Mijn moeder de 2de aan het plannen is

Ik was dus gisteren bij mijn moeder, op dokters advies moet ik me leren ontspannen ^^ dus lekker bank hangen en wandelen ed.

Op een gegeven moment stond ik dus tussen mijn moeder en de buurvrouw in, die zaten te kletsen over kleinkinderen. Jah, […] moet er wel een neefje of nichtje bij hebben is wel leuk voor hem. Ow maar die zie ik nog niet zitten dat binnenkort en die ook niet. (Mijn jongste zusje is 18 de andere 20 en mijn broer 23 allemaal nog in opleiding). Kijken ze mij eens aan! Ik zo nee dat kan nog wel 10 jaar duren voordat ik mijn opleiding klaar heb enzo… Krijg je als antwoord: Ahh gatsie dat moet je niet doen, tien jaar moet je kijken hoe oud je zelf dan bent en voor […] dat is helemaal niet leuk om dan nog een klein broertje of zusje te krijgen veelste veel verschil moet je niet teveel tijd tussen laten zitten hoor, vroeger zei je ook dat je 1 tot 3 jaar tussen wou hebben… blablablabla

Wat moet je daar nu mee zulke antwoorden. Vroeger was ik ook van plan om eerst een opleiding te doen leuk werk te zoeken huisje boompje beestje en dan een leuke vent, of er een onderweg tegen komen natuurlijk ^^. Dat is dus een beetje andersom gegaan ik heb nu al een super lieff en schattig knulletje maar de rest nog niet. en of ik het ooit zie zitten om voor een tweede te gaan pff he slapeloze nachten, weer overal alleen voor staan, want zelfs dan heb je een leuke man gevonden dan nog is het afwachten of ze snachts wakker worden en dan weer die onzekerheid en stress en pfff he. en daarbij als ik weer iemand tegenkom ben ik ook niet van plan om meteen een tweede te krijgen daar gaat dan ook wel eerst een paar jaar overheen eerst weten of het goed zit voordat ik ooit ga denken aan een tweede als ik het al aan durf om een tweede te nemen.

Daarbij mijn moeder zat op mijn 18de al van wanneer krijg ik nou eens een kleinkind, nu zegt ze dat ze een grapje maakte, maar ik en mijn zusjes weten wel beter. Zwijmelen over babykleertjes en ga zo maar door.

Is dit nou iets herkenbaars dat als je al je eerste hebt dat iedereen denkt dat de tweede vanzelf uit de lucht komt vallen?

Gewijzigd door - Jaantje op 12 Aug 2010 16:28:30

Gewijzigd door - Jaantje op 08 Nov 2010 19:04:15

Fijn he dat je daar zelf over mag beslissen! Als het aan mijn schoonmoeder lag was ik ook meteen weer zwanger ja doei, mag ik dat zelf even beslissen! Ze bedoelen het goed! Mijn moeder vind Jada heel lief en leuk, maar heeft ook gezegd, denk er goed over na, 1 is veel makkelijker als 2 met reizen, verhuizen etc!Ook als je er alleen voor komt te staan. Mijn moeder heeft 6 kids en is nu gescheiden dus die kan er over meepraten!

Eh jou zoon was toch niet gepland?? Dus zouden ze ook zo zeuren als hij er niet was???

Ik wordt er ook gestoord van hoor. Wij hebben morgan en mijn zwager en schoonzus hebben een zoontje.

Nou is niemand te spreken over de manier waarop zij hun zoontje opvoeden, lang verhaal, dus daar juigt niemand het toe dat zij een tweede zouden krijgen.
Mijn moeder laat de keuze aan ons. Ze heeft twee kleinkinderen aan van mijn (stief)broer en dan een aan onze kant. Mijn broertje zie ik voorlopig geen kinderen krijgen. Mijn gezondheid heeft best te leiden gehad onder mijn zwangerschap en zeker onder mijn bevalling en dat snapt ze. Ze zou het leuk vinden maar ze zegt ook beter een hele moeder van 1 dan een halve van 2.

Mijn schoonmoeder daar in tegen is heel anders. Die kan het niet laten om bijna
elk gesprek over een tweede te beginnen. Ze heeft het er nog net niet over gehad det het mijn plicht is om meer kinderen te krijgen. We hebben haar nu even niet gezien maar ik heb metvin gevraagd om haar te vragen hier mee te stappen. Kan het zelf ook zeggen maar daar luisterd ze niet naar. Dan ben ik zeg maar niet belangrijk en hoeft ze er niet naar te luisteren. Maar ik snap helemaal hoe je je voelt.

Groetjes,

Michèle

PS je ma weet wel dat je geen wandelende tak bent die zichzelf kan voortplanten en dat je voor een baby een man nodig hebt??

