Minke had pas behoorlijke buikgriep en diarree, echter na de buikgriep kreeg ze opeens last van wat moeite met poepen ( door de roosvicee stop??) . Dit resulteerde vorige week in een gigantisch dikke ontlasting die pijn deed ( ik denk van binnen ) met als resultaat dat ze niet meer wil poepen. Ze heeft het de hele dag ( al ruim een week!) over pijn in haar billen en in haar buik en weigert te gaan poepen. Ze poepte nog wel 1 keer maar dit ging gepaard met huilen. Vrijdag is Gijs met haar naar de huisarts gegaan voor advies. Die heeft forlax voorgeschreven ( maakt de ontlasting wat zachter en is verder onschuldig) en een eenmalig klysma-tje. Verder zei hij dit zien we vaak en zal met deze maatregelen snel over zijn… Dit klysma heeft Gijs gegeven ( is zo gepiept en is niet pijnlijk gelukkig) en toen heeft ze ( kan ook niet anders dan) gepoept.
Echter sindsdien wil ze nog steeds niet! Ze krijgt dat poedertje en ze heeft wel zaterdag een beetje in haar broek gepoept en daarna niets meer. Ze eet en drinkt goed, heeft verder geen klachten en de dokter zegt gewoon aankijken nu… ( net weer gebeld dat ze nog steeds de hele dag klaagt en ze wil niet eens proberen te poepen ). het vervelende is, ze heeft nog nooit moeite gehad hiermee… Wie heeft ernog tips voor mij?? Ik word er moedeloos van ( en ook kwaad op een gegeven moment want het is frustrerend dat je niets kan doen) dat ik haar niet kan helpen… Ze is er echt van van de leg. We proberen vooral positieve aandacht te geven, geen machtsstrijd ( dus niet dwingen om te proberen te poepen) … oftewel… HELP wie heeft een goede tip?
groetjes
Minke wil niet meer poepen.. tips?
Dion heeft al bijna een jaar moeite om zijn ontlasting kwijt te raken en het zit bij hem tussen de oren. Als het hem zeer doet dan gaat het stoppen met poepen en houdt het dus zo op waardoor het alleen maar erger wordt. Heb toen ook van allerlei dingen geprobeerd zonder resultaat. En doordat zijn ontlasting heel zuur werd van het ophouden had hij zijn billen vaak stuk en ja dat doet pijn met als gevolg dat hij niet ging poepen. Per toeval zijn we erachter gekomen dat de troebele appelsap van de Lidl echt werkt. Hij krijgt ongeveer 3 glazen (laaste tijd wat minder) per dag. De laatste maand is zijn ontlasting iets dunner dan dat het altijd was en hij poept nu gemiddeld 3 keer per week dus wij zijn al helemaal blij.
Appelsap kan verder geen kwaad dus baat het niet schaadt het niet
hier ook een moppie die erg last heeft van poepen.
op het ergst heeft ze het wel 8 dagen opgehouden. dit was natuurlijk geen doen, wij zijn uiteindelijk bij de ka terecht gekomen waar ze forlax heeft gekregen, dit krijgt ze nu zo’n 3 kwart jaar. maar als tip heb ik van de ka meegekregen: zoveel mogelijk aanmoedigen. na 2 maaltijden in ieder geval proberen te poepen, lukt het niet? prima geen probleem dan mag je wel een sticker plakken voor het proberen. lukt het wel? hardstikke goed dan mag je 2 of een grotere of nog mooiere sticker plakken. is het stickervel vol dan belonen.
nu was het bij lindsey best extreem natuurlijk maar inmiddels geeft ze sinds kort zelf aan wanneer ze moet poepen. dit was voor haar eerst telkens op een vast moment: 's avonds na het badje. ze krijgt hier overigens nog steeds de forlax voor hoor. ik hoop dat het bij jou niet zo ver komt, maar anders gewoon de ka inschakelen, t komt echt heel veel voor bij die kleintjes.
succes ermee!
liefs,
Rinske
Mijn zoontje heeft hetzelfde probleem gehad een tijdje terug.
Ik heb van de dokter lactulose gekregen waardoor zijn ontlasting ook zacht werd.
