Mijn opa

Nee ik ga nu niet zingen, maar ik was vandaag met Morgan en Mervin bij mijn opa. Hij zit sinds twee weken nu in een verzorgingstehuis.Hij heeft alzheimer en thuis alleen wonen ging niet meer. Hij vereenzaamde en het werd ook gevaarlijk. Hij at niet goed meer en verzwakte te veel. Hij had wel thuiszorg alleen is dt ook maar 3 keer pe dag. 24 uur verzorging is gewoon niet te betalen aan huis. Dus met veel vijfen en zessen hebben mijn moeder en haar broer hem in een verzorgingshuis gekregen. Het werd mijn moeder ook te veel. Ze woont in Noord Holland maar was merendeel hier of als ze niet hier was was ze nog bezig met hem. En mijn tante heeft net zware chemo’s acter de rug dus mijn oom heeft het ook knap zwaar gehad.

Maar goed nu gingen wij vandaag op bezoek, en wat wil het toeval er woont daar ook een mevrouw die mijn opa van vroeger kent. Mijn opa is kunstschilder (ja wat wil je met zo’n naam) en hij is een vrij grote naam in de (haagse) kunstkring. En hij heeft haar man dus goed gekend. Alleen nu is ze ineens zijn ‘geliefde’, Ze zitten de hele dag bijelkaar, zij hangt de hele dag op hem en waar hij is is zij en en andersom. Oke zullen sommige zeggen wat schattig en wat lief, maar ik vond het in zoverre vervelend dat ik geen gesprek met hem kon voeren want zij had steeds het woord voor hem, als ik me tot hem wende zat zij er tussen. Ik had wat geld meegenomen om wat te drinken met zijn allen, alleen met zijn allen zou dus ook haar erbij zijn. Ik weet het het is een verzorgingstehuis, en ze hebben ze niet meer 100% op een rijtje, maar ik voelde ook echt een steek naar mijn oma toe. Ze is nu 9 jaar geleden overleden, maar ook zoals mijn opa praatte leek het wel of Oma er nooit geweest was of zo. Nou ga ik daar niets over zeggen of zo, maar ik heb wel een beetje het idee dat ik mijn opa al kwijt ben nog voordat ie weg is zeg maar. Hij zal steeds slechter worden en god verhoed dat ie nog leeft als ie ons niet meer kent, maar die dag kan komen. Maar ik had onze gesprekken zo graag nog even voortgezet.

Ik heb bij vertrek haar netjes een hand gegeven, wat doe je anders, maar ik heb een heel verdrietig gevoel nu. Ik had zo graag nog even mijn opa willen hebben als mijn opa.

Groetjes,

Michèle

wat een verhaal joh, kan me voorstellen dat je je er niet helemaal happy bij voelt. Maar kan je een beetje inschatten of die vrouw ze nog ene beetje op een rijtje heeft, ookal is het een verzorgingstehuis, mensen hebben ze vaak beter op een rijtje dan je denkt?! Als je het idee hebt dat het allemaal wel met haar mee valt dan kan je de volgende keer misschiem proberen te vragen of je even alleen met je opa mag praten? Je komt tenslotte voor hem en vind het dan ook fijn om met hem samen te zijn. Ik zou eens een poging wagen hoor, daar is toch niets raars aan?

Lfs

Ik kan me voorstellen dat je er een raar gevoel bij hebt Michèle. Op zich fijn dat die twee het gezellig met elkaar hebben, maar voor jou is het heel vreemd om je opa zo met die andere mevrouw te zien.

Groetekes, Sje

Logisch dat je het moeilijk vond hoor. Jij kent haar niet en je kwam voor hem, dan is het toch gewoon flink balen dat zij zich zo opstelde? De volgende keer zou ik proberen ervoor te zorgen dat je hem even alleen kunt spreken, dat moet toch mogelijk zijn? Kunnen de verzorgers daar niets in betekenen misschien? Sterkte met je opa, het is een vreselijke ziekte in ieder geval.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je heel verdrietig voelde na je bezoek. Het is idd heel fijn dat je opa iemand gevonden heeft om de dagen mee door te brengen. Maar dat mag niet wegnemen dat het ook wel heel fijn is hem te spreken zonder die vrouw erbij. Ik hoop voor je dat het je lukt hem te spreken zonder haar erbij. Verschrikkelijke ziekte is Alzheimer idd. Ik hoop dat het niet te hard achteruit gaat en hij jullie voorlopig nog wel blijft herkennen.

