Mijn dochter wil niet van de borstvoeding af!

hallo, onze dochter is bijna 7mnd krijgt nog steeds volledig borstvoeding. ik wil graag stoppen, maar onze dochter pakt de fles niet. dat wordt huilen!!! heb alles al geprobeerd, dat een ander het geeft of even hongwr laten lijden, dus even geen borst geven, maar niks helpt. wie geeft mij de tip die wel werkt??? HELP AUB

gr, trotse mamma natas

Zorg dat je zelf niet in de buurt bent zodra je dochtertje moedermelk via de fles krijgt. Zodra ze weet dat jij in de buurt bent, weigert ze te drinken want ze heeft het liever vers.

Dus gewoon boodschapje gaan doen ofzo.

Of heb je dat ook al geprobeerd?

En krijgt ze dan flesvoeding of afgekolfde melk?

Groetekes, Sje

hallo sje,

bedankt voor je reactie, maar HELAAS ook dat hebben we al vele malen geprobeerd.

we geven haar nutrilon, geen afgekolfde melk!!
reden hiervan is dat ik GEEN kolfapparaat in huis heb en het eigenlijk te DUUR vind om aanteschaffen voor zo eventjes maar!!!

heb je nog een tip?

gr mamma natas

Je kan volgens mij ook gewoon kolfapparaten huren bij de kraamzorg en thuiszorg… Dat is zeker goedkoper dan zo’n duur apparaat aan te schaffen…

Ja, inderdaad, kolfapparaat huren is optie. Of eentje lenen van iemand die je kent?En als het in het belang van je kind is en ze drinkt wel uit de fles maar dan alleen moedermelk, dan zou ik toch over aanschaf na gaan denken. Via marktplaats is zo’n ding altijd weer te verkopen.

Bezuinig nooit op je kind, zeg ik altijd.

Zodra ze goed moedermelk uit de fles drinkt, kun je langzaam poedermelk gaan introduceren. Dus eerst 150ml moedermelk met 30ml nutrilon er doorheen. Als dat goed gaat, 120ml moedermelk en 60ml nutrilon, en zo verder tot ze alleen nog maar nutrilon krijgt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2007 14:50:04

hallo,

ja inderdaad goeie tip huren kolf!!, bedankt

hoi weer even reactie terug, je hebt helemaal gelijk nooit bezuinigen op je kind!

bedankt voor goeie tips ik neem het mee in mijn gedachten en probeer ze.

ik laat weten hoe het afloopt.

groetjes

even vraag voor mamma jeske:

hoe doe je dat met balk??? (leeftijd) echt super leuk!!

laat maar even weten, groetjes

Onze zoon wilde ook niet van de borstvoeding af en weigerde pertinent elke fles. Als i er niet was, dronk hij ook niet heeeeeel simpel ( zo dacht hij ). We hebben vanalles geprobeerd, tot aan een fles aan toe die op de moederborst lijkt en voelt en ook daarom dezelfde zuigtechniek heeft. Ik heb ook geprobeerd te voeden met tepelhoedjes omdat ik dacht dat hij niks van die silliconentroep moest hebben ( wilde ook geen fopspeen) en misschien er zo mee om moest leren gaan, maar helaas. Uiteindelijk werkte het dat ik hem de hele dag een flesje gaf met handvaten erop ( bij onze gewone flesjes van avent kun je handvaten krijgen ) en dan water erin, of roosvice of melk dus en hem stug dit de hele dag geven om mee te spelen of wat dan ook. Uiteindelijk is hij dit goed gaan drinken allemaal, maar hij was dus ruim een jaar voordat hij van de borst af ging. Een extreme flesweigeraar noemden ze hem op het CB, tja tis een mannetje he.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

heel bedankt voor je reactie. wij doen nu ook al 3 week dit zelfde wat je verteld. ze wil dus wel graag water drinken uit de fles, maar soms proberen we stiekum iets anders erin te doen rovice of melk, maar dan weigert ze direct. jeetje wat heb je lang borst gegeven. werkte je dan ook niet net als ik??? want ik werk dus niet, maarwil wel weer, maar als ze niet van borst afgaat dan kan het dus niet of wel??? ik hoop weer op reactie. bedankt

ps eet jullie zoontje nu alles wel goed???

