Moeilijk poepen

Hey allemaal,

Ik stel me ff snel voor ben nl nieuw op de site. Ben dus Denise, moeder van dochter Danijela.Ze is inmiddels 2 jaar en een vrolijke meid! Behalve wanneer ze dus moet popen. De ontlasting is zo hard en dik dat het erg veel pijn doet bij haar. Dit heeft ze al vanf de geboorte helaas. Inmiddels heb ik alles geprobeerd van thee-lepels olie tot roosvicee laxco tot bruin brood, homeopathische druppels en je kunt t zo gek niet verzinnen. Niets helpt helaas. Is er iemand die dit zelfde meemaakt en heeft die goede tips die wel werken en die ik nog niet geprobeerd heb? Ik hoop het dan snel van je te horen…Is zo zielig als je dr pijn ziet lijden terwijl het niet nodig zou moeten zijn. Tot snel hopelijk!!

Groetjes Denise

Hoi Denise,
Mijn dochter had het vroeger ook. Zogauw het opspeelde, ging ik met haar naar de huisarts. Dan kreeg ik volgens mij Lactulose mee en dat hielp.
Geef haar vooral geen banaan, want dat stopt heel erg.
Veel succes en hoop dat het snel beter gaat met je meissie.
Groetjes Maaike

Hoi Denise,

Wij hebben tot vorig jaar ook drama’s gehad met onze oudste. Die was ruim 3 toen poepen op het potje pas goed ging. Ze had eens in de 4-5 dagen ontlasting. Zelfs in de luier poepen lukte op een gegeven moment steeds moeilijker. Verder heeft ze nooit problemen gehad met de ontlasting, het begon toen ze zindelijk aan het worden was.

Heel veel peuters hebben problemen met poepen bij het zindelijk worden. Ze hebben het idee dat ze dan iets van zichzelf verliezen en ze vinden het eng om de controle over iets kwijt te zijn. Het is dus op die leeftijd een veel voorkomend heel natuurlijk probleem.

Wij hebben op een gegeven moment ook lactulose gekregen en daarna ging het snel goed. Tot ze van de een op de andere dag gewoon op het toilet poepte en sindsdien heeft ze gewoon elke dag ontlasting, soms zelfs wel 2 of 3 keer.

Vraag dus je huisarts om lactulose voor te schrijven. Het zorgt ervoor dat de poep niet heel hard wordt. Dus zodra ze drang krijgt, komt de poep er als het goed is gewoon uit in plaats van dat-ie blijft zitten omdat-ie te hard geworden is.

Sterkte met de kleine meid. (Oh ja, en niet alleen geen banaan geven, ook geen rijst geven!)

Groetekes, Sje

Hoi! Emilie is ook wederom begonnen met dat obstipatie probleem. Ik heb hier het wondermiddel ook nog steeds niet kunnen ontdekken. Gelukkig gaat dit probleem wel ooit over.
En nu dus wederom een paar dagen harde poep en dus huilen, krijsen om het eruit te krijgen. Gevolg daarop is bang zijn voor de pijn dus proberen de poep op te houden (zelfs als deze weer zacht is) met het gevolg dat die dus weer harder wordt. Ik ben gelijk haar voeding aangepast : geen koemelk, geen chocola en proberen fruit te laten eten wat ze niet echt graag eet. 's Morgens de pap fles vervangen door of bruine boterham (in hoeverre je dat hier in frankrijk vind) of cruesli. Ik laat haar ook meer drinken overdag en met name water waar veel magnesium in zit, dat werkt goed!
Hier in frankrijk kreeg ik van de dokter microlax voor babies, zo’n middeltje dat je in het kontje dus moet inspuiten en dan komt de poeperij binnen 20 min opzetten. Het vervelende van dit vind ik dat dit een branderig gevoel geeft en dus niet prettig is voor de kleine. Sterker nog ik heb het idee dat het haar echt pijn doet en ze is er gewoon bang voor nu. Ik gebruik dat dan ook alleen maar indien echt echt echt noodzakelijk (als ik zie dat ze echt last heeft om het eruit te krijgen). Ik zoek nog steeds verder naar andere opties…

Lilypie 2nd Birthday Ticker

mijn meissie heeft daar ook veel last van… met de huisarts heb ik ook al veel dingen gebruikt hier in portugal heet het ae-rom dat goed is voor de kleintjes… geen banaan en rijst geven das waar… geef wel veel water aanze… en probeer met olijfolie in het eten (vooral in soepjes) te geven dat is bij mijn soraia heel goed gegaan… maar met brood en hard eten zou ik een beetje voorzichtig zijn… pruimen en sinasappelsap zijn wel goed

groeten uit portugal

lesley de vos

Gewijzigd door - soraias mama op 12 Aug 2007 23:57:26

hey allemaal,

bedankt voor jullie reacties en tips. ik geef dr liever geen medicijnen (laxeermiddelen) dus ga eerst de andere opties nog uitproberen en als dat echt niet werkt kan ik de huisarts altijd nog om lactulose vragen he…ik hoop dat dit iig gaat werken.

bedankt groetjes Denise

Goedenavond,
Erg vervelend zo’n verstopt prulleke. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar de dochter van mijn vriendin heeft er ook last van gehad. Volgens mij is lactulose geen geneesmiddel hoor. Dit hielp bij haar goed, in combinatie met een aangepast dieet. Veel vezels, weinig zuivel. Toen de cirkel eenmaal was doorbroken, ging het snel beter.
Veel succes ermee.
Groetjes
Joyce

