Mijn ventje doet zichzelf pijn!HELP!

Hallo

Djayden,nu 19 maand,doet zichzelf al een hele tijd zelf pijn als hij iets niet mag of iets niet ukt.
Hij slaat zichzelf dan of bonkt heel hard met zijn hoofd tegen een muur,tefel,grond,kast noem maar op.
Vandaag had hij zoveel buien dat hij nu gewoon een buil op zijn voorhoofd heeft,ik negeer het verder wel maar als hij huilt omdat het pijn doet kan ik hem niet laten huilen en troost ik hem.
Wie weet waarom hij dit doet en wat moet ik ermee aan?
AUB help me,want het doet me pijn hem zo te zien

Gr Diana

Hoi Diana,

Het is een uitweg van frustratie. Hij kan zijn frustratie niet goed handelen. Dat heeft ook met de leeftijd te maken, vaak voelen ze een innerlijke onmacht, ze kunnen zich verbaal niet goed uiten.
Bij de een uit zich dat in driftbuien en het slaan van bijv. de moeder, bij je zoontje in het zichzelf pijn doen. Je moet oppassen dat je niet gaat toegeven om te voorkomen dat hij zichzelf bezeert. Wat je wel kan doen is het verwoorden van zijn frustraties. Vaak zie je het al aankomen, bijv. hij krijgt zijn zin niet. Verwoord dan zijn gevoelens (in de trant van: "Je bent boos, hé, dat komt omdat…), zo leert hij hoe hij de goede uitlaatklep kan gebruiken, nl. verbaal. Het helpt vaak ook om hem af te leiden voor het tot een ‘uitbarsting’ komt.

Sterkte ermee!

Groetjes,

jantje

Klopt frustratie
Justin van mij heeft een spraakachterstand
En toen hij 2 jaar was deed hij dat dus ook met zijn hoofd op de grond slaan
Ik heb het ook genegeerd maar op den duur ging het niet meer
Ik heb toen hulp ingeschakkelt en gelukkig gekregen
Maar weet dat het verschrikkelijk is om je kind zo te zien
En het gaat ook niet zacht he
Probeer te praten met hem waarom hij zo boos is
Ja en geeft niet toe omdat je bang bent dat hij zich weer pijn gaat doen
Hij zit ook rond de peuterpubertijd en ze weten heel goed wat ze wel en niet mogen
Heel veel succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Hoi,

Probeer eens heel veel tegen hem te praten en alles uit te leggen over dingen die je doet of die hij doet en waar hij niet uitkomt zeg maar.
Bijv over het feit dat het niet erg is dat de toren valt laat zien dat ie bij jou ook valt en laat hem zien dat dat ook sosm niet gebeurt.

Veel praten en uitleggen geeft leert hem dingen in te zien. Ook dat het niet erg is dat je ergens niet goed in bent.

groetjes

lon106

Hallo,

heeel herkenbaar dat je zoontje met zijn hoofd op de grond bonkt,
dit doet mijn zoontje dus ook. Ik heb dit al aangegeven op het CB. en idd.
je moet het negeren volgens hen. En ook wat al eerder gezegd werd, vertellen
dat bijvoorbeeld, je bent boos omdat… Ik vind het ook erg moeilijk hoor, dit kan toch niet goed zijn voor zijn hersentjes? Maar volgens het CB kunnen ze een hoop hebben. Het is gewoon zo’n zielig gezicht, als je ziet dat je kind dat doet.
Maar ik heb als advies gekregen: negeren en het verwoorden waarom…

Suc6 er mee

groetjes, Chantal
mama van 2 kids… Wouter en Martijn.

hier ook hoor, jens geeft zichzelf een tik op de vingers, slaat zich op de arm of op 't hoofd o.i.d… Waar ie 't vandaan heeft weten we niet, wij tikken/slaan 'm niet.
Wat we dan doen is zeggen dat slaan niet lief is, niet mag, en dat ie ook zichzelf niet mag slaan.

Groetjes.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Hoi,

Diegen die bonken hebben een soort radar in zich dat ze precies weten tot hoever ze kunnen gaan. Hetzelfde is met weigeren te eten bijv. Savonds op een geven moment gaan ze het toch weer doen eten dan he. Omdat hun lichaam zegt ik heb honger en die nemen dan het verstand zeg maar over tijdelijk. Doordat ze dan toch even hebben gegeten is natuurlijk nooit de hoeveelheid die jij wilt is het lichaam weer in balans.

Het bonken precies het zelfde het lichaam geeft vanzelf aan wanneer z’n kindje moet stoppen met bonken. En zolang jij het daarbij ook negeerd zal het ik wil dit of dat dus grens bepaal gedrag (respetoren) het niet leuk vinden dat je reageerd en zal hij ook daarin steeds minder behoeft krijgen het te gaan doen.

groetjes

lon106

Dit doet mijn zoontje ook! Over een paar dagen is hij anderhalf… En soms behoorlijk driftig… Als hij iets niet mag wordt hij boos en laat zich krijsend op de vloer vallen… En soms gaat hij idd met zijn hoofd op de tafel bonken en gaat dan nog harder krijsen en huilen… Ik kan hier ook erg slecht tegen… Binnenkort naar het cb en kijken wat hun zeggen…