Moeilijke peuter

Hallo forumleden,

Mijn naam is Roger en ben de trotse papa van Lyam.
Lyam is nu dik 2,5 jaar oud, heel lief, knuffelig maar soms erg dwars.
Ik heb een vraag aan jullie.
Ik weet dat een dwars gedrag bij een peuter hoort maar zit met het volgende.
Vanaf de geboorte heeft Lyam een pluzenbeest genaamd Dino.
Op dit moment heeft hij extreem veel moeite om er afstand van te doen en moet altijd bij hem in de buurt liggen en hij moet hem kunnen zien.
Zo niet resulteerd dit in een heftige reactie als hysterisch gillen, schoppen, slaan en zich zelfs krabben.
Een peuterleidster die 25 jaar ervaring heeft met peuters zegt dat hij minder zijn Dino moet hebben.
Hebben jullie tips en tools hoe ik hier het beste mee om kan gaan??
Ik hoop dat iemand bruikbare tips heeft.
Groeten,

Roger

Volgens mij is dit een fase. Ik kan me heugen dat mijn broertje dit ook gehad heeft. Hij is 9 jaar jonger dan ik ben. Wij hebben hem laten gaan. Zo’n knuffel is veiligheid, zijn grote vriend. Op Lyam’s leeftijd is het een al ontdekken en dat kan best heel eng zijn, en met dino is dat wat veiliger. Ik zou hem niet zomaar dino afnemen, waarschijnlijk laat hij hem straks wel meer los als hij wat ouder is. Het enige is dat je wel op moet letten als ie hem meesleept overal naar toe dat hij hem niet ergens laat liggen. Bij mij moest de slagersjongen achter me aan komen om me me snoopy terug te geven.

Ik had trouwens op die leeftijd altijd het onderstel van een duploautootje bij me. Zo een waar je op kon bouwen. Een rode aan een touwtje. Dat ding lag zelfs naast me bed (in bed mocht niet van me moeder) dus ik denk dat we allemaal wel zo’n periode hebben. Mijn vriend had een onzichtbare hond op die leeftijd.

Groetjes,

Michèle

hallo Roger,

Ik ben het met Michelè eens. Gewoon lekker zn beertje laten vasthouden etc. Hij groeit er zelf weer overheen. Mijn zoon van 2,1 jaar oud neemt overal zn beertje mee. En ik laat gewoon lekker zn gang gaan. Zijn beertje is heel dierbaar voor hem, waarom zou ik zoiets van hem afnemen??? Nogmaals gewoon lekker zn gang laten gaan

Groetjes!

Ik snap ook niet waarom hij zijn Dino niet zou mogen, als hem dit toch het vertrouwen geeft dat alles goed is. Als het specefiek om dit moment gaat dat hij er zo slecht afstand van kan doen, dan denk ik dat dit een fase is van hem. Maar welke indruk heb je er zelf van dan ? Kijk als hij bv net naar de peuter speelzaal gaat wat allemaal nieuw en eng is voor hem, dan kan ik me voorstellen dat hij het prettig vind als zijn vertrouwde vriend Dino bij hem is, zodra hij er wat meer vertrouwd raakt zul je zien dat hij de Dino minder nodig heeft naar de peuter speelzaal. Hier op de peuter speelzaal mogen knuffels wel mee, maar die moeten op het kastje bij puk. Puk is een pop van de peuterspeelzaal die gebruikt wordt in de kring ed.

Jullie gevoel hierover telt zwaarder dan advies van een juf. Dus ik ben zeer benieuwd hoe je er zelf tegenover staat, ben je het eens met de juf, of denk je dat hij hem echt nodig heeft en het even een fase is waarin hij hem hard nodig heeft ( is er bv iets spannends zoals sinds kort naar de peuterspeelzaal ) ???

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Bedankt voor jullie reactie!
Het is niet dat hij hem niet mag hebben en ben ook van mening dat hij er troost in zoekt.
Maar hij wilt hem echt overal hebben, dit brengt problemen met zich mee.
Zo dus ook op de peuterspeelzaal.
Hij gaat daar nu dik 5 maanden 2 dagen per week naartoe en het belemmert het ochtendprogramma zoals het met de groep meedoen.
Er werd geadviseerd om het wat meer af te bouwen.
Groeten,

Roger

Ik zou hem leren dat Dino voor in bed of hooguit voor thuis is en dat Dino niet meegaat waar dan ook naar toe.

En dat zal gepaard gaan met driftbuien en dan geldt toverwoord Negeren.

