Moeilijke situatie

Een vriendin van mij is 6 maanden geleden 6 weken te vroeg bevallen van haar tweeling. Alles gaat nu goed met de kindjes, maar ik heb bij zoveel dingen mijn twijfels… En ik zeg ze wat ik er van vind, maar ze gaan een discussie met mij aan en vinden dat ik zeur. Aan de ene kant denk ik, bekijk het maar want het zijn jullie kinderen. Maar aan de andere kant vind ik het mijn plicht om ze te waarschuwen als het om de veiligheid van kinderen gaat.
Omdat de kindjes op hun buik draaien in bed, leggen ze de kindjes met spelden aan de slaapzak (10 stuks) vast aan de matras in bed, en daar overheen een deken en laken heel strak. Zo kunnen ze niet met hun neusje in het matras komen en stikken… We weten allemaal hier dat vastleggen in bed not done is, en een slaapzak EN deken vind ik persoonlijk ook te veel van het goede… zeker als kinderen gaan draaien in bed.
De kinderen drinken nog 4 flessen van 200 per dag en krijgen daarnaast 10 druppels vit. D per dag… Das toch te veel? Maar die mama heeft gelezen dat kinderen extra vi.> D moeten hebben en klaar uit! Ze wil zich er niet in verdiepen dat je die druppels alleen geeft als ze onder een bepaald aantal ml. opvolgmelk komen.
De baby’s slapen wanneer ze moe zijn in de box, en als ze zich vervelen krijgen ze zo af en toe een fruit of groentehap… Daar zit totaal geen ritme in, en wat opvolmelk betreft, ze krijgen elke keer wat anders. De ene keer nutrilon, dan weer friso en als mama eens bij kruidvat is neemt ze daar een huismerk van mee…

Misschien doen hun het op hun manier allemaal wel goed, maar ik vind dit zo raar! En ik kan zeggen wat ik wil, uitleggen dat ik het goed bedoel, ze trekken zich er niks van aan… Wat zouden jullie hiermee doen?

Groetjes Anouk

hey mama_snoekie , je vraagt wat zullen jullie ermee doen …
ik zou ze lkkr dr gang laten gaan, ja kijk dat gedoe in dat bedje vind ik levens gevaarlijk vooral met spelden, bedoelze kunnen dadelijk hun handjes gaan ontdekken en moet er nie aan denken dat ze aan die spelden gaan friemelen… maar ja goed, het zijn inderdaad hun kinderen…en als ze niks aan willen nemen, nou ja jammer dan ! (bedoel bespaar jezelf de energie,want het kost jou energie en je schiet er niks mee op want luiteren doen ze blijkbaar niet ! )
en ja dat wisselen van voeding, vind ik niet zo problematisch, mits de kids er geen buikklachten van krijgen…
en ritme, niet iedereen houdt hiervan… of ze hebben zelf ook geen ritme, sommige mensen zijn zo … waarschijnlijk komen ze daar nog wel op terug als die kids wat ouder zijn, want zeker met een tweeling die straks rondhuppelt , rent en klimt, heb je een soort van ritme nodig, tenminste de meeste mensen…

laat gaan laat gaan ! super goed bedoelt jouw adviezen, zeker omdat je zelf natuurlijk ook met 6 maanden oude baby;s te maken hebt gehad, maar ja … iedereen doet het anders, en als ze niks aan willen nemen, ja dan moet je hun manir gewoon accepteren!

Tja, das inderdaad lastig. Je hebt het beste voor met de kindjes, maar die moeder wil het op haar eigen manier doen. Persoonlijk vind ik dat iedereen daar recht op heeft. Ook al zou jij (en ik) het anders doen en denken dat meer structuur en niet vastleggen in bed beter zou zijn, het zijn haar kinderen en zij doet het op haar manier. Volgens mij is er geen sprake van mishandeling of verwaarlozing en houdt jouw verantwoordelijkheid richting die kinderen hier dus op. Je hebt er wat van gezegd en jullie verschillen van mening.

Persoonlijk zou ik het daar dan bij laten en zorgen dat het de relatie tussen mij en de moeder van de twins niet in gevaar brengt.

Over dat vastleggen in bed: ik weet daarvan niet wat de risico’s zijn. Misschien dat je haar eens kunt wijzen op een aerosleep, daarbij maakt het niet uit dat kindjes omdraaien, dan kunnen ze in elk geval niet stikken. Maar over dat slapen is zo vaak het beleid verwisseld, ik zou daarbij ook niet meer weten wat goed is. Ik weet wel dat ons volgende kindje ook op een aerosleep matrasje ligt, om het zekere voor het onzekere te nemen.

