Moeite met uitbakeren

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 6,5 maanden oud. Ze heeft eigenlijk altijd ingebakerd geslapen in de paccodoek. Maar toen ze 6 maanden was zijn we begonnen met afbouwen. 's avonds sliep ze best goed, dus met dat slaapje zijn we begonnen. Dit begon best aardig. De eerste paar avonden werd ze wel een paar keer wakker maar dat hoort erbij. Zal over een weekje wel beter gaan, dacht ik. Maar niet dus, het gaat zelfs slechter. Om 19u leg ik haar op bed en na drie kwartier is ze wakker. Dan kost het me veel moeite om haar rustig te krijgen. Eindelijk rustig en weer in slaap, wordt ze na drie kwartier weer wakker. En zo gaat het de hele avond, totdat ze haar laatste voeding krijgt en ik haar weer inbaker. De ochtendslaap ligt ze nu ook in een slaapzakje en dan slaapt ze redelijk, de ene keer kort en de andere keer wat langer.
Komt dit ooit nog goed?

Annemiek de Graaf

Ja dit komt zeker goed!
Mijn zoontje heeft tot ongeveer 7-7,5 maand ingebakerd gelegen.
Wij hebben als laatste de nacht eruit gehaald.
Eerst het slaapje rond 17.00 uur (dit was toch al een kort slaapje, dus had ik het gevoel dat het niet uitmaakte als hij niet goed zou slapen). Toen de middagslaap of ochtendslaap, dat weet ik eigenlijk niet echt meer. In ieder geval 1 van die slaapjes. Dan had hij in ieder geval nog het andere slaapje om even bij te tanken. Uiteindelijk sliep hij alle slaapjes over dag in een slaapzak en dat ging erg goed.
Pas rond 7 maanden ben ik de nacht zonder gaan proberen en eigelijk ging niet gelijk heel goed. Ik heb de nacht als laatste gedaan omdat ik wilde dat hij 's nachts iig goed sliep (en wij ook, haha).

Ik weet nog dat wij begonnen met uitbakeren (en ik heb het een aantal keer geprobeerd) en dat ik er echt enorm tegen op zag. En de eerste keren ging het ook niet goed en ben ik dus weer begonnen. Maar op een gegeven moment is je kindje er aan toe en dan gaat het ineens helemaal goed.

Mijn tip zou dus zijn om eerst overdag geheel af te bouwen en daarna pas de nacht. En dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen doen dat je de ene nacht in een slaapzakje doet en de andere nacht in de doeken. Dit is in ieder geval hoe het bij ons goed is gegaan.

Het komt zeker goed! Het is bij ons ook gelukt maar heeft wel flink wat weken en gebroken nachten gekost. Wat wij deden was hem in een slaapzakje leggen en heel strak onderstoppen tot aan zijn kinnetje. Het dekentje strak genoeg (zodat ze nog goed kan ademen natuurlijk) onder het matrasje stoppen en aan weerszijden een opgerolde handdoek tussen matrasje en spijlen stoppen (zodat ze het dekentje niet los kan woelen). Dit was bij ons echt de oplossing (waar wij helaas pas na een paar weken achterkwamen). Op een gegeven moment hebben we overdag de handdoekjes weg gehaald en toen dat goed ging ook 's nachts. En toen het warmer werd, verdween het dekentje en sliep hij nog steeds goed.

Het is echt een kwestie van volhouden, maar het ene kind is er meer bij gebaat om per slaapje af te bouwen. Bij de onze hebben we het in één keer gedaan aangezien hij steeds op zijn buik wilde rollen.

Succes en ja, het is slopend maar het gaat je lukken!!!

Oh ja, wel het bedje laag opmaken natuurlijk zodat ze met haar voetjes tegen de onderkant van het bedje aanligt. Ze moet niet onder de dekens kunnen raken als je haar hebt ingestopt.

even om je aan te moedigen…wij hebben dit gedaan tot hij 3 en halve maand was. hij was er al aan toe omdat hij zijn armpjes eruit wist te krijgen. ze zeggen dat ze er dan echt aan toe zijn. ik heb dat eerst ook gedaan afbouwen, maar ik zag dat dit alleen maar slechter ging en ik werd er alleen maar onzeker van. elke gehuil baseerde ik hierop. dus ik heb een paar weken later besloten om er in 1 keer mee te kappen. dat ging veel beter! hij sliep opeens de hele dag goed. anders komen ze in de war vind ik. dit is mijn gouden tip.

succes ermee!

Bedankt voor jullie snelle reacties! Nu moet ik erbij vertellen dat mijn dochter nooit een geweldige slaper is geweest. Ook ingebakerd werd ze vrij veel wakker. Ze slaapt ook pas sinds 10 dagen door. Maar nu ze dan los slaapt, is het echt drama. Daarom baker ik haar 's nachts nog maar wel eventjes in, kunnen we allemaal een beetje tot rust komen.
Bedje strak opmaken doe ik eigenlijk al wel, maar haar armpjes floepen telkens weer boven de deken uit. Dat van die handdoeken zal ik gaan proberen.

