Nationaliteit kindje?

Hoi hoi,

Ik zou graag willen weten watvoor nationaliteit jullie kindjes hebben en als ze niet helemaal de nl nationaliteit hebben merken jullie hier dan veel van met de opvoeding?

Mijn zoontje Malik is half Nederlands en half Turks,
Ik vind het af en toe best zwaar, hij word ook 2talig opgevoed (nou ja ik ben meer met hem bezig dan zijn vader dus het Turks schiet er nog wel is bij in)
maar soms vind ik het best lastig dat het nationaliteitverschil er is en zou ik willen dat ik dit eerder had geweten ik zou dan wel 2x nadenken om met een Turkse jongen te gaan maar aan de andere kant zou ik mijn kleine ventje niet kunnen missen

hebben jullie ervaring hiermee??

groetjess Kimberley

Mijn vriend is Indisch, dus onze zoon half indisch maar er is geen verschil.
Mijn vriend heeft wel andere normen en waarden dan ik heb, en die past hij ook zelf toe.
Bijv: Vrienden van ons Oom en Tante noemen en met U aanspreken.
Iedereen groeten dmv 3 kussen.
Etc etc etc.

Verder merk ik absoluut niet dat onze zoon half indisch is.

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

Lilypie Tweede Ticker

Oke brutale vraag, maar heb je wel een goede relatie??? Sorry ik ben een beetje recht voor zijn raap. Haagse mentaliteit zeg maar

Overigens is Morgan 100% Nederlands en wordt dus enkeltalig opgevoed hoewel ze wel daddy zegt in plaats van pappa

Groetjes,

Michèle

papa is hier bulgaars maar we wonen in nederland dus er word hier alleen nederlands gesproken.
het zou andersom zijn als we in bulgarije zouden wonen, dan zou de hoofdtaal bulgaars zijn

ik vind het prima als kinderen 2 talig worden opgevoed maar het moet duidelijk zijn dat nederlands hier in nederland de eerste taal is en dat ze die ook prima kunnen spreken en verstaan op het moment dat ze naar school gaan

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hoi hoi, (ik ben nieuw hier)

Wilde even reageren op je vraag. Mijn dochter is Nederlands en Malawiaans, we wonen in Malawi. Spreken engels tegen elkaar. Mijn omgeving/ nanny spreekt Chichewa met haar (lokale taal) en ik spreek Nederlands met jaar. Verder denk ik idd dat het ook van je relatie afhangt. Mijn man en ik denken over aan aantal dingen hetzelfde en die proberen we door te geven aan haar, als we over bepaalde zaken anders denken zullen we beide kanten belichten en dan mag ze van mij zelf uitzoeken wat voor haar het beste is. (ze is nog maar 19 maanden, dus we hebben dat nog niet meegemaakt) Verder vind ik het balngrijk dat mijn dochter weet van haar 2 culturen en dat ze niet hoeft te kiezen, of ze Malawiaans of
Nederlands is, ze is het gewoon allebei! Ze hoeft ook niet te kiezen of ze blank of donker is; ze is bruin en dan is het toch goed!

Hoi

Hier ook 2 meiden met een indische vader.
Toen hij net hier in nederland was waren en wel cultuur verschillen maar inmiddels zijn we 15 jaar verder en is hij zo nederlands als maar wat.

Ze krijgen wel wat mee van de indische cultuur en vooral van het eten ,(mmmm) en kennen ook wel aardig wat woordjes maar spreken de taal niet echt.

