Ha meiden,
Al weer 2 weken terug in la France na 10 dagen in een toch wel zonnig Nederland. De vliegreis is fantastisch verlopen, Emilie heeft zich geweldig gedragen. Tijdens onze vakantie heeft ze geleerd te kruipen (zandzakken voor de deur!!!), en bij tuiskomst is het leven hier in huis daardoor ook flink veranderd. De kleine kruipt uiteraard overal naartoe en wil overal haar handjes in, op en tussen zetten. Gevolg: Ik loop de hele dag ‘nee’ te zeggen en probeert dus op allerlei mogelijke manieren haar te leren wat ze wel en wat ze niet mag. Hetzelfde geld voor het op de grond gooien van speelgoed, maar ook eten en drinken, als ze in de kinderstoel zit. Op een gegeven moment probeerde ik het door na een paar keer ‘nee’ te zeggen haar een tik op haar hand gegeven als ze het weggooide maar ook dat hielp niet, ze werd alleen maar boos en ging zelfs het spelletje ‘wie houd het het langst vol’ spelen door uit boosheid haar eten juist op de grond gooien en me zo uitdagen.
EErlijk gezegd ben ik ook niet zo voor slaan (dwz corigerende tik). Ik begreep dat in nederland nu het zelfs niet meer mag volgens de wet?! Gaat een beetje ver denk ik, maar goed… Slaan is onmacht en als je er eenmaal mee begint, waar eindigt het dan?
Dus, ik vroeg me af hoe jullie je kleintjes van 9 maanden’ die graag van alles willen doen wat niet mag, het ‘nee’ leren.
Wie o wie?
Groetjes en liefs
Anouschka en Émilie