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

niks, klinkt raar, maar ik denk dat jij je best gedaan hebt en meer kun je niet doen. Je hebt je bezorgheid geuit en advies gegeven, maar als zij er niks mee doen houd het op meid. Dan kun je alleen maar toezien dat het verder goed gaat met ze en dat ze liefdevol behandeld worden. Je kan wel vragen aan je vriendin of zij het allemaal trekt want 2 kindjes is niet niks en misschien is het haar soms wat te veel en is ze zo overbezorgd omdat ze 6 weken te vroeg geboren zijn. Maar meer dan dit kun je niet doen ben ik bang.

Groetjes,

Michèle

Brrr, eng dat vastleggen.

En die vit. D is toch niet nodig voor kindjes die flesvoeding krijgen? Dat zit in het melkpoeder verwerkt!
Teveel vitamine is ook slecht.

Groetekes, Sje

Sja vastleggen ben ik persoonlijk niet op tegen, ligt eraan hoe.
Maar met veiligheidsspelden??? Levensgevaarlijk.
Dat zou ik wel even heel duidelijk aankaarten bij haar en idd die aerosleep die Liske ook al zei.

Vit D geef je als je stopt met opvolgmelk en je kindje dus gewone halfvolle melk krijgt.

Pfff en voor de rest, als ze dan toch niet wil luisteren, laat gaan idd, het is haar probleem als het misgaat, je hebt toch aangedragen? Meer kun je niet doen denk ik dan

Nee, helemaal nooit vastleggen! Helemaal niet, op die leeftijd! (zuigelingen, da’s een ander verhaal) Echt levensgevaarlijk. Je moet een kindje van die leeftijd niet belemmeren in de slaap. Zelf zou je het ook niet tof vinden om vast te liggen. Een baby is ook een mensje, die moet ook kunnen draaien!

Nooit vastleggen! Op geen enkele manier.

Groetekes, Sje

Tuurlijk iedereen heeft zijn mening over opvoeden maar het blijven de ouders die de beslissing hebben hoe ze het aanpakken. En dat ze dan de discussie aangaan, ze voelen zich waarschijnlijk aangevallen in hun doen en laten, het is ook allemaal nieuw van hun en dat dan iedereen zegt je moet het zus en zo doen pff das ook zwaar, vooral als je al doodop bent door de kleintjes.

Dat ze hun kindjes vastleggen met spelden,? Zijn ze helemaal gek geworden. Op die leeftijd peuteren ze alles los en bewegingsvrijheid hoort erbij, baker dan je kind in is iets veiliger. Ze zullen zon speld maar in hun mond stoppen! snachts zie je dat niet en zon speld prikt zo recht door die ienemiene vingertjes heen! Als ze niet wil luisteren en je denkt echt dat een gevaarlijke situatie gaat opleveren kun je het altijd aankaarten bij t cb je probleem voorleggen en kijken of hun er op een of andere omweg zonder jouw erin te betrekken dit met haar bespreekbaar kunnen maken, bijv. door doelgerichte vragen van wat zijn de bedgewoontes ed. dekentje, slaapzakje?

en een slaapzak en deken dat ligt echt aan de situatie hoor en hoe warm het in huis is, zoals hier is een zomerslaapzak en een deken echt nodig! Maar in het geval van een winterslaapzak dan zouden ze idd te broeierig worden.

Vitamine D 10 druppels is nodig wanneer het kindje onder de 500 ml opvolgmelk per dag komt. Is een richtlijn/advies. Of het veel kwaad kan als ze het erbovenop komen… dat weet ik niet, hoewel een goede wandeling zou dan ook geen slecht idee zijn. Boven de 500 is het absoluut niet nodig.

Dat ze slapen in de box wanneer ze moe zijn, tja iedereen zijn stijl toch? Van vroeger uit werdt dit meer gedaan, hoewel je toen ook wel de 3Ren had, het verschilt per persoon wat het beste werkt.

De groente en fruithap moet ze ondertussen nu ze zes maand zijn wel wat serieuser gaan nemen. het is geen antivervelings middel maar een broodnodige behoefte. en dat ze elke keer switcht voor voeding, ik denk dat dat niet perse kwaad hoeft te kunnen, aangezien alles goed gaat zoals je zegt.

Een tweeling en dan ook nog zes weken te vroeg is harstikke zwaar en daarbij waren ze wel gewenst? gepland? en hoe gaat het voor de rest met de moeder zelf? want als je feiten gaat optellen en je denkt dat ze het wel weet, kan het dan niet zijn dat ze toch een lichte vorm van een postnatale depressie heeft? Aangezien zoals dat jij aangeeft ze tegen alle richtlijnen van veiligheid ed ingaat? Ze hoeft dan niet meteen haar kinderen uit het raam te gooien, maar dat ze onbewust toch dingen doet die niet helemaal gezond zijn zeg maar? Ik weet het niet hoor, het kwam opeens in me op.

