Lees soms in wat bladen, dat kinderen hun ouders bijna verplichten om op te passen en dat de grootouders daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben, maar het niet durven te zeggen. Ik hoor dit nu ook wel vaker om me heen.
Ik ken het niet want ik ben thuis, maar weet wel dat als ik aan het werk ga, mijn moeder en schoonmoeder allebei niet verplichte dagen willen oppassen. Ik kan ze verder altijd wel brengen. Ze geven allebei aan dat ze al hun eigen kinderen hebben opgevoed en dat ze hun vrije tijd zelf willen indelen. Moet ik zeggen dat ik ze altijd kan bellen en dat ze bijna altijd kunnen oppassen.
Ik snap dit persoonlijk wel. Het is ook geen probleem als grootouders het wel willen. Krijgen ze ook weer een bijzondere band.
MOETEN ouders oppassen
Mijn moeder wil niet voor vast oppassen, mijn schoonmoeder wel, doet het met liefde! Zegt zelf dat ze vind dat ze dat als Beppe graag wil doen, juist omdat ze er nu tijd voor hebben! Wij verplichten haar in ieder geval niet
Vind dat ook raar om te zeggen, neem het mijn moeder dan ook absoluut niet kwalijk!
Manderijn
Mijn ouders hebben het altijd fijn gevonden dat ik thuisblijfmoeder wilde worden, maar ze hebben wel gevraagd of ze toch een “oppasdag” mochten krijgen. Meer soort opa-en-oma-dag. Gewoon omdat ze dat heel erg leuk vinden.
En zo heb ik sinds ik moeder ben 1 dag in de week voor mezelf. Nou vulde ik die alsnog in met boodschappen, poetsen etc. maar het scheelt dat je daar dan geen kinderen bij hebt.
De meiden zijn nu 6 en bijna 8 en nog steeds gaan ze een middag in de week na school naar mijn ouders. Worden ze 's avonds na het eten weer thuisgebracht. Mijn ouders vinden het nog steeds leuk, de meiden vinden het leuk en ik vind het fijn.
Dus hier is juist geen sprake van “willen niet oppassen maar durven het niet te zeggen”. Ze vroegen juist of ze toch een oppasdag kregen ondanks dat ik stopte met werken.
Groetekes, Sje
Mijn moeder heeft altijd aangegeven dat ze geen vaste oppas wilde zijn. Ze werkt zo ie zo zelf ook nog en ze woont ook nog eens 5 kwartier rijden van ons vandaan. Mijn schoonmoeder der gezondheid is te slecht voor een vaste oppasdag mede ook omdat ze ons neefje ook heel veel heeft. In het begin gaf ze wel protest maar nu is ze er wel blij mee. In nood staan beide wel voor ons klaar en we brengen haar ook wel eens zomaar voor de lol en daar geniet iedereen het meest van want ze zijn nu echt oma’s en geen medeopvoeders zeg maar.
Groetjes,
Michèle
Mijn moeder past twee dagen in de week op en ook zij doet het met liefde. Dit had van mij echt niet gehoeven, hoor. Begrijp me niet verkeerd; ik ben ontzettend blij dat ze het doet en ze doet het ook goed. Maar ik had het zeker begrepen als ze had gezegd dat ze het niet wilde. Wij hadden het na de geboorte van Merel zo geregeld dat zij 1 dag naar mijn moeder, 1 dag naar mijn schoonmoeder en 1 dag naar het kdv ging. Helaas is mijn schoonmoeder in 2009 overleden. Omdat dat allemaal vrij plotseling was, was er zo snel geen plaats op het kdv en heeft mij moeder die dag erbij genomen. Wij hebben toen aangegeven dat we Merel die dag wel naar de opvang wilden doen, maar ze voelde zich bijna beledigd. Nou scheelt het ook wel dat mijn vader thuis is, dus ze doen het met z’n tweeën. Maar ze vindt het erg fijn en wij dus ook.
