt. maar idd naar 3x en dan daar weghalen en bij zijn eigen speelgoed zetten is wel een goed idee.
Wil ook niet de hele tijd nee zeggen. Lijkt net of hij helemaal niks mag. hahaha.
maar ga het eens proberen.
bedankt voor de tips.

Ik zeg eerst Colin, nee en dan oeioeioei vrij hard en dat snapt hij nu wel. Bij Nee keek hij vaak alleen maar om en ging dan lekker door. hahaha
Maar hij snapt het wel als iets niet mag. Hij heeft soms gewoon geen zin om te luisteren.

22-12-2009 colin geboren

Hier gaat het eigenlijk helemaal vanzelf. We hebben gelijk toen ze begon met kruipen gezegd dat ze niet aan de katte brokjes en de kattenbak mocht komen en dat deed ze ook gewoon niet. Ze begreep blijkbaar heel goed wat nee betekend. In het begin haalde ik wel heel veel spullen aan de kant maar nu zeg ik even dat ze er niet aan mag komen en is eht goed. Als ik soms even neit goed op let dan gebeurd het nog wel eens dat ze toch ergens aan zit. Dus ze probeert het dan toch nog wel een keer. Zo heeft ze dus een keer het bakje met kattebrokjes op de kop gezet haha. Alleen papier in de mond stoppen kan ze wel hardnekkig blijven volhouden dus ik voorkom dat ze iets van papier in de handen krijgt.

Wij hebben nooit wat van de salontafel gehaald.
Je bent er bij, en je kunt gewoon zeggen wat wel en wat niet mag.
Nee kennen ze maar al te goed.
Weten precies wat dat betekent.

En ja, af en toe gaat er wel eens wat omver.
Af en toe valt er iets op de grond.
En af en toe gaat er iets kapot.
Dan duidelijk laten weten dat dát toch niet de bedoeling is,
en de boel weer opruimen.

Maar zo leren ze het wel.

M.

Zodra ze snappen “wil je een koekje” snappen ze ook wat “nee” betekent! Gewoon vol blijven houden met nee zeggen. Dat zal in het begin niet makkelijk zijn maar na een poosje weet die kleine mop dondersgoed wat er van hem verwacht wordt.

Wij hebben hier ook nooit iets weggezet. Ze moeten maar leren welke spullen van de grote mensen zijn.

Want weet je wat er gebeurt als je dingen wegzet tot ze het woordje nee snappen? Zodra je het terugzet omdat je denkt dat de periode voorbij is dat ze overal aan zitten, gaan ze toch aan de dingen zitten die je weer op hun plekje zet. Want het is nieuw, dus interessant!

En let op wat er ook gaat gebeuren: die kleine slimmerik gaat dingen pakken en aan jou geven. Zo kun je er eigenlijk niet boos op worden, want hij geeft het toch aan jou? Hij speelt er toch niet mee?!

Dus alles wat niet direct gevaarlijk is lekker op z’n plekje laten staan en stug doorgaan met nee zeggen en die kleine mop weghalen bij de spullen die van papa en mama zijn.

Groetekes, Sje

Hier ook eentje die al nee begint te schudden als hij iets van plan is waarvan hij al weet dat dat niet mag. Dus, idd nee begrijpen ze wel maar ze maken er vaak een spelletje van. Hier ligt hij in een deuk als ik bij de plant kom staan en keer op keer nee blijf zeggen. Doordat hij al achterkom begint te kijken tijdens kruipen snappen ze volgens mij echt wel dat ze iets “spannends” gaan doen. Het belangrijkst is natuurlijk consequent blijven. Maar heel soms zie ik die ondeugd en moet ik stiekem toch eventjes lachen, prachtig die ondeugd.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers