Hi Sje,
Tja, het is lastig omdat ik het niet zie, maar als ik het zo hoor, klinkt het inderdaad als een piepklein Beginnend gaatje, maar waar de boor nog niet in hoeft!
Ik probeer het uit te leggen:
In de groefjes van kiezen blijft inderdaad makkelijker plak zitten. De plaquebacteriën kunnen een demineralisatie van het glazuur veroorzaken (het 1e stadium ve gaatje). Het oppervlakkige laagje vh glazuur is geremineralisserd, en daardoor wordt het dof, krijtachtig wit (whitespots noemen we dat of ontkalkingen)) soms wordt het bruin (brownspots). Door goed poetsen en Fluoride gebruik, kan het “herstellen”, dus remineralisatie. Het plekje wordt hard, en stabiliseerd, dus gaat niet verder. Maar je blijft een littekentje houden (in dit geval bruin plekje), dus blijft het zien. Heel veel mensen hebben inderdaad van die verkleurde fissuren. Goed blijven poetsen dus. Jij kan helaas zelf niet diagnostiseren of het een gaatje is of niet. Daarvoor heb je goed ligt nodig etc. Je kunt dan nl zien of het donker doorschemert. soms is het gaatje wel verder gegaan (dan voelt het zacht , vandaar dat geprikt met zo’n haakje) en in het tandbeen , wat zachter is, waaiert het uit. we zien dan een donker doorschemering rondom dat plekje. Het tandglazuur is veel harder, vandaar dat het zo’n klein plekje blijft.
Ik vertrouw erop dat je tandarts dat gezien zou hebben. Maar het aanslagverhaal kan ook, maar vind ik onwaarschijnlijk bij kindjes. aanslag kun je laten verwijderen met polijsten. ontkalkingen niet.
Dus lekker en goed blijven poetsen met Fluoridetandpasta.
Als de blijvende kiezen later doorbreken dan worden ze soms gesealt, als de fissuren errug diep zijn, maar dus niet standaard. maakt het schonhouden makkelijker.
Dus, ook voor jezelf:
Als het gaatje nog heeeeel ienieminie is (ontkalking) en oppervlakkig, en dus nog kan remineraliseren, is het dus niet nodig om te boren. goede mondhygiëne, gebruik van fluoride en xilitol stopt het cariësproces. is het al tot het dentine (tandbeen) dan moet de boor erin.
Bij melkgebitten is preventie inderdaad net zo belangrijk als bij volwassenengebitten, dat heb je goed. Hoe beter de kindjes nu leren poetsen, des te gezonder leven hebben de blijvende tanden en kiezen als ze straks doorbreken, in een schone mond. de melkkiesjes zijn hun gids. dus net zo belangrijk. En kinderen wennen aan een goede gewoonte> een goede mondhygiëne.
want eerlijk is eerlijk> het blijft een lastige klus, die kleine tandjes poetsen!! Wat mijn passie is, vind mijn zoon tien x niks hahaha, elke dag hebben we weer een strijd tijdens het poetsen zucht…hij is het er maar niet mee eens. Alleen de tandpasta vind hij lekker om op te sabbelen…
x Floss