Danielle:
Van iemand op ander forum:
Mijn zoontje van bijna 2 jaar gaat meestal rondom half 8 's avonds naar bed en wordt de afgelopen weken constant om 04:30 's morgens wakker. Spenen geven, water geven, melk geven, speelgoed in z’n bedje doen, geen licht aan doen, fluisteren, hem ophouden tot 21:00 uur 's avonds, ik heb ALLES geprobeerd, maar hij heeft een inwendig klokje ontwikkeld dat bij hem om half 5 afgaat, en dan wil hij z’n bed uit!
Ikzelf ga 's avonds zeer vroeg naar bed want ik weet hoe vroeg ik weer op moet. Hem bij mij in bed nemen is ook geen oplossing, want hij wil eruit spelen. De laatste dagen laat ik hem maar huilen, maar hij valt meestal niet meer in slaap, en dan zijn we alletwee zenuwachtig van het lawaai zo vroeg op de morgen.
Tip 1:Je koopt een leuk kinderwekkertje, dat laat je om bijvoorbeeld half 8 aflopen en je zegt tegen je zoontje dat hij jou mag komen wakker maken (of je roepen als hij zelf zijn bed niet uit kan komen) als de wekker is afgegaan. Voor die tijd moet hij dan proberen om zichzelf bezig te houden, bijvoorbeeld met puzzeltjes, boekjes etc.
Tip 2:Heb je het al eens geprobeerd met een automatische tijdschakelaar, die een klein lampje aan laat springen 's ochtends? Je kan met je zoontje afspreken dat als het lampje aangaat het tijd voor mama is om op te staan. Je begint dan met 04.45 en schuift de tijd steeds een beetje op.
Het voordeel van een klein lampje t.o.v. een wekker is dat als je zoon wel eens doorslaapt, dat hij niet alsnog wakker wordt van de wekker. Ik denk overigens wel dat je zoontje vanzelf binnenkort wel weer doorslaapt, meestal zijn dit periodes.
Tip 3:Jouw probleem heeft zich ook voorgedaan (wat is een hekje toch een uitkomst, dacht ik toen). Erheen gaan, niet eruit halen, wel eruit halen. Nou, niets hielp natuurlijk. Totdat wij ook toen al ervaarde dat door niets te doen en gewoon in je bed te blijven (kijk eens op je wekker; 10 minuten is echt heel lang hoor!) tot het te lang duurde. Erheen gaan, zeggen dat we allemaal aan het slapen zijn en weer weggaan. Zorgen dat er geen beloning volgt, in welke vorm dan ook.
Het kan twee, misschien drie nachten duren, maar dan zul je verbaasd staan van het resultaat. Wel geldt, dat welke methode je ook kiest, kies niet elke dag wat anders. Hou het wel even vol. Veel succes. Er komen altijd weer andere tijden (…met andere problemen, ha, ha).
Misschien hebben jullie er wat aan?!