Naar de tandarts,wanneer

hallo allemaal

ik heb een vraag aan jullie.
hoeveel jaar moet een kind zijn om naar de tandarts te gaan.
mijn dochtertje is 3 jaar en is nog niet naar de tandarts geweest.
hoeveel jaar waren jullie kinderen voordat ze naar de tandarts gingen, en wat was jullie ervaring hiermee.
waren ze bang, of vonden ze het helemaal niet erg om naar de tandarts te gaan.
ik zelf ben heel erg bang voor de tandarts, en ik hoop dat ik het niet over zal brengen op mijn dochtertje.
wie kan mij raad geven hierover.

lievs de mamma van saloua

ik zit in hetzelfde schuitje.
lucas is ook 3 en 17 maart moet ik weer naar de tandarts hij gaat dan voor het eerst mee we wachten maar af ik ben in elk geval wel bang maar het is een stok achter de deur dat lucas het niet mag merken

Hoi,

Wij zin met Elke voor het eerst naar de tandarts geweest vorig jaar maart.
Ze was toen nog net geen 2 (Elke is 3 mei jarig).
Elke mocht bij mij op schoot zitten en vond het niet zo eng.
Hij keek even of alle tandjes er wel zaten en verder niks.
Na afloop mocht ze iets uitzoeken uit de pot omdat ze het zo goed had
gedaan!

Gr. Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd

ik ga aankomende donderdag voor het eerst met luca! Ben heel benieuwd. Heb verteld dat de tandarts zijn tandjes gaat tellen. Misschien koop ik nog wel even een boekje over de tandarts. Vind het wel heel belangrijk… maar goed, kan me ook voorstellen dat het best eng is voor een peuter!

Wij lieten onze meiden al meegaan sinds ze tandjes hadden. Dus in de babytijd al. Ze weten niet beter of het hoort erbij om in die stoel te liggen (in het begin nog voor de show en nu gewoon echt) en ze zijn ook nog nooit bang ofzo geweest.

Groetekes, Sje

Hoi,

Elke keer als ik moet ging onze dochter ook mee. over twee weken gaat ze voor de eerste keer voor het echie dus in de stoel om te kijken. Ze heeft al een keer in de stoel gezeten.
Ik geloof dat ze vanaf 2,5- 3 jaar aanraden. Omdat ze dan ook al vaak een kompleet kindergebit hebben.

groetjes

lon106

Hoi
Ik ben toevallig vorige week geweest voor mezelf
Ik vroeg wanneer mijn zoontje mee kon

vanaf 2 jaar ongeveer zei ze hij is nu deze week 2 georden en in mei gaat hij naar de tandarts

Hi,

vanaf 2jr adviseren we om de kleine mee te nemen naar de ta. Om een beetje te “snuffelen”. Een beetje bekend worden met het fenomeen, dat het er gewoon “bij hoort”. Even kennismaken, miss bij mama op schoot, tandjes tellen blablabla. Het is inderdaad zo dat met name ouders de angst overdragen op het kind. Het kind voelt de ouders feilloos aan…Als je echte ta angst hebt, is dat heel moeilijk te onderdrukken. dat is begrijpelijk. Probeer positief te blijven naar je kind.
Als ze wat ouder zijnrobeer het inderdaad een beetje aan te kondigen met een leuk tandenboekje. En vooral eerlijk blijven. Vaak zeggen ouders zoiets als: stil maar, het doet geen pijn. Fout, want als het dan wel pijn doet…heb je gelogen, vertrouwen weg. Bij veel kinderen werkt het goed als de ouders even de wachtkamer in gaan, en de ta even 1 op 1 is met het kind. Het voelt miss als in de steek laten, maar de ta krijgt juist een kans iets op te bouwen, vertrouwen kweken.
Als een kind afwijkende mondgewoontes heeft, of verkeerde voedingsgewoontes, gebitsafwijkingen etc. kan de ta ze in een vroeg stadium opsporen, en zijn kostbare en uitgebreide behandelingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Daarom is het ook goed ze snel te laten wennen.

succes!

x Floss

Hier spreekt een deskundige!

Floss, mag ik jou een vraag stellen?
Onze jongste heeft op 2 van haar onderste kiezen een bruin puntje in een dieper gedeelte van het kauwvlak. Ik heb zelf het gevoel dat dat beginnende gaatjes zijn maar onze tandarts beweert dat het gewoon bruine aanslag is in een groefje van die kies (omdat je daar erg moeilijk komt met poetsen).

Kan het inderdaad zijn dat het bij zo’n bruin puntje blijft (ik heb ze zelf namelijk ook al jaren op een paar kiezen en die blijven gewoon klein) of loopt een melkgebit extra risico dat het sneller grotere plekjes of echt gaatjes worden?

Het zit me namelijk helemaal niet lekker, zeker omdat laatst in het nieuws geweest is dat een groot deel van de tandartsen laks is met de behandeling van het kunstgebit. En ik heb zelf zoiets van “als er dan toch een gaatje is, dan heb ik liever dat er nu geboord wordt in plaats van wanneer het gat veel groter is en de kans op pijn ook groter is”.

Groetekes, Sje

Hi Sje,

Tja, het is lastig omdat ik het niet zie, maar als ik het zo hoor, klinkt het inderdaad als een piepklein Beginnend gaatje, maar waar de boor nog niet in hoeft!

