Naar dokter geweest, toch de 5e ziekte

Ok, n atoch regelmatig gedacht te hebben dat bo waterpokken had, 5e of 6e ziekte, maar tot nu toe altijd bleek dat ik bij het verkeerde eind had, durf ik nu met enige mate van zelfverzekerheid te zeggen dat hij officieel de 5e ziekte heeft! Niet dat ik er blij mee ben, maar goed, dan heeft hij het maar gehad denk ik dan maar!!

Ik zit in de nachtdienst , en het bleek dat hij vannacht wat oonrustig had geslapen. Ik haalde hem rond 910 eruit, en hij heeft me daar toch wangen!! Echt nog nooit zulke fel rode vlekkerige wangen zien. Echt nog nooit. De keren hiervoor dat ik dacht, goh wat heeft hij toch rode wangen, echt waar, in het niets vergeleken bij dit!! En gloeien, gloeien!!! Niet normaal!!
Even gegoogled (tja wil dan toch effe weten wat het is) en echt precies, de wangen van de 5e ziekte, echt eng precies… En richting zijn nek is het aan het uitbreiden en ik meende zonet op zijn armen ook beginnende uitslag te zien. Billen zijn nog onaangetast, maar dat zal dan ook wel redelijk snel opkomen, alhoewel ik begreep dat binnen 1 tot 4 dagen nadat de rode wangen zich kenbaar maken, de rest van de uitslag kan komen.
Hij si er verder niet ziek van, heeft geen hoge koorts, alhoewel ik het niet gemeten heb, maar zo voelt het niet, is hoguit iets hangeriger, maar meer nog niet.
Vraag me wel af als hij verder goed te pas, of hij dan naar het kdv mag, maandag effe bellen daarover. Als hij ziek is, lijkt het me vrij duidelijk dat hij lekker thuis blijft, maar als hij goed te pas is, kan hij wat mij betreft gewoon gaan, maar goed, dat zien we maandag wel.

liefs woezel

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3f.lilypie.com/vcO7p1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - woezel op 11 Apr 2011 19:45:48

Gewijzigd door - woezel op 12 Apr 2011 09:25:31

ja we hadden het er al over gehad… maar wil toch nog even reageren op het stukje dat je zei dat hij geen koorts had.
bij de 5e ziekte komt dat toch NA de vlekken? die koorts en bij de 6e eerst koorts en dan vlekken.
ja en dat gloeien… dat hoort erbij die 5e ziekte kan behoorlijk branderig aanvoelen in tegenstelling tot de 6e ziekte. beterschap met bo!

oh en trouwens nog iets, ik las dat de 5e ziekte vooral tussen het 4e en 10e levensjaar voorkomen. dan is ie er vroeg bij, maar net wat je zegt dan heeft hij het maar gehad.
rico had met 8 mnd waterpokken maar het schijnt dan ook te zijn dat baby’s er amper tot geen last van hebben.
rico had er maar een paar open gekrabt toen maar niet dat je zegt: goh ik heb poxclin nodig

Gewijzigd door - MamavanRico op 09 Apr 2011 12:29:19

Bij de vijfde ziekte komt de koorts inderdaad na het uitbreken van de uitslag.

Over het bezoek aan het kdv zou ik echt even bellen aangezien de vijfde ziekte niet ongevaarlijk is voor zwangeren. Even met het oog op een leidster die zwanger is/kan zijn. Dit vond ik op internet: de vijfde ziekte kan gevaarlijk zijn in de eerste 20 weken van de zwangerschap, alleen bij intensief contact met het zieke kind. Bij vluchtig contact (halen en brengen) is het risico besmet te raken te verwaarlozen.
Met mijn zwangerschap heb ik een test moeten doen om te kijken of ik de vijfde ziekte al had gehad vanwege mijn werk en het contact met de kinderen.

Volgens de GGD hoeft Bo niet geweerd te worden van het kdv (altijd handig om te weten wanneer ze zeggen dat hij niet mag komen ofzo ).

Beterschap met hem.

nou, dan ben je zo zeker dat hij de 5e ziekte heeft, alle foto’s op internet lijken er op, alleen de uitslag op romp blijft uit. Dus toch twijfel, wat zal het zijn. Vandaag op het kdv werd de uitslag erger, hij had ook erg veel jeuk. Volgens de leidsters is het niet de 5e ziekte, maar zonne allergie. Morgen vroeg moet ik even met hem naar de dokgter, want hij krabt zich helemaal lek. Zo typisch, heeft hij nog niet eerder gehad, maar het werd zo erg (zelfs op zijn armen vandaaag) dat ze iop een gegeven moment hem maar coltrui hebben aangedaan, zodat hij er in ieder geval niet bij kon zo zielig, dus morgen vroeg brengt alex hem eerst naar mijn schoonouders, en om 8:00 bel ik de dokter op voor een afspraak, en afhankelijk van hoe laat die afspraak is, kan ik zelf met hem daar naar toe, of anders mijn schoonmoeder.
Ik zit namelijk in de nachtdienst, dus mijns choonmoeder gaf uit haar zelf al aan dat zij zelf ook wel met hem naar de dokter wil, dus als de afspraak later dan 10:30 is, dan zal zij met hem gaan.

