Naamswijziging

Even een vraagje voor de getrouwde dames die ook hun naam gewijzigd hebben. Na donderdag heet ik natuurlijk Van Rijn- Vermeer, maar ik vroeg me af hoe zit het met instanties en zo. Ik bedoel het is een wettelijke wijziging, maar moet ik dat doorgeven overal of gaat dat automatisch???

Groetjes,

Michèle

Zover ik het weet is alles wordt alles wat overheid gebonden is, automatisch ingelicht, alle overige instantie’s (zoals bv de bank, energie, je werk etc) moet jezelf in lichten.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

klopt wat Woezel zegt volgens mij.
Maar je verzekering blijft op je meisjesnaam staan… tenminste bij mij was dat zo. Dus ik moet er telkens om denken bij ziekenhuisbezoekjes e.d. dat ik dat onder mijn meisjesnaam doe. je schijnt t wel naar je ‘nieuwe’ naam om te kunnen zetten… maar gek genoeg is dat bij mijn verzekering niet doorgekomen. En toch sta ik bij mijn man ‘erbij’ op zijn polis. Onder mijn meisjesnaam.
belastingdienst komt onder je nieuwe naam binnen, en wat je verder ‘anders’ wilt moet je (helaas) zelf doorgeven,

Fijne dag donderdag!!

ha ha ha bij ons staat mervin er bij mij op, maar dat komt omdat ik collectief verzekerd ben via de diabetes vereniging.

Groetjes,

Michèle

Ja, klopt wat Woezel zegt: alle officiële instanties zoals de gemeente, de overheid, de belasting, die nemen die naamswijziging automatisch over.

Alle andere instanties: je werk, school, evt. abonnementen, sportschool etc., daar moet je zelf de naamswijziging aan doorgeven.

Denk er ook aan dat je paspoort en rijbewijs nog op je meisjesnaam staan. Dus wat legitimatie betreft, kan het zijn dat je er een keer tegenaan loopt dat je bij een instantie op Van Rijn staat, maar dat je alleen maar Vermeer-legitimatie hebt. Dus stop desnoods straks een kopie van je trouwboekje in je handtas, zodat je altijd bewijs hebt dat je legitimatie klopt met je nieuwe naam.

Groetekes, Sje

@ sje dank voor de tio want daar zou ik inderdaad niet aan gedacht hebben. Want om nu al een nieuwe ID aan te schaffen weer

Groetjes,

Michèle

Alle antwoorden zijn al gegeven, volgens mij, maar nog even dit: supergave nieuwe achternaam. Van Rijn-Vermeer. Top zeg, haha!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ha hah a ja hij is goed he Mriek

Groetjes,

Michèle

Dat had je niet kunnen verzinnen toen je een klein meisje was, toch?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

eh nee zeker niet omdat ik tot mijn 5e stok geheette heb

Groetjes,

Michèle

Oh haha! Dan helemaal niet, nee. Hoezo is je meisjesnaam dan nu Vermeer?

Groetjes,
M

Mijn vader heet stok, maar mijn ouders zijn uitelkaar gegaan toen ik 1 jaar was. En gezien ik mijn vader pas op mijn 8ste pas heb leren kennen heeft mijn ma na 4 jaar alleen met mij mijn naam laten wijzigen in haar naam.

Groetjes,

Michèle

Behalve gemeente en belastingdienst, moet je idd alle instanties zelf bellen om je naamswijziging door te geven. Weet nog wel hoe een gedoe ik dat vond. Want dan belde je en dan waren ze het weer vergeten en kon je nog een keer bellen. Of je was zelf weer vergeten te bellen en kon je dat later weer doen.

@domino, ik sta bij mijn ziekenfonds gewoon onder de naam van mijn man en niet onder mijn meisjesnaam. Tenminste eerst de naam van mijn man en dan nog mijn eigen naam. Is dus niet bij ieder ziekenfonds zo dat je alleen op je meisjesnaam staat.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

quote:
Mijn vader heet stok, maar mijn ouders zijn uitelkaar gegaan toen ik 1 jaar was. En gezien ik mijn vader pas op mijn 8ste pas heb leren kennen heeft mijn ma na 4 jaar alleen met mij mijn naam laten wijzigen in haar naam.

Groetjes,

Michèle

Ik snap 'm!

Groetjes,
M

ha ha ha gelukkig want soms moet ik het 3 keer uitleggen

Groetjes,

Michèle

Dan zijn die mensen wel een beetje simpel, Michèle Zo ingewikkeld is je uitleg toch niet?

Groetjes,
M

Eh nee deze niet, maar dan komt meestal mijn broertje ook nog om de hoek en mijn ma en we hebben allemaal een andere achternaam

Groetjes,

Michèle

quote:
Behalve gemeente en belastingdienst, moet je idd alle instanties zelf bellen om je naamswijziging door te geven. Weet nog wel hoe een gedoe ik dat vond. Want dan belde je en dan waren ze het weer vergeten en kon je nog een keer bellen. Of je was zelf weer vergeten te bellen en kon je dat later weer doen.

Naamswijzigingen en/of adreswijzigingen nooit telefonisch doorgeven. 9 van de 10 keer gaat dat fout. Gewoon brief schrijven of evt. per mail, dan weet je ook zeker dat ze de naam goed over kunnen nemen. (Of ze dat doen is zaak 2, want sommige mensen kunnen gewoon niet lezen of niet typen).

Vaak kun je op de website van bijv. je zorgverzekering een wijzigingsformulier invullen en electronisch verzenden.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 17 Aug 2011 11:37:52

@ Sje ik was toch van plan het schriftelijk te doen om problemen te voorkomen met wat jij zegt typ en spelfouten.

Groetjes,

Michèle

quote:
Eh nee deze niet, maar dan komt meestal mijn broertje ook nog om de hoek en mijn ma en we hebben allemaal een andere achternaam

Groetjes,

Michèle

Aha, dan zal het inderdaad wel ingewikkelder worden ja.

Groetjes,
M