S’morgens 7 uur, Joyce wordt wakker. Ze gaat staan en brabbelt druk.
Ze kijkt over het houtwerk van haar bedje heen mijn kant op en ik denk:
Ow nee he, ik wil nog even slapen. Dan zegt ze inneens een nieuwe klank en
besef me dat nog niet eerder gehoord te hebben.
Dan vind ik het inneens niet erg meer wakker gemaakt te worden en denk ik :
Mooi he, mamma zijn.
Ik til Joyce uit bed en omdat ik nog niet mijn bed uit wil leg ik haar nog even naast mij. Ik denk, nog heel even mijn ogen dicht hoor, en zak een beetje weg in mijn droom die ik zojuist nog droomde. Joyce laat dat niet toe en slaat met haar handjes in mijn gezicht. Ik baal er een beetje van want ik had graag nog even wat weg willen doezelen. Ikvoel hoe ze over mijn heen buigt en inneens zachtjes in mijn neus bijt. Ik moet even lachen en denk : Zo lief heeft nog nooit iemand mij wakker gemaakt. Mooi he om mamma te zijn !
Oke Joyce wint, half 8 ga ik naar beneden. Ze speelt wat in de box, ik geeft haar een flesje en een schone luier. Ze wil geen luier om en spartelt tegen. Ik baal ervan want die luier moet toch om. Als ik hem eenmaal om heb trek ik haar omhoog en slaat ze haar kleine armpjes om me heen. Ik geniet van het moment en zeg tegen haar : ik ben blij dat ik jou mamma mag zijn.
Ik geef Joyce een boterham, ze wil niet. Ik baal en zegt, kind je moet toch eten.
Maar Joyce weigert en ik voel me lichtjes geirriteerd. Dan innens pakt ze het brood en ik ben blij. Maar nee hoor, Joyce eet niet zelf, ze wil mij voeren.
Ik speel het spelletje mee en zeg mmmmmmmm lekker. Joyce moet hierom lachen en weer denk ik : er is niets mooiers dan mamma te zijn !
Ze loopt wat aan mijn hand, samen halen we de boodschappen en ik badder haar.
Joyce is tevreden. Dan moet ik naar mijn werk en ga ik er snieky vandoor omdat ik niet wil dat ze gaat huilen. Als ik op mijn werk ben mis ik haar.
Als ik thuiskom wil ik alles weten, wat ze gegeten en gedronken heeft.
Wat ze hebben gedaan, alles !
Soms hoor ik nieuwe dingen en soms dingen die ik al weet.
Maar toch blijft het leuk om over alles op de hoogte te zijn.
s’Avonds, eerlijk is eerlijk, ben ik blij als ze op bed ligt en ik even tijd heb voor mijn vriend en voor mezelf. Dan doe ik zachtjes met de deuren want ik ben bang dat ze wakker wordt. Even tijd voor onszelf, dat hebben we nodig denk ik dan.
Maar dan was ik haar kleertjes en hang ze te drogen, haar speelgoed zet ik weer op zijn plek.Mijn vriend geeft me een massage en ik wil genieten van ons samen.
Maar stiekum dwalen mijn gedachten af, ik kan niet wachten tot Joyce wakker wordt en ik realiseer me : ik ben partner , werkneemster, huisvrouw, dochter, leerling, en zo meer, maar geen van dit alles schenkt me meer voldoening dan het Mamma zijn !

" border=0>