Bianca

hallo
mij kids zijn half nederlands half albanees ze worden in principe nederlandstalig opgevoed maar leren vooral tijdens de vakanties bij opa en oma veel albanees
verder ligt het idd denk ik aan hoe sterk de relatie is je moet overal over kunnen praten als de meningen verdeeld zijn wij zeggen altijd dat we een eigen culttur hebben gemaakt zoals wij dat willen dus niet echt nederlands niet echt albanees en daar voelen wij ons prima in en de kinderen ook

groetjes

Ja ik denk ook inderdaad dat het met de relatie te maken heeft al heb ik verder geen problemen met hem, tuurlijk wel is een ruzie of normale relatiedingetjes maar niet iets wat met ons cultuurverschil te maken heeft.
wat ik alleen erg lastig vind is dat hij zelf niet echt als een moslim leeft hij doet waar hij zin in heeft doet niet aan ramadan, drinkt af en toe en dat soort dingen maar hij wil zich aan andere regels wel houden die hem uitkomen en dat stoort me nog wel is… verder is onze relatie best goed alleen deze verschillen (dus ook met opvoeden) zijn soms nog behoorlijk moeilijk.
maargoed we hopen er maar het beste van, het belangrijkste is mijn kleine mannetje en we willen allebei het beste voor hem dus we zullen er vast wel uitkomen verder. bedankt voor jullie reacties

groetjes kimberley

hmm sorry dat ik het zeg, maar je bent of Moslim of niet en niet alleen de lol en niet de lasten. Overigens vind ik dat voor alle geloven hoor. Net zoals ik vind als een katholiek die carneval viert maar niet vast daarna. Ik ben overigens niet gelovig verder.

Maar het lijkt me wel lastig. Ik bedoel Mervin en ik zitten best op 1 lijn maar wij hebben ook wel eens onze verschillen in opvoedingsgedachten en daar zit niet eens een cultuurverschil tussen. Hopelijk komen jullie er wel in goede harmonie uit. Enne laat als hij ouder is ook je zoontje zelf keuzes maken.

Groetjes,

Michèle

HOI KIMBERLY,

MIJN ZOONTJE IS OOK HALF TURKS.
iK BEN ZELF NEDERLANDS EN HEB 4 JAAR INNTURKIJE GEWOOND MET MIJN EXMAN.
tOEN ONS ZOONTJE GEBOREN WERD GING HET GOED FOUT TUSSEN ONS,DE CULTUURVERSCHILLEN KWAMEN INEENS ERG NAAR BOVEN.vOORAL ZIJN FAMILIE BEMOEIEDE ZICH OVERAL MEE.
dAT WAS VOOR DE GEBOORT OOK WEL,MAAR VEEL MINDER,EN KON IK HET MAKKELIJKER ACEPTEREN.
MAAR IN KON ER GEWOON NIET TEGEN DAT HUN BESLISTE WAT IK MET MIJN KIND MOEST DOEN,EN MIJN MAN GING DAAR HELEMAAL IN MEE.
IK BEN TOEN CEM ONS ZOONTJE 3 MAANDEN WAS NAAR NEDERLAND GEVLUCHT MET CEM.
HEB NU NOG STEEDS PROBLEMEN EN DREIGINGEN VAN MIJN EX,EN HIJ LAAT MIJ ZEKER NIET MET RUST TOT CEM 18 IS.
NEE VOOR MIJ GEEN BUITENLANDS MAN MEER.

Merel, je hoeft niet te schreeuwen (hoofdletters) we horen je toch wel

Groetjes,

Michèle

@ meral

Oooohh bah, wat vreselijk lijkt me dat zeg! Ik word er al helemaal misselijk van als ik dat hoor! Sterkte!