De eerste 2 dagen had mijn zoontje hierdoor echt heel dunne ontlasting. Net geen diarree zeg maar.
Hierdoor had hij de tijd om de pijn van de harde ontlasting te vergeten.
Misschien kun je aan de ha vragen of je haar iets meer forlax mag geven zodat ze haar ontlasting niet op kan houden? Of anders ook lactulose? dat is een drankje waarvan je zelf (in overleg met de ha) de hoeveelheid kunt bepalen.
Sterkte!
Ik ben het niet helemaal eens met Rinske.
Ik denk dat je nu juist zo min mogelijk aandacht moet geven aan het poepen.
Gewoon een potje neer zetten in de woonkamer, verwarming omhoog en in haar blote billen laten lopen. Als ze dan drang voelt gaat ze wel zitten.
Minke is erg bang op het moment. En door haar verplicht te laten zitten en proberen laat je haar alleen maar meer met het hele “poepprobleem” bezig zijn terwijl je juist wil dat ze het allemaal vergeet.
Groetjes,
ILoveMyBoy
Bedankt voor de tips, morgen een belafspraak met de ha en zal de lactulose noemen. Maar ze krijgt dus al drie dagen twee zakjes forlax per dag he… pff.
Overigens zei onze ha ook zo min mogelijk aandringen op gaan poepen, dat werkt averechts en kan een machtsstrijd worden. Dus ook niet steeds zeggen dat ze het moet proberen, maar dat is dus heel moeilijk!! ( want ik snap dat het dan over gaat… alleen Minke is zo bang en koppig)…
groetjes
Ja erg vervelend…en vooral erg zielig voor Minke
Maar uiteindelijk komt het wel goed hoor, gewoon blijven doen wat je doet.
Je doet het goed!
Ben benieuwd wat je ha zegt morgen.
Groetjes,
ILoveMyBoy
@ Ilovemyboy: ligt er helemaal aan hoe lang het duurt en hoe Minke hier zelf op reageert, wat ik zei was zoals het bij lindsey is gegaan en van daaruit dus de tip die ik heb meegekregen. wellicht is het bij Minke totaal anders en is het idd beter om er zo min mogelijk aandacht aan te geven. vanuit mijn ervaring werkte dat juist averechts en deed lindsey het dus helemaal niet meer, zoals ik zei was het langste 8 dagen en daarna ook alleen nog maar dmv een klysma. nu heb ik een mop die behoorlijk standvastig is in haar ideeen en dus juist aangemoedigd moet worden en stickers plakken werkt bij haar dus juist supergoed.
liefs,
Rinske
Ik heb destijds zakjes (weet even de naam niet meer) en lactulose geprobeerd maar daar werd zijn ontlasting niet dunner van en het resultaat was dus nul. Hier moet ik ook niet teveel aanmoedigen want dan wil hij helemaal niet meer. Dion heeft ook weleens op de wc gepoept en dan poept hij meer dan op de wc. En echt hij heeft heeft vaak ballen ja echt rond van wel 7 cm dus ja daar wordt je ook niet echt vrolijk van als dat eruit moet.
wat rottig dat ze zo erg de griep heeft gehad… ik heb helaas geen tips meid want ik zit met hetzelfde alleen dan met plassen bij rico… en ik weet ook niet goed hoe ik het nu moet gaan aanpakken. succes wil ik je wel wensen!
Nou gelukkig heeft ze gisteren weer zelf gepoept! Eerst s morgens in haar broek ( was ik ook al blij mee hoor). En gistermiddag ging ze na het middageten plassen en riep me opeens vanaf de wc. Toen ik bij haar kwam liet ze trots twee grote drollen zien. Ik haar natuurlijk de hemel ingeprezen! Vannmorgen zei ze wel weer dat haar billen zo’n pijn deden ( weer, gisteren heeft ze er na het poepen de hele dag niet meer over gepraat) dus ik hoop dat het nu doorzet. Ik geef haar nog wele ven forlax tot het een week goed gaat ofzo. Maar ben in elk geval blij dat het weer gelukt is !
Wat fijn!
Hoop dat de billenpijn snel over is
Wat had de ha nog gezegd?
Groetjes,
ILoveMyBoy