Sterkte!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb het er gisteravond even met mijn moeder over gehad. Ze begreep dat ik op deze manier niet echt meer wilde gaan, misschien dat we de volgende keer samen gaan want mijn moeder is wat kraniger op dat punt.

Of het door de pasen kwam weet ik niet maar er liep bagger weinig personeel rond. Later hoorde ik ook dat zij en mijn opa al bijna weggelopen zijn ook. Daar gaat mijn ma nu wel even achteraan want dat kan natuurlijk niet. Ze zei al dat die vrouw ook steeds het voortouw nam en me opa overal in meesleepte.

Ik had overigens gister wel sterk het idee dat als ik haar weg zou sturen mijn opa ook weg zou gaan en boos zou worden dus vandaar dt ik niks gezegd had.

Groetjes,

Michèle

ach meis, ik snap goed dat je je rot voelt hierover.
ik snap ook wel dat het onwennig is voor je om hem met een andere vrouw te zien, idd vooral omdat voor jou het logisch is dat het : opa en oma is, en niet opa en een wildvreemde vrouw.
hier met hem over praten is niet echt een optie denk ik wel? of is zijn alzheimer nog niet heel ver gevorderd?
misschien helpt het om met je ouders hierover te praten, wat vinden zij hiervan? is het eigenlijk de vader van je vader of moeder?

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

@ inge, het is de vader van mijn moeder en ik heb het met haar er over gehad. En zijn Alzheimer is al te ver gevorderd om hem zijn eigen keuzes nog te laten maken zeg maar. Dus stel dat ie zou willen trouwen dan kan dat niet meer want hij is er niet meer zijn volle verstand bij. Hij zou nu ook niet meer zijn testament mogen veranderen.

Groetjes,

Michèle

jeetje wat ontzettend moeilijk moet dat voor je zijn.
maar wat zegt je moeder over deze situatie?
hoe is dit voor haar bijvoorbeeld? Misschien (zeker omdat het zijn eigen dochter is) heb je iets aan een tip van haar, hoe zij hiermee omgaat snapje? ik bedoel, als het voor haar werkt kan het ook voor jou werken

Mijn moeder wist niet dat het al zo ver gevorderd was zeg maar, de zogenaamde relatie dan he. Ze wist wel dat deze mevrouw haar oog op me opa had laten vallen, maar ze ging uitzichzelf nog wel weg, nu dus niet. En ik weet net of ze dat ook neit bij mijn moeder zal doen. Die gaat dit weekend naar hem toe dus ze kijkt het zelf ook even aan. Ze begreep wel dat dit niet leuk was, en dat mijn bezoek aan hem voor hem totaal geen meerwaarde heeft op deze manier. Ik wil zo ook niet meer gaan.

Groetjes,

Michèle

misschien, (zo zou ik het doen)
kun je naar de verpleging lopen, jou verhaal vertellen hoe jij dit vind, en dat je gewoon even alleen met je opa wil gaan wandelen ofzo.
zorg dat zij dan even bezig wordt gehouden en dan snel gewoon weggaan.
ik zou het echt gedaan hebben.
michele ik snap dat je anders niet meer wil gaan maar bedenk wel, dit is je opa, kun je niet goedschiks bij hem zijn zonder bemoei van die vrouw, dan maar kwaadschiks, dat je het dus op deze manier moet regelen met de verpleging.
hij is JOUW opa dus jij hebt er ook nog wat over te zeggen,
laat je niet wegjagen, en al zeker niet tegenhouden want als ie er op een dag niet meer is krijg je spijt, dat weet ik haast zeker.
juist omdat je zegt dat je je opa graag nog even had willen hebben zoals ie was.
hij is nu niet meer zoals ie was, en dat is echt heel vervelend (heb het zelf ook meegemaakt) maar probeer er dan gewoon het beste van te maken.
leg ook aan de verpleging uit dat dit al moeilijk genoeg is voor je, dat hij er zo aantoe is door de alzheimer, en dat je nog even tijd met hem wil doorbrengen.
probeer (ook al weet hij het niet meer) toch wat met m te kletsen over vroeger ofzo. of over morgan.
ook al herinnerd hij zich dat niet meer (misschien)… toch zal hij het vast fijn vinden om naar je te luisteren.
maar dan moet die vrouw gewoon uit de buurt, en dat moet te regelen zijn toch?

