Naar het grote bed

Onze zoon gaat binnenkort (over 2 weken, in de vakantie) naar het grote bed. Wat is de beste aanpak? 's Middags voor het eerst in zijn bed zodat hij kan wennen en dan 's avonds voor het echt? Of 's avonds voor het eerst in zijn nieuwe bed en dan de nacht in gaan? Het is een 1-persoonsbed van 90x190 en ik ga er een mooi dekbedovertrek bij kopen.

Ik ben alleen bang dat hij er een aantal keren uit gaat komen. Wat is de beste aanpak? 1 x zeggen dat hij terugmoet en voor de rest stil terug leggen? Hij kan namelijk de deuren open krijgen en zo dus naar onze slaapkamer, maar ook naar de keuken, woonkamer, wc enz lopen (we slapen allemaal beneden).

Graag hoor ik jullie tips. Ik heb al wel een wekker van een aapje besteld, met ogen open/dicht, zodat hij weet wanneer hij uit bed mag komen.

Oja, met of zonder slaapzak in bed? Hoewel hij de rits open kan krijgen, ook als hij de slaapzak achterste voren aan heeft.

Zonder slaapzak, dat zou ik doen. En dan beginnen met het middagslaapje, kan hij alvast wennen zonder meteen de lange nacht in te moeten.

En mijn ervaring is dat 'ie niet uit bed kwam. Bed betekent slapen en niet eruit gaan te rommelen, blijkbaar. Ik zou het even aanzien, als je het bespreekt breng je hem misschien op ideeen

Mocht 'ie er wel uit komen, dan zou ik hem inderdaad 1x zeggen dat het tijd is om te skapen en hem daarna evt. gewoon stil terugleggen.

Succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Hier iemand de haar haren zelf heeft geknipt tijden een ‘uitbedkomavontuur’ Dus als tip; leg alles weg waar ie gekke dingen mee uit kan spoken!

Groetjes Manderijn.

Heb je de deurklink al omhoog? Die van onze oudste dochter staat omhoog, anders komt ze van haar kamer af.
Wij hebben haar al vanaf 1,5 jaar in een peuterbed en ze is er nooit uitgekomen. Totdat ze dus de deuren open kon doen.
We legden haar steeds terug zonder ook maar iets te zeggen (dus ook niet boos worden) dan was het niet leuk en snel voorbij.
Maar dit heeft ze niet vaak gedaan, was snel over.
Later bleek ook dat ze alleen uit bed ging en ging spelen als ze te lang had geslapen overdag
@Manderijn: Heeft jouw dochter een schaar op haar kamer? Levensgevaarlijk toch? Onze oudste dochter heeft nog niet eens een schaar

Groetjes

Jasper ging ook rond 2,5 op een groot bed slapen.
Ik had verwacht dat hij ook wel uit bed zou gaan komen, maar dat doet ie tot dusver helemaal niet. Zelfs s’ochtends vraagt ie nog netjes 'mama mag ik uit bed?" (dat terwijl het normaal gesproken een dikke ondernemende boef is, dus ik ben hier echt heel verbaasd over )

Zoals Mriek ook al aangeeft, niet bespreken dat hij niet uit bed mag komen want dan breng je m juist op een idee!

Ik liet Jasper er eerst met zn middagslaapje in slapen, dat ging meteen goed dus deed ik m diezelfde avond ook in zn grote bed. Toen werd ie om 11 uur s’nachts krijsend maar nog half in slaap wakker, heb ik m opgetild, weer in slaap gesusd en vervolgens in zn ledikantje terug gelegd, werd ie de volgende ochtend wakker en begon te huilen "ikke grote bed!!! dus daarna heb ik m nooit meer terug gelegd in zn ledikantje.

Ik deed overigens eerst wel met slaapzak (was trouwens ook in de winterperiode) omdat ie dat zn hele leventje gewend was, en altijd flink omhoog kroop in bed dus ik verwachtte dat hij boven de dekens zou belanden. Maar ongeveer een maandje later hebben we de slaapzak uitgelaten en dat ging eigenlijk meteen goed.

Heb ook de deurklink van zn slaapkamerdeur omhoog, zodat ie er niet zelf zomaar uit kan komen, maar daarnaast heb ik ook nog een babyfoon op zn kamertje staan, dan kan ik het horen als ie aan het rommelen is, of even door de babyfoon iets tegen hem zeggen, dat werkt hier beter dan naar zn kamertje gaan.

Gewoon doen, komt vast goed!
Succes
Groetjes Carolien.

@Goudvisje, nee uiteraard niet! Maar als je de deur van je slaapkamer open kunt maken, dan kun je ook de deur van de badkamer open maken. 1+1=2… haha! Normaal kan ze ook niet bij die schaar hoor (daar knippen we kaartjes e.d mee van nieuwe kleren) maar vriendlief had m niet opgeruimd na gebruik!
We hebben nu een dingetje op de deur zodat ie op een kier blijft staan, en ze er niet uit kan!
Al is het wel een kwestie van wennen, want het lijkt vaak alsof ik de deur vast zet, en dan doe ik het juist niet, en blijft ze ook prima in haar bed!

Groetjes Manderijn.

Wij hebben de deurklinken al omhoog, maar hij kan deze dus open doen. En aangezien wij beneden slapen, kan hij naar de keuken, woonkamer, badkamer etc. Niet teveel over nadenken, eerst maar even de babyfoon op de slaapkamer laten en dan hoor ik het wel als hij uit bed komt.
Dank voor jullie tips. Ik ga hem in ieder geval niet voorbereiden dat hij erin moet blijven, dus we zien wel. We hebben 3 weken vakantie, dus dat moet goed komen (en ook met onze slaap

Wat trouwens goed helpt bij de ‘acceptatie’ van het grote bed,
en hem zelf laten helpen met in elkaar zetten/neerzetten.
En met het opmaken natuurlijk.

