Nachtdienst

Ik heb even een vraag voor de dames die ervaring hebben met nachtdiensten is hun werk.
Ik werk in de zorg, en binnenkort gaan wij metonze afdeling verhuizen naar een ander gebouw , stadje verder op. Dit houdt onder andere in dat we de nachtdiensten vanaf dat moment zelf moeten doen. Eerder hadden we de nachtdienst die op het terrein de ronde deed, maar dat wordt dus anders. In principe is het wel de bedoeling dat er mensen zijn die alleen maar nachtdiensten draaien, en dus niet switchen van dag naar nacht.
Ik heb hier al eerder over nagedacht, want de centjes zijn best aardig, in de avond ben ik er altijd voor Bo, en het is 5 nachten op , 7 nachten af, 5 nachten op 8 nachten af. (werk 60%)
Dus behoorlijk wat vrij!!
Uiteindelijk niet besloten om het te doen, omdat ik ook sinds een paar maanden op eerste functie niveau werk, pb-er ben van iemand, en niet wist of ik het wel fijn zou vinden om nachten te werken.
Nu begint de verhuizing dichterbij te komen, en de vacature voor de nachtdienst is nog open. Een probleem dus. Ze hebben mij voor oktober gevraag dom 4 nachten achter elkaar te doen. Voor de rest staan ze bijna allemaal nog open. Groot probleem dus.
NU ben ik echter toch gaan twijfelen of ik niet voor de nachtdiensten moet gaan, om de boven genoemde redenen. Het scheelt mij in de maand netto 400/500 euro. Das behoorlijk veel. En als ik een keer een weekje vrij wil, dan heb ik meteen 3 weken te pakken. Ook lekker dus…Het enige wat mij tegenhoud is dat ik bang ben dat ik t emoe ben in de nacht , en mij te snel verveel en het dus niet leuk vind (moet wel iets van uitdaging hebben)
Ben dus heel erg aan het twijfelen. Heb in ieder geval al wel een mail naar mijn nieuwe manager gestuurd (metd e verhuizing krijgen wij ook een nieuwe operationeel manager en behandelaar op de afdeling) met daarin de suggestie dat ik het in ieder geval wel tijdelijk wil proberen, maar dat ik dan van de dag diensten af wil. Heb nog geen antoord terug want heb die vandaag pas gestuurd.

Ik vroeg mij af voor degene die ervaring mee hebben, hoe bevalt dat? hoe regel je slaap overdag en wa doe je dan me de opvang van je kind? En wat zal ik doen? Ik weet dat dit een keuze is van mijzelf, maar misschien dat jullie nog wat in mijn overweging bij kunnen dragen. (vanuitgaande dat mijn nieuwe manager het idee ook ziet zitten)

liefs woezel

Hai Woezel,

Ik ben ook verpleegkundige in een psychiatrische instelling. Ik werk alle diensten, dus dag, laat en weekend.
Ik doe ook af en toe een nacht maar dan 1 losse. Dan doe ik op woensdag een late en dan donderdag op vrijdag 1 nacht. Ik slaap vreselijk slecht overdag dus 1 nacht is dan haalbaar omdat je dan 's avonds weer lekker naar bed kunt gaan.

Het geld is leuk natuurlijk maar voor mij niet belangrijk genoeg om altijd nachten te willen doen.
Volgens mij is het CAO -technisch zo dat je helemaal geen vaste nachtdiensten meer mag aannemen, althans CAO GGZ. In principe ben je voor alle diensten inzetbaar, of je moet zelf afspraken maken met je leidinggevende.

Ik vind met parttime werken ( ik werk 24 uur) al dat je soms zo achter de feiten aan loopt, en ook met je PB-schappen. Met nachtdiensten is dat nog erger omdat je dan niemand wakker ziet om het zo maar te zeggen. Je contact met de bewoners is toch veel minder dan!

Qua opvang maakt het voor mij niet veel uit. Jack gaat op een vaste dag naar mijn schoonouders en mijn moeder past 1 dag op. Dat doet ze dus op de dag dat ik uit de nacht kom. Dan kan ik naar bed. De dag dat ik de nacht in ga heb ik geen oppas, maar dat is niet zo erg want voorslapen doe ik toch nooit, en je kan altijd even gaan liggen tijdens het middagdutje van Bo. Of als hij op bed ligt 's avonds zelf ook even gaan liggen.