Groetjes Natasja
Mijn zus hoefde voor haar zoontje (eerste kleinkind van mijn ouders) nooit oppas. Mijn ouders hebben het naar ons nooit zo duidelijk uitgesproken, maar via tantes die zelf wel veel oppasten op hun kleinkinderen hoorde ik wel dat mijn moeder het er vaak over had en het wel jammer vond.
Voor mij bestond er dan ook geen enkele twijfel om haar te vragen op Jasper te passen, ik gun het haar van harte. En tuurlijk heb ik meerdere malen nadrukkelijk gevraagd of ze het wel wil, wel aan kan e.d. Mijn moeder wilde wel elke week 1 dag, maar om haar toch een beetje te beschermen hebben we 1x per 14 dagen afgesproken (misschien komen er nog wel meer kleinkinderen en dan houdt ze nog wat ruimte over ) Tussendoor breng ik Jasper ook wel eens voor een uurtje of middag naar haar toe wanneer er bv. iets is met mijn werk. Dit loopt prima, mijn ouders genieten volop van Jasper en ik kan aan hem merken dat hij het daar ook reuze naar zn zin heeft.
Ik blijf wel vragen of het haar niet teveel wordt, zeker nu Jasper in de peuterpuberteit komt. En ik moet er maar op vertrouwen dat mijn moeder het eerlijk zal aangeven als het toch teveel wordt.
Het omgekeerde ken ik trouwens ook, mijn schoonmoeder zou als ze niet zo werken Jasper wel elke dag willen hebben en belt nu geregeld met voorstellen tot logeerpartijtjes van zaterdags t/m maandags… daar heb ik dus lang niet altijd zin in en ik wil niet dat Jasper grotendeels door (schoon) ouders wordt opgevoed. Ook daar gaat hij dus maar 1x per 14 dagen heen en soms een nachtje logeren. Daarnaast gaat ie nog 2 dagen in de week naar het kinderdagverblijf.
Groetjes Carolien.
Groetjes Carolien.
Hier past mijn moeder één dag in de week op (wilde ze zelf) en heeft mijn schoonmoeder het geprobeerd maar zij is er van terug gekomen en wil het liever niet. Prima, ik heb liever een oma die met liefde oppast dan een oma die het als verplichting ziet en er absoluut geen zin in heeft. We mogen haar wel altijd benaderen als we omhoog zitten, want zo nu en dan een dagje wil ze wel. En verder is zoonlief thuis bij mij of bij papa, prima geregeld vinden we zelf
Maar als er een tweede komt, weten we niet hoe we het dan aan gaan pakken. Want ik weet niet of mijn moeder dan nog wel een vaste dag wil omdat de oudste dan net naar school gaat of al op school zit. Misschien vindt ze het wel weer prettig om even geen verplichtingen te hebben hoewel ze eigenlijk altijd ja zegt als we haar hulp nodig hebben. Maar die vraag hebben we haar nog niet gesteld omdat we er zelf nog maar net uit zijn dat we graag een tweede kindje willen. We hebben nl. altijd geroepen: het blijft er bij eentje…
Tja… vind het wel een beetje raar als je je ouders verplicht om op te passen, als ze daar zelf helemaal niet achter staan
Mijn moeder riep altijd, ik wordt geen oppasoma! Totdat ik zwanger was toen was het opeens heel snel, ohhh maar je gaat dat kind niet naar de creche brengen hoor, geef maar hier!
Dus het eerste jaar, toen zat ik nog op school, heeft ze 5 dagen per week opgepast. Daarna heb ik zelf een tijdje thuis gezeten en dus geen vaste oppas nodig.
Mijn moeder heeft toen een hele zware rugoperatie ondergaan, en ondertussen was ook ons neefje geboren. Daar paste ze toen nog 2 dagen per week op. Toen ik werk vond hebben wij ervoor gekozen om hem naar het kdv te doen. vast op 2 kinderen passen zou echt teveel zijn voor haar, en voor ons ook makkelijker want dat was dichterbij.
Later is neefje ook naar kdv gegaan omdat het oma toch teveel werd helaas hij werd te zwaar en ze kon hem niet meer uit bed tillen.
