Monsters en spoken

Zit met een probleem. Voor mij een best wel groot probleem.

Al een tijdje slaapt Lucas niet echt goed.
Dat is uniek want het is eigenlijk een echte slaapkop.
Een paar weken nu heeft hij het over spokebeesten (waar halen ze het vandaan he) als hij naar boven gaat om te slapen.
Maar omdat hij verder niet bang leek heb ik er niet al te veel aandacht aan besteed.

Een paar keer word hij toch wel wakker.
's-Avonds maar ook 's-nachts.
Hij gooit dan zijn beesten altijd uit bed, alsof hij wil kijken of er iets onder het bed zit wat de beesten wegpakt.
Heel raar allemaal.

Nu heb ik zijn bed verzet en een lamp op de overloop aangelaten.
Het lijkt wat beter te gaan, dus ik hoop er het beste van.

Vind hem eigenlijk nog vrij jong om nu al met spoken en monsters bezig te zijn, hij moet tenslotte nog 3 worden.
Maar het lijkt er toch echt op dat hij dat nu doet.

Iemand misschien nog tips?
Hoop dat het zo snel mogelijk over is.
Vind het verschrikkelijk erg dat hij nu bang moet zijn op het plekje waar hij altijd lekker veilig was en fijn kon slapen.

Moest gisteravond echt slikken, toen hij toegaf bang te zijn.
En dan met dat bibber stemmetje zei: “bedje”. Kon het maar met moeite droog houden.

Heeft er iemand ervaring met spoken en monsters?

Groetjes Mim

Hoi Mim,

Nee, hier nog geen ervaring met spoken en monsters gelukkig. ook al is Stephan net zo oud als Lucas.
Wel moet er bij stephan altijd een lampje branden in zijn kamer en geregeld vind ik zijn beesten naast zijn bed.
Waarom weet ik niet.
Ik heb eerlijk gezegd ook geen tips voor je doordat steef er dus nog geen last van heeft.
Wel vervelend hoor, dat ie zo bang is.
Zielig…
Wie weet hebben andere mamma’s nog tips/ervaringen voor je!
Succes!!!

Liefs, Bianca

Hoi Mim.
Ik heb Niels er eigenlijk ook nog nooit over gehoord.Alleen slaapt hij wel,sinds hij ong 2 is vanaf halverwege de nacht tussen ons in.Ik had toen ook wel eens het idee dat hij bang was,maar het toen nog niet goed kon verwoorden.
Wij hebben het er wel eens over,over spoken enzo.Soms maken we er een tekening van of maak ik een spookje van klei.Hij is er dan wel een beetje bang voor.Ik geef het dan aan hem en hij maakt het dan direct kapot.
Maar verder in bed,heeft hij het er gelukkig nog nooit over gehad.
Oh ja schiet me ineens te binnen.Ik had een keer op het bureau gezegd dat Niels slecht sliep.Toen raadden ze me daar aan om hem een groot bed te geven.Omdat hij zich “opgesloten” kon gaan voelen in een ledikantje.
Slaapt Lucas nog in een ledikantje of al in een groot bed?
Groetjes Eljada

Hoi mimpie,
Tjee wat heftig zeg allemaal, je wou denk ik dan echt dat je kon toveren…en alles weer goed voor zo’n kleintje kon maken…Maar ff tot de orde komen…Ik heb een boekje bij de biep gehaald van Hilde Marx - Slaapproblemen… en daar heb ik ff het een en ander in op gezocht! Er staan … Angst voor griezels en enge beesten en donker komt bij jonge kinderen peuter en kleuters voor…Het is voor hun nog moeilijk om onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid. Peuters zien dingen vooral in het halfduister, zoals planten veranderen in monsters, bewegende gordijnen worden spoken of ze zijn er van overtuigd dat er iets onder hun bed ligt…(BIJ LUCAS DUS) Verder schrijft zij dat angstgevoelens een uitlaatklep zijn voor boze angstige gevoelens overdag… Angst zoals bij lucas gaat meestal gepaard met angst voor duisternis… Merk je iets van angst overdag, zoals bijv. ineengedoken zitten, of gebalde vuister, stilletjes worden, niet eten, problemen met inslapen…veel tekenen…enzovoort…In iedergeval moet je zijn angst erg serieus nemen en proberen te achterhalen waar het vandaan komt, hoe moelijk dat ook lijkt…Observeer Lucas zorgvuldig, maak aantekeningen…Als ouder zul je ervan verbaast staan hoeveel je eigenlijk (onbewust) ziet en weet…Mijn ervaring is, hoe banger een kind is, hoe meer positieve ervaringen hij nodig zal hebben om zijn angst kwijt te raken…Fantasie is voor kinderen erg belangrijk…het kan hun helpen angst te overwinnen maar het kan hun ook bang maken…stimuleer fantasie(goede) door het lezen van boekjes over alledaagse dingen en leg een link met jullie eigen leven… Lieve mimpie een lang verhaal maar ik hoop dat jij en lucas er iets aan hebben… liefs Daantjuh

Zo, wat een werk Daantjuh!
Maar ik bedank je ook alvast voor je verhaal.
Er staat naar mijn idee veel zinnigs in.
En ook bij Stephan komt vast de tijd dat hij 's nachts bang is.
Nu kan hij juist overdag erg bang doen.

Liefs, Bianca

Bedankt Daantjuh!

Is idd een heel verhaal. Maar ik weet nu in ieder geval dat ik geen spoken zie (leuke woordspeling) maar dat ook peuters dus bang kunnen zijn.
Overdag is er aan Lucas eigenlijk niks te merken. Hij is heel vrolijk en zingt ook veel.
Maar ga toch goed opletten.

Het is een avond/nacht best goed gegaan maar gisteravond en vannacht was het weer helemaal mis.
Zelfs bij ons in bed slapen wilde niet echt helpen.
Ik ben helemaal gebroken Hoop dat het vandaag beter gaat.

Groetjes Mim