Moeder zonder kind


#1

Op 10 april 2001 is mijn (ons) zoontje Robert Ramon geboren met het syndroom van Potter. Twee minuten na de geboorte is hij hieraan overleden en is mijn leven een nachtmerry geworden. Ik ben een moeder zonder kind

Dolgelukkig was ik toen ik te horen kreeg van de huisarts dat ik zwanger was. Zelf had ik ook al een test gedaan maar die was negetief. Hier droomde ik al jaren van. Niet dat we het al zo langaan het proberen waren maar mijn man is jonger als ik en wilde niet zo heel jong al kinderen. Ik was zo gelukkig dat ik het meteen aan iedereen heb verteld die het maar wilde horen. Ik voelde me geweldig, ik zong, danste, vertelde verhalen aan “kleine kruumel”(dat was tot aan zijn geboorte zijn naam) “Ik”  was nu “wij” .  Vol plezier ging ik dan ook naar onze eerste echo. Nu zou ik voor de eerste keer mijn kindje te zien krijgen. Volgends de verloskundige kon ze niet goed een tijdsbepaling maken omdat ik een beetje vet te veel heb. Maar ze verzekerde mij dat dit in het ziekenhuis geen probleem zou zijn omdat ze daar een inwendige echo maken. Deze vertelde mij dat ik op 23 mei uitgeteld zou zijn maar mijn datum was 5 mei. Bij een eerste zwangerschap weet je alles nog niet zo goed en neem je veel dingen voor lief.

Rondzwevend op mijn roze wolk besloten we ook een pret-echo te laten maken. Een half uur  je kindje kunnen bekijken en het ook nog op video hebben is natuurlijk geweldig. Ze vertellen alles wat je maar wilt weten. Ook vertelde ze mij dat ze vond dat er niet zo veel vruchtwater aanwezig was. Paniekmiep dat ik ben, belde ik meteen onderweg de verloskundige welke me verzekerde dat als er wat mis was met de baby de dame van de pret-echo haar zou bellen.

 De eerst volgende afspraak heb ik een beetje zitten drammen over dat vruchtwater. Ze hebben me toch maar naar het ziekenhuis gestuurd. Al was het maar om me gerust te stellen. Een gerust stelling was het allerminst. Ik kon twee dagen later door naar Groningen. Ik begon te begrijpen dat er iets niet goed was ondat ze je niet zomaar doorsturen naar een academisch ziekenhuis. Met lood in mij schoenen ging ik heen. Deze keer had ik mijn man en mijn moeder maar mee genomen. Je denkt aan zoveel afwijkingen behalve aan dit. Onderweg zijden we nog tegen elkaar "zo erg kan het niet zijn want hij draaide en schopte aan alle kanten en het moet wel een heel erge afwijking zijn willen we de zwangerschap beeindigen".  

Deze echo duurde een half uur en werd op video opgenomen. Ik voelde dat er iets goed mis was. Mijn moeder zat al die tijd in de wachtkamer en ik dacht aan haar. Dat ze wel nerveus zou zijn. Niet wetende wat mij boven het hoofd hing. De arts vertelde ons dat er heel veel fout was met ons kindje. Nog drong het niet tot me door dat het afgelopen was. Ik voelde het nog schoppen in mijn buik. Maar het feest was afgelopen.

Zelfs als ik dit opschrijf lopen de tranen over mijn wangen. Zelfs nu kan ik het niet begrijpen Waarom mocht mijn schatje niet leven

Nu moest ik het mijn moeder gaan vertellen. Ik kreeg het niet over mijn lippen om haar te moeten vertellen dat haar eerste kleinkind niet zou kunnen leven. Toen ze mijn tranen zag wist ze genoeg. Ze vroeg alleen "afgelopen?"Ik weet niet meer hoe ik naar huis ben gekomen . Ik weet alleen dat de "marlborro"een goede klant aan me had. Mijn leven was kapot, mijn droom in duigen, en mijn kind ging dood.