Kost je een paar dagen maar dan weet die kleine man wel waar hij aan toe is. Hij lacht zich nu helemaal suf dat hij papa en mama zover kan krijgen dat Dino overal mee naar toe mag.

Toevallig dat hij dit nu met zijn knuffelbeest probeert, hij had jullie ook tot wanhoop kunnen drijven d.m.v. niet eten of moeilijk doen met naar bed gaan.

Dus wat de anderen ook zeggen: ja, het is een fase. Maar wat ik erbij zeg: jij bent nog altijd de baas en als jij vindt dat het van kwaad tot erger wordt met dat knuffelbeest en je wilt dat niet, dan moet je zorgen dat je de kleine man de regie uit handen neemt. Hij is 2,5, jij bent een volwassen man. Je laat je toch door zo’n kleine man niet voorschrijven hoe het moet?

Groetekes, Sje

quote:
Ik zou hem leren dat Dino voor in bed of hooguit voor thuis is en dat Dino niet meegaat waar dan ook naar toe.

En dat zal gepaard gaan met driftbuien en dan geldt toverwoord Negeren.

Kost je een paar dagen maar dan weet die kleine man wel waar hij aan toe is. Hij lacht zich nu helemaal suf dat hij papa en mama zover kan krijgen dat Dino overal mee naar toe mag.

Toevallig dat hij dit nu met zijn knuffelbeest probeert, hij had jullie ook tot wanhoop kunnen drijven d.m.v. niet eten of moeilijk doen met naar bed gaan.

Dus wat de anderen ook zeggen: ja, het is een fase. Maar wat ik erbij zeg: jij bent nog altijd de baas en als jij vindt dat het van kwaad tot erger wordt met dat knuffelbeest en je wilt dat niet, dan moet je zorgen dat je de kleine man de regie uit handen neemt. Hij is 2,5, jij bent een volwassen man. Je laat je toch door zo’n kleine man niet voorschrijven hoe het moet?

Groetekes, Sje

Hoi Sje,

Dat is nu precies wat ik aan het doen ben, hij moet Dino in bedje laten.
Ben nu rustig aan het afbouwen en maak de tijd steeds wat langer.
Hij is van karakter al best pittig dus het is even een behoorlijke strijd!!
En dat negeren is soms best moeilijk, maar lukt wel.
Ik snap absoluut dat het een fase is en snap dat ook wel maar als het bepaalde dingen gaat belemmeren dan moet er wel iets aan gedaan worden.

Groetjes,

Roger

Dan ben je goed bezig naar mijn idee. Als het inderdaad dagelijkse bezigheden gaat belemmeren dan is dat niet tof en dan is het blijkbaar wel degelijk nodig dat Dino wat naar de achtergrond gedirigeerd wordt.

En inderdaad, dat negeren en consequent zijn, is heel erg moeilijk op sommige momenten. Maar hou vol! Zodra die kleine man merkt dat jij zo vasthoudend bent en dat het geen zin heeft om door te blijven drammen zal dat drammen ook minder worden.

Groetekes, Sje

Driftbuien had ons manneke ook, zo erg op een gegeven moment dat de buren, 2 deuren verder, kwamen kijken of er niet iets verschrikkelijks mis was. Niets hielp, lauwe douche niet, gang niet, praten/knuffelen niet enz enz. Uiteindelijk kon ik niet anders dan negeren, wat hij dan ook deed. Hij haalde de keukenkastjes leeg als ook de oven, smeet een aardewerken kom op de grond, de bloempotten buiten enz. Ik liet hem ( was wel heel moeilijk ) omdat alles wat ik deed het verergerde maar ik maakte me erg zorgen hierover want ik wil geen kind wat dadelijk alles oplost door mep en smijtwerk. Negeren hielp en dat deed ik zolang er maar geen gevaar voor hem of een ander was. Als hij klaar was met driften deden we samen alles opruimen ( ook geen leuk klusje voor hem ). Na een paar keer verbeterde dit alles al heel snel en nu is het zo goed als over.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op wat voor manier de aanwezigheid van Dino
de dagelijkse gang van zaken in de psz verstoord.

Ook met Dino in de hand kan hij best met van alles meedoen.
In de psz moeten ze daar natuurlijk ook wel op de juiste manier mee omgaan.

M.

Dino is 3 meter lang en 1,5 meter hoog. Vandaar dat-ie de gang van zaken op de psz belemmert!

Groetekes, Sje

M.

Ja, ik had een scherpe dag gisteren, ondanks de hitte! Of misschien dankzij de hitte want daardoor waren mijn hersenen goed warm! Haha!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jun 2009 22:28:39