Moeilijk slapen

Hallo,

Onze René is nu 4 maanden oud en doet het over het algemeen redelijk goed. Alleen stellen we ons vragen over z’n slaapgedrag.
Laat ons zeggen dat kleine René overdag heel moeilijk slaapt (na z’n laatste voeding omstreeks 12u tot ± 6u gaat het wel). Telkens we hem in zijn bedje leggen valt hij in eerste instantie in slaap, maar na zowat een half uur is hij er al terug en begint hij te huilen. Met een speen krijgen we hem dan soms weer in slaap, maar soms (meestal) lukt dit niet.
Nu vragen we ons af of we er goed aan doen om hem telkens weer te sussen met een speen. Want hij raakt er natuurlijk ook aan gewend en lijkt ze bijna niet meer te kunnen missen. En daardoor hollen we hier per dag ook ontelbare keren de trap op en af. Maar laten doorhuilen is ook zo moeilijk en heeft het eigenlijk wel zin? We hebben het wel al eens geprobeerd en zowat anderhalf uur volgehouden, maar de kleine vriend hield het ook vol en wou maar nt slapen.
Moeten we hem stilaan afleren dat hij telkens weer wordt getroost?
We zetten tegenwoordig beetje muziek aan op z’n kamer om voor enige afleiding te zorgen. Weinig succes echter daarmee.
Omdat René ook last heeft van reflux denken we soms dat hij daardoor zo gemakkelijk uit z’n slaap wordt gehaald. Ondertussen is door de gepaste medicatie z’n pijn wel onder controle, maar misschien is hij vroeger iets te gauw of te veel getroost geweest. Inbakeren hebben we ook al geprobeerd, maar dat heeft niet echt voor dé oplossing gezorgd.

Zijn er jong ouders die dit herkennen? Laten jullie iets weten.

Merci.

Els

Ik heb het zelf niet zo meegemaakt moet ik eerlijk zeggen.
Maar wat ik wél weet is dat baby’s dus een enorme zuigbehoefte kunnen hebben. Met name ook in situaties als ze pijn hebben of zich onprettig voelen.
Wij geven op dit moment ook heel vaak de speen aan Kaya (ons dochtertje van 6 weken) omdat ze zich daar overduidelijk erg door voelt getroost.
En wat dat troosten betreft: volgens mij kan je een kind van nog maar 4 maandjes oud niet “teveel” getroost hebben.
Volgens mij zijn ze echt nog te jong om daar eventueel mee “verpest” te zijn (sorry, ben niet erg goed in uitleggen vanavond geloof ik )
Nou ja, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
Als ik jou was zou ik wel doorgaan met troosten en hem niet 1,5 uur laten huilen (hoewel ik snap dat je dat uitgeprobeert hebt)
Zeker omdat je zegt dat hij last van reflux heeft is de kans erg groot dat hij zich niet prettig voelt (ook al heeft hij door de medicijnen waarschijnlijk geen pijn meer)

Heel veel succes ermee!!! (ik weet hoe, net als veel andere mamma;s hoe enorm vermoeiend gebroken nachten kunnen zijn)

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Hoi Els,

De ene baby slaapt heel veel en de andere baby slaapt heel weinig. Zoals ik je tekst lees, lijkt het alsof jullie hem zoveel mogelijk willen laten slapen.

Ons oudste dochtertje sliep erg weinig en vond het prachtig om bezig gehouden te worden. Ons jongste dochtertje viel na een voeding in slaap tot een volgende voeding. Die sliep ongeveer 22 uur per dag!

Het is dus heel verschillend.

Probeer eens een paar dagen uit, wanneer hij nou echt moe is en wanneer hij dus echt wil slapen. Kan best zijn dat hij een heel ander ritme heeft dan jullie hem aan proberen te leren en dat hij daarom zulke korte slaapjes heeft.

Maak je geen zorgen om die speen, want dat leren ze echt wel een keertje af. Bij ons oudste dochtertje hebben we vanaf haar eerste verjaardag ongeveer het speentje alleen nog maar gebruikt in bedje. Verder kreeg ze hem niet meer. Ik stoorde me altijd al aan kleuters die in supermarkten nog met een speen lopen, dus dat wilde ik niet met mijn kinderen.

Ze vindt het prima dat ze hem alleen nog in bed krijgt.
Binnenkort gaan we proberen om haar 's middags te laten slapen zonder speen. Ze is 2 dus ze heeft de leeftijd dat je het uit kunt leggen, zeker als je haar zegt dat ze dan voortaan bij de grote kindjes hoort. En als die middag lukt, dan gaan we over een tijdje over op nachten zonder speen.

We pakken sowieso als wij 's avonds naar bed gaan het speentje uit haar bed en dan roept ze erom als ze 's ochtends wakker wordt. Zo ligt ze niet onnodig de hele nacht op die speen te sabbelen.

En over dat troosten zou ik me ook geen zorgen maken. Kindjes jonger dan een half jaar kun je niet verwennen, dus als jij wilt troosten, dan moet je dat gewoon doen. Daar maken babies van die leeftijd echt nog geen misbruik van.

