Moeite met S- en L-klanken

Dochterlief kan inmiddels al behoorlijk goed praten, zinnen ook. De hele dag door staat dat kwekkie niet stil zeg maar.

Maar wat me opvalt, is dat ze moeite heef met de S en de L. De S kan ze wel zeggen, maar niet aan het begin van een woord. Ze spreekt het dan uit als Sjjj (meer vanuit achterin de keel zeg maar), dus bijv. poesjj. Maar sapje is Japje en soep is Joep.
De L zegt ze nooit. Dat is, net als de S aan het begin van een woord ook een J.
En als ze lekker gaat slapen zegt ze dus Jekker Japen.

Terwijl ze bijv. de R. zonder moeite zegt.

Kan me dit niet herinneren van de oudste… Zijn de S en de L bij meer kindjes moeilijke letters?

had Bo ook, en is helemaal goed gekomen!! Zal wel iets te maken hebben met de ontwikkeling en het oefenen van die klanken. Maar komt goed in ieder geval!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Senne kan wel de S zeggen (zegt dus nu dr naam ook goed) maar de K dan weer niet aan het begin van een woord. Zegt dus ook mama, bom ipv kom!

Denk dat ieder kind een bepaalde letter moeilijker vind. Ze moet even de techniek onder de knie krijgen…(denk ik)

Groetjes van Sascha en Senne

Lilypie Third Birthday tickers

ik herken de L klank wel heel erg.
Rico kan het wel voorop zeggen dus als het begin t met de L
dus: lekker. kan hij goed uitspreken
maar slapen dat wordt dan “sapen” als hij af en toe shadow sloeg zei ik: rico je mag niet slaan dat weet je, zeg je even sorry?
dan zei hij: sorry shadow. rico mag nie saan!"
dus de 2e letter L gaat dan dus mis.
Bij de S heb ik het idee dat rico wat…ehm ja slist? ik weet niet echt of het slissen is maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
ja ik wacht meer af… ik denk dat ik me hier pas rond de kleuterschool zorgen over ga maken, want ik weet dat ook ik een soort slis had en op de kleuterschool (groep 2) pas naar de logopedie hoefde… kweet niet of je daar wat aan hebt, maar ik denk dat juist omdat het moeilijkere klanken zijn het meer tijd nodig heeft. omdat ze ook veel bezig zijn met het leren van nieuwe woorden en dat de klanken voor hen nu nog niet zo belangrijk zijn. dat denk ik hoor…
Rico heeft trouwens soms met de R ook moeite.
hij dan wel zeggen: rennen, ruiken enzo
maar als hij dan zegt: rico. of tegen mij Roken (als ik ga roken zeg ik meestal tegen mijn vriend: ik ga even roken ben zo terug en dat pakt ie dan op he haha) zegt hij dus over Rico: Hiko en tegen roken zegt hij Hoken.
ik weet ook niet waar dan het probleem precies ligt…ingewikkeld die klanken!

De onze heeft juist moeite met de J-klank en zegt luwie ipv jullie. Hij heeft ook een hele poos de L niet gezegd, maar zei daarvoor in de plaats een R. Dus als hij viel, was het: mama, ik ben gevarren. Of: kom mama, we gaan barren. Dit is vanzelf goed gekomen.

@Freubeltje: haha ik moest na je bericht ergens aan denken; rico zegt dus niet meer het goede meervoud.
dus gevallen is bij hem: gevat.Lekker geslapen is ineens: lekker gesaapt (de L he kan ie alleen als eerste letter uitspreken maar bijna nooit middenin het woord) en alles kort hij dus zo af. ook zoiets. hekker gegeet. (gek dan zegt ie de L van lekker niet maar dan maakt hij er ook weer een H van. hij maakt van de begin R ook vaak een H)

Lisa kan de R niet zeggen en zegt er de L voor (net een Chineesje hihi, had Nikki precies hetzelfde) en ze kan de F/V niet zeggen en zegt daar de P voor in de plaats! Dus vies wordt pies en vis wordt pis, etc. Ook kan ze nog steeds geen Nikki zeggen, maar zegt ze Kikki… ach komt vanzelf goed

Herken het wel van Job, komt vanzelf goed denk ik, hoop ik.

Wij hebben ook een Chineesje soms (vooral als ze moe begint te worden) Denk dat het vanzelf wel over gaat! Maak me er nu nog niet te druk om!

Seth kan soms de W niet goed zeggen. In plaats van wil zegt hij vaak hil.

En inderdaad als hij moe wordt, dan is hij soms ook moeilijker te verstaan.

Liefs, Anne

Hihi, ok. Bij iedereen dus toch weer andere letters.

Ik maak me er ook totaal niet druk om hoor! Maar vroeg het me gewoon af, of dat nou ook specifiek moeilijke letters zouden zijn voor andere kinderen.
Maar niet echt dus
Zoonlief heeft altijd meteen goed gepraat, dacht ik. (heeft ook nooit een eigen ‘babytaaltje’ gehad ofzo. Die begon meteen met zinnen, hahaha!) Was me nooit opgevallen, maar volgens de schoolarts vorig jaar zou hij de V niet goed uitspreken. Daar maakt ie meer een W van. Pfff nou zeg! Dat klinkt toch ook bijna het zelfde
Maar goed… We hoefden er ook verder niet achteraan ofzo, maar ze moest t wel even melden.

quote:
Lisa kan de R niet zeggen en zegt er de L voor (net een Chineesje hihi, had Nikki precies hetzelfde) en ze kan de F/V niet zeggen en zegt daar de P voor in de plaats! Dus vies wordt pies en vis wordt pis, etc. Ook kan ze nog steeds geen Nikki zeggen, maar zegt ze Kikki... ach komt vanzelf goed

haha zie dit bericht nu pas maar vind het wel ontzettend grappig sorry! hahaha

quote:
quote:
Lisa kan de R niet zeggen en zegt er de L voor (net een Chineesje hihi, had Nikki precies hetzelfde) en ze kan de F/V niet zeggen en zegt daar de P voor in de plaats! Dus vies wordt pies en vis wordt pis, etc. Ook kan ze nog steeds geen Nikki zeggen, maar zegt ze Kikki... ach komt vanzelf goed

haha zie dit bericht nu pas maar vind het wel ontzettend grappig sorry! hahaha

En dan moet je ander mensen zien kijken! Zo van, wat leer jij je kind voor vieze woorden…?! Ik herhaal dus altijd: ja, dat is VVVVies!