Montessori onderwijs

Hoi Dames,

Ik wil graag jullie mening weten over montessori onderwijs.
Er zit namelijk een montessorischool in een dorp in de buurt en ik hoor van de ene kant veel goede dingen maar ook een aantal slechte dingen over montessori onderwijs.

Het spreekt mij eigenlijk juist erg aan.

Ben erg benieuwd wat jullie denken.

Groetjes,
ILoveMyBoy

Dylano gaat er ook naar toe Dus ja mij spreekt het aan hahaha.Wat wil je precies weten?

Liefs Michelle

Mijn dochter gaat ook naar een Montessorischool! Ik ben helemaal happy! Wat wil je er over weten?

Bedankt voor jullie reactie.

Ik krijg om me heen toch nagal wat negatieve reacties als ik verteld dat ik eraan denk mijn zoon op een montessori school wil doen.

Bijvoorbeeld,

Er is niet genoeg structuur en te veel vrijheid waardoor een kind het erg moeilijk krijgt op het voortgezet onderwijs. Doordat de montessori methode zo vrij is, is de overgang naar “je moet vanalles” dan erg groot voor een kind.

Ook wordt er gezegd dat een montessori school niet voor ieder kind geschikt is.

Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt!

Groetjes,
ILoveMyBoy

Ik geloof wel dat het niet voor ieder kind geschikt is, ze moeten in principe vrij zelfstandig zijn, Maar dat is een groot begrip natuurlijk. Dylano zit ook op een montessori psz en ja het gaat er anders aan toe dan op een gewone. Gezamelijk werkjes maken bv is heel zeldzaam, ze mogen doen wat ze zelf willen(word natuurlijk wel aangestuurd)
Ze hebben wel gezamelijke momenten zoals op het einde van de ochtend in de kring zodat ze of liedjes zingen of voorlezen. Ook het fruit eten is gezamelijk.

De afstand van de lagere school naar het voortgezetonderwijs is niet zo groot meer niet bij ons tenminste want in tegenstelling tot een paar jaar geleden krijgen ze nu ook gewoon huiswerk (was voorheen indd niet).
Ik zou gewoon om een rondleiding vragen en naar de resultaten ed vragen.

Liefs Michelle

Ik heb het idee dat deze mening (geen structuur) vaak door mensen word verkondigd die er eigenlijk geen bal verstand van hebben en er nooit zijn geweest of zich erin hebben verdiept. Ze doen idd weinig klasikaal< maar al je kijkt naar de aansluiting op middelbareschool (vooral havo en vwo) moeten kinderen steeds meer zelfsstandig zijn en daarom ben ik voor. Ik denk eigenlijk dat het voor veel kids geschikt is, maar wel met een bepaalde instelling van de ouders. Je moet als ouders ook bereid zijn hier wat voor te doen. Maar goed dat geld eigenlijk voor alle scholen natuurlijk!

hoi,
Montesorie, jenaplan en dalton onderwijs vind ik hele goede onderwijsmethoden, maar ik geloof wel dat je goed naar je kind moet kijken of het ook bij het kind past. Het traditionele klassikale onderwijs is een methode die zich richt op het gemiddelde niveau in een klas. Deze methode houd geen rekening met het individuele kind en is voornamelijk gericht op kennis. Het ene kind zal het prima vinden, terwijl het andere kind bv een groot stuk uitdaging mist. De alternatieve methoden zijn gericht op het kind. Het is heel belangrijk om tegenwoordig als ouders betrokken te zijn bij het onderwijs van je kinderen. Goed van je dat je e.e.a. overweegt en bespreekbaar maakt.
Bij een schoolkeuze zou ik kijken naar welke opvoeding je zelf aan je kind geeft en naar het kind zelf.
veel succes met de schoolkeuze.
liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers

Bedankt voor de reacties.

Wat me erg aanspreekt aan deze montessorischool is de kleine groepen, de individuele aandacht en het stimuleren van de kwaliteiten van het kind.

Mijn zoontje is een rustig kind wat zich in drukte erg terug trekt. Hij is heel erg verlegen en komt moeilijk los, echter wanneer hij zich veilig voelt is hij erg sociaal, kletst en speelt met alle kindjes.

Achter dat verlegen jongetje zit een super slim mannetje.
Echt een klein nerdje! Woordjes leggen doet hij al een tijd en kleine rekensommetjes zijn geen probleem.
Hij is erg nieuwsgierig naar hoe dingen werken, speelgoed maar ook stoplichten, auto’s of de kettingkast van een fiets! pff probeer dat maar eens uit te leggen aan een kind van 3!)

Kortom…ik denk dat hij gebaat is bij de aanpak van deze montessorischool.
Ik denk dat hij een kind is wat het heel goed KAN doen op school maar alleen als hij hierbij de juiste begeleiding/ondersteuning krijgt zodat hij zich veilig voelt om zichzelf te laten zien en ten tweede, dat hij zich niet gaat vervelen.

Ik had het er gisteren met 2 leidsters op het kdv over en beide gaven aan te denken dat mijn zoontje op een montessorischool beter tot zijn recht zal komen dan een gewone reguliere school.

Waar ik wel nog een beetje mee zit is dat deze montessorischool in het dorp hiernaast ligt. Ik denk dan aan vriendjes etc. Hij zal dan dus geen (of weinig) klasgenootjes ons dorp hebben. Heeft één van jullie hier ervaring mee?