Succes!
Misschien is het voor jou wel heel prettig! Ik zelf merk altijd dat mijn bioritme helemaal verstoord is als ik langer dan 1 a 2 nachten werk en dat komt mijn humeur niet ten goede…

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om gedeelte nacht en gedeelte overdag een dienst te draaien. Op zich lijkt 5 nachten idd erg veel, maar dat je daarna een goede week weer vrij bent, spreekt mij weer erg aan. En het feit dat ik in de avonden altijd thuis ben, zodat ik samen met mijn man Bo naar bed kan brengen. Is voor Bo ook fijn. Hij merkt het namelijk niet dat mama in de nacht er niet is, hij slaapt dan toch. Ik hoef dan namelijk pas om 2230 te beginnen. Ik heb dus ook elke avond tijd met mijn man, wat nu dus niet zo is.
Het extra geld hebben wij niet perse nodig, maar is wel lekker, dat extratje. We hebben het nu ook ruim, vergeleken met andere gezinnen. Dus wij mogen zeker niet klagen.
Ik werk met mensen die een lichte verstandelijke beperking hebben, en moeilijk, risicovol en onbegrijplijk gedrag. Nu valt dat risico op mijn afdeling wel mee, aangezien op mijn afdeling alleen maar ouderen zitten (gemiddelde leeftijd 75 a 80 jaar, dus veel lichamelijke zorg). Moeilijk dus…

liefs woezel

Ja de avonden ben je dan thuis, maar ja Bo gaat om 20 uur of zo slapen? Dus heel veel uurtjes extra zijn dat ook niet. En overdag moet je slapen lijkt mij dus dan mist hij je.

En een gedeelte overdag en een gedeelte snachts??? Je bedoelt dus gewoon wisselende diensten neem ik aan.
Tja tis ieder voor zich hoor, maar 5 is echt lang.
Volgens mij mag je eigenlijk maar 4 nachten draaien en is 5 in overleg. Dat is niet voor niks. Nachtdiensten zijn gewoon roofbouw op je lichaam dat is gewoon een feit. De een kan er beter tegen dan de ander en het hoort bij het vak maar dat is wel echt HET nadeel!!!
En een week vrij erna heb je ook bijna wel nodig want je moet weer omschakelen naar je oude ritme en echt bijkomen van die nachten.
Maar goed, wij kunnen dat allemaal roepen maar als jij het wilt proberen moet je dat gewoon doen! En dan onder de voorwaarde dat je terug kunt naar je oude dienstafspraken als het niet gaat.

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ja dat zowieso, ik moet altijd weer terug kunnen naar hoe het was , ochtend en avond diensten zonder de nacht. Anders ga ik er al helemaal niet meer aan beginnen.
Wat je zegt mbt de opvang, dat is waar, bo moet dan overdag naar de opvang, maar dat moet hij nu ook, ongeacht of ik een ochtend of avond dienst heb. Dus dat verandert niet, alleen hij zal dan meer achter elkaar moeten, en dan weer een week niet.
Ik merk wel dat ik nog steeds erg twijfel. Ik heb in ieder geval die 4 nachten in oktober, misschien dat ik dan al wel een idee heb over wat ik er van vind. Voor die tijd maak ik geen enkele definitieve beslissing.

liefs woezel

Ik vond nachtdiensten heerlijk, toen ik nog geen kind had, nu zou ik het niet weten, heb een kantoorbaan! Maar goed. Ik heb dus wel redelijke ervaring met nachten, d’r zitten in mijn mening, voor en nadelen aan! Tja veel sociaal contact heb je niet echt, omdat natuurlijk veel mensen slapen, verder is het redelijk zelfstandig en gezellig koffiedrinken met collega’s is er ook niet altijd bij, daarintegen vond ik wel dat ik veel meer geld had en ook dat ik veel meer tijd over had! Klinkt raar, maar sliep dus rond 8:30 in de ochtend tot uur of 3! Daarna ging ik weer mijn eigen dingen doen, vond het met eten wel lastig, maar goed daar moet je routine in zien te vinden, oohh en als je alleen kiest voor nachtdiensten zou ik wel even de literatuur naslaan over je verhoogde kans op borstkanker.