Groetjes,

Michèle

zo hebben alle moeders wel wat als het aan mijn moeder had gelegen had ik helemaal geen kinderen dus het ene oor in de andere weer uit.

before you judge me, try hard to love me

haha ja dat weet ze wel en neeh dim was totaal niet gepland ^^ met zijn papa had ik net ehh 2/3 maanden maar het draait altijd op op broertjes zusjes neefjes nichtjes bewaren voor de volgende haha… ow zo heb ik ook een keer een moeder van een vriendje gehad waar ik al wel twee jaar mee had die werd woendend toen ze hoorde dat ik nog wel jaren met me studie bezig kon zijn en eerst wou werken ^^ die dacht dat ze nog eerder dood zou zijn dan dat ze kleinkinderen kreeg vreselijk.

en het gaat ook het een oor in en het andere uit en ik doe toch wel wat ik zelf wil, maar vroeg me af hoe de rest het af ging en of het bij meerderen voorkomt ^^

Yep het komt bij meerdere voor. Gek genoeg zijn het geloof ik altijd meer de schoonmoeders dan de eigen moeders die het volgens mij willen.

Groetjes,

Michèle

hmm ja ik snap je gevoel wel.
Teneerste, niks van aan trekken naar hun toe (ik snap het… van binnen is het niet tof!)
het is jouw lijf jouw leven jij bepaald of er een 2e komt of niet… en daar heb je idd ook een man bij nodig.
maargoed het schijnt dat opa en oma worden helemaal geweldig is nog geweldiger dan zelf kinderen krijgen omdat je er dan niet zoveel verplichtingen bij hebt en ze alleen de leuke dingen meekrijgen.
lekker makkelijk he?

Ow, de mijne is al zó blij met ééntje. En haar man ook.
We wonen 180 km van elkaar vandaan, dus dat gaat niet.
Met haar man samen hebben ze 4 kinderen. De zijne zijn al over de 35 en kinderen…ik weet niet of dat nog gaat lukken,
mijn zus ook niet…
dus ik was hun hoop, en dat is me gelukt.
Als ze langskomen is het "SARAH SARAH SARAH, ow, hoi Boukje, SARAH SARAH SARAH"
Hahahaha, geeft niet hoor…

Dus over een tweede hebben ze het niet, maar ze weten dat ik het zelf héél graag wil. Maar dan goed, met een man, en een goede baan, en alle tijd om avonden lang van mijn dikke buik te genieten…<zucht>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/pcgGp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Boukje&Sarah op 16 Aug 2010 20:09:42

precies als ik ooit een tweede wil, wil ik er ook echt van kunnen genieten en er niet met dubbele gevoelens over hoeven na te denken me ervoor te schamen etc etc etc, kwijlen over die babykleertjes in de winkel, trots met me buik vooruit lopen zodat mensen het wel zien en wel opstaan in de trein/bus haha,

Nou, mijn moeder laat het lekker aan ons over. maar informeert wel heel vaak of we er al aan denken…

Mijn schoonmoeder is een heel ander verhaal… Van haar had ik al zwanger moeten zijn toen Luka 6 maanden was, ’ dan hebben ze echt wat aan elkaar’ Ja hoor, hallo!!! ben net bevallen, denk weer een beetje aan vrijen en dan hupsakee, maar meteen weer een baby?! ben niet gek hoor!
mijn reactie was:’ Wat leuk dat jij het zo snel weer wil, maar oppassen? Doe je dat dan ook vaker? Of ga je dat voor ons regelen? En ‘s nachts het bed uit? De borstvoeding?’ Sorry dames, normaal ben ik nooit zo hard, maar ontzwangeren he… maar de hint was duidelijk!

Aan mij vraagt ze het niet meer, maar aan mijn man wel. Die word er ook een beetje gek van…
Maar goed, het ene oor in, het andere oor weer uit is nu het motto!

Lilypie Tweede Ticker

@ Jaantje, heb jij dat echt gedaan! Je moet je nergens voor schamen joh!

Hier zijn ze zo vreselijk, ik was zwanger en niet getrouwd, je kan vinden wat je er van vind, maar ik heb me niet verscholen. Ik mocht niet meer in de kerk komen, behalve als ik mijn excuses voor mijn gedrag en kind maakte, nou doei! Zij is het mooiste wat me ooit is overkomen, daar maak ik absoluut geen excuses voor!!! Ik heb tot de laatste dag in broeken gelopen (in Afrika ook onbespreekbaar) en het feit dat ik nog rond ging lopen met zo’n grote buik terwijl hier je jezelf vanaf 7 maanden ongeveer moet “verstoppen” was ook schandelijk. Wat dat betreft trek ik me helemaal niets van een ander aan! Dat zijn mijn zaken!!!

Mijn ouders hebben me wel eens gevraagt wanneer we voor een tweede gingen…
maar dan was ook altijd ons antwoord, wanneer het financieël haalbaar is, want ik wil mn kinderen wel fatsoenlijk eten kunnen geven.
En dan was het ook goed…

En dit was voor ons ook het moment dat het allemaal kon en KAN! En wat waren ze trots toen ze hoorde dat we weer in verwachting waren…

Liefs, Melanie

@ Jaantje je hoeft je zeker niet te schamen meid dat is nergens voor nodig. Het feit dat jij je verantwoording genomen hebt en wel wilde wippen en schommelen en ook nog eens je opleiding afmaakt en goed voor je mannetje zorgt dat mag dat jij met rechte rug mag lopen sterker nog ik verwacht niks anders

@ Malawimamajada zijn ze echt zo erg bij jullie?? Maar eh als jou mannetje weet dat ze zo zijn waarom heeft ie je dan niet ten huwelijk gevraagd???

