NEE fase

hoi,

oeeee krijg er wat van. volgens mij(weet ik wel zeker) zit lieke in de NEE fase!
Verschrikkelijk zeg. En dan weet ze ook niet wat ze wil.
Ik stel geen vragen meer aan haar maar zeg gewoon kom we gaan naar de winkel bijv.
Zelfs dan is het Nee. Jasje aandoen NEE. Eten NEE echt alles is NEE en meteen huilen.
Als ik ze wel een keuze geef bijv welk koekje lust je? zegt ze die en dan geef ik die en NEEEE en huilen en wil ze de andere weer!
GRRRRRRR. Ook met naar bed gaan weer als papa het wil doen NEEE mama doen.
Iemand tips? want ook als ik ze geen keuze geef/negeer is en blijft het NEE!

groetjes Gytha

Veel Nee’s negeerde ik gewoon want het enige wat ze willen bereiken is dat je met ze in discussie gaat en dat moet je voorkomen. Ik weigerde in onderhandeling te gaan met een opstandige peuter. En op een gegeven moment ben ik zelf overal nee op gaan zeggen als ze iets vroegen. Toen was het snel afgelopen met die grapjes want toen merkten ze hoe irritant het eigenlijk was.

Bijkomend nadeel: toen ik zei “irritant he als iemand alleen maar nee tegen je zegt?!” en dan krijg je als vraag “Wat betekent irritant?”. Zucht…

Dus dan krijg je de vraagfase! Ook erg leuk! “Mama, hoe maken ze pannen?”. Zucht…

Groetekes, Sje

idd een goede ga ik dadelijk meteen toepassen en zeg ik ook op alles Nee!
Echt een irritante fase is dit.
Vanmorgen was het zo erg lieke boterham. Ja zei ze dus ik een boterham gemaakt zet het haar voor NEE. Zei ik moet mama het weggooien dan? Zei ze dood leuk JA!
oeee kon haar wat maar die boterham ging dus weg en of ze vanmiddag honger had!

groetjes Gytha

Groot gelijk dat je die boterham inderdaad weggegooid hebt! Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben. Meteen laten zien dat er niet met je te sollen is en dat ze bepaalde grapjes niet moet uithalen! Dus je was al goed bezig.

Ben benieuwd hoe ze reageert als je overal nee op gaat zeggen! Haha!
Alleen maar doen als zelf ook weer zo’n nee-uurtje heeft anders snapt ze er straks niks meer van.

Ik gaf ze elke dag opnieuw de kans om gezellig en vriendelijk op te starten. Zodra ze weer begonnen te dreinen met dat nee-zeggen, was ik er klaar mee en konden ze overal nee op terugkrijgen.

Groetekes, Sje

He Gytha,
Whaha, Nina heeft die neefase nu ook al een tijdje. Alles is gewon nee, nee, nee. Dat is 1 van de weinige woorden die ze krachtig uit doet spreken en ze kijkt erbij met veel overtuigingskracht. Ook jui jui met haar vingertje zwaaien kan ze goed. Als Nina nee zegt bijv. tegen het eten. Dan zet ik gewoon het eten neer en loop weg. Als ik dan om het hoekje kijk dan is ze toch aant eten. Maar als ze een koekje vraagt en ze zegt nee en ze slaat erheen dan heeft ze pech gehad en dan gooi ik het weg en krijgt ze ook geen ander.Ze begint volgens mij nu echt te denken dat zij me de les kan lezen en die gezichtsuitdrukking op haar gezicht. whahaha. groetjes chantal

Chantal

Hoi,

Zoveel mogelijk negeren en wat die keuzes betrefd toch af en toe blijven stellen hoor. En als ze het toch niet eens zijn met de keuze pech die heeft ze gekozen.
Ik zei en zeg altijd das dan jammer maar deze heb je net gekozen en deze krijg je dus.
Ook met kleding nu ik geef haar twee optie’s en diegene die ze als eerste keist die trekt ze ook aan ook al is het tijdens het aankleden er niet mee eens. Ook de keuze niet te lang laten duren ik tel meestal in mij zelf tot twintig rustig en dan vijf keer hard op dan moet ze de keuze gemaakt hebben anders maak ik die.
Met jas aantrekken was het nee nou pech dan helpt mama en dat vinden ze niet leuk als ze alles zelf gaan en willen doen.
Eten gewoon aanbieden en eet ze niet pech na bijv. 20 minuten gewoon weghalen ze gaan vanzelf wel weer wel eten.

