Moeder & perfectionisme

Vroeg me af hoe jullie het huishouden runnen met een kleintje in huis! Ik ben altijd perfectionistisch geweest (huis netjes, opgeruimd, schoon, etc.) en merk dat ik dat moeilijk kan laten gaan. Ik probeer wel mijn best te doen door wat dingen te laten, maar poeh…soms best moeilijk! Ben ook vaak de hele dag bezig met van alles en als mijn zoontje slaapt dan kan ik heel moeilijk gaan zitten. Herkennen jullie dit? Tips?

P.S. Wil niet zeggen dat ik geen aandacht aan mijn zoontje geef, hoor! Die komt niets tekort, hahaha!

nou ben ik al niet tiptop op huishoud gebied maar sinds ik er 4 heb helemaaaaaaaaal niet meer… het is schoon en voor de rest chaos in huize kimmetje en co
De koelkast is altijd gevuld je kan altijd mee eten en drinken en je bent altijd welkom maar verwacht geen opgeruimd huis
groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik snap je heel goed! Ik ben ook van de opruim en als de kinderen slapen ruim ik altijd even op. Ik vind dat met twee nog prima te doen en ik voel me echt niet relaxed als mijn huis rommelig is, dus tja dan moet je wel hard werken ja en elke dag stofzuigen met een kruipertje… Maar ik heb het er wel voor over.

Ik doe altijd alles 's ochtends vroeg mijn dagelijkse routine…
Even overal een doekje overheen en de stofzuiger en dan vind ik het wel weer best! Meer als 10 minuten ben ik niet bezig… de was kan opgehangen worden als de kleine op bed ligt en de vaatwasser kan wel ergens tussendoor.
Merk niet veel verschil nu pas een 2e erbij heb gekregen…

Als het voor het zicht maar schoon is…toch?

ik ben veel poetseriger als eers. Als Colin naar de creche is (2 middagen) dan poets ik het hele huis. Ik heb 2 honden en stofzuig 2 a 3 keer per dag. Ook draai ik veel wasjes sinds hij er is. Ik ben nu ook nog thuis dus dan is het ook irritant als het rommelig is. Als je werkt en je komt thuis als het al donker is dan heb je er minder last van.

22-12-2009 colin geboren

ik ben veel poetseriger als eers. Als Colin naar de creche is (2 middagen) dan poets ik het hele huis. Ik heb 2 honden en stofzuig 2 a 3 keer per dag. Ook draai ik veel wasjes sinds hij er is. Ik ben nu ook nog thuis dus dan is het ook irritant als het rommelig is. Als je werkt en je komt thuis als het al donker is dan heb je er minder last van.

22-12-2009 colin geboren

Ik heb ook het gevoel nog poetseriger te zijn dan voor de geboorte van onze zoon (terwijl ik het toen ook best was, haha)! Elke dag stofzuigen (met twee katten soms paar keer per dag), overal doekje overheen (als ik vrij ben die dag), veel wasjes draaien, ik ken het ook allemaal! Soms doe ik het ook als onze zoon lekker in zijn loopstoeltje aan het rondracen is of als hij speelt. Daarnet ook hele huis gestofzuigd en gedweild (wel met hulp van mijn vriend) en gestreken. Nu eindelijk even tijd om achter de laptop te zitten…

Bij mij is het juist andersom ^^. Ik was altijd redelijk perfectionistisch, wel eigenlijk nog steeds ergens in mijn achterhoofd.

Haalde elke week een sopje door mijn kamer, stofzuigen, dweilen. Ruimde elke dag de rommel achter mijn kont op, ergerde me nauwelijks.

Sinds dat ik dim heb is er geen doorkomen meer aan en laat ik het sneller liggen. In het begin toen ik nog thuis was de eerste paar weekjes, begon ik smorgens al met alle spullen opruimen in een route door het huis heen, was verzamelen, vuilnis ed. sopje etc etc etc dat alles spik en span was en elke dag weer de zelfde route.

Maar nu ik ook weer mijn studie heb opgepakt, jah dan doe ik de afwas 2, 3x in de week, (oke kook ook maar 2x in de week en maak allemaal diepvriesbakjes voor mij en dim ^^) en die pannen was ik meteen dan af. Dus het is dan ook niet veel. Vooral in tentamenperiodes heb ik sneller zoiets van: Nu Even Niet!

Dan doe ik alleen even de belangrijkste dingen: afwas, was, koken, stofzuigen.
Heb ik een middagje vrij, maak ik mijn slinger door het huis heen en heb ik zo weer alles op orde.

