Hoi mijn dochter is nu 4 maanden sinds ik na 4 voedingen en vast voedsel ben gegaan slaapt ze voortaan goed door.
Nu heb ik me tijdschema voortaan zo ingedeeld:
7:30-800 fles 180 water+6 schepjes
8:45-10:00 slapen
10:00 vanaf vaandaag fruithapje vers
11:00-12:00 slapen
12:00 fles 210 water+7 schepjes
13:30-16:00 slapen
16:30 75-100gram groentehapje vers
17:00 180 water+ 6 schepjes
18:00-18:30 slapen langer doet ze niet
20:00 210 water+ 7 schepjes en 2 eetlepels rijstebloem
21:00- 7:30 slaapt ze door
Naar 4 voedingen
waarom staan er op veel sites/forums dat je smiddags beter een groentepap kan geven en savonds fruithap? dat lijkt mij juist niet echt logisch.
Heeft dit misschien met de darm werking te maken?
dat zullen belgische sites zijn. Hier wordt de groentenhap 's middags gegeven en het fruit om 16u. Inderdaad voor de darmwerking. Groentenhap heeft langer nodig om te verteren, dus is best vroeger te geven.
Maar in Nederland wordt het omgekeerd gedaan hoor, dus gewoon verder doen zoals je bezig bent, anders gaan ze op het cb rare ogen trekken. Als je die belgische sites zou volgen, zou je ook maar 2 flesvoedingen meer moeten geven, en 2 vaste voeding.

Wij doen 210 ml water en daarbij 7 schepjes,
onze dochter wou de laatste fles van 23:00 ook niet meer leeg drinken, die sliep ook gewoon door als we de fles gaven daarom ben ik het met dit schema gaan doen en dat was ideaal.
Bij ons werkte het meteen, heel af en toe wordt ze om 6 uur wakker dan doen we de fiep erin en slaapt ze als nog door tot 8 uur.
wij gebruiken friso standaard 0- 6 maanden overdag
en de laatste fles friso extra voor hongerige baby’s 0- 6 maanden
maar denk niet dat jullie dat perce moeten die rijstebloem is al voor een vol gevoel.
Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag,
Wij zijn ook net over op 4 flessen. 's Avonds proberen we een papfles te geven met rijstebloem, maar mevrouw wil de 3-standenspeen en de speen van 3 maanden niet… En uit de speen van 1 mnd krijgt ze de pap er niet uit. Dan is zuigt ze zo lang door tot alle melk eruit is en de rijstebloem overblijft…
Wie heeft er tips??

Ik gebruik het van Nutrica Bambix… Bambix rijstebloem heet het… gewoon in de supermarkt te krijgen!

Hallo moeders & vaders!
Ik heb een vraagje, mijn zoontje is nu bijna 4 maanden en hij slaapt ook al om 21 uur en word bijna niet wakker voor de fles van 23 uur… Nu willen we wel proberen om naar 4 voedingen te gaan en dan de laatste om 20:30 geven maar steeds als we de voedingen dus zo willen schuiven dat we om 20:30 “klaar” zouden zijn vind meneer dit niet zo’n goed idee… Hij is erg gewend aan zijn biologische klokje zoals die nu is. Ik ben alleen bang als ik hem niet wakker maak voor de voeding van 23uur hij s’nachts wakker word omdat hij dan honger heeft. Iemand tips??
thnx Chirley
Hoi allemaal,
Over dat probleem dat het ritme van de 5 voedingen gaat veranderen naar 4 is inderdaad uitproberen.
Mijn dochter wordt ook vaak nog wakker tegen 6uur in het begin huilde ze echt en als ik haar dan even tussen ons in legde en zoveel mogelijk probeerde uit te stellen tot 8uur ging dat best goed ze viel vaak bij ons in slaap.
het huilen tussen echt honger en verveling zal ik het maar noemen hoor je wel.
Als ze blijft huilen van de honger dan moet je gewoon weer terug gaan naar de 5 flessen en over een paar weken nogmaals proberen.
Nu wordt onze dochter ook nog soms om 6 uur wakker, maar we zijn nu ruim 2 weken verder en halen haar sochtends ook niet meer uit bed we doen wel de fiep er op nieuw in dan slaapt ze weer gauw en dan word ze rond 8 uur wakker.
Wij gebruiken ook bambix rijstebloem
En fruit-groentehapjes moet je gewoon zachtjes aan gaan proberen, ze zeggen wel dat je dat het beste kan doen bij 6 maanden alleen wij zijn nu bij 4 maanden en een week begonnen en heeft nergens last van.
wel 1 week achter elkaar hetzelfde proberen vanwege allergien.
ze eet ook nog geen pot leeg hoor. het is maar dat ze er aan kunnen wennen.
Nou suc6 ermee en laat maar horen hoe het jullie is vergaan!!!
O,ja mamariska weet niet precies welke fles je gebruikt maar wij hadden de tip gekregen om de fles van difrax te pakken met 3 standen speen vanwege dat die een kortere drink tuitjes hebben bij ons werkte dit wel.
de fles van aventus was geen suc6 voor ons
Ja lekker die groente en fruit hapjes bij 6 maanden. Volgens mij kunnen van mij een rolberoerte krijgen bij het cb want Aaron krijgt al vanaf 3 maanden fruit en hij vind het heerlijk. Heeft geen problemen met ontlastings patroon of krampjes lijkt me dus prima.
SugarS Bedankt voor de tip we gaan het proberen!
Wij gebruiken inderdaad die van avent. Dit ging eigenlijk probleemloos tot nu dus. Is het proberen waard… zal er volgende week 1 kopen, ben benieuwd.
Wat betreft het wel of niet doorslapen als je naar 4 flessen over gaat… hebben wij eigenlijk geen problemen mee gehad. Ze sliep na 3 weken al lange nachten door. Dus geen tips eigenlijk…
Iris heeft vanaf 3 en een halve maand ook al af en toe een fruithapje om aan te wennen. De eerste keer was wel lachen. Ze vond het echt heeeel vies. Maar nu al niet meer. We geven haar niet meer dan 3 lepeltjes.
Heeft iemand ervaring met het geven van vers fruit. Mijn moeder had het er over om banaan te prakken en er dan wat diksap door te doen om het wat smeuiger te maken…

