Moeilijk in slaap komen

hallo,
ilse is 6 jaar en heeft al heel lang dat ze slecht in slaap komt.
ze ligt vaak 2 uur wakker, gaat spelen of steeds roepen en naar beneden komen.
het maakt ook niet uit hoe laat ze naar bed gaat.
we hebben een ritueel uitkleden, wc tandenpoetsen voor lezen en naar bed.
nu heb ik het een keer met een andere moeder overgehad, haar dochter had presies hetzelfde en die krijgt nu homopatische druppels. en dat werkt heel goed. maar zelf wil ik mijn dochter niet met vanalles vol stoppen.

ze heeft overdag veel boze buien, als ze haar zin niet krijg is het huis te klein.
zelf denk ik dat het komt doordat ze pas laat gaat slapen.

iemand tips.

groetjes henny

Hoeveel suiker krijgt ze op een dag binnen? Je hoort namelijk weleens dat kinderen die veel zoetigheid krijgen, ook teveel energie in hun lichaampje hebben. Hyperdepieper door teveel energie zorgt ervoor dat ze niet kunnen slapen.

Of misschien is het een soort allergische reactie op een bepaalde voedingsstof waardoor ze woede-aanvallen heeft en niet goed in slaap komt.

Je kunt wel met homeopathische druppels of medicatie aan de slag gaan, maar dan pak je alleen maar symptomen aan. Je moet de oorzaak zien te vinden anders blijf je tobben met die kleine meid.

Groetekes, Sje

nu je het zegt over suikers, als het aan haar ligt blijft ze snoepen en eten.
ze krijgt het niet, maar misschien in het drinken dat ze krijgt voor ze naar bed ga.
van mij krijgen ze altijd wat aanmaak.

ja die boze buien komt ook vaak dat ze de baas wil spelen over haar zusje van 4. en dat gaat niet altijd goed.

medicijnen wil ik zelf ook niet.

maandag moeten ze weer naar school en ben al iets aan het verzinnen om meer regelmaat te krijgen, met eten drinken en ook met opruimen en zo.
wel als ze van buiten spelen dorst hebben moeten ze eerst van mij water drinken. ze krijgt dus niet altijd zoet drinken, maar wel te veel denk ik.

groetjes henny

Ik zou geen aanmaak meer geven 's avonds voor het naar bed gaan. Gewoon water of wat thee zonder suiker.

En als je overdag aanmaak geeft, verdun die dan heel behoorlijk. Dus niet te zoet aanmaken. Water met een beetje kleur is vaak al voldoende voor die kleine moppen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Aug 2011 12:43:30

Heeft ze er de volgende ochtend last van, dat ze zo laat slaapt?
Misschien heeft ze gewoon niet zoveel slaap nodig…?

Mijn zoontje van 6 kan ook de slaap niet vatten 'savonds, lijkt de vermoeidheidssignalen niet te herkennen.
Meestal is hij tot 21.30 aan het lezen in bed of zomaar naar buiten kijken. Soms zelfs tot na 22uur…
We hebben vanalles geprobeerd, o.a. melatonine via de kinderarts. In het begin werkte dat, maar na een half jaartje ofzo niet meer… en had hij er meer last van dan gemak, omdat hij dus wel erg moe werd door die melatonine, maar dat niet herkent als vermoeidheidssignalen dus ertegen ging vechten. Hij ervaart het als ‘zich niet lekker voelen’.
Suiker krijgt hij nauwelijks dus daar ligt het niet aan. Hij heeft wel autisme en adhd, dat speelt zeker mee. Maar ik had het er laatst met mijn oma over, en die vertelde dat mijn tante ook al op die leeftijd nooit voor 22uur sliep. Terwijl zij heel rustig is. En ik heb zelf ook altijd moeite met in slaap komen…
Dus kan ook gewoon iets zijn dat in de familie zit

Hij heeft wel een tijd gehad dat hij niet goed uit bed kon komen maar nu in de vakantie is hij toch elke ochtend om 8uur aangekleed beneden. Dan moet het na de vakantie toch ook wel lukken om half 8.
Ik heb het inmiddels losgelaten… als hij niet kan slapen kunnen we dat niet dwingen. En zolang hij niet in slaap valt op school maak ik er maar geen probleem van.
Hij gaat wel gewoon om half 8 naar bed. Slaapt hij niet, dan rust hij toch. En ik wil voorlopig de avond even voor mezelf en manlief houden. Dus kids op bed.