Nou ik heb net even gekeken op google ivm kans op borst kanker en nachtdienst. Het blijkt dat ze dit niet echt goed kunnen onderzoeken, en als er al een kans bestaat dat je er dan meer risico op hebt, dat je dan zeker 20 a 30 jaar achter elkaar in de nachtdienst moet zitten. Aangezien ik niet van plan ben om dit 20 jaar te doen, is het dus geen probleem.
Als ik al besluit om dit te doen, en het zou mij bevallen, dan zou ik het hoogstens een paar jaar doen, niet langer.
Het is trouwens toch nog even afwachten wat mijn manager daarvan vind, dus tot dan denk ik er nog steeds over na, de voors en de tegens.

liefs woezel

Oh super man!! Ik heb juist gesolliciteerd op alleen maar nachten… maar helaas geven ze die niet vast. Dus moet ik wel alle diensten draaien. Heerlijk de nacht … alleen met de mensen … geen gezeir aan je hoofd… lekker tutten met simpele werkjes en de EVV taken bijwerken… Ik zou het wel weten…

Vooral in het weekend de ideale oppas (hier alleen zondags) thuis nl papa …

Verder slaap ik dan altijd alleen de ochtend en ging ik naar bed als Jurian er ook weer in lag (de middag even en de avond na 20.00 uur) … Dus maar minimale oppas nodig.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij ons op het werk is er een vaste nachtploeg. Die doen alleen maar nachten, zonder vrije week dan. Dus elke week 5 nachten.
Bij ons zijn er zelfs mensen speciaal de nacht beginnen doen omdat ze aan kinderen wilden beginnen. 's Nachts merken ze idd niet dat je weggaat, en ik denk dat het vooral is eens ze naar school gaan dat je er echt van kan genieten.
Dan kan je overdag echt slapen, en toch nog wat boodschappen en huishouden doen voor de school uit is.
Ik weet dat mijn vader toen ik klein was ook speciaal 's nachts is gaan werken.
Bij ons is het wel zo dat je niet meer terug kan naar gewone diensten, tenzij iemand met je wil ruilen.
Persoonlijk denk ik wel dat het zwaar is in het weekend, omdat je je ritme dan moet omdraaien.

Lilypie Vierde Ticker

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb even zitten rekenen, en aangezien ik 60% werk zou dat neer komen op 5 nachten achter elkaar, en dan 9 dagen vrij, dan weer 5 nachten, dan weer 9 vrij, elke keer die cyclus.
Bij ons is er gelukkig wel de mogelijkheid om aan te geven dat je alleen de nachten wil doen. Ik heb 4 maanden terug daarover ook al een gesprek gehad met onze nieuwe manager, en serieus na gedacht om het te doen. Uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar dat had te maken met het extra geld wat je dan krijgt. P&O had het grof berekend, en het leek er toen op dat ik maar 100 euro extra in de maand zou hebben. Tja , daarvoor ga ik mijn ritme niet om gooien. Maar na wat heen en weer gemail, kwamen ze dat ze verkeerd hadden gerekend en dat het op ongeveer 400 euro netto zou neerkomen. Dat is al heel wat beter, maar helaas toch net een paar weken te laat, want ik moest mijn beslissing al eerder geven ivm het uitgaan van een externe vacature voor die baan.

Op dit moment denk ik zo, nu werk ik of ochtend diensten van 700 tot 1500 of late diensten van 1500 tot 2300. Welke dienst ik ook draai, Bo is de hele dag bij het kdv, papa brengt hem weg, en haalt hem op. Dit omdat hij werkt op 2 minuten loop afstand van het kdv en het kdv ruim een half uur rijden vanaf ons huis, en dat ene uurtje wat ik dan eerder thuis kan zijn met bo, ik beter kan besteden aan koken, zodat we met zijn allen om 1715 kunnen eten. Als ik een late dienst heb wordt Bo ook de hele dag gebracht omdat het kdv een goed half uur rijden is van ons huis, en als ik hem om 1200 moet brengen, ik weer een half uur naar huis kan rijden, om na 1,5 uur weer in de auto te stappen en 45 minuten naar mijn werk te rijden Niet handig dus.
Hoe je het wend of keert, als ik moet werken is bo de hele dag bij het kdv, met als gevolg dat als ik een late dienst heb, ik bo en mijn man in de avond niet zie.

