Mijn kind is altijd ziek op vakantie

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is eigenlijk altijd ziek als we op vakantie gaan.
We zijn net weer een weekendje weg en ik heb nu voor de zoveelste keer geroepen dat ik nooit meer weg ga. Afgelopen zaterdagnacht 40 graden koorts en overgeven, zondag ook nog koorts en vanochtend (nadat ze weer in haar eigen bedje heeft geslapen is de koorts weg en is ze aan de beterende hand).

Eigenlijk gaat het nu elke keer zo. Vorig jaar september waren we naar Griekenland en heeft ze oor- en keelontsteking gehad. Dit begon na een paar dagen en we konden vervolgens nergens meer heen (behalve naar de apotheek etc.).
Ook zijn er al diverse weekendjes weg achter de rug waarbij ze ziek werd maar ook driftig en moeilijk (ze is anderhalf jaar nu).

Ze is eigenlijk al heel gevoelig en kijkt de kat eerst de boom uit bij nieuwe dingen (volgens mij beetje hoogsensitief) en kan moeilijk tegen prikkels.
Ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben.

Nu vraag ik mij af of iemand dit herkent want er gaat een beetje een lijn in zitten. Ze is sowieso veel ziek maar dat hoort bij de leeftijd.
Het is natuurlijk met name lastig voor haar (vooral omdat ze uit haar eigen omgeving is) maar wij willen natuurlijk ook wel op vakantie blijven gaan. Daarom vroeg ik mij af of er iets aan te doen is.

Mijn zoontje (nu 4,5) is wel vaak ziek geweest toen hij baby/peuter was maar eigenlijk hebben wij nooit problemen gehad tijdens de vakanties.

Ik ben benieuwd. Bedankt alvast voor een reactie.

Groetjes Rosanne

Hoi,

Ik denk dat het gewoon een wel heel raar geval van toeval is. Het lijkt mij niet dat de psyche zover kan gaan dat ze elke keer z’n hoge koorts krijgt of iets anders dat ze echt heel ziek is. Wel kunnen ze van de spanning en prikkels buikpijn krijgen en zelf gaan overgeven. Ook kunnen kindjes die nog niet lang zindelijk zijn ook ineens weer in de broek gaan plassen.

Misschien is het handig voor het tegendraadse om haar al een paar dagen voor te bereiden. Kijk of je foto’s kan vinden van je bestemming misschien van kamer of huisje. Praat er heel enthousiast over. Vertel haar welke kleren je wil meenemen laat haar desnoods uit wat voor geselecteerd speelgoed het speelgoed kiezen dat ze mee mag nemen. Neem tijdens de vakantie zoveel mogelijk het zelfde ritme over als normaal thuis. Of wen haar al een paar dagen aan een nieuw ritme.
Blijf haar vertellen hoe leuk je het vind om weg te gaan. Praat ook als je weg bent met haar over alles wat er gebeurt of gebeurt is. Probeer dit altijd zo positief mogelijk te benaderen. Je zal zeggen ze is pas 1,5 maar je weet niet wat ze wel en niet snappen en zo kunnen ze toch aan het idee wennen. Reageer op vakantie ook niet veel anders dan thuis. Laat haar blijken dat jullie wel ergens anders zijn maar ook dat ze ook hier gestrafd kan worden en dat hier ook alle regels van thuis gelden.
Maar vooral paten en nog eens praten help heel goed.

groetjes

lon106

hoi,

Nou ik herken dit verhaal zeker wel. Ik heb een zoontje van bijna 7 jaar, die ook altijd tijdens of voor de vakantie ziek is. Al is ziek bij ons een groot woord, hij krijgt altijd verhoging (39 graden) en ligt voor pampus op de bank of in bed, na een paar dagen trekt dit weg en kan er weer vakantie gevierd worden.
Weekendjes weg doen wij dus niet meer, want dit is inderdaad de moeite niet waard en een grote frustratie. Ik leg ook de link met hoog-sensitief, zoals jij ook doet bij jouw dochter.
Vroeger kon hij bv als er veel visite kwam voor een verjaardag, vanuit het niets op de bank gaan liggen met 39 graden koorts, wanneer iedereen weer vertrokken was, keek hij eens om zich heen en ging verder met zijn spel, en had weer een normale temp!

Ook zijn wij wel eens naar de elf fantasy fair, een druk festival geweest, na een half uurtje konden we naar huis, want hij had spontaan een oorontsteking.
Ik heb hem al eens helemaal binnenste buiten laten keren bij de huisarts, maar medisch gezien is er niets aan de hand, vandaar dat ik ook denk aan hoog-sensitief. Wij lopen nu met hem bij BSR (body stress release), dit helpt hem wel, alhoewel hij nog steeds vaak ziek is. Verder moet ik nog eens duiken in het begrip hoog-sensitief en hoe daar het best mee om te gaan.
Verder heb ik nog een site van iemand die zelf ook hoog-sensitief is en vanuit die expertise kinderen en hun ouders bijstaat.

Misschien heb jij ook nog tips voor mij ondertussen??

Groetjes van Nicole

hier ook gehad bij de oudste (nu 9) maar hij is er over heen gegroeid.
bij elke vakantie of weekeindje weg werd hij ziek van overgeven tot oogontstekingen maar ik ben er nooit voor thuis gebleven , wel eerder naar huis gegaan maar niet dat ik alleen thuis bleef zitten.

en ik ken het ook van mijn neefje die had het ook.

de ha zei dat het lag aan enorme heimwee en dat het lichaam er op deze manier op reageerde.

before you judge me, try hard to love me

Las de titel en het deed me denken aan mijn vakanties als kleine meid. Ik heb een jonger zusje. Elke vakantie was ze ziek. We reden het park op en mis was het, koorts, overgeven de hele mikmak. Wij gingen altijd van vrijdag tot vrijdag op vakantie. En echt je kon de klok er gelijk op zetten, donderdags was mevrouw weer beter.

Mijn moeder heeft het altijd op heimwee gehouden. Er was geen andere verklaring…maar wel heel vervelend!

Sterkte

Lilypie Second Birthday tickers