Met de jongste erbij is het wel lastig, want hij kan nog niet stil lezen… dus als hij boekjes leest in bed wordt zij daar wakker van. Dus haar laten we voorlopig maar in ons bed slapen (beneden) zodat ze hem niet hoort. Als wij dan naar bed gaan leggen we haar boven.
Niet ideaal… maar voor ons tot nu toe de enige oplossing.

ik vind het op zich ook niet erg als ze wakker is, maar ze moet niet de hele tijd gaan roepen en naar beneden komen. meestal speelt ze wel even op haar kamer of in bed, maar daarna komt ze naar beneden en dat wil ik dus niet.

ze is niet echt heel moe overdag, wel snel boos op alles.

soms heb ik wel het idee dat ze iets van adhd heeft, ze kan heel druk zijn en ook heel bewegelijk. aan tafel kan ze niet stil zittenzit ze te hoppen met haar benen. of als ze gewoon loopt moeten de armen ook vaak zwaaien.
als ze voor de tv zit moet ze ook wiebelen, met haar tenen of vingers, alsof ze met haar vingers knipt.

maar als ze eenmaal slaapt, slaapt ze ook heel rustig.

Desnoods via de huisarts doorverwijzing zien te krijgen ofzo om eens uit te laten zoeken waardoor ze zo onrustig en wiebelig is.

Drinkt ze Fristi? Ik hoorde in de vakantie van mensen wiens dochtertje helemaal hyperdepieper wordt van het drinken van Fristi. Mogelijk is het zoiets?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 13 Aug 2011 16:19:40

ADHD is niet alleen maar druk en beweeglijk he… Niet om je meteen af te kraken, ken jou en je kindje helemaal niet natuurlijk! Maar soms wordt er wel heel snel adhd geroepen als een kind een beetje druk is.

Mocht je serieus aan adhd denken, check deze link eens:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/
57106-adhd-symptomen-kenmerken-en-diagnostische-criteria-dsm-iv.html

(als ie niet werkt, even kopiëren en plakken in de adresbalk van je internet explorer)
En verder inderdaad contact opnemen met je huisarts voor evt. nader onderzoek.
Misschien komt er iets uit, en dat hoeft niet meteen te betekenen dat je meteen medicijnen moet gaan gebruiken, of andere acties als therapie of weet ik wat.
Al veeg je er (bij wijze van ) je kont mee af… Jij weet waar je aan toe bent, en mocht het later moeilijk worden ben je alvast dichterbij de hulpverlening als dat je nog helemaal het onderzoekstraject in moet.

ilse loopt al bij de kinderarts met haar astma.
en heb het toen ook gevraagd, en we moesten het gewoon aankijken.
het is ook alleen de bewegelijkheid wat ze heeft, maar gaat wel de hele dag door.
en haar mond staat ook niet stil.
mijn neefje heeft adhd.
maar moet zegen dat het gewoon bij haar hoord de bewegelijkheid, ik zie het niet echt dat het niet klopt. zou ook niet gelijk op medicijnen overgaan, heeft ze al genoeg gehad met haar astma, wat gelukkig nu een stuk beter gaat.

oja fristi drinkt ze nooit.

Hoi,

Hier ook dochter van 6, maar die slaapt juist erg goed.
Nu de school weer is begonnen zijn de kids moe en gaan vroeg slapen.
Ook in de vakantie gewoon op tijd op bed gelegd.

Dat jouw kind van 6 twee uur wakker ligt is niet goed.
Misschien kun je je kind voor het slapen gaan even lekker
in bad doen. Hier worden ze vaak rozig van en zal snel slapen.
Hier hebben we dat ook een poosje moeten doen bij onze 2 dochters.
Die spookten dan ook en dit werkte goed.
Nu is dat niet meer nodig.
Bij ons gaan ze voor het eten onder de douche/bad en dan in de pyamatjes.
Ze mogen na het eten nog even tv kijken en dan gaan we om half 7 naar boven (met de jongste van 4), boekje lezen en nog wat zingen en dan kusje en slapen.
De oudste gaat om half 8 naar bed en zelfde ritueel.
Oja, en eerst nog plassen voor het slapen gaan natuurlijk!

Groetjes Lisan.

quote:
Hoi,

Hier ook dochter van 6, maar die slaapt juist erg goed.
Nu de school weer is begonnen zijn de kids moe en gaan vroeg slapen.
Ook in de vakantie gewoon op tijd op bed gelegd.

Dat jouw kind van 6 twee uur wakker ligt is niet goed.
Misschien kun je je kind voor het slapen gaan even lekker
in bad doen. Hier worden ze vaak rozig van en zal snel slapen. En dan na het bad niet meer naar beneden doen maar gelijk op bed doen.
Hier hebben we dat ook een poosje moeten doen bij onze 2 dochters.
Die spookten dan ook en dit werkte goed.
Nu is dat niet meer nodig.
Bij ons gaan ze voor het eten onder de douche/bad en dan in de pyamatjes.
Ze mogen na het eten nog even tv kijken en dan gaan we om half 7 naar boven (met de jongste van 4), boekje lezen en nog wat zingen en dan kusje en slapen.
De oudste gaat om half 8 naar bed en zelfde ritueel.
Oja, en eerst nog plassen voor het slapen gaan natuurlijk!

Groetjes Lisan.

L. de Boer