Als ik nachtdienst ga draaien, is Bo ook de hele dag bij het kdv, net als wanneer ik overdag of in de avond zou werken, alleen nu ben ik wel overdag thuis. Ik slaap dan . Wanneer Bo thuis komt, ben ik er ook, heb het eten klaar, kan zijn avond riuteel doen, en Bo heeft geen flauw idee dat ik in de nacht weg ben. Voor hem verandert er niets, behalve dat ik uiteindelijk voor hem meer thuis ben, dan nu (ivm 9 dagen vrij, 5 nachten werken, 9 dagen vrij)
Als je het zo bekijkt, zou het voor hem dus ook fijner zijn, want mama is meer thuis.
Voor mijn man maakt het ook niet gek veel uit, want die 5 nachten, ik zou dan rond 2145 weg moeten van huis, ongeveer de tijd dat we normaal ook naar bed gaan. We hebben onze avond dus nog met elkaar, alleen wanneer hij naar bed gaat, ga ik weg. Ok, je valt niet lekker in slaap naast elkaar, maar goed, als je eenmaal slaapt, heb je dat toch niet meer door.
Mocht het zijn dat Bo een keer ziek is en niet naar het kdv kan, tja overdag ben ik principe thuis. Wel bedoeld om te slapen, maar als het niet anders is, dan is het geen probleem, want mama kan idd slapen wanneer Bo slaapt, en als papa thuis komt, zou ik mijn nest dus ook weer in kunnen tot het moment dat weg zou moeten. Ik zou dus niet hemel en aarde moeten bewegen om opvang te regelen , omdat ik anders thuis moet blijven van mijn werk (wat ze daar niet leuk vinden)
Op dit moment denk ik ik namelijk dat als ik om 830 thuis zou komen van het werk, ik nog het eten kan voorbereiden voor die avond(Half uurtje werk ofzo), en daarna lekker naar bed kan tot 1645, 1700 ofzo. Dat zijn toch nog best aardig wat uurtjes slaap.

Het enige waar ik misschien over twijfel is of mijn lichaam wel goed in het ritme van nachtdienst kan komen. De 1 kan dit heel makkelijk, en de ander absoluut niet!!! Dit is natuurlijk afwachten, maar goed, ik vroeg mij af waarom het de 1 wel lukt en de andere niet.
Daarnaast ben ik dus bang dat ik mij in de nacht uiteindelijk zal gaan vervelen, omdat ik dan te weinig te doen zal hebben. Mediactie controleren, was weg werken, en op bellen lopen. Misschien idd maandrapportage bij houden, administratie weg werken etc, dat zou ik kunnen doen, maar zit er uitdaging in?
Ik zal dan geen pb-er meer zijn van iemand, want ja, dat is niet te combineren omdat je diegene bijna niet meer ziet,tenzij ze in de nacht wakkerwordt.

Dat zijn eigenlijk nog de dingen waar ik over nadenk, sorry voor het lange verhaal, maar goed, ik probeer alles zo goed mogelijk te overwegen voordat ik een besluit neem, wat straks nadelig uit kan pakken. Zekerheid heb je nooit, maar goed nadenken is het helft van het werk zeggen ze altijd!!

liefs woezel

Het is nog niet rond ofzo hoor, maar de roosteraar heeft berekend dat het ongeveer neer komt op 5 nachten op, en 20 nachten af, 5 nachten op. Ik draai dan 9 uur per nacht, dus per 5 nachten 45 uur. Twee keer 45 is 90 uur en dat is het aantal uur wat ik moet draaien in de maand. Jemig zeg, dat houdt gewoon in dat ik bijna 3 weken vrij ben in de maand! (maand bestaat uit 30/31 dagen, dus vandaar deze berekening, ik had de hele tijd 4 weken in mijn hoofd zitten, maar dat klopt dus niet hahahahaha)
KLinkt dus steeds meer en meer aantrekkelijk. IK geloof dat als mij die kans geboden wordt ik het dus ga doen. ik kan dan gewoon 3 weken van de maand lekker thuis zijn voor Bo, en de avonden ben ik er ook altijd.

liefs woezel