diksap zijn eigenlijk verkeerde siropen heb ik gelezen. het is alleen maar gemaakt om fabrikanten geld te gevediksap is een lucratieve uitvinding voor de voedingsindustrie, waarbij het gaat om een overbodig product. deze dranken bevatten minder zuren en smaken daardoor vreselijk zoet. geen enkele baby heeft een speciaal diksap nodig water is beter staat in me boek zo letterlijk geschreven.
recept drie vruchtenmoes:
1-2 porties
1/2 appel- peer
1/3 banaan
iets water
appel en peer schillen, klokhuis verwijderen dan in stukjes met water aan de kook brengen. 10 min. stoven
banaan in stukjes snijden en pureren met het overige fruit
Hoi!
Aaron krijgt ook vers fruit, we doen gewoon appel met een klein stukje banaan (ivm obstipatie) in de blender en dat gaat goed. Koken kan natuurlijk ook het is wat je zelf wilt. Meloen met appel is hier favoriet.
Ik heb begrepen dat je met verse peer op moet passen ivm de korreltjes structuur die er nog is. Dit schijn niet goed te zijn voor de niertjes, niergruis. Maar dit ga ik van de week nog even checken bij het cb.
Veel plezier met de fruithapjes! Hier is het helemaal geweldig.
We hebben de difraxfles uitgeprobeerd… dat is een groot succes! Het gaat super.
Bij de gewone melkflessen heeft ze nog wel de Avent fles. Is dat erg of kan ik beter overgaan op alleen maar difrax?
Toen jullie met fruit begonnen hoeveel gaf je dan? Ik weet niet zo goed hoeveel ze mag/kan hebben. Een potje lijkt me teveel of niet?
Ze krijgt nu een paar hapjes (3 of 4) dat is niks natuurlijk…

Met de fles is net watjullie het fijnste vinden, volgens mij maakt dat niet echt uit je kan eventueel overgaan naar de difrax als je kindje het toch fijn vind.
Het hoeft in het begin niet heel veel te hebben want voor hun is het alleen om eraan te wennen het is geen bijvoeding dat ze er vol van raken de fles is tot nu toe nog het belangrijkste, je ziet aan je kindje wel als ze genoeg heeft als ze na 4 happen het al uit begint te tuffen dan is het verlopig nog zat. Bij ons is het elke dag een paar hapjes meer geworden.
Bij 4 maanden ongeveer mogen ze 1x 100 gram groenten en 1x 100 gram fruit per dag hebben en dat is behoorlijk voor in het begin wij kregen het er niet in.
O,JA CHIRLEY had jij dat nog na gevraagd van die peer als dat niet goed was?
Hallo ik heb even een vraag ?
Mijn zoontje is nu 10 weken oud, Hij slaapt lang door 23.00 uur laatse fles van 180ml tot 8/9/9.30 uur
Sinds 2 dagen drink hij nog maar 4 flessen zomaar uitzich zelf …
Ik wilde graag weten als er meerdere mama’s zijn die het hebben meegemaakt dat hun kleintje al met 10 weken nog maar 4 flessen drink van 180ml ??
En ik zou hem graag willen leren al om 21.00 uur in bedje te doen en dan laten slapen tot 6/7 uur … ? maar wel met maar 4 flessen … Want weet niet nu hoe ik die 5e fles moet vergvangen
Groetjes mama van menno
Hoi Cindy,
Ik heb het bij het cb gevraagd over de peer, maar ze had nog nooit gehoord. We mogen dus gewoon peer geven.
En over de vraag hoeveel je geeft, ik was begonnen met een derde van een potje toen een half potje en nu krijgt ie totdat hij niet meer hoeft. Dat is net iets minder dan een potje.
groetjes
Hallo mama van Menno!
Aaron gaf ook zelf aan wanneer hij niet meer om de drie uur wilde drinken. Maar met 10 weken al naar 4 flessen lijkt me erg snel. Je zoontje mag ook nog geen rijstebloem. Ik zou het gewoon even checken bij het cb. Succes!
Heb ik toevallig vamiddag gedaan, Hub zijden als die het aankan dat het geen probleem is !! Vind hetzelf ook beetje raar, Maar goed ik wil hem niet meer van 24.00 uur to 8/9/9.30 laten slapen, Maar om 20.00/21.00 uur in in bedje stoppen,
ik dacht dan zal hij slapen tot meschien 7.00 uur !
Maar hoe moet het dan ander met die flessen, Want hoe deel ik dan 5 flessen in op een dag van 7.00 tot 20.00 uur in ??
groetjes mama van menno.
Hoi mama van Pippy’
Ik zie wel hoe het gaat, ben echt blij als die oud genoeg is voor fruithapje of groente hapje want dan kan ik dat aanvullen voor die fles wat die nu laat vallen, Omdat ik toch bang ben dat die nog zo jong is voor maar 4 flessen op een hele dag or