Je hebt je best gedaan Anouk, meer kun en mag je niet zolang ze niet verwaarloosd of mishandeld worden.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

je hebt idd je best gedaan, meer kan je niet doen. jij blijft je boos maken, wat blijkbaar voor niks is want er wordt jammer genoeg niks mee gedaan.
dus lieve schat ik zou er idd geen energie meer insteken, je hebt gedaan wat je kon doen.
wanneer ze het zelf aankaarten kan je altijd nog aangeven dat het niet jou manier van opvoeden is.

liefs,
Rinske

Ik zou niets doen en ze gewoon laten gaan. Klikt heel hard voor de 2 kleintjes hoor maar toch als ze het graag zo wil moet je het haar gewoon laten doen. Ieder zijn eigen stijl qua opvoeden. Je vriendin wil het zelf zo doen laat haar haar gang gaan is beter voor jullie beide!

Ik woon bij me pa en ma en die hebben een eigen idee over de voeding enz dan mij. Ik heb ze gezegd dat ze mij in me waarde moeten laten en dat als ik het zo wil dat ik het zo doe. Mijn vriend is het met me eens en hij heeft er al 2 redelijk groot. Vroeger (31 jaar geleden) was de voeding en alle andere dingen anders dan tegenwoordig heb ik gezegd.

ook ik vind dat je je best hebt gedaan. heb hetzelfde meegemaakt kon er bijna niet van slapen, puur uit boosheid omdat ik me voor ging stellen dat mijn vriendin op mijn zoontje zou passen en ook iets verkeerds met hem zou gaan doen…fout natuurlijk maar zo denk je wel…en natuurlijk vind je het zielig voor haar kinderen. heb een nichtje die haar dochter van 6 verwaarloosd. dat kind loopt tot 23.00 uur op straat in een andere wijk waar familie van ons woont en haar voorbij ziet huppelen rond die tijd…en als ze dan vragen of haar moeder ervan weet dan schud ze nee met haar hoofd en vraagt of ze haar naar huis willen brengen…tja mama zoekt haar toch niet. die wacht lekker thuis op haar. heb er ook wat van gezegd kreeg een hoop scheldwoorden tegen me hoofd…heb me lesje toen wel geleerd…een vriendin van mij laat haar kindjes op een kussen slapen en doet 3 dekens over de slaapzak heen, en de oudste van 7 krijgt nog een fles als ze naar bed gaat…de middelste is al 3 en slaapt nog steeds de nachten niet door en krijgt ook een flesje in de nacht ga zo door…als ik overal wat over moet zeggen tja dan ben ik nog lang niet klaar. ben ikkeben erg dankbaar. heb hier het meest geleerd. ik was voor het eerst moeder wist me geen raad…stortte me op ikkeben. sindsdien ben ik verslaafd aan jullie adviezen…kennis en ervaring met kinderen. heb een hoop geleerd. had ik hier niet gezeten dan had ik domweg naar een vriendin geluisterd…of een nicht die haar kind verwaarloosd. had ik mis. Meric niet leren doorslapen snachts of had ik hem met ons mee laten eten terwijl wij zout in ons eten doen…ga zo door…denk dat veel moeders weinig weten over een opvoeding van een kind. en van rust en regelmaat. ze denken in hun zelf dat ze de beste moeder op de aarde zijn…let it go girl…zolang er geen sprake is van mishandeling of iets dergelijks…kun je het beter zo laten. ik heb vaak met een bek vol tanden gestaan weet hoe het is als ze zich beledigd voelen dan voel jij je schuldig ook nog.

Bedankt voor jullie reacties dames… Ik probeer het inderdaat los te laten… Ik betrek het te veel op hoe ik over deze dingen nadenk, en ik ben nou eenmaal iemand die 5 minuten na de eerste zwangerschapstest al lid was van verschillende mama-magazines, en heel het internet afspeurde naar informatie over zwangerschap, kinderen en opvoeden. Die vriendin waar ik het over heb heeft dat niet gedaan, die was van mening dat je in de zwangerschap best filet americain kan eten, want dat deden ze vroeger ook gewoon… Nou ja, dat is dan ook haar probleem…
Ik heb inderdaat mijn best gedaan, en ik hoop en duim en bid maar dat ik niet op een dag een telefoontje krijg dat er iets is gebeurd met bijvoorbeeld een kind en een speld in bed…

Groetjes Anouk