Nauw

Op de controles bij het CB zegt de verpleegkundige steeds dat het voorhuidje van Julians ‘piepie’ (te) nauw is.
Ze vraagt dan ook altijd of hij pijn heeft bij het plassen, of goede natte luiers houdt. Dat is gelukkig zo!
Ik hoop alleen niet dat dit tot een besnijdenis gaat leiden?

Wie heeft hier ervaring mee en kan ons advies geven?

Groetjes!

Lilypie Second Birthday tickers

Heeft ie er last van? Ontstekingen soms ofzo?

Ik zeg: goed dat ze er op letten! Wij zijn vanaf ongeveer 1,5 jaar verschillende keren bij de HA geweest omdat het vaak ontstoken was (zeker 6x per jaar) en werden iedere keer maar weer met een zalfje weggestuurd.

Uiteindelijk zijn we verhuisd toen hij 3,5 was en toen bij een andere HA terechtgekomen, had hij wéér eens zo’n ontsteking, dus toch nog maar eens laten zien. Die dokter heeft r nog geen 2 tellen naar gekeken en snel doorgestuurd naar de uroloog voor besnijdenis. Hij is toen net voor zn 4e verjaardag geholpen.

Waar je op kunt letten is (tja alleen als hij op het potje of wc plast natuurlijk…) als hij plast, of zn plassertje dan een beetje opblaast als een ballonnetje voordat de plas eruit komt. Dan is het echt te nauw en moet eraan geopereerd worden.
Maar vaak willen ze nog even wachten omdat t regelmatig vanzelf goed komt.

Als hij er nu nog geen last van heeft zou ik me er niet te druk om maken, en met een jaar of 3 nog eens laten nakijken. Als het dan nog te nauw is zou ik wel laten opereren. Anders kan hij er later last van krijgen (misschien nog niet zo eens met plassen, maar anders wel als 'ie een vriendinnetje heeft zeg maar ). Dan kun je hem beter als peutertje laten besnijden als dat het met 16 ofzo moet gebeuren…

Ten eerste: noem het gewoon plasser.
Dat is een keurig woord, en geeft de komende jaren
precies aan waar ie voor is :smiley:

Volgens mij hoeft het geen besnijdenis te worden,
maar zijn er andere mogelijkheden.
Trouwens, besnijdenis hoeft toch ook niet erg te zijn?
Misschien eens met de huisarts bespreken.

M.

Het zoontje van mn zus is er ook net aan geopereerd (besneden dus, dat komt op hetzelfde neer alleen met een andere betekenis). Hij is net 4. Het gaf problemen met plassen en ontstekingen dus tja dan heb je uiteindelijk niet zoveel keuze…
Hij heeft er niet zo veel last van gehad gelukkig. Even een dag of wat in een ruime joggingbroek ipv een spijkerbroekkie maar al gauw was ie gewoon weer aan het spelen en nergens last van! Tuurlijk is het niet leuk als je kindje dit moet ondergaan maar als het medisch noodzakelijk is heb je geen keuze…

Voor zover ik weet doen ze een dergelijke operatie meestal niet bij hele jonge kindjes zoals Julian, (tenzij hij al flink wat ontstekingen en probelemen met plassen heeft), er is nog best kans dat het voorhuidje van Julian gewoon nog niet ‘los’ heeft gelaten, dat kan ook pas met 3 jaar ofzo zijn.

Ik kan me niet herinneren dat ze hier specifiek naar hebben gekeken bij Jasper, we moeten over een week weer naar het CB, zal er voor de zekerheid ook eens naar vragen.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

@Bakmama: ik ben altijd bang dat als mensen op rico passen of hij op school is dat ze dat toch met de verschoning naar achter schuiven omdat ze niet beter weten, en ik denk er niet altijd aan dat te zeggen maar ik neem aan dat mensen dat gewoon weten op school maar idd je hebt gelijk het zit nog verkleeft bij de kleintjes

enne rico heeft dat volgens mij niet ik heb er nooit wat van gehoord maar als je echt twijfelt laat je dat toch een keer aan de HA zien?

Vinden jullie het allemaal nou zo erg als je kind besneden moet worden?
Weet je wel dat dat veeeeeeeeeeeel hygienischer is!

Mijn oudste is ook besneden, maar ook omdat hij een hypospadie had (Aller aller lichste vorm).
Onze tweede word straks ook besneden!
Ik vind het er veel mooier uit zien, en het is gewoon fijner en schoner!

