Deze forum is bedoeld voor peuters die later lopen. Dat zijn niet de peuters die tussen hun 1e en 2e jaar gaan lopen. Dat zijn peuters die rond hun 3e jaar gaan lopen of ouder. In de forum ‘‘lopen’’ zijn de meeste gevallen vrij normaal en niet afwijkend ( ik heb zeker begrip voor de ouders die bezorgd zijn) De grote vraag is : wanneer moet je wel bezorgd zijn? Op internet is er vrij weinig tot niets te vinden .We zijn een jaar bezig en tot nu toe kan niemand ons vertellen wat er aan de hand is. Ik verwacht hier geen antwoorden , ik hoop dat er ouders zijn die hetzelfde meemaken en afwijken van de forum ‘‘lopen’’
Mijn verhaal:
Mijn zoon Gayan is geboren op 18 december 2006 :
Ik als bezorgde ouder wil graag weten of er meer ouders zijn die dit herkennen: wanneer gaat mijn zoon/dochter staan /lopen???
Gayan is een vrolijk mannetje en is nu25 maanden oud.Hij kan niet uit zichzelf staan /lopen.
Hij begon ook laat te kruipen .Hij is een tijdje in therapie geweest (babyfysiotherapie).Kruipen heeft hij redelijk snel opgepakt. Als ik mijn zoon aan de tafel zet gaat hij leunen.Zijn enkels staan niet goed en naar binnen gericht. A.Ss maandag 19 januari gaan we naar het ziekenhuis om Gayan te onderzoeken waarom hij dit gedrag vertoond.
Maandag 19 januari 2009 :
Vandaag om 8.45 waren wij met Gayan in het Waterland Ziekenhuis .We hadden een afspraak met een orthopeed . Hij begon meteen dat hij eigenlijk niet veel voor ons kon doen.
Bij de neuroloog moesten we zijn ( en daarna de kinderarts) .Hij heeft Gayan onderzocht en kon geen vreemde dingen vinden.We moesten op verzoek van de orthopeed wat röntgenfoto’s maken. Eenmaal weer in zijn kantoor hebben we de foto’s bekeken. Beentjes , voetjes …alles zag er goed uit. Wat de othopeed opviel dat het bovenlichaam ten opzichte van het onderlichaam veel beter was ontwikkeld. Mijn vraag was meteen: ‘’ komt dit vaker voor’’?
De orthopeed antwoordde : neen , het komt zelden voor.
Daarna zei hij dat hij het niet 100% hard kon maken dat het zo was. Zonder enig gevoel werd dit even zonder blikken of blozen verteld. We waren er helemaal van ontdaan.
Eenmaal thuis gekomen hebben we het op internet uitgezocht.Het komt wel vaker voor dat het bovenlichaam zich sneller ontwikkeld dan het onderlichaam.
Dat er iets aan de hand is weet ik ook wel.Mijn zoon heeft een achterstand en zal later gaan lopen dan de doorsnee kinderen. De orthopeed heeft het op een zeer botte , ongevoelige manier gebracht en ons met een naar gevoel naar huis laten gaan. 4 februari hebben we een afspraak met de neuroloog .Wordt vervolgd.
Vrijdag 15 mei :
.Het is weer een tijd geleden dat we naar het AMC zijn gegaan. De kinderarts heeft Gayan onderzocht en de röntgenfoto’s bekeken . Gayan zijn beenspieren waren te slap en ook van het bekken. Er waren geen afwijkingen te zien . Nu gaat hij sinds 1,5 maand naar een nieuwe fysiotherapeut en dat gaat goed. Zelfstandig staan en lopen gaat nog niet lukken.Zijn beenspieren zijn wel wat sterker geworden. Het probleem nu is dat hij langer gaat worden en zwaarder…Hij kan wel met begeleiding pasjes maken…zelfstandig staan is er nog niet bij . Ondanks dat het de goede richting op gaat blijf ik mij zorgen maken.Op de kinderdagverblijf lopen de meeste kindjes al en zijn zelfstandig bezig .Omdat Gayan niet kan lopen loopt wat dat betreft achter.
Juni 2009 : De kinderarts maakt zich nog steeds geen zorgen. We moeten Gayan de tijd en ruimte geven…niets forceren. Volgende afspraak is in Augustus. Neuroloog gaat kijken en de Fysio van het AMC gaan kijken .wordt vervolgd
Vandaag bij de neuroloog geweest in het AMC . De neuroloog heeft wat vragen gesteld en Gayan onderzocht.Moest ook lopen ( met begeleiding natuurlijk)
Hij haalde er toen een vrouwelijke neuroloog bij die er meer verstand van heeft.
Zij ging ook voelen en Gayan met begeleiding lopen. Zij gingen daarna weg …even overleggen.
Zij verlelde mij dat het er iets niet klopt . Spieren te slap .Om dingen uit te sluiten …en er achter te komen wat het is…wordt er bij Gayan een stukje spierweefsel afgenomen ( onder narcose ) afspraak eind augustus.Vandaag moest Gayan ook geprikt worden om zijn bloed te testen.
Er werd niet gezegd dat Gayan een spierziekte zou hebben. …maar ik weet dat het best het geval zou kunnen zijn. Ik hou overal rekening mee…en ik wil weten wat er nu aan de hand is.
Wordt vervolgd
Ik maak mij wel zorgen! Natuurlijk moet ik positief blijven en 100% mijn zoon steunen! Je mag niet naar andere kinderen kijken…het is moeilijk om dat niet te doen. groetjes Peter
Gewijzigd door - peterfloyd op 23 Jul 2009 23:06:52
Gewijzigd door - peterfloyd op 23 Jul 2009 23:08:19
Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:18:33
Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:32:47
Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:33:27
Gewijzigd door - peterfloyd op 07 Aug 2009 17:45:07