Groetjes,
ILoveMyBoy

Mijn dochter gaat 3 dorpen verderop naar school. heeft nog steeds vriendinnnen in de straat hoor, helpt wel dat wij een speeltuin voor de deur. ik heb me er nog nooit drukover gemaakt,en tot nu toe lijkt het geen probleem

Hoi,

Klinkt toch super! lijkt me een hele goeie keuze hoor!

…wij wonen in het buitengebied, dus helemaal niet in een dorp of stad.
T.z.t. zullen vriendjes/vriendinnetjes gewoon naar en van hier gebracht / gehaald worden.
Wij hebben de keuze tzt uit 5 scholen in de omgeving en zullen niet op basis van vriendjes gaan kiezen.

liefs Annelies

Daisypath Happy Birthday tickers

mijn dochter zou in eerste instantie ook naar montessori gaan, was en ben er nog steeds heel positief over.
maar we hebben toch besloten haar naar een school in de buurt te doen, de montessori lig 20 minuten bij ons vandaan, de school waar ze nu naartoe gaat 5 minuten.
de reden dat ze naar een ’ gewone’ school gaat is dat ze daar ook gebruik maken van montessori materialen maar het wat meer gestuurd is. En dat is wat onze dochter goed kan gebruiken. Ze heeft toch wat meer structuur nodig dan het Montessori onderwijs biedt. Voor haar denken we nu dat het niet echt geschikt is. Puur op basis van hoe ze zich nu ontwikkelt…

Even een kritische noot; je kan kijken hoe scholen het doen.
Hier komt het Jenaplan het slechtst eruit. Heb verder zitten kijken, maar het valt mij op dat deze scholen vaak slechtere resultaten hebben. Ik heb in het begin getwijfeld, maar ik ga ze er straks niet op doen. Meerdere redenen. Ik vind het juist niet fijn (weet niet of dat overal zo is), dat groep 3.4.5. en 6.7.8 bij elkaar zitten. Zitten in een hele andere leeftijdsfase. Ik ben van mening dat belangrijke dingen eerst moeten, taal rekenen etc. omdat je sommige dingen nodig hebt in dit leven. Als je later bij een baas werkt kan je ook niet kiezen. Ik wil ook niet dat als mijn kind goed is in bv. tekenen, dat ze dat dus gaan stimuleren. Hij mag van mij elke baan doen, wat hij wil, maar probeer wel te leren, dat het fijn is om later ook werk te hebben en niet als kunstschilder zonder werk te zitten en je kinderen niet kan onderhouden.

En als kinderen alles op eigen tempo doen, worden ze niet opgetrokken door de groep, zoals normaal vaak automatisch gaat.

En als je als ouder genoeg aandacht schenkt aan je kind, kan ik hem zelf heel veel andere vaardigheden wel bij brengen.

Dat is voor mij de reden, kort door de bocht om hem daar niet heen te doen. Dalton komt trouwens het best eruit.

mijn dochter zou in eerste instantie ook naar montessori gaan, was en ben er nog steeds heel positief over.
maar we hebben toch besloten haar naar een school in de buurt te doen, de montessori lig 20 minuten bij ons vandaan, de school waar ze nu naartoe gaat 5 minuten.
de reden dat ze naar een ’ gewone’ school gaat is dat ze daar ook gebruik maken van montessori materialen maar het wat meer gestuurd is. En dat is wat onze dochter goed kan gebruiken. Ze heeft toch wat meer structuur nodig dan het Montessori onderwijs biedt. Voor haar denken we nu dat het niet echt geschikt is. Puur op basis van hoe ze zich nu ontwikkelt…
[/quote]

hoi
ik heb zelf voeger op een montessorischool gezeten,ik heb er 8 jaar lesgegeven en mijn dochter gaat er straks naar toe! ik ben helemaal voor!
montessori gaat uit van het kind. Maria mmontessori ging ervan uit dat kinderen “gevoelige” perioden hebben, bv voor letters en op een ander moment weer voor cijfers etc, als je het kind “pakt” tijdens de gevoelige periode leert het extra makkelijk. Ik heb gezien dat dat ook echt zo is. Het is echter niet zo dat als een kind geen “gevoelige” periode heeft/laat zien dat ie maar wat kan aankloten (om t maar even plat te zeggen).
De meeste montessori scholen gerbuiken nu ook gewoon de “reguliere” methodes, maar zetten deze vaak montessoriaans in. Ook gebruiken ze als hulp materialen het montessori materiaal, wat heel mooi en super goed doordacht materiaal is.
zo hadden wij op mijn oude school de rekenemthode omgezet in losse bladen, het kind had een map en mocht elke dag kiezen van welk onderwerp hij/zij een leswilde doen (denk aan breuken/delen/cijferen/oppervlakte etc) in een registratie boekje houden de kinderen preciesbij welke kaarten af zijn en zokonden wij ookzien of ze bepaalde onderwerpen niet aanpakte, door sturing zorgen we ervoor dat ieder kind aan t eind van t jaar wel alles had doorlopen. Heel fijn!!!
een pre voor het voortgezet onderwijs is dat het kind goed leert plannen en zijn werk zelf in te delen.

zoals je leest ben ik helemaal voor, als je vragen hebt over montessori kan je me altijd even mailen!

groetjes gidget

Mijnticker.nl Tickers

helemaal met je een gidget. Ik zou zoiezo even kijken bij de lijst op internet van de inspectie. De ene school is de andere niet en dat geld ook voor Montessori. Ik zou niet anders willen.