Tja, water is prima hoor. Ik zou verdere voedingsstoffen er dan met gewoon eten erin proberen te krijgen en anders haar enkele dagen maar laten, zolang ze maar iets drinkt al is het dan water. Laat haar maar expirimenteren met het flesje, is reuze leuk hoor om jezelf een flesje te geven hahahaha. Ik ging na 6 maanden wel werken, een nieuwe baan omdat mijn man thuis wat met zijn rug. Ik werkte echter wel alleen de ochtenden en als ik s`middags wel moest dan wisten ze dat ik wel tussendoor naar huis moest en kon ik dus niet meteen van gezin naar gezin. Dit werd prima geregeld bij de thuiszorginstantie waar ik voor werk, een werkgever is ook verplicht je gelegenheid te geven om te voeden of te kolven. Onze zoon is inmiddels ruim 2 jaar en eet gewoon alles met de pot mee ( liefst met de handen hahaha ). Met een fles water is hij net zo blij als met een fles limonade en ook dat vind ik erg tof omdat ik vind dat ze niet de hele dag zoetigheden hoeven te hebben, dit was een bewuste keuze maar ze krijgen uiteraard ook wel elke dag limonade hoor. Ons mannetje heeft zelfs een flesje water mee naar bed elke dag en kan niet zonder. Het komt dus goed. Wat misschien ook een optie is om die speen er vanaf te halen, de flesjes van ons daar konden we tuitjes op maken ipv speentjes, misschien vind ze dat prettiger. Het klinkt lastig omdat je graag ook wil doorslapen en wellicht aan het werk wilt, maar laat het varen, geen stress omdat ze niet drinken wil uit een flesje. Geef haar deze wel elke dag ( desnoods dus met een tuitje ipv een speentje erop ) en laat haar ermee lekker haar gangetje gaan, ik denk dat dit het beste werkt voor jezelf en voor haar.

super bedankt weer voor reactie. leuk te lezen hoe je dat zelf hebt gedaan. uit tuitje drinkt ze zelf ook en ze houdt fles ook zelf vast. dus daar ligt probleem niet. mevrouw is gewoon verwend met mamma’s borst. fijn dat je zo goed kon combineren met werk. ik zie dat nu echt niet zitten werk, maar wil wel weer. en ik denk dat ik niet zulk werk vind dat ik zomaar weg kan. weetje nog om de hoeveel uur en hoeveel voeding per etmaal met ongeveer 7 mnd. ik geef denk ik zeker nog wel 8 per etmaal, vind je dat veel??? soms om 3 uur en soms om 2 uur. en s’ nachts ook nog steeds, balen. inderdaad wat je zegt ik wil zo graag een keer doorslapen, moet er soms wel 2 x uit. hoe was dat bij jou. gr mamma natas

Jessin sliep naast mijn bed die had ivm de verbouwing hier toen nog geen eigen slaapkamer. Als hij wakker werd dan haalde ik hem eruit, legde hem aan en sliep door ook al was dat eigenlijk niet de bedoeling. Zeker met mijn werk erbij en een man die zo verschrikkelijk veel last van zijn rug had, trok ik het niet om steeds op te staan s`nachts. Wel sliep hij aan de buitenkant van het bed, daar stond zijn bedje dan weer tegenaan en kon hij er niet uit vallen. Hij had dan een eigen deken of een warme slaapzak aan om verder te voorkomen dat hij onder de dekens van ons zou belanden. Ik weet echt niet meer op hoe veel voedingen ik toen zat, maar ik zou haar zelf laten stoeien met dat flesje en zo veel als mogelijk hapjes erbij geven om zo toch aan een vol buikje en de benodigde voedingsstoffen te komen. Pap van melkpoeder, desnoods met fruithapje erdoor, danoontje start, warm eten enz enz.

Hai mama natas,

Ze gaat echt wel meer andere dingen eten en drinken hoor! Vanaf negen maanden tot een jaar heeft ze nog 500 cc melkproducten nodig (en daar telt boter, kaas en toetje gewoon bij mee) en vanaf een jaar nog 300 cc.

Met zeven maanden komt de bijvoeding nog maar net op gang, dus is het niet zo raar dat ze nog zo vaak wil drinken. Ik ben bewust thuisblijfmoeder en ik heb dus ook niet geprobeerd te minderen, heb het puur aan mijn dochter over gelaten. Ze drinkt nu nog steeds bij mij (ondertussen twee jaar oud), kan wel zonder… maar willen we allebei niet.

