Misschien een rare vraag

maar weten jullie precies wat een montessori school is???

Weet dat dat een bepaalde manier van lesgeven is, maar zijn er kinderen die
hier op zó’n school zitten?
Wat is het verschil met een gewone school?

hoorde dit van de week, en had eigenlijk geen idee wat het precies inhoudt.
bedankt!
groeten,

De kern van het montessorionderwijs wordt meestal samengevat in de uitspraak: “Help mij het zelf te doen”. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen door de juiste omgeving en materialen te bieden.

De leerlingen werken individueel of in kleine groepjes aan materiaal dat zij zelf aan het begin van de dag gekozen hebben. Dat materiaal is oorspronkelijk door Maria Montessori ontworpen. De leerkracht observeert de activiteiten van kinderen, om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben, en reikt dan materiaal aan om in die behoefte te voorzien.
(aldus wikipedia )
Groetjes Nancy

toevallig heb ik binnenkort een ‘rondleiding op de montesori basisschool’ hier in de buurt omdat ik pippy dr op wil doen, inderdaad wikipedia legt het goed uit, mijn nagelstyliste/vriendinnetje haar kindje zit erop en die is erg enthousiast en hier is het zo, dat ze met 2 klasssen door elkaar lopen, als het kindje dan verder is mag ze met de grotere meedoen, zijn ze wat langzamer, word daar extra aandacht aan besteed… en de grote kindjes helpen de kleinere…zeg maar…

Pippy is geboren 17.07.2009

hoi

wat wil je precies weten? ik heb 9 jaar lesgegeven op een montessori school en Emma gaat volgend jaar ook naar een montessori school.
Orspronkelijk maakt ze alleen gebruik van het Montessori materiaal, inmiddels gebruiken ze op de meeste montessori scholen methodes met als aanvulling het materiaal.
Vaak wordt het er gezegt, maar mijn kind is geen montessori kind omdat hij/zij niet zelfstandig genoeg is…
er wordt geprobeerd de kinderen zelf te leren kiezen, maar als da moeilijk is voor een kind stuurt de leerkracht heus wel hoor!

als je vragen hebt! stel ze maar!

groetjes Gidget

@Gidget

ikke heb een vraag, hier gaat het dat ws ook worden, maar twijfel nog tussen het montessori en het dalton. Hier op de montessori zitten 3 klassen bij elkaar vanaf groep 3. Dus 3, 4 en 5 en 6, 7 en 8 is dat niet veel?? Bij het dalton hier zitten 2 groepen bij elkaar.

En weet jij wat precies het verschil is want dat vind ik niet erg duidelijk. Moet bij alletwee nog vor de rondleiding hoor maar heb op de montessori zelf als tso kracht gewerkt.

Liefs Michelle