Na acht maanden weer zwanger

Hoi allemaal,
Mijn man en ik hebben een kindje van ruim acht maanden. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik, ongepland, weer zwanger ben. Voelt heel dubbel. Ben er aan de ene kant superblij mee en dankbaar voor, maar vind het ook wel heftig om straks twee kleintjes te hebben met een verschil van 17 maanden. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Zowel praktisch als emotioneel?
Alvast bedankt!

Allereerst… Gefeliciteerd!

Ik heb er geen ervaring mee, maar zelf zouden mijn vriend en ik het ook graag zo willen. Helaas moet ik toch nog een jaar wachten i.v.m. m’n werk. Wil eerst weten dat ik een vast contract heb! Maargoed… Het zal best wel pittig voor jullie worden, maar dat zou het ook zijn als je kindje al 3 was en je een newborn erbij zou krijgen. Hadden jullie sowieso er nog een kind bij gewilt?

Jordan Pharrell is geboren op 25.10.2010

Gewijzigd door - Jesmerize op 20 Apr 2011 22:09:23

Hoi Saskia,

Ik heb ook 2 kinderen, en ze schelen 18 maanden. Ik vind het tot nu toe a;;een maar ‘voordelen’ hebben.
Ik was niet helemaal uit de luiers/verschonen/flesjes/slaapjes e.d toen ik weer opnieuw begon. Het ging hier gelukkig allemaal heel makkelijk.

Geef het de tijd om aan het idee te wennen!

Ik was zwanger van de tweede toen de eerste 7 maanden was. Dat was overigens wel “gepland”. Ik vind het heerlijk dat kleine leeftijdsverschil!

Vooral wat betreft jaloezie, is het ideaal! Dat hebben ze op die leeftijd over het algemeen nog niet. Daarnaast: je zit nog volledig in het ritme van het hebben van een baby, dus een baby erbij (ook al is je oudste 17 maanden als de jongste geboren wordt) is prima te doen.

Althans, dat is mijn ervaring.

Groetekes, Sje

Hallo

Mijn vriend en ik wilden graag weer zwanger worden toen Sylvie 6 maand was. Dit is niet in 1 keer gelukt, dus we waren uiteindelijk zwanger toen zij 9 maand was. Straks als de baby geboren word is zij 1,5 jaar. We vinden het heerlijk dat kleine leeftijdsverschil. Zo hebben ze heel veel aan elkaar en net wat de anderen zeggen ben je dan het baby ‘gedoe’ (Weet even niet hoe ik het moet zeggen ) ook nog niet verleerd.
Maar het kan nog erger hoor Mijn moeder was toen mijn zus 3 maanden oud was ongepland zwanger van mij!!! Was in het begin ook wel even schrikken natuurlijk, maar wat hebben ze het uiteindelijk heerlijk gevonden!! Ze waren er achteraf ontzettend blij en gelukkig mee
Dus met jullie zal het vast ook helemaal goedkomen! En mijn moeder haar ervaring is dat het juist veeeeeeel makkelijker is 2 kindjes zo dicht op elkaar Ze hadden helemaal geen last va jaloezie of onwennigheid

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Ontzettend bedankt voor jullie reacties meiden. Ik overzie gewoon even niet hoe het allemaal gaat worden, maar via deze manier leer ik ook de voordelen inzien. Bedankt!!

Zo was onze eerste niet helemaal gepland, ook veel over ingezeten, maar dat is allemaal MEER dan goed gekomen, en was het achteraf heel zonde van de tijd die ik me druk had gemaakt.
Je hebt een mooi poosje om er aan te wennen, en als je 1 gewend bent, rolt die 2e er straks vast lekker bij in!

Hey gefeliciteerd met je zwangerschap! Bij ons ist zo dat ik nu 7 maanden zwanger ben van ons 2e kindje… en de oudste is nu 11 maanden. Zij is straks bij geboorte van de 2e dus 13 maanden. Dus ja… dicht op elkaar. Maar wat anderen ook zeggen: lijkt ons wel practisch, de oudste zit toch nog in de luiers, slapen overdag etc. En ze zullen vast veel aan elkaar hebben. Het is ook niet zo ‘wennen’ om opnieuw alles te moeten kopen en regelen… het is nog bekend. Enige nadeel voor mij nu is dat ikzelf bij deze zwangerschap meer moe ben dan bij de eerste… maar tja dat is bij iedereen verschillend.
Gewoon lekker genieten van je zwangerschap!!

