Mijn zoon is 2,5 jaar en wil/kan niet lopen

Deze forum is bedoeld voor peuters die later lopen. Dat zijn niet de peuters die tussen hun 1e en 2e jaar gaan lopen. Dat zijn peuters die rond hun 3e jaar gaan lopen of ouder. In de forum ‘‘lopen’’ zijn de meeste gevallen vrij normaal en niet afwijkend ( ik heb zeker begrip voor de ouders die bezorgd zijn) De grote vraag is : wanneer moet je wel bezorgd zijn? Op internet is er vrij weinig tot niets te vinden .We zijn een jaar bezig en tot nu toe kan niemand ons vertellen wat er aan de hand is. Ik verwacht hier geen antwoorden , ik hoop dat er ouders zijn die hetzelfde meemaken en afwijken van de forum ‘‘lopen’’

Mijn verhaal:

Mijn zoon Gayan is geboren op 18 december 2006 :

Ik als bezorgde ouder wil graag weten of er meer ouders zijn die dit herkennen: wanneer gaat mijn zoon/dochter staan /lopen???
Gayan is een vrolijk mannetje en is nu25 maanden oud.Hij kan niet uit zichzelf staan /lopen.
Hij begon ook laat te kruipen .Hij is een tijdje in therapie geweest (babyfysiotherapie).Kruipen heeft hij redelijk snel opgepakt. Als ik mijn zoon aan de tafel zet gaat hij leunen.Zijn enkels staan niet goed en naar binnen gericht. A.Ss maandag 19 januari gaan we naar het ziekenhuis om Gayan te onderzoeken waarom hij dit gedrag vertoond.

Maandag 19 januari 2009 :

Vandaag om 8.45 waren wij met Gayan in het Waterland Ziekenhuis .We hadden een afspraak met een orthopeed . Hij begon meteen dat hij eigenlijk niet veel voor ons kon doen.
Bij de neuroloog moesten we zijn ( en daarna de kinderarts) .Hij heeft Gayan onderzocht en kon geen vreemde dingen vinden.We moesten op verzoek van de orthopeed wat röntgenfoto’s maken. Eenmaal weer in zijn kantoor hebben we de foto’s bekeken. Beentjes , voetjes …alles zag er goed uit. Wat de othopeed opviel dat het bovenlichaam ten opzichte van het onderlichaam veel beter was ontwikkeld. Mijn vraag was meteen: ‘’ komt dit vaker voor’’?
De orthopeed antwoordde : neen , het komt zelden voor.
Daarna zei hij dat hij het niet 100% hard kon maken dat het zo was. Zonder enig gevoel werd dit even zonder blikken of blozen verteld. We waren er helemaal van ontdaan.
Eenmaal thuis gekomen hebben we het op internet uitgezocht.Het komt wel vaker voor dat het bovenlichaam zich sneller ontwikkeld dan het onderlichaam.
Dat er iets aan de hand is weet ik ook wel.Mijn zoon heeft een achterstand en zal later gaan lopen dan de doorsnee kinderen. De orthopeed heeft het op een zeer botte , ongevoelige manier gebracht en ons met een naar gevoel naar huis laten gaan. 4 februari hebben we een afspraak met de neuroloog .Wordt vervolgd.

Vrijdag 15 mei :
.Het is weer een tijd geleden dat we naar het AMC zijn gegaan. De kinderarts heeft Gayan onderzocht en de röntgenfoto’s bekeken . Gayan zijn beenspieren waren te slap en ook van het bekken. Er waren geen afwijkingen te zien . Nu gaat hij sinds 1,5 maand naar een nieuwe fysiotherapeut en dat gaat goed. Zelfstandig staan en lopen gaat nog niet lukken.Zijn beenspieren zijn wel wat sterker geworden. Het probleem nu is dat hij langer gaat worden en zwaarder…Hij kan wel met begeleiding pasjes maken…zelfstandig staan is er nog niet bij . Ondanks dat het de goede richting op gaat blijf ik mij zorgen maken.Op de kinderdagverblijf lopen de meeste kindjes al en zijn zelfstandig bezig .Omdat Gayan niet kan lopen loopt wat dat betreft achter.

Juni 2009 : De kinderarts maakt zich nog steeds geen zorgen. We moeten Gayan de tijd en ruimte geven…niets forceren. Volgende afspraak is in Augustus. Neuroloog gaat kijken en de Fysio van het AMC gaan kijken .wordt vervolgd

Vandaag bij de neuroloog geweest in het AMC . De neuroloog heeft wat vragen gesteld en Gayan onderzocht.Moest ook lopen ( met begeleiding natuurlijk)
Hij haalde er toen een vrouwelijke neuroloog bij die er meer verstand van heeft.
Zij ging ook voelen en Gayan met begeleiding lopen. Zij gingen daarna weg …even overleggen.