Annemiek de Graaf

wat ze ook wel eens adviseren is bijv. 1 armpje eruit. eerst een dagje of 2 zo slapen. dan 2 armpjes eruit. en ga zo door misschien is dat ook een idee…met de handdoeken is ook een goed idee idd. sterkte ermee

Hoi,
Bij mijn eerste dochter ging het uitbakeren heel goed met het gebruik van een slaapzak met stugge mouwen, de combisleeper heb ik toen gekocht, dan kon ze niet zo “maaien”. Ze sliep toen wel een tijdje iets onrustiger ( werd bv wat eerder wakker in de vroege ochtend) maar dat trok na een paar weken bij en toen sliep ze goed als vanouds.

Misschien heb je er wat aan!
groetjes!

Lilypie First Birthday tickers

Hoi hoi
Ik ben ook aan het uitbakeren. Mijn dochtertje is bijna 6 maanden. Ik ben van de Pacco overgegaan op de Puckababy (gewoon van marktplaats). Dan zijn de armpjes vrij maar kunnen niet maaien. Mijn dochter vond het heerlijk en sliep gewoon goed door. (mijn dochter is ook een lastige slaper, vooral overdag, ze slaapt heel licht en vaak max een uur als ik mazzel heb). Ik ben toen met één armpje per keer gaan uitbakeren (de puckababy heeft ritsjes dus super makkelijk) en dat ging ook super goed. eerste dag een slaapje, volgende dag twee. Dat ging super en na een week was ze uitgebakerd. Ik had geen slaapzak met lange mouwen dus kocht ik een combisleeper. En gek genoeg was dat hier dus juist een ramp. Ze lag weer te vast denk ik en ze miste haar dekentje. Weer terug in de Puckababy en dekentjes en ben nu sinds gisteren weer met de armpjes per slaapje los begonnen. Het gaat tot nu toe heel goed!

Het komt goed echt waar. Je zult zien (heb ik van anderen) dat de ene week je denkt dat het nooit gaat lukken en dat ze dan opeens de volgende week prima zonder kunnen. Wat in ieder geval heel goed voor mijn dochtertje werkte was de overgang van Pacco naar Puckababy. Nog wel geborgen maar niet strak en daarna de mogelijkheid om één armpje per keer los te laten.
Heel veel succes, het komt goed als je het maar met geduld doet! (In één keer werkte hier in ieder geval niet omdat ze al zo lastig sliep maar wie weet bij jou wel!)

en de eerste keer heb ik de Puckababy maar twee weken hoeven gebruiken. Was blij met een exemplaar van marktplaats hi hi. Door te veel rommelen met slaapzakken en combisleeper is het misgegaan maar anders had het zonder problemen gegaan. Alleen ging ze wel ietsje korter slapen in het begin…
Nogmaals succes!

Nou, ik heb de tip van de handdoeken toegepast. Ik kon haar daardoor net wat strakker instoppen. En ik moet zeggen; het is hier al vanaf 19:30 uur stil.
Dus ik ben heel blij! Ik hoop dat ze een beetje went aan het “los” slapen. Dat is het nadeel van inbakeren, het heeft onze kleine meid en ons veel rust gegeven, maar je moet het ook weer afwennen. Ik vind het een spannend proces.
Bedankt voor al jullie tips!

Annemiek de Graaf

Nu ben ik heel benieuwd of ze die nacht heerlijk heeft geslapen en of je nog steeds baat hebt bij die handdoekjes

Hoi,

Late reactie misschien, maar als ze pas tien dagen doorslaapt waarom zijn jullie dan toch gaan uitbekeren en dan ook nog op de lange slaap.
Ik heb altijd geleerd, eerst met de korste slaap proberen en dan verder naar de dan weer kortste slaap elke keer met minimaal een week twee weken ertussen.
En niet direct beginnen als ze het net doorslapen.
Ik snap zes maanden ontbakeren staat in alle boeken maar ik zou het toch wat langzamer aan doen. Mijn dochter heeft lang ingebakerd gelegen en ook heel lang 50 50 du overdag uit de doeken en s’nachts erin. Ze vocht ook niet tegen de doeken en rolde ook niet zo fijn vond ze het om beperkt te worden en daardoor lekker te kunnen slapen.
Kijk ieder zijn eigen tempo en gedachten maar ik zou het misschien eerst helemaal overdag doen en dan pas aan de avond gaan denken. sávonds verwerken ze toch meer in hun slaap dan overdag.

groetjes

lon106

Ik baker haar 's nachts nog in, juist omdat ze dus nog maar pas doorslaapt. Overdag en 's avonds ligt ze in een slaapzakje. Na de voeding van 22:30u leg ik haar in de pacco.
Het is hier wisselend. Overdag gaat het eigenlijk wel redelijk, ze slaapt niet veel korter dan met de pacco. Maar 's avonds is het lastig. Twee avonden geleden heb ik haar de hele avond niet gehoord. Maar gisteravond was het weer slapen in stukjes van 3 kwartier. Moet zeggen dat de tip van de handdoeken wel erg goed is; 1 arm blijft keurig onder de deken en die andere krijgt ze er wel onder vandaan, maar ach…

Annemiek de Graaf