Zodoende heeft ze op onze dochter helemaal geen vaste oppasdagen gehad, die is het eerste jaar naar een gastouder gegaan op de dagen dat ik werkte, en nu werk ik zelf bij mijn moeder dus komt ze lekker mee!
Nu mogen ze altijd komen spelen (en dat doen ze dan ook 2-3x per week, als ik er gewoon zelf bij ben) en als we een keertje weg moeten past ze met liefde op. Maar geen vaste oppasdagen meer. En eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook wel fijn Voelde me toch altijd een beetje schuldig om haar nog weer extra te vragen als we wegmoesten terwijl ze al zoveel oppaste.
@Suzsje: dat heb ik nu dus ook… Ik val nu ook regelmatig terug op mijn moeder. Ook omdat ik overdag geen auto heb en Anouk nog niet kan ziteen. Als ik dan even weg moet met 1 van beide dames (bijv, naar het cb), is het gewoon soms niet handig om allebei mee te nemen. Vaak komt m’n moeder dan en dan kan het maar zo zijn dat ze bijna elke werkdag wel even aan het oppassen is en dan voel ik me echt bezwaard… Maar goed, ze doet het graag en wil er niets voor hebben. We verwennen haar dan maar met een flinke bos bloemen of iets anders leuks…
Groetjes Natasja
Hoi,
hier ook de opa en oma’s die oppassen,
Mijn schoonouders 1x per week en mijn moeder 2x.
Best veel , voor iemand die al 74 is. Maar zij voelt zich er jong bij,
ze heeft er veel plezier van.
Ze heeft altijd gezegd mocht er een 3e komen, dan doe ik het niet meer.
En terecht, ook ik voel me (nog) wel eens schuldig hoor!
Want 2 dagen is best veel voor iemand die alleen is (vader is 13 jr geleden overleden op 59jarige leeftijd),
Het scheelt dat de kinderen nu iets ouder zijn (3 bijna 4 en 5.5)
we hebben ook altijd gezegd dat als het NIET gaat, aankaarten, duidelijk zeggen,
dan regelen we wat anders.
Schoonouders passen ook op andere kleinkinderen.(10 en 12 jaar en nog op baby van bijna 1 jaar)
maar vanaf de oudste geboren is, wilden ze 1 dag wel oppassen.
Als mijn moeder niet kan of schoonouders kunnen niet, dan regelen we vaak onderling wat (gelukkig goede contacten, of nemen zelf vrij)
Tegenwoordig wordt er wel vaak van uitgegaan, van dat de (schoon) ouders wel oppassen, zie ik ook in mijn omgeving hoor!
Opa’s en oma’s durven bijna geen nee te zeggen!
Ik merk het ook aan mijn schoonmoeder,
momenteel hebbben zij de 2 kinderen van zwager heel veel.
Dit komt omdat beide nw baan hebben, 1 in zorg (dus onregelmatig heden ) en ander werkt 32 uur.Helaas pure noodzaak, Soms dan hebben ze de kinderen hele week, het scheelt natuurlijk dat kids op school zitten, dus dan alleen ts middag en na
schooltijd.
Maar zoals nu in vak. tijd hele dagen he, en dan di. onze kids er nog bij.
Vind erg knap hoe ze doen, ze houden weinig tijd voor zichzelf over.
Ze zijn dan wel iets jonger maar toch, worden ook 65 dit jaar.
Voor mijn moeder wordt het over een anderhalve maand ook anders.
zij hoeft dan alleen nog maar de vrijdagmiddag op te passen,
in plaats van woensdag en vrijdag hele dag…
(ga anders werken ipv woe hele dag woe en do. morgen en 's middags vrij)
En de ochtenden zitten ze op school.
Ze krijgt heel wat vrijheid weerterug. en vlg. mijn vindt ze dit ook wel fijn.
alhoewel…
ze vindt het oppassen heerlijk, de jongens maken haar zo blij, ze geniet er gewoon met volle teugen van (helaas kan ze dit niet met haar man delen)
Gr.
