Hai mama natas,
Ze gaat echt wel meer andere dingen eten en drinken hoor! Vanaf negen maanden tot een jaar heeft ze nog 500 cc melkproducten nodig (en daar telt boter, kaas en toetje gewoon bij mee) en vanaf een jaar nog 300 cc.
Met zeven maanden komt de bijvoeding nog maar net op gang, dus is het niet zo raar dat ze nog zo vaak wil drinken. Ik ben bewust thuisblijfmoeder en ik heb dus ook niet geprobeerd te minderen, heb het puur aan mijn dochter over gelaten. Ze drinkt nu nog steeds bij mij (ondertussen twee jaar oud), kan wel zonder… maar willen we allebei niet.
Als ik een dag weg ben, redt ze het echter ook wel zonder de borst. Drinkt water, eet brood, kaas, warm eten… komt echt wel aan datgene wat ze nodig heeft. De borst is nu gewoon extra… Op thuisdagen drinkt ze nog best wel vaak (gemiddeld keer of zes met nachtvoeding) op dagjes uit drinkt ze veel minder (afgeleid). In het begin haalde ze dan 's nachts in, maar tegenwoordig doet ze dat niet meer.
Kunstvoeding heeft een heel andere smaak dan borstvoeding, ik vind het daarom ook niet zo gek dat ze dat weigert. Mijn oudste heeft het ook nooit willen drinken. Kolven kan je trouwens ook met de hand… is even wennen en oefenen, maar kan wel.
Let met het lenen van een kolf wel even op de hygiène, risico van spruw wil je niet lopen toch? Niet alle kolven zijn goed te steriliseren, meer info kan je op het borstvoedingsforum vinden.
Het wordt nu echt makkelijker, misschien niet gelijk, maar je kindje kan straks steeds meer andere dingen eten en drinken, dat haalt de druk van jouw schouders af.
Groetjes Nynke
Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.