Hierna ben ik nog twee keer geweest zodat ze het heel zeker wisten. Zelfs heb ik een punktie gebad waarbij ze een stukje placenta wegnemen.

We besloten dat ik het kindje bij me zou dragen zodat het op een natuurlijke wijze geboren zou worden. Ik kon namelijk niet de sterfdag van mijn kind gaan bepalen. Wetende wat het einde zou zijn krijg je ineens veel te regelen en te beslissen. Wil ik een kist of een mandje?. In de aula of thuis?. Begraven of cremeren?. We hadden besloten dat het kindje bij ons thuis zou komen en na twee dagen begraven zou worden. Zelfs moest ik de kaarten gaan bestellen. Rouwkaarten voor een ongeboren kindje.

Hoe het kan weet ik niet maar volgends je verstand kan dit kindje niet leven en voor je gevoel is er niets aan de hand omdat je het kindje kunt voelen. Ik kon bijna niet slapen deze weken. Ik wilde niet bevallen omdat ik wist dat dat de laatste dag van mijn kindje zou zijn. Al weet je da afloop toch kon ik me niet bezatten of pillen slikken. Ik moest de laatste dagen goed voor het zorgen. Ik was het enige wat hij had, zijn enigste mama die voor hem moest zorgen. Ik kon hem niet in de steek laten. Hoezeer ik ook wist dat ik ooit wel zou moeten. Ik kon er niets meer aan veranderen. Voor mijn gevoel liet mijn lichaam mij in de steek. De gedachte dat ik nooit voor hem zou kunnen zorden maaktte me gek.

Op 10 april was het zover. Vier weken te vroeg. Ik kreeg weeën en wist dat dit de dag des oordeels was. Met volle tegenzin ging ik samen met de verloskundige  naar het ziekenhuis. Vanuit de auto heb ik mijn man , moeder, en schoonmoeder gebeld en deze kwamen allen zo snel als mogelijk naar het ziekenhuis. Om 9.43 werd mijn zoon geboren. Mijn man kwam nog net op tijd binnen om hem geboren te zien worden. Twee minuten na de bevalling is hij overleden. We hebben hem wel levend gezien. Ik ben blij dat hij niet heeft gehuild.

Dinsdag avond zijn we samen naar huis gegaan . Met zijn drieén. Deze avond heeft hij op zijn eigen kamertje gelegen. Woensdag heeft iedereen afscheid genomen van Robert Ramon. Woensdag avond heeft hij bij ons op de kamer gelegen in zijn eigen bedje. Zo had ik toch nog het gevoel dat hij bij mij was. Donderdagmorgen hebben we hem zelf in een mandje gelegt en zijn we naar het kerkhof gereden en hebben we hem begraven. Al die tijd is hij  bij mij geweest. Ik kon het niet aan een ander overlaten voor mijn gevoel.  

Thuis voelde ik me zo alleen en het voelde alsof ik iets moest zoeken maar ik wist dat hij er niet meer was. Ik voelde me een moeder maar ik had geen kindje meer.

 

 Vijf weken na de bevalling was ik weer zwanger en ik heb na een zeer zware bevalling een gezonde zoon Hij is niet een vervanger van mijn eerste zoon. Ik zeg dan ook dat ik twee kinderen heb. Voor hem kan ik vrolijk zijn en kan ik mijn elende even vergeten. Maar als hij gaat slapen begint voor mij de ellende. Mijn man is vaak laat of niet thuis  's avonds. Dan ben ik alleen, en ga ik nadenken. Vaak komen dan de tranen en mis ik dat mannetje zo. In het dorp zie ik kindjes van mijn zwangerschapsklupje en dan denk ik "zo groot zou Robert Ramon nu ook zijn geweest" Ik hoop ooit  mezelf weer te kunnen  worden.