M.

We gaan een peuterbedje kopen. De matras die in het oude bed moest (dat we nog hadden) is ivm de uitzonderlijke maat niet verkrijgbaar. Dus een peuterbed van de Ikea, waar onze dochter daarna in kan. Ik had het idee om a.s. weekend op zaterdag het bed in bijzijn van onze zoon in elkaar te zetten en op te maken en dan ook in zijn bijzijn het ledikant weghalen. Dan kan hij 's middags wennen in zijn bed en dan 's avonds “echt” slapen. Ben heel benieuwd.

Jeetje dat hij nou die deurklink ook zo al open krijgt! Onze dochter is erg ondernemend, maar hoop niet dat zij dat over 2,5 maand al kan!
Ik hoop dat hij gewoon vanaf nacht 1 heerlijk slaapt zonder gekke dingen

@Manderijn: Ik dacht al! Zoiets doe jij niet Maar vandaar! Wij hebben nergens rare dingen liggen boven waar onze dochter bij zou kunnen. Nagelschaartjes e.d. liggen bij ons op de slaapkamer in de kast.

Groetjes

Wij lieten onze meiden niet de nacht in gaan in het grote bed. Leek ons een te grote stap. We lieten ze beginnen met het middagslaapje om vast te wennen en dan die avond de nacht in.

Groetekes, Sje

We hebben bij Danielle in het begin van de avond haar bed in elkaar gezet, waar ze bij was en dat vond ze zo leuk en mooi dat ze er gelijk in wilde gaan. Dat hebben we gedaan en 2 dagen later hebben we haar ledikant van haar kamer gehaald en sinds dien slaapt ze in haar bed. Als je boef er uitgaat dan gelijk weer op bed leggen en de eerste keer zeggen en nu gaan slapen en de keren daarna niets meer zeggen.

quote:
Ik had het idee om a.s. weekend op zaterdag het bed in bijzijn van onze zoon in elkaar te zetten en op te maken en dan ook in zijn bijzijn het ledikant weghalen. Dan kan hij 's middags wennen in zijn bed en dan 's avonds "echt" slapen. Ben heel benieuwd.

Wat je evt. zou kunnen doen als overgang van ledikantje naar bed, is het dekbedje van het ledikantje voor 1 nacht op het grote bed leggen. Dat ruikt vertrouwd.

Groetekes, Sje

De jongste moet hier nog 2 worden, maar is ook heel Handig met deur klinken. Gewoon op de onderste tree van de trap, en de wc deur is zo open. En dan maar lekker door spoelen… maakt niks uit hoe de klink dan zit!

Groetjes Manderijn.

Wat een grapjasje die kleine man. Haha! Wel creatief dat-ie zelf oplossingen zoekt en vindt!

Groetekes, Sje

Nou, vandaag voor het eerst in het grote bed. Overdag samen het opgezet, opgemaakt en ledikant eruit. Niets aan de hand en mooi op zijn bed gespeeld. Tussen de middag moest hij er dus in slapen, maar dat werd brullen. Uitgelegd dat dit een grote jongens bed is en als hij wakker is, hij moet roepen naar ons (papa mama uit) en dat we als hij wakker was, weer buiten gingen spelen. En natuurlijk beloofd dat hij als hij wakker was, naar het jonge katje mocht kijken buiten. TOen gin ghij in bed en niet meer gehoord. Na 2 uurtjes slapen komt er een klein stemmetje door de babyfoon: mama uit. Ik er naartoe en hij lag nog lekker in bed.
Vanavond wilde hij wel slapen en is direct in bed gaan liggen. Normaal gesproken praat hij nog een hele tijd na in bed, maar nu niets meer gehoord. En nu slaapt hij dus al ruim een uur. Geweldig. Hopelijk gaat het morgenochtend ook goed.
Het begin is er …

Goed zo, wat fijn! Weer een grote stap gezet

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Vanmorgen om 6 uur hoorde ik: mama uit en toen ik ging kijken stond hij al buiten zijn kamer. Haha, die dacht: ik roep en mag er direct uit. Nou ja, leg dan maar eens uit aan een brullende peuter dat het wel licht is, maar hij nog niet uit bed mag. Morgen komt zijn wekker met het aapje, hopelijk helpt dat hem in bed te blijven (oogjes open en dicht methode). Vanmiddag wilde hij helemaal niet slapen, dus heeft hij voor het eerst zijn middagslaapje overgeslagen.

Hopelijk werkt die wekker

Groetjes,
M

Vanmorgen om half 6 hoorde ik “uit” en stond hij al in de keuken (wij slapen op debegane grond). Hij hoorde mij uit bed komen en rende naar zijn kamertje. Hij ging snel weer in bed liggen. Ik heb hem gezegd dat hij in bed moest blijven liggen tot dat wij hem gingen halen. Hij is tot kwart over 6 weer gaan slapen. Toen stond hij ineens naast ons bed (“hai”). Even genegeert, maar toen ging hij naar de kamer van zijn zusje, die ook al lag te brabbelen (maar die laten we dan nog even liggen meestal) en deed het grote licht aan. Weer terug gelegd in bed en toen kwam hij er om 7 uur uit (dat is zijn normale tijd). Dus op zich redelijk. Vandaag waren we naar De Waarbeek geweest, dus weer het middagslaapje overgeslagen. De wekker is er nog niet, dus ik ben benieuwd voor morgenvroeg!