Maar probeer soms toch door te bijten wat dat huilen betreft. Bij mijn oudste dochtertje sprong ik ook altijd meteen al op als ze begon te huilen. En maar troosten, en maar troosten. Op een gegeven moment heeft ze op een avond eens 3 uur aan een stuk gehuild en niks was goed bij haar.

Daarmee gaf ze aan dat ze het af en toe nodig had om haar prikkels weg te huilen. Ze kreeg de kans bij ons niet omdat we elke keer maar bezig waren haar te sussen. Als wij volwassenen eens af willen reageren om overtollige prikkels kwijt te raken gaan we een uurtje tennissen of we gaan een uurtje in de tuin werken. Babies kunnen dat niet. Die kunnen alleen maar liggen en de enige manier om prikkels kwijt te raken is huilen. Ze hebben dat echt nodig.

Je kunt overigens aan de stand van de handjes zien of een kindje huilt van pijn, honger, prikkels etc. Huilt een kindje met de handjes open in ontspannen houding dan is het puur bezig met prikkels weghuilen en hoef je je niet schuldig te voelen dat je je kindje niet troost, want dat heeft het niet nodig. Zodra je begint te troosten raakt het nog de prikkels niet kwijt en dan komt dat huilen toch op een ander moment.

Succes met je kleine manneke!

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Gewijzigd door - Sje op 03 Jan 2006 22:51:28

hallo Bieb en Sje,

Bedankt voor jullie fijne reacties.
Wat ik nog even kwijt wilde is het volgende: Het rare bij René z’n slaapgedrag is dat je inderdaad na een half uurtje-3/4 uur slaap zou denken dat hij daamee genoeg heeft, maar niets is minder waar: na soms 10 keer (!) het speentje geven kan hij opnieuw in slaap dommelen voor soms wel een uur. Ook als hij uit bed komt houdt hij het echt niet langer uit dan 2 uur. Ik denk dat hij echt wel de slaap nodig heeft die we hem proberen te geven maar als hij even wakker wordt (wat normaal is) begint hij te wenen. Als we hem dan z’n speentje geven sluit hij meestal direct weer z’n oogjes, maar als hij dan enkele minuten later de speen verliest begint hij alweer te huilen. En zo gebeurt het heel dikwijls dat wij wel 10 keer de trap op moeten… En het is juist in die context dat ik soms denk dat hij, doordat hij in het begin als hij weende voor refluxpijn en krampjes telkens werd getroost, het zo gewend is geraakt om iemand te zien als hij (even) wakker word.
Ik zou graag een strategie hebben om hem zelfstandig te laten opnieuw inslapen als hij even wakker wordt, waarvan ik ook weet dat ik juist handel. Wat is juist de “4 minuten-truc”?

Hoi

Wij hebben dit ook gehad. Vooral wat je zegt dat zodra ze wakker zijn ze direct iemand willen zien.

We gingen vaak even bij haar bed zitten tot ze rustig werd. Speen wilde ze niet, ze heeft haar duim. Of boven even anrommelen en zingen zodat ze je horen.

Het was bij ons ook zo in 1x over en nu brabbelt ze als ze wakker is. Ze is een half jaar. En ook wij hebben wel eens laten huilen en leek wel te helpen na een paar keer.

Tessie

Toen mijn zoontje 4 maand was huilde hij ook erg veel overdag terwijl hij wel moe was, maar gewoon niet wou slapen.
Ik vond het dan ook verschrikkelijk moeilijk maar heb hem uiteindelijk toch laten door huilen, en uiteindelijk viel hij dan in slaap, want ik wist zelf ook niet meer wat te doen, wert er soms helemaal gek van.
(Als hij daarintegen een driftbui had pakte ik hem wel op.)

dit heeft intotaal een dikke maand geduurd, en ik heb toen wat extra nieuwe speeltjes in zijn bedje gelegt zodat hij wat meer had om naar te kijken, als hij wakker wert.
en de laatse paar weken als hij wakker word gaat hij spelen, ook als ik hem op bed leg voor een slaaptje huilt hij bijna tot niet meer.
dus uiteindelijk gaat het wel over.

Maar ik snap je helemaal het is zo moeilijk als je kindje huilt, en ze kunnen je helaas nog niet vertellen wat er aan de hand is.

ik wens je nog veel suc-6 en het komt allemaal wel goed even doorzetten nog.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben.