Liefs, Melanie

Tja ik snap het probleem ook niet zo…
Tuurlijk is het niet leuk als je kindje geopereerd moet worden… Een operatie is nooit leuk. Maar je weet waar je het voor doet, en als het toch nodig is kan het maar beter op jonge leeftijd gebeuren.
Maar verder is het gewoon een ‘standaard ingreep’ die bij heel veel kindjes voorkomt, net als bijv. buisjes en amandelen.

Enne… dat besnijden is echt niet op een enge rituele manier ofzo wordt gewoon heel hygiënisch in het ziekenhuis gedaan, even een velletje lossnijden en klaar.
(OK… ik zag er destijds ook heel erg tegenop hoor. Maar niet meer als met zn buisjes en amandelen. Gewoon het feit dat ie onder narcose moet… en dat je weet dat ie er even pijn van zal hebben.)

Hier hadden we de pech dat de zenuwblokkade die ze hadden gedaan (zodat hij de eerste uren niets zou voelen) niet werkte, en dat het na een paar dagen ging ontsteken dus hier was het niet zo’n pretje en heeft ie er een paar weken veel last van gehad.
Maar gelukkig komt dat heel weinig voor, en is het voor de meeste kinderen na een dag of 4 allemaal -op wat gevoeligheid na misschien- weer genezen.

Bedankt voor de reacties.

@suzsje: er wordt toch niet gesproken over een probleem?
"ik snap het probleem ook niet zo"
Er wordt toch alleen een vraag gesteld?
Als ik zeg, ik hoop niet dat het tot een besnijdenis zal leiden, dan geef ik toch alleen maar aan dat ik dit mn kind liever wil besparen. Logisch toch als moeder?
En dat het hygienischer is, staat vast ja. Maar als het niet hoeft…liever niet.
Gelukkig heeft hij (nog) geen last van ontstekingen e.d. Dus ik hoop dat het zo blijft. En idd aan de andere kant, misschien leidt het later wel tot seksuele problemen… Begin juli weer naar CB, ik zal het eens navragen.

Groetjes

@mamavanJulian, zo bedoelde ik dat ook niet.

Dat ging meer over de reacties die hier gegeven worden, alsof het zo erg is als het moet gebeuren…
Ik wilde alleen maar uitgeven dat als het moet gebeuren is dat meestal alleen maar een uitkomst, en zal het kind er alleen maar beter van worden.

Als een kind vaak oorontsteking heeft, wordt er nooit gezegd “ik hoop maar dat ie geen buisjes hoeft”. En als een kind een te nauw plassertje heeft… zou het wordt er ineens wel gehoopt dat ie niet besneden hoeft te worden.

Ffjieuw, gelukkig maar
Ik snap het ook wel hoor, maar het liefst bespaar ik Julian AL het leed van de wereld hahaha. En natuurlijk, als het gebeuren moet, dan moet het!

Ja ik vindt een besneden plasser wel mooier ja.
En uh het heeft 1 voordeel hè… (de man kan “het” langer volhouden) hahahahaha!

Tja ik kan niet anders zeggen dan dat ik er ook tegenop zag, want je weet niet wat je moet verwachten, maar daar kwam bij dat Noahs plasbuis toen die tijd ook verlengt is. was hij alleen besneden zoals we straks bij Joël gaan doen, dan is het een eitje… dan zal hij daar veeeel minder last van hebben dan Noah had.

Maar wat lijkt er je niet handig aan Bakmama?
Het is hetzelfde als ieder andere man hoor… alleen geen vel over de eikel.
Thats it!

Liefs, Melanie

Ohhh en nog een bijkomend voordeel (alhoewel jullie daar niet zo druk over maken, weet ik zeker, maar hier wel heel belangrijk) mannen die besneden zijn (en ook daar de vrouwen van) hebben een 50% mindere kans HIV besmet te raken! (onderzoek WHO & PSI, waar een vriendin van me aan heeft meegewerkt.) Toch niet zo’n verkeerde bijzaak. Als ik een zoon had, liet ik het er ook afhalen (vanaf week 6 mogelijk) mijn man is niet besneden (is nu ook een veel grotere operatie) dus bij hem laten we het maar! heeft hij geluk!

Hahaha, ik heb geen idee hoe het eruit ziet bij een volwassene ik vind het sowieso geen mooi ding
Maar hygiënischer is het idd wel.

Minder kans op HIV wist ik niet… maar laten we hopen dat ik me daar ook niet druk om hoef te maken.

@Bakmama, Jorg had laatst toch ook een tijdje dat hij nauwelijks plaste?
Zou dat er ook niet mee te maken kunnen hebben gehad? Als het regelmatig rood ziet wijst dat er volgens mij toch op dat t snel ontstoken is…

Ik hoop het ook niet voor je, Suzje, maar het is toch een fijne bijkomstigheid, zeker hier!