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100127/Fpre.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“88” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/pmh5p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 06 Apr 2010 15:13:17

Weet ik Inge, maar gister leek het hem ook weinig uit te maken of ik er was of niet. Het is voor mij een reis van ruim een uur met 2 keer overstappen en als het voor hem geen meerwaarde meer heeft dan is het voor mij verloren tijd dan herriner ik me hem liever hoe hij was en niet wat hij geworden is.

Enne verpleging was gister ver te zoeken.

Groetjes,

Michèle

pff belachelijk. (je laatste zin dan haha)
die mensen horen gewoon in de buurt te zijn…tjee…

Wat je schrijft over hoe je je hem wil herinneren… ja ik snap dat ook wel weer… je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt,
en of het meerwaarde heeft voor hem kun je helaas niet weten, als ie al verder heen is.
maar misschien moet je zoiezo nog een keer gaan om voor jou gevoel toch een soort van afscheid te nemen snapje?
maar doe gewoon wat goed voelt voor jou… ik probeer je natuurlijk alleen maar te helpen, of je er iets aan hebt is een 2e maar ik hoop gewoon heel erg dat je de juiste keuze maakt, waar jij je gelukkig bij voelt.
Rijco’s oma had dat ook, zij kreeg ook alzheimer. Hij zei toen ook van: ik herinner me haar liever zoals ze was… want zo leer je ineens 2 verschillende mensen kennen.
dat vond ie moeilijk.
ik kan me nog herinneren dat wij daar de laatste keer waren… en ze zei de hele tijd niet veel. ze herkende ons ook niet, ze zei wel 100 x van: ohja…" als rijco zei wie hij was. omdat ze er telkens naar vroeg. en ook herhaalde ze heel vaak daarna: wat heb je toch een leuke vriendin, hoe heet ze?"
zij was echt een topper, maar ik begrijp heel goed dat hij ook zoiets had van: tja dadelijk is ze helemaal ver heen en dan krijg ik dat beeld steeds, ipv mijn eigen oma.
toen ze het op den duur echt niet meer wist, was het dan ook bijzonder dat ze toen we weggingen zei: dag jongen…dag rijco!
dat was de laatste keer eigenlijk.
wat ik wil zeggen… ik snap het dus wel, omdat ik het via rijco ook wat heb meegekregen… en hij vond eigenlijk hetzelfde als hoe jij nu denkt.

Weet ik inge en ik voel me ook niet aangevallen of zo hoor dat je zegt dat ik wel moet gaan voor hem. Mijn ma gaat van het weekend en dan wacht ik even af wat zij zegt en dan kijk ik wel. Misschien dat ik wel wil gaan dan, maar ik moet het gewoon rustig aan bekijken.

Groetjes,

Michèle

Ik denk dat je dit prima kunt bespreken met het personeel. Als ze ervan op de hoogte zijn dat iemand van jullie op visite komt, kan er dan wellicht voor gezorgd kan worden dat de dame een andere bezigheid heeft bv. Probeer eens of je dit voor elkaar krijgt want het lijkt me goed mogelijk dat ze even iets anders voor dr te doen hebben op dat moment.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

oke michele gewoon doen wat goed voelt
maar wat asje zegt dat vind ik ook nog steeds.
ALS je wil gaan regel je dat gewoon met die verpleging daar. dan heb je in ieder geval je opa nog even voor je alleen.
komt goed hoor lieverd

Mijn moeder gaat dit weekend naar hem toe. Ze past zondag op Morgan dus ik denk dat ze haar dan meeneemt en dan kijken we daarna wel weer verder.

Groetjes,

Michèle

succes meid