Zij verlelde mij dat het er iets niet klopt . Spieren te slap .Om dingen uit te sluiten …en er achter te komen wat het is…wordt er bij Gayan een stukje spierweefsel afgenomen ( onder narcose ) afspraak eind augustus.Vandaag moest Gayan ook geprikt worden om zijn bloed te testen.
Er werd niet gezegd dat Gayan een spierziekte zou hebben. …maar ik weet dat het best het geval zou kunnen zijn. Ik hou overal rekening mee…en ik wil weten wat er nu aan de hand is.
Wordt vervolgd

Ik maak mij wel zorgen! Natuurlijk moet ik positief blijven en 100% mijn zoon steunen! Je mag niet naar andere kinderen kijken…het is moeilijk om dat niet te doen. groetjes Peter

Gewijzigd door - peterfloyd op 23 Jul 2009 23:06:52

Gewijzigd door - peterfloyd op 23 Jul 2009 23:08:19

Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:18:33

Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:32:47

Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:33:27

Gewijzigd door - peterfloyd op 07 Aug 2009 17:45:07

Dit verhaal heb je gisteren toch ook al in een bestaand topic over hetzelfde onderwerp gezet? Beetje dubbelop zo. Ik heb gisteren al gereageerd in het andere topic. Zie dus mijn reactie daar.

Groetekes, Sje

Hallo Sje , ik heb het al verwijderd. Op de forum ‘‘lopen’’ staan gelukkig geen afwijkende verhalen( dus rond hun 2e jaar pas gaan lopen)Mijn verhaal lijkt hetzelfde als op de forum ‘‘lopen’’.
Dat voelt helaas niet zo. Ik hoop dat er ouders zijn die hetzelfde voelen.
Bedankt voor je reactie!

Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:46:50

Gewijzigd door - peterfloyd op 24 Jul 2009 12:49:12

Ik ken het niet wat jullie mee maken
Maar wil jullie wel even sterkte wensen want dit is volgens mij een erg zware opgaven
En dan nog steeds niet echt duidelijk wat je kunt doen

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Vandaag bij de neuroloog geweest in het AMC . De neuroloog heeft wat vragen gesteld en Gayan onderzocht.Moest ook lopen ( met begeleiding natuurlijk)
Hij haalde er toen een vrouwelijke neuroloog bij die er meer verstand van heeft.
Zij ging ook voelen en Gayan met begeleiding lopen. Zij gingen daarna weg …even overleggen.

Zij verlelde mij dat het er iets niet klopt . Spieren te slap .Om dingen uit te sluiten …en er achter te komen wat het is…wordt er bij Gayan een stukje spierweefsel afgenomen ( onder narcose ) afspraak eind augustus.Vandaag moest Gayan ook geprikt worden om zijn bloed te testen.
Er werd niet gezegd dat Gayan een spierziekte zou hebben. …maar ik weet dat het best het geval zou kunnen zijn. Ik hou overal rekening mee…en ik wil weten wat er nu aan de hand is.
Wordt vervolgd

Gewijzigd door - peterfloyd op 06 Aug 2009 17:11:33

Gewijzigd door - peterfloyd op 06 Aug 2009 17:14:00

Goh, wat heftig en spannend zeg. Ik hoop voor jullie dat het niets zal blijken te zijn uiteindelijk. Sterkte!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Een vriendin van me heeft een zoontje met een te zwakke spierspanning en ook hij zal vermoedelijk niet voor z’n 2e verjaardag lopen. Hij is nu 1,5 en kruipt nog steeds. Ook hij leunt op tafel en gaat liever niet op z’n voetjes staan.
Ze hebben ook talloze onderzoeken gehad en lopen nog altijd in het ziekenhuis, maar waar het heen gaat, geen idee.