Ik probeer het uit te leggen:
In de groefjes van kiezen blijft inderdaad makkelijker plak zitten. De plaquebacteriën kunnen een demineralisatie van het glazuur veroorzaken (het 1e stadium ve gaatje). Het oppervlakkige laagje vh glazuur is geremineralisserd, en daardoor wordt het dof, krijtachtig wit (whitespots noemen we dat of ontkalkingen)) soms wordt het bruin (brownspots). Door goed poetsen en Fluoride gebruik, kan het “herstellen”, dus remineralisatie. Het plekje wordt hard, en stabiliseerd, dus gaat niet verder. Maar je blijft een littekentje houden (in dit geval bruin plekje), dus blijft het zien. Heel veel mensen hebben inderdaad van die verkleurde fissuren. Goed blijven poetsen dus. Jij kan helaas zelf niet diagnostiseren of het een gaatje is of niet. Daarvoor heb je goed ligt nodig etc. Je kunt dan nl zien of het donker doorschemert. soms is het gaatje wel verder gegaan (dan voelt het zacht , vandaar dat geprikt met zo’n haakje) en in het tandbeen , wat zachter is, waaiert het uit. we zien dan een donker doorschemering rondom dat plekje. Het tandglazuur is veel harder, vandaar dat het zo’n klein plekje blijft.
Ik vertrouw erop dat je tandarts dat gezien zou hebben. Maar het aanslagverhaal kan ook, maar vind ik onwaarschijnlijk bij kindjes. aanslag kun je laten verwijderen met polijsten. ontkalkingen niet.
Dus lekker en goed blijven poetsen met Fluoridetandpasta.
Als de blijvende kiezen later doorbreken dan worden ze soms gesealt, als de fissuren errug diep zijn, maar dus niet standaard. maakt het schonhouden makkelijker.
Dus, ook voor jezelf:
Als het gaatje nog heeeeel ienieminie is (ontkalking) en oppervlakkig, en dus nog kan remineraliseren, is het dus niet nodig om te boren. goede mondhygiëne, gebruik van fluoride en xilitol stopt het cariësproces. is het al tot het dentine (tandbeen) dan moet de boor erin.
Bij melkgebitten is preventie inderdaad net zo belangrijk als bij volwassenengebitten, dat heb je goed. Hoe beter de kindjes nu leren poetsen, des te gezonder leven hebben de blijvende tanden en kiezen als ze straks doorbreken, in een schone mond. de melkkiesjes zijn hun gids. dus net zo belangrijk. En kinderen wennen aan een goede gewoonte> een goede mondhygiëne.

want eerlijk is eerlijk> het blijft een lastige klus, die kleine tandjes poetsen!! Wat mijn passie is, vind mijn zoon tien x niks hahaha, elke dag hebben we weer een strijd tijdens het poetsen zucht…hij is het er maar niet mee eens. Alleen de tandpasta vind hij lekker om op te sabbelen…

x Floss

Dank voor de uitgebreide uitleg! Hier kan ik wat mee.
We gebruiken inderdaad een fluoridetandpasta en we poetsen 2x per dag minimaal 2 minuten tot de electrische tandenborstel het aangeeft. Verder hou ik rekening met eet/drinkmomenten op een dag. Ze eten/drinken hier nooit heel de dag door. Er zijn vaste momenten.

Vanaf welke leeftijd moeten ze overigens fluoridetabletjes krijgen? Of is het tegenwoordig zodanig aan tandpasta toegevoegd dat die tabletjes helemaal niet meer nodig zijn?

Groetekes, Sje

Hoi,

Net bij de tandarts geweest. ik ben suppertrots op mijn dochter na een aarzeling ging ze zelf in de stoel zitten.
We hadden haar gisteravond voor gedaan wat er ging gebeuren. Dus dat de stoel naar achteren gaat en dat je je mond open moest doen en houden en dat de tandarst dan met een spiegeltje gaat kijken. enzv.
De tandarst zei ook dat we haar goed hadden aangepakt. in de zin van haar een omlijnde keuze geven van wil je bij papa mama of alleen in de stoel. Dus niet ga je in de stoel of niet. Ook gaf hij aan dat je nooit ontkennende antwoorden moet gev en. Dus niet van dat doet niet pijn. Maar het doet haast nooit pijn of iets van die trant.

Nou wou het even delen met jullie groetjes

lon106

Goed zeg!! Hier ook een trotse mama, ik ben vorige week donderdag geweest. Ik moest eerst van Luca, en daarna papa. Met papa waren ze iets langer bezig, dus mochten wij in het kamertje ernaast. Luca wilde wel op mijn schoot, dus gingen we samen. Hij deed braaf zijn mond goed open en alles zag er prima uit!! Ben dus ook een beetje trots op mezelf, dat ik toch goed heb volgehouden met een poetsen, al moest het in de houdgreep!!!

Hoi,Hoi,

al een hele poos niet geweest,wij gaan sinds kort naar de angst tandarts me jongste is echt bang voor de tandarts.

gr angelique

Hi Sje (en ander dames),

Fluoridetabletjes zijn inderdaad niet meer nodig ivm het nieuwe fluorideadvies. De tandpasta’s zijn aangepast. De peuter tandpasta tot 5jr, deze tot 2 jr 1xgds, daarna 2x dgs. vanaf 5jr moeten ze met volwassenen tandpasta (of evt juniortandpasta voor het wennen), hier zitten meer PPM’s Fluoride in (1200 tot 1500 ppm F).

dit maakt het allemaal makkelijker want de tabletjes werden vaak vergeten. Alleen in bijz gevallen worden ze voorgeschreven.

succes!

x Floss