Bij het syndroom van Potter heeft het kindje geen nieren, hierdoor is er ook geen blaas. Normaalgesproken na ongeveer 18 weken maakt de placenta geen vruchtwater meer maar is de urine van de baby het vruchtwater. Bij Robert Ramon was er na 18 weken dus geen vruchtwater meer, Hierdoor kon hij ook de longetjes niet oefenen. Hiermee kunnen kindjes niet leven.

Ramona

Moeder van Hannes-Jan (1 jaar) en engel Robert Ramon (*10-4-2001*)

 

*     Voor Robert Ramon     *

 

Duizend witte vogels

Duizend witte vogels vliegen jubelend voorbij

Ik strek mij armen, ben verdrietig

zie ze cirkelen boven mijn hoofd

 

Maar op een dag zal ik weer weten

wat ik even ben vergeten

maar wat ik altijd heb geloofd

 

Alle duizend vliegen ze voor mij

 

De vogels komen altijd terug

wanneer de zon zacht de winter weggesmolten heeft

 

Ik heb stormen overleeft

Ik strek mijn hand uit naar de lucht

waar hoog een witte vogel zweeft

 

Ik ben niet bang meer

recht mijn rug

want de vogels komen altijd terug

 

Ga nu maar vliegen "liefste" in de zon

in witte wolken in het zachte blauw

Ik heb geglimlacht toen je overvloog

wetend dat ik zo hoog niet komen zou

 

Ze vragen me "waar staar je naar?"

Ik wijs ze" naar die vogel daar "

 

Dat kleine witte puntje hemel

dat ik ooit, heel even, in mijn handen had

 

En ze vragen "waarom lach je dan?"

waarom straal, en waarom zing je dan?

 

En ik zal ze het verhaal vertellen

van een vogel die weer vliegen kan

 


#2

Hoi

ik lees net je verhaal ik heb de tranen over me wangen lopen terwijl ik zit te lezen pffff wat moet dat erg zijn om mee te maken  ik hoop dat je het een beetje een plekje heb kunnen geven en vind heel erg wat er gebeurd is ben er een beetje stil van geworden..liefs carola


#3

Ik kom net om het hoekje kijken op deze site en jou verhaal is het eerste wat ik lees.

Wat een vreselijk dat je je engeltje moet missen, ik voel met je mee.

En als ik zeg ik voel met je mee dan is het heel intens, ik ben mama van engeltje Milano* en op dit moment 30 weken zwanger van mijn tweede.

Milano* is na 32 weken zwangerschap overleden in mijn buik, dus nu is het extra spannend voor mij.

Ik wens je heel veel sterkte , je engeltje zal nooit worden vergeten!

Groetjes Natascha.


#4

hallo ramona. wat een ontroerend verhaal. ik zit hier nu achter de computer en de tranen rollen me over de wangen. Ik vond het geweldig dat jullie nu een tweede zoon hebben en dat het geweldog gaat, maar ik kan me best voorstellen hoe het voor je is als je sávonds alleen thuis op de bank zit en ik kan alleen maar zeggen: heel veel sterkte voor de toekomst en vergeet niet te genieten van je tweede zoon. veel groetjes van Rilana Daniels


#5

Lieve Mona,

Helaas zijn wij sinds kort lotgenoten, zoals je al weet is ons meisje Iris* pasgeleden weggevlogen. Ik hoop dat jij heel veel dierbare herinneringen hebt van Robert-Ramon*, netzoals wij die van Iris* hebben. Heel veel sterkte met jullie verdriet. Elk verdriet staat op zich en is voor degene die het overkomt een persoonlijk drama.

lieve groet Sonja

 


#6

Pff....ik weet niet hoe het met de anderen is maar ik heb je verhaal echt met kippevel gelezen. Wat een ellende heb je moeten doorstaan zeg! En wat goed dat je het hier hebt willen vertellen. Ik wens je veel geluk toe samen met je man en je zoontje en ik wens je veel kracht om met de dood van jouw lieve engeltje om te gaan.