Veel sterkte er iig mee.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Hallo allemaal ,
Rond april 2010 ging onze zoon zijn eerste stappen zetten …hij was toen 3 jaar en 4 maanden . Vele onderzoeken gehad , geen spierziekte . Enkels zijn nog wat slap…voeten staan niet helemaal recht…gaat wel met behulp van speciale zooltjes beter . Het belangrijkste is dat hij is gaan lopen . Hij is nog steeds onder behandeling van de physio. Nu is hij 4 jaar en gaat goed vooruit …beetje bij beetje alles aan het inhalen

dat is toch helemaal super dat hij is gaan lopen
succes verder met je zoon

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

wat goed dat hij toch is gaan lopen!! Een hele opluchting volgens mij!! En wat fijn dat je de moeite hebt genomen om hier een update te geven, aangezien het al een 1,5 jaar terug was sinds je laatste poting. Veel mensen laten het daarbij, maar het feit dat jij de moeite wel hebt genomen, vind ik een schouderklopje waard!!
Geniet van je kleine!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Wat leuk om te horen, goed zeg!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

He wat goed zeg! Gelukkig geen spierziekte…
Je verhaal is nog van voor mijn ‘ikkeben-tijd’, maar heftig hoor, logisch dat je je zorgen maakte. Gelukkig dat je mannetje zich motorisch nu goed lijkt te ontwikkelen. Je hebt er lang op moeten wachten, maar nu kan ie dan toch echt lopen!!! Heerlijk, lekker van genieten.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hallo,
Het verhaal van Peter over zijn zoon sluit goed aan bij ons verhaal.
Ik ben moeder van 4 kinderen en mijn jongste dochter Roos (27 maanden) kan ook nog niet lopen, zelfs niet staan. Met 1.5 jaar begon ze te kruipen. Voor die tijd rolde ze overal naar toe. We hadden al wel door dat haar benen erg flexibel zijn met weinig “trap-kracht”. Verder weigerde ze met de voeten de grond aan te raken. Ze trok gewoon de benen omhoog (in een hoek van 90 graden) of in kleermakerszit (luchtzitten). Via de kinderopvang zijn we bij huisart, kinderfysio, kinderarts beland. Allen bevestigenden dat ze in de benen maar ook armen hypotoon is (weinig spierkracht). In het ziekenhuis hebben ze een foto gemaakt van de heupen, en daar is niks mee aan de hand.
Ondertussen via internet een artikel gevonden wat de toestand van onze dochter goed beschrijft: http://www.mcharts.be/artsen/Documenten/pediatrie/200409_02.pdf
zie ook: http://www.ntvg.nl/publicatie/39luchtzitten39-bij-zuigelingen-een-teken-van-onschuldige-achterstand-de-grove-motoriek/volledig
Gister ging ze voor het eerst uit zichzelf staan, ging wel heel erg wankel en duurde niet lang. Voor ons was dit toch een hele sprong vooruit. Verder als we haar op de benen zetten dan staat ze erg wankel met de knieen ‘op slot’. Lopen (langs bank of tafel) is er voorlopig nog niet bij. Praten doet Roos ook nog niet zoveel, alleen nog met losse woordjes. We hebben wel goed (oog)contact met haar en kan ze ons behoorlijk commanderen. Ook begrijpt ze goed wat wij zeggen. Iedere week komt de kinderfysio en we zien dat de spierkracht in de benen toeneemt. Wat wij zo links en rechts gehoord hebben komt het vaker voor dat een kind erg laat gaat lopen, en nadat het kind heeft leren lopen wordt de 'achterstand’snel weggewerkt. Voor de ouders is het best stressen, zeker ook door de reacties vanuit de omgeving en onkunde bij bv kinderopvang. Bv Roos stroomt niet door naar peutergroep en zit nog in babygroep omdat ze niet kan lopen. Maakt ons niet ze heel veel uit, onze andere 3 kids zijn nooit naar opvang geweest en hebben zich prima ontwikkelt. Echter er worden ondertussen wel pedagogen bijgehaald, rapporten geschreven en je komt in de mallemolen van hulpverlening. Ik vraag me weleens af of dit wel OK is voor kind en ouders, geeft nl toch weer stress. Ik hoop dat dit beeld van kinderen die laat gaan lopen, maar geen nadelige gevolgen hiervan ondervinden op de lange termijn, wordt herkend zodat er met meer vertrouwen naar de ontwikkeling van het kind wordt gekeken. Als wij in oktober naar het ziekenhuis gaan voor een vervolg afspraak laten wij geen bloed, laat staan een biopt, afnemen van Roos. (Dit werd al wel geopperd de laatste keer zhbezoek in juni) Wij wachten nog zeker 1 jaar af voordat we verder gaan handelen.
Ik wens alle ouders met kids die laat gaan lopen suc6 en vertrouwen toe.

Gewijzigd door - BiancaB op 29 Sep 2011 13:42:21

Gewijzigd door - BiancaB op 29 Sep 2011 16:23:58