Moeilijke vragen beantwoorden


#1

Eva is opeens heel erg bezig met doodgaan. En met Jezus. Daar heeft ze op school denk ik van gehoord. Wij zijn wel gelovig, ze is ook gedoopt, maar we doen er thuis niet zo veel mee. Nu vraagt ze de laatste dagen heel veel dingen: wanneer ga ik dood, wat is dood, ken jij iemand die dood is etc. En dingen over Jezus. Bv: wie heeft dat kruis waar hij aan hing daar neergezet, waar woont Jezus, waarom maakten ze hem dood enz. Ik probeer overal zo eerlijk mogelijk op te antwoorden, maar vind het soms wel lastig. Ze vroeg bv ook of je huid eraf gaat als je dood gaat en waar je dan heen gaat. Toen ik zei dat je een skeletpoppetje wordt (ze heeft zo’n skeletje van Playmobil) en dat je naar de hemel gaat, vroeg ze iets over een kist. Ik zei dat je lichaam daar ingaat en dat je hartje naar de hemel gaat. Toen huilde ze opeens en zei ze: ’ Maar als iemand dan een fout maakt met die kist, kan ik jou niet meer vinden’. Ze huilde bij het idee dat ze me niet meer zou zien en wilde dat ik dan mee zou gaan in de kist…

Ze vindt het interessant, wil alles tot in detail weten, maar hoe ver ga je daar dan in mee? Ik zei dat ik ook niet alles wist, maar dat we een verhaal over Jezus zouden gaan lezen. Dat vond ze goed. Ze is erg met hem bezig.

Ik vind het ook lastig om vragen over se.ks te beantwoorden. Ze zag mij laatst en vroeg waarom ik er anders uitzag. Ze reageerde er ook raar op, we waren samen gaan zwemmen en ik moest me natuurlijk ook omkleden. Wij lopen thuis niet bloot rond ofzo. Ze weet wel dat mama’s borsten hebben en jongens een plas.sertje, maar ze reageerde echt zo van: ieieieie. Dat vond ik best vervelend, ik schaamde me bijna terwijl dat niet nodig is natuurlijk. Ik wist niet goed hoe ik ermee om moest gaan.

Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Wat zeg je wel en wat niet? En zijn er misschien boekjes over doodgaan en dat soort levensvragen voor kinderen? Ik hoor het graag!

Groetjes Rainbow

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers


#2

Rens id op het moment ook erg bezig met de dood. Pas is er een oude man gestorven waar we regelmatig kwamen. Hij blijft daar regelmatig op terugkomen.
Wij hebben hem verteld dat je hartje naar de hemel gaat en je lichaam in een kist begrae word en dat hij dan van God een nieuw lichaam krijgt en dat je dan ook geen pijn meer hebt. De oude man had een ongeluk gehad en zou als hij het gehaald had niet meer kunnen lopen. Rens zat er erg over in dat de oude man zoveel pijn had.
Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te antwoorden maar dan wel in jip en janneke taal.
Ik weet niet of je een kinderbijbel hebt, misschien zou het een idee zijn om daar uit voor te lezen. Vind ik zelf erg handig, ik ben gelovig maar daar niet mee opgevoed dus ik ken ook lang niet alle verhalen even goed.
Wat hier ook vaak goed werkt als rens zich erg druk maakt over iets is om er samen voor te bidden, daar word hij altijd erg rustig van.

Over vragen over s.eks probeer ik altijd zo nuchter mogelijk te reageren. Als ze merken dat jij je niet schaamt, word het voor hun vanzelf ook gewoon. En die periodes van schaamte maken ze allemaal mee, dat is heel gewoon. Laatst vond rens een pakje c.ondooms en hij dacht dat dat balonnen waren. Ik vind het niet nodig dat hij dat nu al weet dus heb ik hem gewoon in die waan gelaten. Laatst wilde hij weten of dat hij ook borsten kreeg als hij groot was. Ik heb toen gewoon gezegd dat dat niet kon omdat hij een jongen is net als papa en papa heeft er ook geen. Dat vond hij prima en hij merkte op dat Noa een meisje is en ze dus wel krijgt.

Maar soms is het best vermoeiend hoor vind ik al die vragen!


#3

Hier is Seth ook regelmatig met dit soort dingen bezig!
Hoe worden kindjes gemaakt? Waar woont God? En Jezus dan? Waar is de hemel? Ik probeer ook zo duidelijk en makkelijk mogelijk antwoord te geven, maar soms is het ook gewoon ingewikkeld. Hier is het meestal een periode van een paar weken en dan laat hij het onderwerp weer even rusten.
Ook Seth wil vaak bidden, dus dat doen we ook vaak voor hij gaat slapen.

Liefs, Anne


#4

Hier ook veel vragen daarover. bo zit op een katholieke school. Dit omdat het ook een dalton school is en wij wilden graag dat hij naar een dalton school ging. Zelf zijn wij niet gelovig of in ieder geval , ik weet niet waar ik precies in geloof. Op school krijgt hij erg veel mee, er word elke dag een gebed opgezegd enzo. Hij vraagt bv ook hoe god er uit ziet , maar ook of hij bv wel bestaat. Hij bid nu ook uit zichzelf , maar niet op vaste momenten. Hij is ook erg veel bezig met de dood, en op alle vragen probeer ik zo eerlijk mogelijk antwoord te geven in zijn eigen jip en janneke taal. Omdat ik zelf er vrij weinig van mee heb gekregen, heb ik dus ook een kleuter bijbel gekocht, mijn eerste de bijbel staat hier in de kast. Wordt alles in simpele taal uitgelegd en voor mijzelf is dat ook wel handig, weet ik tenminste ook waar Bo het over heeft .
Wat het lichamelijke betreft, wij lopen hier niet naakt in huis maar als we gaan douchen, dan ziet hij ons beide naakt meestal gaat 1 van ons met hem in bad en de ander gaat douchen. De vragen die Eva stelt daar over hebben wij al een tijd terug gehad , Bo wilde namelijk ook borsten. Ik heb toen ook gezegd dat dit niet zou gaan want hij is een jongen, net als papa, en papa heeft ook geen borsten. Hij is dan wel heel erg nieuwsgierig waar mama dan mee plast, en ik heb aangegeven dat mama een mesjes plasser heeft. Dat is goed genoeg voor nu en dat accepteert hij ook.
Het valt hem dus ook af en toe op dat zijn plasser soms groot is, dat vind hij vreemd en zegt dan ook, kijk eens hij is groot!!! Het enge wat wij dan zeggen op een dergelijk moment, dat klopt Bo, dat gebeurt soms, dat heeft papa soms ook wel, en dan is het ook gelijk klaar voor hem, hij vraagt niet waarom dat dan zo is. ( dat is dan ook wel wat moeilijker uit te leggen). Bo kent dus ook weinig schaamte.

liefs woezel


#5

Met zijn plassertje is Noah niet bezig, en ook met Jezus en God niet, maar wel met dood gaan, en vooral de stamboom… Zo kwam hij vanmiddag met Mijn opa en oma zijn jou papa en mama hè, en jou opa en oma, zijn mijn Opi en Omi…
En andere opi en omi, de papa en mama van Oma, zijn dood hè zegt ie… Dus ik zeg, dat klopt… die zijn in de hemel… Ooohhhhh zegt Noah dus een sterretje…

En wie is jou broer dan en ga zoooo maar door…

Hij weet het ook allemaal wel…
Gelukkig verder geen vragen nog gehad rondom s.ek.s, of zijn plasser.

Greetz, Melanie