Als ik een dag weg ben, redt ze het echter ook wel zonder de borst. Drinkt water, eet brood, kaas, warm eten… komt echt wel aan datgene wat ze nodig heeft. De borst is nu gewoon extra… Op thuisdagen drinkt ze nog best wel vaak (gemiddeld keer of zes met nachtvoeding) op dagjes uit drinkt ze veel minder (afgeleid). In het begin haalde ze dan 's nachts in, maar tegenwoordig doet ze dat niet meer.

Kunstvoeding heeft een heel andere smaak dan borstvoeding, ik vind het daarom ook niet zo gek dat ze dat weigert. Mijn oudste heeft het ook nooit willen drinken. Kolven kan je trouwens ook met de hand… is even wennen en oefenen, maar kan wel.

Let met het lenen van een kolf wel even op de hygiène, risico van spruw wil je niet lopen toch? Niet alle kolven zijn goed te steriliseren, meer info kan je op het borstvoedingsforum vinden.

Het wordt nu echt makkelijker, misschien niet gelijk, maar je kindje kan straks steeds meer andere dingen eten en drinken, dat haalt de druk van jouw schouders af.

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

Hoi mama Natas,

Waarom ga je geen pap aan haar geven met een lepeltje i.p.v. de borstvoeding?
Ze mag het tenslotte hebben vanaf 7 maanden.
Wel de borstvoeding langzaam afbouwen hoor, dit i.v.m. de verhoogde kans op borstontsteking als je dat te snel gaat afbouwen. Er bestaan afbouwschema’s, even kijken op een borstvoedingssite.

Succes ermee!

hallo nynke, bedankt voor je verhaal en adviezen. jeetje goed zeg en lang dat je nog borstv geeft. het is niet mijn bedoeling zo lang, maar vind het knap van je. als ik kolf aanschaf koop ik misschien toch wel nieuwe. maar als je goed uitkookt kan het toch niet echt kwaad of denk je wel!?

gr mamma natas

hallo ria, het probleem bij dana is ook dat ze geen pap eet!!! ik probber wel steeds hoor, maar lukt niet echt, helaas…

gr, natas

Hai,

Bij sommige kolven kan de melk in het motorgedeelte komen en dat kan je nou eenmaal niet uitkoken. Dan is risico op spruw dus wel aanwezig. Wees er gewoon voorzichtig mee, probeer wel diverse kolven uit, kolfkeuze is heel persoonlijk.

Ach ik was het in het begin ook niet zo lang van plan, maar de overstap naar kv was me net een brug tever… dus mijn streven was in ieder geval een jaar. Na dat jaar ging de grens iedere keer net even iets verder. Ze lustte geen koemelk, wat ik ook niet zo vreemd vond. Had nog veel behoefte aan een slokje voor het slapen gaan… was ons slaapritueeltje geworden. Zonder dat sliep ze ook wel, maar was echt even ons moment.

Zolang het goed voelt voor beiden… waarom dan iets veranderen? Groot bijkomend voordeel was ook dat griepjes sneller over gingen omdat ze via mij alsnog antistoffen binnen kreeg. Ik zag en zie dus alleen maar voordelen…

Groetjes Nynke

Moeder van drie meiden, die alledrie borstvoeding gehad hebben met hypoallergeen dieet.

Gewijzigd door - Nynke Bal op 22 Aug 2007 09:57:37

hoi nynke, bedankt weer voor je verhaal. ik vind het ook echt fijn om dana aan de borst te hebben, maar ik heb er naast ook wel een beetje dat ik nooit weg kan. ik moet altijd dicht in de buurt zijn en mijn wereltje eromheen wordt heeeeeel erg klein. ik kan niet zomaar zeggen ik ga avond bios doen met vriendin, stel ze wordt toch wakker en vraagt om voeding??? ik vind het eng om weg te gaan. ik moet je eerlijk zeggen ik denk dat dana ook verwacht dat ik er steeds ben en ik voel me schuldig als ik er niet ben, wat tot nu toe nog niet is voor gevallen, jaaa heel even hebben we het toevallig vandaag uitgeprobeerd. ik ben 20 min weg gegaan en ze was wakker. oma was toen bij haar en toen ik terug kwam huilde ze en zocht ze om mij. ze is zoooo gewend dat ik er ben, dat ik nu bang ben dat het straks een probleem is als ik aan werk ga??? hoe los ik dit op??? als ik weg ben denkt dana dan dat ik haar in de steek laat??? dat wil ik niet, ik wil dat ze weet dat ik er altijd voor haar ben…wat denk jij??? ervaren moeder!! hihi…

gr, trotse mamma natas