Echt zo stom, vanmorgen was ik nog bij de huisarts, voor mezelf, en ik zeg tegen hem, volgens mij hefet last van een zonne allergie, met de intentie om er achter te komen wat je er aan kunt doen. Ja zegt de dokter, niet meer in de zon komen!!! Nou ja zeg!! Dus ik zeg tegen hem, dat is makkelijk zeggen met een peuter van 2, die wil toch buiten spelen, ook op het kdv, dat kun je toch niet voorkomen, en hij reageert zo snel op de zon, ik vind het niet realistsich om dit te zeggen. Nou zegt hij, dan moet je hem goed in smeren!! Ja alsof ikd at niet doe!! Zwitsla hypoallergeen, factor 50!! Ik bedoel, dat is de hoogste factor!!! Nou zegt hij, anders moet ik hem maar eens een keer zien dan. Echt waar, ligt het nou aan mij dat ik helemaal geirriteerd uit de spreekkamer kwam? Ik vond het echt nergens op slaan zijn reactie en vraag me ook af wat hij ermorgen over zegt!!
Ik heb in ieder geval bo goed ingesmeerd met vaseline voordat hij naar bed ging.
Alex is wel op de valreep vanmiddag naar de drogist gegaan (1755) en menthol poeder gehaald (ze hadden geen gel) komt hij thuis, had hij de verkeerde, is voor volwssenen!!! Dus ik durf dat nu dan niet te gebruiken omdat dit voor volwassenen is. Dus was een klein beetje geirriteerd dat manlief niet het goede had gehaald, maar ja, we zullen het morgen wel afwachten!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

jeetje maar meid ik vind het toch wel typisch dat het nu toch uitbreidt in die paar dagen dat het uit kon breiden ivm de 5e ziekte… wat een mafkees die dokter van jouw, kun je niet naar een andere gaan? ik bedoel hij heeft al vaker van die domme dingen gezegt dadelijk roept hij maar wat weet jij veel!.
heeft hij inmiddels koorts of verhoging?

Balen! Ik had er zelf ook heel erg last van als kind, tot ver in m’n puberteit aan toe. Nu is het gelukkig over. Gebruikt Bo geen medicatie dat onder invloed van zonlicht deze reactie kan geven? Zo nee, dan kan het idd een zonne-allergie zijn. Desnoods laat je je doorverwijzen naar een dermatoloog.

Vraag de huisarts eens naar een antihistaminicum, dat werkt goed tegen zonne-allergie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum

Koelen met cardiflor van vsm wil ook nog wel helpen. Sterkte!

Groetjes,
M

Onze jongste had dat vorig jaar ook toen de eerste zonnige dagen weer geweest waren (en ook nog nooit eerder gehad!) en uiteindelijk bleek dat ze gewoon moest wennen aan de eerste zon. Toen haar huid eenmaal weer gewend was, heeft ze de rest van de zomer nergens meer last van gehad.

Nu zijn we dus meteen begonnen met goed insmeren (want op school spelen ze nogal eens buiten met dit weer en ook de overblijf is buiten) en ze heeft tot nu toe nog nergens last van, terwijl ze vorig jaar onder de uitslag stond.

Let op met insmeren met vaseline: dat kan juist de jeuk erger maken omdat die vettige laag kan gaan broeien.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 11 Apr 2011 22:13:50

Even in het kort, ben naar de doketr geweest, het si toch de 5e ziekte, en toen we naar het kdv gingen, zei de leidster dat er vandag opeens 6 kindjes zijn met hetzelfe als Bo!! Gelukkig voelt hij zich er wel redelijk onder. HIj is nu ook gewoon op het kdv , en ik ga mijn bedje in, heb nacht dienst gehad!!

liefs woezel

Bo is gewoon stoer

@inge, zeker weten!!! en nu ga iki echt slapen, want ik moet om 1700 er al weer uit, lig er al veel te laat in!

liefs woezel

Ach die arme kleine man!

Waarschuw wel zwangere vrouwen bij wie hij de afgelopen periode in de buurt is geweest. De 5e ziekte kan gevaarlijk zijn voor de ongeboren baby.

Alle beterschap voor Bo!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Apr 2011 11:57:40

@sje, dank je wel, heb idd mijn schoonzusje gebeld, die is 19 weken zwanger en haar zoontje zit bij mijn zoontje op de groep bij het kdv, dus ja, niet een fijn idee nu!! Menthol gel helpt goed, de jeuk neemt dan af!

liefs woezel

och jeetje ja… maar wat kunnen de artsen voor haar doen dan? nu ze zwanger is? ik bedoel… kunnen ze dingen voorkomen?
Enig idee hoe Bo het heeft gekregen?
echt heftig…
ik kreeg vandaag ook telefoon van een vriendin ze zei: mijn zoontje heeft een zonneallergie. ik zo: goh dat is nou ook toevallig en ik legde uit hoe het bij jullie was.
toen zei ze: huh maar die klachten lijken precies hetzelfde op die van "…"
ik zo: nou… dan zou ik maar is kijken of dat het misschien niet is. dus morgen idd ook naar de huisarts.
wel flink zuur al die ukkies…

@Woezel, laat je schoonzusje sowieso contact opnemen met haar verloskundige, huisarts of gynaecoloog he?! Ze moet niet wachten tot haar eigen zoontje de vijfde ziekte krijgt of tot ze zelf verschijnselen krijgt.