hallo els,
wat een problemen met dat slapen he?
het is altijd het een en ander uitproberen.
je kan ook kijken of er een patroon in zijn slaap-waakmomenten zijn.
misschien leg je hem te snel terug in zijn bedje.
maar je kan hem nooit teveel troosten.
en misschien is hij na dat half uur slapen weer uitgerust.
wij hebben ook wel eens met diantha dat ze heel moe is en toch niet meteen in slaap kan vallen. ik blijf dan boven wat rommelen zodat ze me toch wel hoort en meestal slaapt ze dan redelijk snel in.
je hoort ook wel aan het huilen of het van vermoeidheid is of iets anders.
maar wij laten haar in ieder geval nooit lang doorhuilen!
als ze na een kwartiertje nog niet slaapt en nog steeds huilt, halen we haar weer uit bed.
nou veel succes met je mannetje,
en blijven troosten hoor,
groetjes christa, mama van diantha

hallo dat is ook lastig zeg.en als je nou eens probeert om hem lekker moe te maken of een flinke wandeling in de buitenlucht wil ook nog wel eens helpen.
en s`avonds voor de laatste voeding even lekker in bad,daar slapen ze ook lekker van.
mijn schoonzus heeft ook een knulletje van 3 mnd en hij slaapt op de dag ook heel weinig.
zij laat hem dan lekker in zijn box spelen tot hij moe is of gaat even wandelen,en dan zijn voeding.
misschien helpt het bij jou ook veel sucses,ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes melinda mamma van diantha.

Hallo,

Dat wandelen en badje hebben we ook al geprobeerd: hij is dan inderdaad wel moe en valt dan zoals meestal wel in slaap maar na 30’ wordt hij altijd wakker (ook al is hij doodop)…

Toch bedankt voor de tips!

Hallo Els,

Hebben jullie al geprobeerd om René in te bakeren? Is echt dé slaapoplossing voor onrustige en korte slapers (en zeker voor kindjes met reflux)!
Wij zijn onze Joep (nu bijna 8 maanden) gaan inbakeren vanaf dat hij een week of 8,9 was en z’n slaapgedrag veranderde binnen een week! Jonge baby’s raken niet genoeg uitgerust van minder dan een uurtje slaap, zullen door dat korte slapen even uitgerust en wakker lijken maar heel snel weer moe worden, dat zet door gedurende de dag, met vaak als resultaat dat je kleintje aan het einde van de dag “niet meer te genieten” is…Een jonge baby kan eigenlijk niet langer dan 2 uur vrolijk wakker blijven. Toen wij hier achter kwamen, zijn we Joep aan een redlatief “strak” schema gaan houden, van maximaal 2 uur wakker, en dan ingebakerd slapen. Dit leidde ook tot beter eten én een betere nachtrust.
Als je meer info wilt omtrent inbakeren: zie www.inbakeren.nl of www.debakerzak.nl. Joep is inmiddels alweer een tijdje uit de doeken en slaapt nu in een bakerzakje. De volgende stap is voor ons ook deze bakerzak afbouwen…(want dat is natuurlijk wel het nadeel van inbakeren…je moet er op een gegeven moment ook weer vanaf…).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heel veel succes & sterkte!

groeten, Jaskie

Hallo,
Moeilijk en vermoeiend hoor…ik weet het. Ons zoontje van 3 maanden heeft hetzelfde “probleem”, maar dan 's nachts. Rond 20 uur slaapt hij en om 23.15 uur maak ik hem wakker, om 23.30 uur krijgt hij de laatste fles. Rond 00.30 uur slaapt hij verder maar wordt telkens rond 4.30 uur wakker. Hij huilt dan maar is niet overstuur. Als ik hem een speen geeft valt hij weer in slaap, maar zodra deze eruit valt begint het weer van voren af aan. Ik ben ook aan het proberen hem te leren zelf in slaap te vallen. Een keer heb ik hem gewoon laten huilen/mopperen en inderdaad, hij viel zelf in slaap. Werd wel een aantal keren wakker maar viel weer in slaap. Vanochtend gebeurde hetzelfde weer maar dit keer viel hij niet zelf in slaap…Zodra ik in zijn kamer kwam werd hij weer rustiger maar daarna begon het weer…totdat ik hem eruit haalde om 7 uur om hem te voeden. Ben nu bekaf…
Ik denk dat het het beste werkt om naast z’n bed te gaan zitten tot hij kalmeert en dan weer weggaan en dit met steeds grotere tussenpozen. In het begin huilde hij ook steeds als hij rond 19/20 uur naar bed ging. We gingen dan na 5 minuten kijken, daarna na 10 minuten en dan 15 minuten en dan viel hij in slaap. Nu, na een week, jengelt hij een minuut of 10 (we gaan er niet meer heen) en valt dan vanzelf in slaap. Ik denk dat hij dan even van zich af moet praten. Nu maar hopen dat hij het om 4.30 uur ook een keer doet. Als er nog mensen zijn met tips dan hoor ik het graag!

Inbakeren hebben wij inderdaad al geprobeerd. We hebben hem op die manier geleerd om wakker in bedje gelegd te worden en zelf in slaap te vallen. Dit is ook gelukt. Maar het slaappatroon op zich is er niet mee verbeterd. Dus hebben we de doeken maar weer in de kast gelegd (na 2 maand).
Ik heb ook het boek van Ria Blom gelezen waar ik ook veel heb opgestoken over rust en regelmaat. Wij proberen hem ook zoveel mogelijk regelmaat te geven en vermijden overbodige uitstapjes.

Toch bedankt voor de reacties!