Mijn zoon 'hypertjes' in zn hoofd heeft

Pff storm! Niet alleen buiten ook binnen in het hoofd van zoonlief.
Hij was me toch een partij druk vanavond na het eten… Dus ik dacht al, dat wordt niks om die zo naar bed te brengen!
Dus… eerst een spelletje gedaan aan tafel, hielp niet. Buiten even getennist, hielp niet…
Dus ik dacht: we gaan even een rondje lopen/rennen om te ‘onthyperen’. Nu wonen wij in de polder, dus willen we echt een rondje lopen ben je toch al snel 3-4km onderweg.
Bij hem zijn het er overigens 7 geworden: als ik 4 meter vooruit liep, liep hij er 2 vooruit, 1 achteruit en dan weer 3 vooruit

Onderweg hadden we dus een gesprek over ‘hypertjes’ hij vertelde dat er 100 hypertjes in zijn hoofd wonen, blauwe wezentjes met 1 oog, die door zijn ogen meekijken en hem laten rennen en druk doen.
Maar na een tijdje lopen vielen er steeds meer hypertjes in slaap, totdat hij alleen nog maar ‘rustig’ kon lopen.

Hihihi hij had de grootste lol dat ie mij zo kon foppen en dat ik erin geloofde Bij thuiskomst heeft ie er zelfs 1 voor me getekend:

Nou wonen er natuurlijk niet echt blauwe wezentjes in zijn hoofd tenminste… dat denk ik maar ik denk wel dat het zo een beetje voor hem werkt… dat hij soms wel druk MOET zijn omdat ie het gewoon niet tegen kan houden. De hypertjes die aan het werk zijn dus.

Na het lopen is ie overigens heel braaf naar bedje gegaan. Maar ligt nog wel te lezen nu.

Gelukkig heeft hij er een goede uitleg voor, vind het wel een mooie uitleg trouwens enne das inderdaad een flink blokje om.

Groetjes,

Michèle

Ik vind het inderdaad wel een mooie uitleg van hem. En het klinkt ook wel logisch bij hoe druk hij zich voelt.

Groetjes,
Sandra

En ik vind het heeel knap dat hij het op zo’n manier kan uitleggen hoor! hihi, en dan die tekening erbij!! Geweldig!!

Wauw, da’s bijzonder en knap van hem. Die uitleg.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

Thanx
Ik vind het zelf ook wel heel knap, en ook een duidelijke uitleg voor de mensen die NIET snappen waarom hij soms zo doet.
We gaan het zeker onthouden en vaker gebruiken.

Dat wandelen ook trouwens helpt echt wel om hem rustiger te laten worden voor het slapen.
Niet dat hij eerder slaapt… maar is wel rustiger en het naar bed gaan ging veel gezelliger

Dat wordt dus flink aan je conditie werken, Suszje

Groetjes,
M

Joh, nog even en we lopen de vierdaagse mee

De marathon van New York

Groetjes,
M

Eh ik denk dat we nog even moeten trainen dan

Heeft je zoon ADHD dan?? dat ie soms zo hyper is?
Noah is soms ook zooooooooooooooooooooo gigantisch druk…

en niet om meteen een stempel op mn kind te drukken hoor, maar soms hè… denk ik wel eens woow dat kereltje heeft echt ADHD… in mn familie zitten er ook 4 met ADHD en sommigen daarvan nog meer waaronder PDD-NOS ADD etc etc…

Maar kan het al zijn dat Noah er IETS van heeft??

Klein voorbeeldje:

Noah is helemaal aan het hyperen/rennen/schreeuwen door de kamer…
ik zeg Noah doe eens rustig… hij blijft doorgaan…
Ik pak hem vast en zeg nogmaals Noah doe een rustig… gaat ie gek met zn hoofd bewegen en proberen los te komen, en gaat gewoon door…
Pfffffffff

Liefs, Melanie

@Bakmama, ja… en ze ziet het niet zitten jammer he!

@Melanie, hij heeft pdd-nos en adhd.
Tja of Noah het zou kunnen hebben kan ik zo naar aanleiding wat jij schrijft niet zeggen veel kinderen, zeker jongens zijn vaak druk en ongeremd.

ADHD is naast hyperactiviteit vooral een aandachtstekortstoornis, waar je eens op zou kunnen letten is hoe lang zijn spanningsboog is (hoe lang hij geconcentreerd bezig kan zijn met 1 ding), en hoe impulsief hij is.

Voorbeelden van aandachtstekort

• Moeite met het organiseren van taken
  • Snel afgeleid zijn: moeite om de aandacht bij taken of spel te houden
  • Vermijden of afkeer hebben van taken die langdurige geestelijke inspanning vragen
  • Moeite hebben met details
  • Moeilijk kunnen luisteren
  • Aanwijzingen niet goed opvolgen
  • Taken niet afmaken
  • Alles tegelijk doen
  • Veel fouten maken
  • Vergeetachtig zijn bij dagelijkse bezigheden
  • Vaak dingen kwijt zijn

Voorbeelden van hyperactiviteit

• Niet stil kunnen zitten
  • Onrustig bewegen met handen en voeten
  • Friemelen
  • Een constant gevoel van innerlijke rusteloosheid
  • Niet kunnen ontspannen
  • Constant in de weer zijn of maar doordraven
  • Aan één stuk door praten

Voorbeelden van impulsief gedrag

• Antwoorden geven voordat de vragen afgemaakt zijn
  • Verstoren van bezigheden van anderen
  • Moeite hebben met op de beurt wachten
  • Impulsief relaties en banen aangaan of verbreken
  • Impulsief geld uitgeven of gokken
  • Veel spanning en sensatie zoeken
  • Snel ruzie maken
    (http://www.informentaal.nl/brochures/PDF/adhd.pdf

Dus met alleen druk gedrag, heb je nog niet meteen adhd. Kijk eens of je hem in de lijst hierboven herkent. Mocht je je zorgen maken kun je het altijd eens aankaarten bij de huisarts/kinderarts, en anders evt. MEE.
Zij kunnen je helpen de weg te vinden naar een eventuele diagnose mocht dat nodig zijn.

Ik herken wel veel in de dingen die jij allemaal beschrijft…

waaronder:

Snel afgeleid zijn
Moeite om de aandacht bij taken of spel te houden
Moeilijk kunnen luisteren
Aanwijzingen niet goed opvolgen
Taken niet afmaken
Alles tegelijk doen
Friemelen
Constant in de weer zijn of maar doordraven
Verstoren van bezigheden van anderen
Moeite hebben met op de beurt wachten

Als ik 8juli weer met Joël naar het CB moet, zal ik direct eens vragen voor Noah… Thnx voor je fijne uitleg! :smiley:

Liefs, Melanie