Mijn moeder zei altijd dat ze geen vaste oppasdag wilde, als ik ooit een kindje zou krijgen. Tot ik écht zwanger was, toen veranderde ze ineens van mening. Ze vroeg of ze een oppasdag kon krijgen (zij en mijn vader) en wij vonden het prima. We hadden het m’n schoonmoeder ook gegund (en zij had het ook wel gewild), maar helaas voor haar moet ze voltijds werken, dus dat ging/gaat niet. Wel gaat Erik geregeld een dagje naar haar toe en blijft hij ook vaak logeren, maar dan in het weekend.
Mede-opvoeders zijn mijn ouders niet, ook al passen ze wekelijks op. Dat zouden ze pas worden als Erik er echt vaker zou zijn, vind ik.
Ik snap het niet zo goed: als je niet wilt oppassen (een vaste dag), dan zeg je dat toch gewoon? Maar dat zal wel niet in elke familie kunnen, eerlijk zijn…
Groetjes,
M
“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”
Hahhaha nou dat is wel heel grappig, want omdat ik zo ver weg woon snakken mijn moeder en mijn zusjes erna om op J te passen, heerlijk zouden ze het vinden (jaja totdat ze ineens flink over de rooie gaat), nee maar even zonder grollen, mijn moeder heeft altijd aangeboden als J in NL naar school zou gaan dta ze wel 's middags wil oppassen, 's ochtends niet (ma is geen ochtend mens) hihihihi Ook mijn zusjes hoor, maar ik kan me voorstellen dat je je als ouder snel bezwaard voelt, ik denk ook niet dat ik ze daarom voor vast zou vragen hoor, alleen misschien voor nood! Moeilijk hoor!
Mijn moeder woont ver weg en zou dolgraag op willen passen! Fabienne ziet haar Oma nu een enkele keer per jaar. Opa iets vaker maar die woont ook ver weg …
Toen de oudste werd geboren is deze ook 2 dagen per week naar mijn moeder gegaan en 1 dag naar het KDV.
Toen de jongste werd geboren hebben we geregeld dat mijn moeder 1 dag zou oppassen in ons eigen huis en gingen de kindjes 2 dagen per week naar het KDV.
Eind 2008 kreeg mijn moeder borstkanker, ze was net 50 en hebben we uit voorzorg gezegd dat we iets anders zouden regelen, zodat zij zich op haarzelf kon concentreren. Dat vond ze heel erg, maar ze snapte het wel. De kinderen hebben helaas een jaar lang op de wachtlijst van het KDV gestaan om een extra dag daar naar toe te kunnen gaan. Dat jaar heb ik een dag ouderschapsverlof per week opgenomen.
Toen mijn moeder zich beter voelde en herstellende was, wilde ze eigenlijk weer een dag gaan oppassen, maar dit hebben we afgehouden. Wij en de kindjes houden heel veel van haar en andersom natuurlijk ook. Maar we hebben het eigenlijk best goed geregeld nu. Op deze manier kunnen de kindjes dan een keertje een extra dagje naar opa en oma zonder dat we ons bezwaard voelen omdat ze ook al zouden oppassen.
mijn ouders hebben ook altijd gezegd dat ze niet vast op willen passen. Ze zijn al in de 60 en mijn moeder heeft het aan haar hart. Het is ze gewoon te druk zo’n hele dag. Prima! Ik vind dat het ook leuk moet blijven en geen verplichting. Hij kan er wel altijd een middag naartoe als het nodig is.
Mijn schoonmoeder zou het liefst hebben dat hij bij haar kwam wonen Daar gaat hij dan ook vaak logeren. Als ik ga werken dan zal hij vast de donderdag daarnaartoe gaan en blijven slapen want ze wonen op een uur rijden.
Hij gaat dan ook 2 middagen naar de creche.
22-12-2009 colin geboren
Helaas heb ik wel veel oppas nodig, maar we hebben dan ook het geluk dat mijn ouders en schoonouders dolgraag op willen passen.
Hij gaat naar beide 2 dagen toe. Mijn moeder werkt de andere 3 dagen, en het is dus best druk, maar ik vraag regelmatig of ze het nog ziet zitten, maar ze zegt dat ze ervan geniet. Mijn vader, als hij thuis is, die geniet er helemaal van!
