Moedermelk per fles

Melvyn is vandaag 9 weken oud.

Ik geef hem 1 a 2 keer per dag de borst en verder krijgt hij mijn melk met de fles.
Zijn er meer moeders die het zo doen en hoe is jullie ervaring met het aantal gedronken milliliters per voeding? Of in totaal per dag?
De wijkverpleegkundige van het CB zegt dat je uit moet gaan van 150 ml per kilo lichaamsgewicht per dag.
(een kindje van 10 pond zou dus 750 ml per dag moeten drinken)
Melvyn komt daar niet aan. Toch groeit hij heel goed en ziet er gezond uit.
Maarja, twijfel ligt altijd een beetje op de loer, dus wou ik graag weer weten hoe het bij anderen is. (of is geweest).
Alvast bedankt!

Hoi hoi

Inderdaad heeft een baby gemiddeld 150 ml per kilo nodig volgens de boekjes.Maar Fleur weegt nu 6 kilo en drinkt 800 cc volgens het bureau zou ze dus minimaal 950 ml moeten drinken.Maar Fleur doet het er erg goed op en groeit goed dus als hij verder goed groeit moet je lekker je gevoel volgen dat gaat best wel goed hoor.Succes ermee.

Groetjes Pierine

Op je borsten zitten helaas geen maatstreepjes, dus je weet niet hoeveel je kindje drinkt. Het kan de ene dag 450cc zijn, de andere dag 1250cc, je kindje drinkt naar hoe zijn behoefte is.

Die 150ml per kilo gewicht geldt volgens mij alleen voor de eerste 3 maanden, maar daar valt Melvyn nog in. Een borstvoedingsbaby drinkt in het algemeen wel vaker dan een baby die kunstvoeding krijgt, dus de hoeveelheid per fles zal lager liggen.

Hoeveel kolf je als je kolft in plaats van voedt (en Melvyn daarna nog even aanlegt om je borsten goed leeg te drinken? Dat kan ook een richtlijn zijn, hoewel je met kolven er nooit zoveel uit kunt halen als je kind wel doet als ie live drinkt.

Ik heb het zelf wel op die manier gedaan. Ik had eerst tussen de voedingen door gekolft voor een voorraadje, toen ben ik een voeding gaan kolven ipv live voeden en als bleek dat ze wel meer lustten, kregen ze uit mijn voorraad. Borstvoeding kun je immers toch niet teveel geven!

Natuurlijk wel op blijven letten of ie voldoende natte luiers blijft houden, maar dat geldt eigenlijk ook voor kunstvoeding.

Ik kolf gemiddeld 250 ml per keer.
Maar hij drinkt veel minder als dat. Ik maakte me daar best wel druk om, omdat hij tot een week of drie terug wel “goede” aantallen dronk.
Wel zag hij er goed uit en maakt voldoende plasluiers etc.

Ik ben vandaag op het CB geweest (Melvyn kreeg zijn eerste enting ), en daar heb ik gevraagd van hoe en wat. En ik kreeg te horen dat ik me inderdaad niet zo aan die aantallen moest vastklampen.
Het bewijs dat hij het goed doet lag in mijn armen. Melvyn is in 4 weken tijd 1120 gram gegroeid!
Dus dat hij “minder” drinkt zegt niets.
Ook heb ik het advies gekregen om weer volledig op borstvoeding over te gaan. Melvyn geeft ook de voorkeur aan de borst boven de fles.
Ik denk dat ik dat ook weer ga doen, alleen weer langzaam opboewen zodat mijn vertrouwen erin groeit. (Melvyn had bij zijn geboorte weinig zuigkracht en is daardoor weer in het ziekenhuis beland, maar dat is een heel verhaal apart)

De wijkverpleegkundige heeft me uitgelegd dat het aantal gedronken milliliters niets zegt over de kwaliteit borstvoeding en dat hij de ene keer inderdaad meer kan drinken dan de andere keer.
Ook wegen voor en na de voeding raadde ze af, omdat borstvoeding geen standaard gewicht heeft. BV van 's ochtends 11.00 uur kan zwaarder wegen als BV van 14.00 uur of van 20.00 uur, of net anders om. En dat als je al zou weten hoeveel milliliters hij drinkt dat hij misschien wel net zoveel voeding haalt uit 80 ml als de volgende keer uit 150 ml.