Dims speelkleed is trouwens de grootste ramp hier ^^, kijk er regelmatig naar met kriebels in mijn handen om alles weer netjes neer te zetten, ookal weet ik dat het geen nut heeft. Blokken hier, bakjes daar, ramelaartjes midden in het wandelpad gegooid zodat mama kan vliegen

Oh hier ook ! En wij hebben ook nog eens een open trap en een lichte slaper dus als ze slaapt moet ik beneden ook nog een beetje rustig doen. Kom dus helemaal nergens aan toe! Ben vriendlief dan ook steeds aan het porren om die trap toch echt eens dicht te maken Maar kan het wel beter loslaten voortaan. Besteed nu liever aandacht aan mijn kleintje. Die merkt het niet hoor, als er nog een kruimel onder de kast ligt.

mama1980

Gewijzigd door - mama1980 op 09 Oct 2010 10:58:35

Zo en dan denk je: heerlijk alles is klaar… komt manlief thuis. Overal voetstappen in huis (plavuizen). gaan de kindjes in bad (wasmand vol) etc etc. Snap niet dat ik straks weer ga werken … thuis genoeg te doen

@miniboy: Oooooowh ja!! grrrr… dan kan ik hem ook wel wat haha! is ook zo’n ondankbaar werk dat poetsen…

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi hoi, hier ook poetsmien eerste klas!

Heb 2 vaste poetsdagen ingesteld en dat helpt wel om het een beetje los te laten als het geen officielepoetsdag is. Mijn weekschema (even lekker uitgebreid want ik heb het eigenlijk nog nooit opgeschreven…)
*Ma en di heel de dag werken en dan kookt manlief
*Woensdag poetsdag;s ochtends na Joaquins fruithapje de vaatwasser uit- en inruimen, wasjes draaien, alles nat afdoen beneden, boven alles poetsen en stofzuigen boven en beneden als ik dan nog zin heb de vouw en strijkwas maar dat stel ik regelmatig uit want ik HAAT strijken vraag daarmee weleens om hulp. Koken
*Donderdag werk ik ook een halve dag en dan ga ik s middags lekker een tukje doen tegelijk met Joaquin en is verder een lekker rustig dagje. Koken *Vrijdag ook poetsdag; maar doe ik de dingen die je normaal vaak vergeet zoals de afzuigkap, stof achter verwarming eventuele spinnenwebben, tv, spiegels en stofzuigen ofcourse (echt een tik van me). Koken *s Weekends kan ik het niet laten tussendoor ook nog eens wat af te doen maar dan kan ik me enigzinds inhouden omdat ik woensdag weer MAG poetsen haha!

Zo dat ben ik ook even kwijt!!
Enne ons lieve mannetje komt ook niks te kort. Ik functioneer zelf het beste bij de 3 RRRen dus dan lijkt het me geen probleem om er voor te zorgen dat je een schoon en opgeruimd huis hebt en regelmaat inbouwd.

Misschien helpt een weekschema/poetsschema opzetten jou je perfectionisme wat los te laten? Maar ik denk dat er niks mis mee is als jij het zelf ook prettig vind zo, toch? De een kan goed tegen chaos en de ander niet.

Liefs, Ghis.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ohhh ik ben ook erg perfectionistisch, maar sinds ze wat ouder is en ook wat meer kan hebben laat ik wel meer toe. Het voorbeeld is haar tut verhaal; De eerste 9 maanden werd ie zwaar uitgekookt, daarna tot 1 jaar onder een gloeiend heten kraan gedaan, daarna, in een wat koudere kraan, en bij anderhalf gewoon in mijn mond en daarna in die van haar! hahaaha, zo gaat het hier een beetje zeg maar, mijn moeder zegt altijd een vies kind is een blij kind, daar houd ik me maar aan vast. Overigens ben ik wel erg schoon als het gaat om Tiolet en Badkamer, elke dag een doekje erover, en soms wel eens 2 keer per dag, ook de keuken, maar beetje stof vind ik dan weer minder erg!

hier ook een poets miep hahah
als de kindjes slapen ruim ik alles netjes op.
als lieke naar psz is dan poets ik boven.
en vrijdag’s smiddags (als het uitkomt) poets ik beneden. fijn schoon huis voor het weekend
dan slaapt mirte en lieke soms.
over de andere dagen doe ik wassen/strijken./stofzuigen
als de kinders wakker zijn doe ik weinig als de booschappen/ vaatwasser etc. want mirte is aan de klim geslagen en moet ik in de gaten houden.
savonds werk ik 3 avonden per week. de andere avonden doe ik ook niks dan zit/lig ik samen met mijn man op de bank haha

Groetjes Gytha

wel herkenbaar hoor, ik had dat toen pippy een paar maanden was… liep mezelf de plumppudding… haar verzorgen en dan ook nog het liefst het huis aan zijn kant… (voor het oog, want verder kijk ik nie zo …) maar zelfs voor het oog koste me het nog zoveel energie… savonds een keer een halve nervousbreakdown…tot manlief zei, hallow… lekker belangrijk, een keer nie gestofzuigt… , een keer nie dweilen… heb liever dat je gewoon een beetje normaal doet, dan dat je jezelf voorbij loopt…

heb toen ook nog het boek 'hoera ik ben geen perfecte moeder ’ gekregen van mijn schoonmama… (die had ook het motto… 3 kinderen lol dan maar ff nie gedweilt…of af gewasse…) en dat heb ik met veel lache en brulle gelezen, de volgende dag zag ik die dweil en dacht ik
ja doeg morgen weer een dag !