Mijn schoonmoeder werkt niet, en die zei nu na de zomervakantie dat ze die kinderen toch wel mist Daar komt Seth samen met zijn neefje van 7,5 maand. Best druk dus, maar ze vindt het ook erg leuk.
Beide oma’s zijn nog jong, de ene net 50 jaar en de ander er nog onder, dus dat scheelt wel qua energie.
Liefs, Anne
@Bakmama: dat herken ik ook. Mijn schoonouders passen 1 dag op onze zoon en vanaf sept (als ik weer ga werken) op onze zoon en dochter. Voorheen pasten ze 1 dag per 2 weken extra op hem, maar ze hebben aangegeven liever 1 dag per week op te willen passen. Prima natuurlijk, want ik ben al lang blij dàt ze willen oppassen. Maar: de reden (hebben ze niet gezegd, maar dat kan ik zelf wel zien) is dat hun andere kleinkind er veel vaker is. Mijn schoonzus werkt in de zorg en die heeft wisselende diensten. Heel vervelend natuurlijk, maar wel handig dat mijn schoonouders dan op willen passen. Tot zover niets aan de hand. Maar als ze dan boodschappen wil doen, wil slapen, winkelen etc, “schuift” ze haar kindje daar ook achter de deur. Wij hebben ook veel oppas nodig, maar boodschappen doe ik gewoon als mijn man thuis is. De winkels hebben erg ruime openingstijden, dus dat lukt altijd. NU heb ik er niets van gezegd tegen mijn schoonouders, zoals gezegd ik ben al lang blij dat ze willen oppassen, maar ik heb het idee dat wij er een beetje de dupe van worden. Maar goed, mijn ouders willen met alle plezier 2 dagen op onze kids passen (zeggen ze nu, haha), maar ik heb hen wel aangegeven als ze het niet meer zien zitten, ze aan de bel moeten trekken, want dan gaan ze alsnog naar het kdv!
hier hoeven ze niet op te passen omdat ik vanuit huis werk, maar mijn ouders halen haar vaak op en 1x in de maand slaap ze daar omdat opa en oma dat willen.
TOP bakmama! Doen hoor, kom op zeg, jij hebt zelfs 2 kindjes!.. Jouw schoonouders idem; zijn óók opa en oma van T en J!!! Ik sta achter je meis xxxx
Ik vind het absolute onzin dat ouders op zouden moeten passen op hun kleinkind. De ouders kiezen er toch voor een kind te willen niet de opa en oma. Neemt natuurlijk niet weg dat zij het vaak ook ontzettend leuk vinden. Maar daarom vind ik niet dat ze verplicht zijn een vaste dag in de week op te passen.
Mijn ouders passen wel een vaste dag per week op. Dit wilde we ze niet vragen, we vonden dat als ze het wilde ze er zelf mee moesten komen. Uiteindelijk maakte ze wel allerlei hints en opmerkingen dat ze het wilde maar vroegen ons nooit. Daarom hebben wij ze toch maar gevraagd en toen gaven ze aan dat ze dachten dat wij het niet wilde ofzo, omdat we het niet vroegen. Maar wij vroegen het juist niet, omdat we niet wilde dat ze het als een verplichting gingen zien. Mijn schoonouders wonen te ver weg om standaard op te passen, maar die hadden het ook niet gedaan. De andere dag dat ik werk gaan Tim en Daan naar de creche.
Mijn ouders willen zelfs nog wel 2 dagen in de week oppassen, maar dat willen wij zelf niet. Vind dat ze ook nog opa en oma moeten zijn en niet mede opvoeders.
Ik vind het jammer dat mensen hun ouders/schoonouders zo verplichten om op te passen. Sprak laatst iemand op een verjaardag en die gaf aan het belachelijk te vinden dat haar ouders niet standaard 1 dag in de week willen oppassen. Dan denk ik waarom nu toch, dat moeten ze toch lekker zelf weten.
Groetjes,
Sandra