onze zoon is vandaag voor het eerst naar de speelzaal gegaan geen probleem hij vond het leuk het enige is dat ze daar smorgens fruit eten je moet het zo zien iedreen neemt een stuk fruit mee de juf schild het legt het op een dienlad en met het drinken wat in de krijng gebeurd? wordt er gedeeld mijn zoontje eet nooit fruit smorgens en is geen snoeper wij eten altijd een stukje snijkoek, dit mag niet van de juf? maar onze opvoeding is wel als hij niet iests wil eten dan hoeft hij niet en daar bedoel ik niet mee zijn normale maaltijden het is een goede eter maar tussendoor en dan al helemaal smorgens fruit gaat er niet in vinden jullie dat ik dat moet zeggen ik heb er flink pijn in me buik van en dat vind ik zonde.
Moet ik hier wat van zeggen?
Nee, daar moet je niks van zeggen want zo zijn de regels op de peuterspeelzaal nou eenmaal. Die zullen ze echt niet voor jou aanpassen. Ze kunnen het ten opzichte van de andere kinderen niet maken om jouw kindje in z’n eentje aan een plak ontbijtkoek te zetten. Dan heb je de poppen aan het dansen en willen de andere kinderen ook hun fruit niet meer eten terwijl het gros van de Nederlandse peuters gewend is om 's ochtends fruit te eten.
Dus als hij geen fruit eet 's ochtends op de peuterspeelzaal, dan zit er niks anders op dan dat-ie niks eet. Je geeft zelf aan dat zo jullie opvoeding is dus niks mis mee toch?
Ik vrees echt dat er niks anders op zit. Je zoontje zal er in de toekomst nog vaak zat tegenaan lopen dat hij dingen moet doen of laten op momenten dat hij dat eigenlijk niet gewend is. Dat soort dingen hoort bij het leven en ze maken deel uit van een leerproces.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 07 Sep 2007 20:14:01
Nee , je moet daar niets van zeggen want waarschijnlijk hobbelt je zoontje er zo in mee, vooral op de peuterspeelzaal worden ze voorbereid in van alles, vooral in standaard dingen, dus als je in de kring moet zitten en dan krijg je fruit, zing je een liedje, wat er ook maar gebeurt in die kring.Zo leren ze dat niet alles gaat zoals het thuis gaat.
Mijn zoon weigert hier thuis ook van alles maar at netjes zijn stukkies fruit op de peuterspeelzaal, wel altijd net iets wat ik niet mee gegeven had, dus als ik banaan meegaf at hij stukkie appel…
(Klein verzoek van mijn kant, zou je kunnen werken met hoofdletters, punten en komma’s? Het was een vrij onleesbaar verhaal)
groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!
Hoi,
Ik denk ook dat je zoontje misschien de eerste paar keer niks zal eten maar daarna wel stukjes fruit gaat proberen, Hier op de psz. mogen ze brood of fruit meenemen (ook geen koek!), ze eten dan hun eigen stuk fruit op. Ons mannetje wou heel lang alleen maar banaan, wat ook geen probleem was. Totdat hij mij in de supermarkt duidelijk maakte dat hij een appel wou, en vanaf dat moment is hij dol op appels. Goed voorbeeld doet goed volgen… Succes!
Groetjes, Thirza
ik denk dat jullie het punt missen.
het gaat mij erom, dat ik het raar vind dat er meteen de eerste dag gezegd wordt als je je stukje appel niet opeet, kan je niet naar buiten.
ik ben zlef 3 jaar lang peuterleidster geweest en daar mochten kindjes van alles meenemen alleen geen snoep chips ed.
alles in hun eigen trommeltje en beker gezellig aan tafel.
ik weet ook wel dat hij moet wennen aan keuzes maar zeggen jullie tegen je kind je moet eten anders…
wij in elk geval niet ik eet zelf ook niet als ik geen honger heb.
Ik vind dat een kind de keus moet hebben nee te zeggen.
is het zo duidelijker wat ik bedoel?
Nee klopt, onze kinderen hoeven ook niet verplicht te eten. Wij hebben ook de instelling dat we niet altijd op uur en tijd zin hebben in dezelfde hoeveelheden dus waarom zou dat voor de kinderen wel gelden.
En als de leidster dan ook gaat zeggen op zo’n peuterspeelzaal “Als je je fruit niet eet, mag je niet naar buiten”, dat is natuurlijk pure onzin. Daar moet je zeker wat van zeggen. Zou ik ook niet pikken als ze zo met mijn kinderen omgingen.
Maar dat werd niet duidelijk uit je eerste berichtje hoor dat je het zo bedoelde.
Groetekes, Sje
oke, ik dacht al, zie ik het nou zo verkeerd?
ik vind het net als elke andere moeder best moeilijk om me kind af te geven.
en dan moet je toch in elk geval, alles kunnen zeggen.
Zoals hierboven al eerder werd gezegd zijn het de regels van de psz.En ik vind het dan idd ook niet kunnen dat jij dan een plak ontbijtkoek mee wil geven,dat is niet eerlijk tegenover de andere kindjes.En als jouw zoontje geen fruit wil,moeten hun het idd ook niet dwingen,maar dat lijkt me sterk dat ze dat zullen doen.Maar ik denk dat je zoontje na verloop van tijd gewoon zal meeeten.Meestal als ze de andere kindjes dat zien eten willen ze zelf ook.Mijn zoontje was ook geen fruiteten,totdat hij op de psz kwam.Ik moest ineens van hem appels,peren en kiwis kopen voor hem.Zou me er allemaal niet zo druk om maken
(mama van 2 kids en 35 weken zwanger van nr3)
Hoi,
Ik reageer een beetje laat maar onze dochter gaat ook naar de pz
en we geven haar altijd fruit mee maar ook nog een wafelkoek.
Die vindt ze ook heel lekker.
In het infoboekje van de pz staat dat je brood of fruit en drinken
mee moet nemen.
Ze hebben er nog nooit iets van gezegd dat Elke een koek mee-
krijgt. ( of ze durven dat niet)
Fruit vindt ik wel belangrijk.
Zou het toch proberen, desnoods koop je van die bakjes fruit
(is net appelmoes)
Dit hebben we heel lang bij Elke gedaan en nu eet ze gewoon fruit.
Geef je kind maar eens een koek mee naar de pz dan hoor je er
waarschijnlijk niets van dat dat niet mag.
Ik heb zoiets van als Elke thuis ook een koekje eet waarom die 2 keer
dan niet.
Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 12 week oud
Hier op de psz. stoppen ze de koek terug in de tas! Ik heb het ook nooit geprobeerd, vind dat de regels die ze opstellen in principe dan ook voor iedereen moeten gelden.
Groetjes, Thirza