Ik woon in een hele multi culti buurt en dan is het best grappig hoe mensen op je reageren als je zwanger bent. Ik was enorm en mijn antiliaanse en surinaamse buurvrouwen vonden het prachtig terwijl mijn turkse buuf niet naar mijn buik keek omdat dat bij hun not done is zeg maar. Ze vond het wel heel leuk hoor maar bij hun is het normaal je buik af te schermen en ik had gewoon een shirtje aan en zo. Maar zo zag je heel duidelijk wat mensen hun cultuur is.

Groetjes,

Michèle

Hahaha Michèlle die woordkeuzes ook van jouw Neeh jullie hebben gelijk je hoort je er ook niet voor te schamen, maar voor dat ik zwanger was schaamde ik me wel het was ook niet hoe ik het wilde en vooral omdat je de hele dag met mensen optrekt die nog in een hele andere fase zitten en dan krijg je nog wel eens lastige vragen… die je liever vermijd. Maar daarbij ik heb me nooit geschaamd voor Dim Ik schaamde me voor dat ik zwanger was maar niet dat ik een kind heb. Zijn geboorte was echt een grenslijn waar de schaamte overging in trots ^^.

Maar pff he Dat lijkt mij echt heel erg moeilijk om de zwangerschap uit te lopen volgens je eigen culturele normen en waarden in een land waar je je dood moet schamen voor iets wat de natuurlijkheid zelve is en je hebt groot gelijk dat je gewoon doorging.

en nee ik heb er ook nooit tien jaar willen laten tussen zitten was niet mijn planning tenminste haha maar dim lag ook niet in mijn planning, maar misschien krijgt hij nog wel neefjes of nichtjes waar neit te veel verschil tussen zit en vrienden straks, zit er namelijk niet te wachten om twee kinderen in mijn eentje op te voeden. Ik ga nu voor mijn huisje boompje beestje en de rest zie ik vanzelf wel mijn leven binnenwandelen of niet dan neem ik een paar katten

@ michele, omdat ik dan nee had gezegd! Was daar absoluut nog niet aan toe! Ik laat me nergens toe dwingen, en al helemaal niet als het van andere "moet"
Agh het is zoals het is! Maar zou het gewoon weer zo doen, ik weiger in een tent te lopen en ik weiger me helemaal te verstoppen! Ik begin daar niet aan!

@ bakmama, tja hier in Malawi zit ook de Nederlands hervormde kerk, die gingen 100 jaar geleden naar Afrika om mensen het woord van God te prediken! Tja het geloof is hier heel erg sterk aanwezig, en niet altijd ten goede zeg maar! (sorry, is mijn mening) Dus kind hebben en niet getrouwd zijn in nog altijd een zonde, waar je boete voor moet doen! Ahhh ik begon er niet aan! Schaam me nergens voor en ik dacht dat de bijbel zegt dat je niet mag oordelen, nou het is vreselijk hier! Laat me lekker met rust zeg! Maar nu hebben we een kerk gevonden die veel minder zo is! Dus tja, misschien als mijn man terug is gaan we het eens verder bekijken!

Een oud vriendin van me, zijn met intotaal 8 mensen thuis… 6 kids… hun moeten ook eerst getrouwd zijn voordat ze gaan samen wonen, en dan ook pas seks.
nou is zij pas bevallen van een zoontje… en zag haar zus op hyves… dus ik mailde haar ook haar zusje (mn oude vriendin dus) te feliciteren met hun zoon en hun huwelijk… (ik heb haar zelf niet op hyves, en ze woont niet in de buurt en hebben al heeeeeeeel erg lang geen contact gehad). Ik kreeg een hele leuke reactie terug… en ze zag dus dat wij ook een zoon hadden en haar zus vroeg… ben jij ook al getrouwd dan?? Dus ik mailde terug van Nee ik ben niet getrouwd…

Heb nooit weer wat terug gekregen!
vindt het ergens ook best wel lullig… niet om andere mensen aan te vallen hoor die hier ook zo`n geloof hebben, maar ik voelde me best wel afgewezen omdat ik niet getrouwd ben, maar wel samenwoon en een kind heb.

Liefs, Melanie

Tsja veel mensen willen graag overal een mening over hebben en willen die dan ook nog met je delen. Maar laat je niet gek maken en doe lekker je eigen ding.
Hier gelukkig nog geen opmerkingen want daar zit je inderdaad niet op te wachten. Met mijn schoon moeder heb ik niet een innige band dus die zal dat nooit tegen mij durven zeggen.