Liefs, Bianca

P.S. Wat een ontzettend mooi gedicht heb je erbij geplaatst!!!

 


#7

Ik heb een zoon van 5 maanden mocht hem ooit iets gebeuren ga ik er gelijk achteraan, dat heb ik gezworen.

Ik ben ook een kindje verloren op mijn 18de . Ik heb het tot op de dag van vandaag 5 j later moeilijk mee, maar ik kan je wel zeggen dat het slijt... het wordt niet minder en niet meer maar je geeft het een plaatsje. en ik weet ik heb veel familie daarboven dat zij goed voor hem zorgen. Daar troost ik me mee en dat moe je ook doen

Als je dan in de avond alleen bent praat dan met hem, het helpt echt zeg wat je voelt , hoe je hem mist. Maar geloof me het is mooi hierboven en hij is daar veilig. Misschien speelt hij wel met mijn zoonje JE weet maar nooit >

 

Sterkte en iemand is pas dood als je hem bent vergeten.


#8

ik zit hier met tranen over de wangen, nadat ik jou verhaal heb gelezen.... wat een intens verdrietig, maar ook mooi verhaal. ik vind het zo superknap van je dat je dit allemaal doorstaan hebt, maar kan me aan de andere kant niet voorstellen dat iemand dit aan kan zonder eraan kapot te gaan.

mijn moeder was ook zwanger van een zoontje met het syndroom van potter, en ook hij is overleden na de geboorte.. 2 uur daarna. mijn moeder wist niet dat er wat met hem was, en heeft ook nog lang nadat hij overleden was niet precies geweten wat er aan de hand was. behalve dat hij geen niertjes had.

ik ben toen op internet gaan rondzoeken, en kwam toen bij het syndroom van potter.

meid, heeeeeeeeeeel veel succes gewenst, en hoop voor je dat ooooit het verdriet een beetje minder word...


#9

Ik weet hoe het is om een kindje te verliezen. Ik heb 9maand een zorgeloze zwangerschap gehad en op ene dag kan da verkeerd aflopen. Ik was 10dagen overtijd en men bevalling is ingeleid. Men zoontje is geboren op 1maart2005 en gestorven op 11maart2005 door het zuurstoftekort waaronder hij geleden heeft tijdens de bevalling, daardoor was hij hersendood. De gynaecoloog heeft van mens tot mens toegegeven als ze eerder keizersnede gedaan had ipv zo lang nog te wachten dan had het een ander resultaat gegeven. Als hij dan nog ziek ofzo geweest was da had het minste geweest want dan had ek men zoontje nog.

Ik wens je nog heel veel sterkte toe.


#10

Lieve Ramona,

Ik hoef niks te zeggen, je weet hoe ik ben, dus ook dat ik met tranen in mijn ogen dit heb gelezen. Zoveel momenten staan me nog zo glshelder bij: Je durfde me bijna niet te vertellen dat je zwanger was omdat ik net mijn derde miskraam had gehad, en ik was zo blij voor je en dan alles wat erachteraan kwam toen IK net 3 maanden gezond zwanger was......Je weet niet half hoe moeilijk ik het vond om je te zien met Rozanne in je armen op de couveuseafdeling terwijl je nog maar net Robert was verloren.

Aan de andere kant geniet ik dubbel en dwars van de momenten dat ik onze kinderen samen zie spelen, Rozanne die gillend op de loop gaat als Hannes weer eens een dolle bui heeft, of dat ze samen staan te knuffelen.

Heel veel liefs van ons........Inge, Rozan en Henk


#11

hallo ramona,

Ik heb je verhaal gelezen en moet zeggen dat ik het heel dapper van je vind om dit te delen met anderen ik heb dan ook het verhaal met een traan gelezen zo zie je maar weer dat je zelf ergens op aan moet dringen voor er geluisterd word door de artsen ik wens je dan ook heel veel sterkte met je verlies.

groetjes chantal