Mijn zoontje is half NL & half Moluks.
Ook mijn vriend is islamitisch, maar we ondervinden daar eigenlijk geen moeilijkheden mee, omdat we inderdaad op 1 lijn zitten.
Zo is het wel zo, dat Nayaro geen varkensvlees krijgt, we hebben het simpelweg niet in huis & ik heb er ook altijd rekening mee gehouden als ik potjes koop, ik eet dit zelf ook niet. Dus dat maakt het ook wel makkelijker natuurlijk!
Wel hebben wij ook veel bemoeinissen gekregen, vooral toen ik zwanger was …
Maar dit hebben wij snel met de wind mee laten waaien & afgekapt, want sowieso vond mijn vriend dat niemand ergens iets mee te maken had.
Zo was het zo, dat kennissen van de familie bijv: vonden dat wij moesten trouwen omdat ik in verwachting was, want officieel is sex voor het huwelijk natuurlijk verboden.
Mijn vriend heeft dit nog nooit van mij gevraagd, hij weet zelf dondersgoed dat ‘trouwen’ niet goed maakt dat hij zijn geloof niet heeft nageleefd.
En ik heb de mensen ook keihard gezegd: dat wij willen trouwen uit liefde & niet omdat dit moet ivm met een kindje.

Voor ons was het juist een streefpunt om te vechten dat we alles prima voor elkaar konden krijgen! En dat hebben we nu ook …
Het is denk geven & nemen, zoals altijd! haha

Nayaro - Danil / 14 September 2008

hier ook mijn dochter nederlands/ turks
en mijn vriend en ik hebben het zo afgesproken dat ze van beide culturen dingen mee ze krijgt allebij de talen zal leren ze is katholiek maar krijgt ook dingen mee van het moslimse geloof en dat gaat wel goed maar mijn vriend doet net zo als jouw vriend en doet ook gewoon alles wat ie wil doet ook niet mee aan de ramadam en drink ook op zijn tijd maar daar heb ik mee leren leven maar er zijn ook dingen waar ik niet eens mee ben en dat zeg ik dan ook maarik zal hem niet kunnen missen en mijn dochter al helemaal niet meer .

gr de mama van leyla

veronique daniels

Ik ben zelf Portugese en mijn man is Nederlands. Omdat wij in Nederland leven en Coen ook in Nederland moet opgroeien, hebben we het Nederlands op de eerste plaats gezet. Maar ik ben af en toe wel in het Portugees met hem bezig en mijn ouders, die wij regelmatig zien, spreken Portugees met hem. Hij wordt in januari 2 jaar en zegt al veel woordjes in het Portugees, maar het merendeel is Nederlands. Wij hebben een beeldwoordenboek in het Portugees en hij kent bijna alle woordjes in het Portugees.
Ik ben heel trots als hij “mijn taal” spreekt; wij vinden dat zo knap! Maar nogmaals, het Nederlands is en blijft de voertaal.

Het taalprobleem is - denk ik - bij jou niet de essentie; er zal waarschijnlijk meer meespelen.

Groetjes en succes met alles,

Sandra

Gewijzigd door - sanflor op 17 Oct 2009 21:56:50

hallo mama van Malik,

Ik ben zelf Turks en mijn kinderen zijn wel 100% procent, maar bij ons in die familie zitten we met meerdere halfbloedjes.

En je hebt gelijk, het ligt aan de papa, het turks meegeven aan de kids. Want jij bent Nederlands en kan hem enkel goed nederlands leren, en zijn papa moet dat Turks doen. Maar zoals vele gezinnen, brengen wij als mama meer tijd met de kinderen, dus leren ze meer van ons.

Mijn neefje is ook half Turks, en hij kan amper Turks, alleen mijn ouders praten eigenlijk Turks met hem. Maar het belangrijkste vind ik dat ze het begrijpen. Ondanks het feit dat mijn kinderen 100% procent Turks zijn, praten ze meer Nederlands.

Nou succes en nog iets, ik vind halfbloedjes zo mooi

lieve groetjes,

Aylin (mama van Mert en Maral)

A. A.

nou, rico is gewoon nederlands,
mijn opa is wel pools, aan mn vader merk ik bijvoorbeeld wel dat ie in veel dingen “anders” is opgevoed, sommige dingen heb ik overgenomen, ook minder leuke dingen van zijn opvoeding, en ik wil rico zo dus niet opvoeden…
alleen soms zijn dingen doorgegeven die je niet wil wat toch is gebeurd, en dan is dat wel moeilijk om dat te veranderen.