Dus negeren en volhouden aan wat jij wil gaan doen.

groetjes

lon106

Nog leuke creatieve kledingkeuze-tip als je niet wilt onderhandelen met je peuter en je wilt hem/haar het gevoel geven dat hij/zij zelf mag kiezen:

Ik legde altijd het setje klaar waarvan ik wilde dat ze het aantrokken, daarnaast een setje waarvan ik wist dat ze het minder leuk vonden. Als ze dan niet konden kiezen en om nog een setje vroegen, legde ik er een setje bij wat ze nog minder leuk vonden. Uiteindelijk kozen ze eieren voor hun geld en kozen het setje waarvan ik wilde dat ze het die dag zouden dragen.

Ik blij en zij uiteindelijk ook blij omdat ze zelf hadden mogen kiezen. Haha, makkelijk voor de gek te houden op die leeftijd.

Groetekes, Sje

Hoi,

Sje dat is nog een creative oplossing moet ik onthouden. Soms dan leg ikhet gewoon sávonds klaar en meestal denk ze er s’morgens geen eens bij na wat ze aantrekt dus daar heb ik nog wel een gelukje zeg maar.
Maar ze kan redelijk goed kiezen maar soms denk ik dat ik jou manier ook maar eens introduceer./ moet toepassen ze heeft van die dagen.

groetjes

lon106

Hallo allemaal,

Larissa zit duidelijk ook in een sprongetje en ze krijgt alweer de tweede kies!

We waren donderdag bij het CB en Larissa weegt nu 9.100 gram. Ze heeft qua gewicht altijd onder de curve gezeten, maar goed het is dan ook geen grote meid. Voor de rest doet ze het hartstikke goed. Nu zeiden ze bij het CB tegen mij dat ik Larissa minder melk moet geven. Ze krijgt nu: s’ morgens fles 180+6 schepjes/ s’middags 150+5 schepjes na de boterham, als ze warm heeft gegeten bij kdv soms niet en soms wel als ze slecht heeft gegeten, thuis eten we nooit warm tussen de middag dus deze fles krijgt ze voordat ze haar middagdutje doet en als laatst krijgt ze voor het slapengaan rond 20:00 uur nog een fles van 150+5 schepjes +2 lepeltjes rijstevlokken. Ik geef haar nu nog peuter groeimelk van Nutriolon, omdat ik vond dat Larissa het toch nog even nodig heeft en niet na 1 jaar al gelijk over kan stappen op de gewone melk. Volgens het CB moest ik en van de fles af en uit de beker laten drinken en s’morgens een boterham geven. Voor de dagen dat ik thuis ben lijkt me dat geen probleem de ander dagen sta ik al om 06:30 uur op en lijkt me niet dat ik zo snel nog een boterham bij Larissa naar binnen kan laten werken en melk uit een beken kan laten drinken! Hoe oud waren jullie kindjes toen jullie ze melk uit een beker lieten drinken? Wat vinden jullie geef ik haar teveel melk? Ik heb heel eerlijk gezegd nog niet geprobeerd om haar s’morgens een boterham te geven, maar ik denk dat ze me ook raar zal aankijken hoor…wat vinden jullie?

En nog iets, ik weet dat ze nu in een sprongtje zit, maar ze is echt niet normaal eenkennig! en dan hangt ze echt voor 99.999999999999999% van de tijd aan mijn broek. Ze wil niks van haar vader weten, terwijl ze zo gek is op hem normaal. Hij hoeft haar niet te dragen niks, het gaat met moeite. Maar zelfs als ze bij mij is en ze zit bij me op schoot, ze blijft maar dreinen. De laatste week gaat dat zo vanaf dat we donderdag thuis zijn, vanaf dat ze wakker wordt tot dat ze gaat slapen. En als ik haar negeer en niet draag, wat ze heel vaak wil, dan gaat ze echt hard zitten huilen. Daarbij kan ze me soms ook aardig pijn doen, ze bijt me, hiervoor doe ik voor straf wel in de box en zeg dat het niet mag, maar ze doet het nu zo vaak, soms negeer ik haar. Altijd als ze het doet, dan kijkt ze me wel aan van kijk eens mama ik bijt je toch. Soms dan trekt ze uit het niets aan mijn haren of knijpt me in mijn wang. Dit is echt iets van deze week. Ik zeg dan tegen haar dat het niet mag en dat ze mama moet aaien en dan doe ik het voor. Ze doet het na, maar soms na een tijdje doet ze het toch weer. Pffff had ergens iets gelezen over positief opvoeden en dat je niet alleen maar aan het negatief gedrag aandacht moest geven en soms moet negeren, maar dat werkt nu blijkbaar hier niet. Ik ben ook niet zo lekker deze week + de hele dag onafgebroken gedrein van Larissa…echt zit er nu wel een beetje doorheen. Ik weet ook soms neit meer of ik het moet negeren of moet straffen…

Our littel angel is Larissa