Groetjes
Joyce

mijn zoontje heeft er ook vaker last van gehad, het cb adviseerde me om een theelepeltje olijfolie te geven elke dag, hier helpt t, inmiddels doe ik t al 3 maanden niet meer, nu gaat alles goed, mischien t proberen waard…
groetjes melissa

Ik ben Renate , moeder van Sven, hij is nu anderhalf.
Ook ben ik nieuw op het forum en site…
Hij heeft ook sinds zijn geboorte al last van zijn ontlasting. En het is vreselijk om te zien dat je kind zo een pijn heeft en je niets kan doen.
Hij voelt het aankomen en zegt dan ook "poeppe"maar ondertussen duft hij het niet te laten gaan. Hij is bang dat het weer pijn gaat doen. Ik heb ook al eens geprobeerd om het op een potje te zetten, ik dacht wie weet durft hij het dan el maar dan heeft hij geen rust om te gaan zitten.
Ik heb ook van alles geprobeerd, ook lactulose. Maar ik ben zo bang dat hij afhankelijk wordt van dat spul?

Renate

Gewijzigd door - Renate13 op 16 Aug 2007 10:50:18

hallo, ik ben nieuw dus zal me ff gauw voorstellen. ik ben Miranda, 29 jaar en moeder van een dochtertje van 3 en een zoontje van 9 maanden. Ik vind het fijn al deze problemen te lezen, echt een herkenning!! Ik zit er zelf nu ook middenin. Mijn dochtertje heeft al v.a. haar babytijd moeite met poepen maar ging wel regelmatig maar sinds ze zindelijk is, nu een half jaar, is het steeds slechter gegaan. Het zindelijk worden ging zonder problemen, zo gauw haar luier af was plaste ze op de wc, nooit geen ongelukjes gehad. Alleen poepen wilde ze in haar luier. Nu is het al een paar weken dat ze maar 1 keer in de week poept, de periodes ertussen worden ook langzaamaan langer. Ze is duidelijk bang voor de pijn die gaat komen want dat ze pijn heeft is duidelijk. Momenteel moet ik 22-8 voor het eerst naar de kinderarts na al even bezig te zijn met lexeerdrankjes en microlax. van dat laatste gilt ze het echt uit want doet erge pijn zegt ze.
Vreselijk is dat als je het aan moet zien, de verhalen hier las ik dan ook echt met tranen in mijn ogen want wat voel je je wanhopig. Eten wil ze trouwens ook niet meer want ze zit ‘vol’ natuurlijk. Maar als ze gepoept heeft eet ze weer goed en haalt ze haar schade weer in.
Het is fijn mijn verhaal even kwijt te kunnen want zo ongeveer mijn hele dag draait om die poepbroek! Groetjes Miranda

Weer een berichtje van mij als vervolg op de vorige. EEn paar uur nadit ik hem had geplaatst zaten we bij de kinderarts die was opgeroepen en moest Anouk blijven in het ziekenhuis. Ze heeft daar een zgn. hoogopgaand klysma gehad (dan brengen ze rectaal een flexibel slangetje in haar darm waar ze dan het klysma doorheen laten lopen zodat deze hoger in de darm komt.)
Hier ging ze wel op peoepen maar niet voldoende dus kreeg ze 1 1/2 dag later een sonde door haar neus waar vocht doorheen werd gedaan wat haar darmen zou legen. Dat ging wel langzaam beter maar ze mocht pas dinsdag naar huis terwijl ze er vrijdag al in lag!!
Het probleem bij haar is dus eigenlijk groter dan ik dacht. Maar nu heeft ze zakjes Forlax wat de ontlasting dun houd dus afwachten maar. Ook is zenu onder behandeling bij een fysiotherapeut om haar van de angst dat poepen pijn doet af te helpen. En over 4 weken terug naar de kinderarts. In ieder geval heeft ze sinds ze thuis is 1 keer gepoept dus daar was ik heel blij mee en helemaal niet hard, eerder beetje diarree achtig maar dat komt wel weer goed!!

Wow Miranda! Wat een verhaal. Als ik dat zo lees maak ik me zorgen om Emilie. Zij poept gelukkig wel iedere dag en sinds mijn laatste bericht heeft ze keurig zachte poep, maar ze krijst het toch uit bij iedere keer dat ze poept. Ik maak me dus zorgen dat zij ook die angst voor het poepen niet los wil laten en/of echt pijn heeft bij het poepen. Ik heb voor morgen een afspraak bij de huisarts staan om hier naar te laten kijken. Heel veel succes en ik hoop dat jouw kleine snel beter gaat, want inderdaad je word er wanhopig van als je je kindje zo ziet lijden.

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Hallo,

Ik heb een vraagje ik heb een zoontje van bijna 11 maanden(vrijdag)sinds een paar dagen kan hij heel moeilijk poepen hij probeert het wel met heel veel druk
geluiden maar er komt niks uit en als er wat uitkomt dan is het een klein hard bolletje meer ook niet.
Nou is mijn vraag weten jullie mischien wat helpt qua eten zodat hij beter kan poepen?
Ik heb weleens gehoord dat bruine bonen helpt en kiwi dacht ik maar weet het niet meer zeker.
Graag tips!!!
Alvast bedankt,

Veel liefs van priscella,