Voor de zekerheid al laten melden bij de mensen bij wie ze onder controle staat, want die hebben mogelijk tips / voorzorgsmaatregelen waar ze nu iets mee kan.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Apr 2011 20:25:05

@Sje; maar nogmaals…wat kunnen ze dan voor dr doen nu al?

@ Inge: de vijfde ziekte is gevaarlijk in de eerste 20 weken van de zwangerschap. In principe is het kind besmettelijk voor de uitbraak, dus voorkomen kan in geen geval. Ten tijde van de uitslag en rode wangen is het besmettingsgevaar al nagenoeg over. De vijfde ziekte is niet zo besmettelijk als bijv waterpokken, dus halen en brengen van kdv bijvoorbeeld kan geen kwaad maar intensief contact is wel een risico voor besmetting.
Ik heb in een vroeg stadium van deze zwangerschap kort contact met een kind met de vijfde ziekte gehad, en hierna contact opgenomen met de vlk. Bij mij is toen bloed geprikt om te kijken of ik antistoffen heb, wat niet zo was. Gelukkig heb ik de vijfde ziekte niet gekregen.
Als je besmet raakt met de vijfde ziekte kan het in een voorkomend geval ( niet heel vaak gelukkig, maar toch) gevaarlijk zijn voor de foetus. In het eerste trimester kan het voor een miskraam, en later voor vroeggeboorte ( foetale dood) leiden. Ik weet dat in een later stadium, de baby bloedarmoede kan krijgen welke behandeld kan worden met intra- uterale ( dus door de baarmoeder) bloedtransfusie. Dit is wat ik erover weet.
Voorkomen kan dus zeker niet, maar soms is aan de gevolgen wel wat te doen. Gelukkig is het niet heeel erg besmettelijk, en al ben je besmet dan is de kans dat je kindje er nadeel van heeft niet ontzettend groot. Maar goed, leuk is anders natuurlijk, ik zat toen ook effe in de rats hoor!

@Inge, zie reactie Christa.

Groetekes, Sje

@Christa: thnx voor de info, jeetj emaar dat is dan wel erg heftig zeg pfff! hallelujah… maar wat jij zei de 5e ziekte is niet zo heel besmettelijk? waterpokken toch wel is volgens mij wel zo’n beetje de besmettelijkste kinderziekte die er is.
rico heeft verder nooit de 5e ziekte gehad (vooralsnog maar de 6e ziekte heeft hij wel gehad waarschijnlijk… ik bedoel zonder bloedtesten weet je het nooit zeker. hij had toen 3 dagen hele hoge koorts en toen ineens stond hij onder de vlekken. hooguit 2 dagen toen was het weer over)

Precies daarom zei ik ook: vijfde ziekte is niet zo besmettelijk als bijv de waterpokken.
Waterpokken krijgt vrijwel iedereen in westerse landen, op volwassen leeftijd heeft zo’n 95% van de bevolking hiertegen antistoffen. Dat ligt bij de vijfde ziekte anders.
Ik heb helaas ook mijn bloed moeten laten onderzoeken op antistoffen tegen waterpokken tijdens deze zwangerschap ( ja echt heel fijn maar niet heus) omdat mijn moeder niet meer wist of ik het gehad heb. Gelukkig bleek dat ik antistoffen heb.
Jack heeft vorige week waterpokken gehad, in een milde vorm moet ik zeggen. Niks in zijn gezicht, alleen op romp eigenlijk en wat op armen en benen. Ik ben heel blij dat hij het gehad heeft want voor een pasgeboren baby is dat superlink, ze kunnen er ( net als van een koortslip, zelfde virus) een hersenvliesontsteking van krijgen!!
Dus ik ben blij dat wij het gehad hebben hier voor de kleine komt…!!

goh jee meid dat is idd wel heftig!
ik had het gehad net voordat ik anderhalf werd ipv 3 jaar wat ik eerst dacht. mijn moeder zei het vandaag.
Rico heeft het dus gehad die waterpokken toen hij 8 mnd was. 3 in zn gezicht en zijn linkerarm zat dan wel goed vol. en een aantal in zijn nek en rug. maar dat was ook best mild en hij had ook geen last… (en dan te bedenken dat het ontstoken waterpokken waren die behandeld moesten worden!) maargoed wij blijven hopen dat het rico eens gespaard blijft. zowel de 5e ziekte als de waterpokken.
kijk hij moet het toch een keer gehad hebben maar hij is nu all zolang aan het sukkelen geweest… wil even een poos gewoon een gezonde rico