Proficiat…

Logisch dat je schrik … net een bevalling achter de rug … je weet nu wat het is om te bevallen en dan ‘onverwachts’ tot de ontdekking komen dat er weer een kindje aankomt. Dat het even tanden bijten is kan ik me goed voorstellen maar persoonlijk vind ik een klein leeftijdsverschil heel leuk voor kinderen. Hier zit er precies 2 jaar tussen en ze kunnen het heel goed vinden met elkaar…

Zal ik eens wat zeggen: mijn moeder kreeg ONVERWACHTS een tweeling, waarvan ik er ook 1 ben. Dat lijkt me wel heel hard slikken en dat heeft mijn moeder dus ook echt moeten doen. Ze zei eerst vond ik het helemaal niet leuk… … Ik was geboren en toen zei de dokter oh oh er komt er nog 1 aan… Tja dan gaan mensen alles voor je regelen (lief) maar niet altijd zoals je dat zelf wil. Bijv een bruine wieg kreeg ze te leen… (LELIJK!) … Maar het is goed gekomen hoor

Gelukkig heb jij nog 9 maanden om er naartoe te leven … gebruik deze tijd.

@MINI-BOY; kun jij inmiddels merken dat de kinderen al naar elkaar toe trekken? Hier de laatste paar weken valt het me steeds meer op dat ze elkaar ‘opzoeken’ Zo leuk om te zien.

@saskia; Nadelen zullen er ook echt wel zijn, al zou ik ze zo niet weten. Komt ook omdat ik niet beter weet, en niet kan vergelijken. Ik heb het ook nooit vervelend gevonden zo dicht op elkaar.
Weetje, nu met een peuter en een baby, heb ik nog ‘alle tijd’ om hele dagen met beide kinderen te vullen. Ik hoef niet elke ochtend en middag een kleuter naar school te brengen, e.d, dus het is echt maar net hoe je het bekijkt!

Ja dat merk ik heel erg. Maar eigenlijk is dat al vanaf dat Levi er was. Jurian betrek ik bijna overal bij zoals uit bed halen, fles geven etc. Nu Levi ouder word en meer kan vind jurian dit ook wel grappig… En reageerd daar weer heel leuk op. Kortom nu vrienden voor het leven maar zal nog wel à
andere periode op volgen?!

Ondanks dat het niet geplant is als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik denk dat voor ieder leeftijdsverschil wel wat te zeggen valt. Ik heb na Tim 3 miskramen gehad, waardoor het leeftijdverschil nu 2 jaar en 8 maanden is. Als ik mijn miskramen nooit had gehad dan had er 1 jaar en 8 maanden tussen gezeten.

Ik vind het leeftijdsverschil wat er nu tussen zit erg fijn. Maar als het minder had geweest had ik dat denk ik ook als prettig ervaren. Meer omdat je ook geen ander vergelijkingsmatriaal hebt. Tim is totaal niet jaloers, hij vind Daan heel erg leuk en hij is nu ook erg zelfstandig wat voor mij ook heel makkelijk is.

Maar geef het gewoon de tijd eraan te wennen en dan gaat het vast helemaal goedkomen.

Groetjes,
Sandra

Tussen mijn zoontjes zit 20 maanden leeftijdsverschil. We hebben er ook bewust voor gekozen, maar hadden niet verwacht dat het bij de tweede in een keer raak zou zijn. Bij de eerste hebben we er bijna een jaar over gedaan namelijk.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het in het begin best pittig vond twee jonge kindjes, maar aan de andere kant vond ik het heerlijk. Je hebt de meeste spullen nog van de oudste en je bent idd nog niet uit de luiers.

Nu zijn mijn jongens 4,5 en bijna 3 en ze spelen best veel met elkaar voor zover dat kan natuurlijk. En dat is erg leuk om te zien.

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik heb zelf geen ervaring met 2 kindjes zo kort op elkaar. Rens is 2,5 als zijn broertje/zusje word geboren.
Ook niet echt handig nu de peuterpuberteit in volle hevigheid is losgebarsten en hij heel dreigend 'mijn mama’gaat roepen als een ander kindje ook maar naar me kijkt.
Het zal best wel even heftig zijn in het begin maar daar groei je ook weer in.
En zeker voor de kinderen is het leuk zo weinig leeftijdverschil.

groetjes Ramona