Mijn bevalling best


#1

heftig was.

Ik had jullie nog beloofd mijn bevallingsverhaal te laten weten.

Ik zal even wat weekjes terug gaan in mijn zwangerschap. Half januari ik was toen 31 weken zwanger heb ik een grote bloeding gehad. Tijdens echo’s kwamen ze er toen achter dat mijn placenta heel laag en bij de uitgang van mijn baarmoeder lag.

Met 34 weken weer een echo gehad, om te kijken of mijn placenta nog omhoog gegroeid was. Zo niet dan zou ik niet meer natuurlijk kunnen bevallen. Helaas was met 34 weken mijn placenta niet omhoog gegroeid. Het zou dus een geplande keizersnede worden.

Een week later een gesprek gehad met de gynaecoloog. Tijdens dit gesprek zou er een datum voor de keizersnede gepland worden. Alleen werd dit een heel ander gesprek, want ze ging me met spoed doorsturen naar het AMC in Amsterdam. Ze had namelijk bloedvaten bij de uitgang gezien, waarvan ze niet wist of deze van de placenta of van de kleine waren. Als ze van de kleine zijn en mijn vliezen zouden bijv. breken dan zouden de bloedvaten ook kunnen knappen. En dan zou de baby kunnen gaan bloeden als de bloedvaten van de baby zijn. Wat uiteraard heel gevaarlijk zou zijn.

Met spoed heeft ze een echo geregeld, die we 1 dag later al hadden. Gelukkig bleken de bloedvaten van de placenta te zijn en niet van de baby. Wel kwam de gynaecoloog van het AMC erachter dat mijn placenta zeer waarschijnlijk aan het ingroeien was op mijn oude litteken van de keizersnede van Tim. Ze kon het niet met 100% zekerheid zien, maar wel met bijna 100% zekerheid. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen heb ik een MRI scan gehad. Helaas bracht deze scan ook niet meer duidelijkheid. Maar zijn ze er toch vanuit gegaan dat het zo was. Ik kon dus niet meer in mijn eigen ziekenhuis bevallen, maar in het AMC.

Er zijn heel veel voorbereidingen getroffen, want met name voor mij werd het een risicovolle operatie. Het kon allemaal meevallen, omdat ze het niet met 100% zekerheid konden zien. Maar ze konden het risico niet nemen te doen alsof er niks aan de hand was. Als de placenta daadwerkelijk was ingegroeid in het oude litteken, dan was de kans groot dat mijn baarmoeder verwijderd zou moeten worden. Ook was de kans heel groot dat ik heel veel bloed zou gaan verliezen.

Het is uiteindelijk een erg lange operatie geworden, waar heel veel mensen bij aanwezig waren. Mijn man telde op een gegeven moment 23 man in de OK.

Ze begonnen om 10 uur s’ochtends, Jesse is om 6 minuten over 1 geboren en om 17.00 uur lag ik pas op de uitslaapkamer. En s’avonds om 22.00 uur was ik terug op de verpleefafdeling. De placenta bleek uiteindelijk niet alleen op het oude litteken te zijn gegroeid, maar zelfs door mijn baarmoeder heen te zijn gegroeid. Ze hebben dus mijn baarmoeder moeten verwijderen. Dit was erg veel werk, aangezien mijn blaas ook verkleeft was aan mijn baarmoeder.

Gelukkig hadden ze hier rekening mee gehouden. Zo hadden ze aan het begin van de operatie buisjes in mijn urine leiders geplaatst. Zo konden ze op het moment dat de baarmoeder eruit moest goed zien wat baarmoeder was en wat blaas en urine leiders waren. Ook hadden ze een soort van ballonnetjes in mijn liezen geplaatst. Deze konden ze oppompen op het moment dat ik veel bloed aan het verliezen was. Die ballonnen zorgden er voor dat de bloedstoevoer naar mijn baarmoeder beperkt werd, waardoor ik minder bloed verloor. Ook hadden ze een aparaat (weet niet hoe je het schrijft, maar dit was een sell saver) Deze verzamelt al het bloed dat je verliest, zodat ik na de operatie mijn eigen bloed weer terug kreeg.

Ik ben op donderdag bevallen en de ruggeprik heb ik tm zondag gehad. Op zaterdag kreeg ik echter ondraagelijke pijn aan mijn blaas. Zondagochtend dus een echo gehad en toen bleken mijn nieren niet meer voor 100% te functioneren. S’middags weer terug naar de vercouver, want ik kon echt niet meer van de pijn. Erg veel morfine en andere pijnstilling gehad. Maandag een CT scan gehad met contrastvloeistof om te kijken of er iets beschadigd was. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn. Mijn nieren waren beide wat uitgezet en er bleven resten urine achter, maar de kans is groot dat dit alleen door de operatie komt. En dit vanzelf weer goedkomt. Daarna ging het gelukkig een stuk beter met me en na een weekje ziekenhuis mochten we weer naar huis.

Met Jesse gaat alles vanaf het begin super.

Na 2 dagen thuis te zijn kreeg ik ineens hoge koorts, dus moest ik weer opgenomen worden. Oorzaak van de koorts hebben ze niet kunnen achterhalen, dus mocht ik uiteindelijk na een nachtje ziekenhuis weer naar huis. Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder en ben ik weer aardig aan het opknappen. Ik heb alleen erg veel last van mijn bekken, dus dat beperkt me heel erg in mijn doen en laten. Dus ik hoop dat dat snel over is. Want ik kan niet staan, laat staan lopen van de pijn. Het gekke is ook dat die pijn in mijn bekken pas vorige week begon.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#2

Allemensen wat heftig joh.
Wat ben jij de laatste tijd in een stroomversnelling geweest.
Lukt het allemaal om een plekje te geven.
Pff ik weet even niet wat ik moet typen je hebt het God zij dank allemaal overleefd het had zo anders kunnen lopen. Gelukkig dat het met Jesse alles goed is!
Heftig hoor!

Groetjes,


#3

sandra toch!! zo als je het allemaal achter elkaar ziet, was dit derde wondertje echt wel een wondertje! Gelukkig buiten je bekkenpijn om , is alles goed gegaan.
Is manlief er al over heen dat ie een amsterdammertje heeft gekregen?

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#4

Wat een bijzonder heftig verhaal Sandra. Het is bijna onwerkelijk als je nagaat hoe het ook allemaal begonnen is. Deze kleine spruit heeft er werkelijk heel veel voor over gehad om in jullie gezin te komen!
Ik hoop dat je zo langzaamaan wat op gaat knappen, want je hebt het meer dan verdiend om een hele lange tijd zonder zorgen van je man en jongens te kunnen genieten!!

Groetjes Manderijn.


#5

Wat een heftig verhaal, en wat een wonder dat het met jou en met Jesse nu goed gaat ( op de bekken pijn na dan)!! Ik hoop dat je heel snel weer opknapt en dat je daarna lekker kunt gaan genieten van je drie kereltjes! En hopelijk kun je het allemaal een plekje geven!

liefs woezel


#6

Dat is echte een super heftig verhaal!!!

Over bekkenpijn kan ik meepraten, maar de rest dat je hebt meegemaakt is erg heftig! Ikkeben er eigenlijk een beetje stil van…

Gelukkig is alles met de kleine man in orde. Wat een schrik, maar hopelijk kunnen jullie met zijn allen genieten van jullie gezinnetje.

Alles wat groot is, begon ooit klein, je hoeft niet meteen een vlinder te zijn!


#7

Nondepie Sandra + rest van het gezin… wat heftig moet dit allemaal voor jullie geweest zijn. Ik hoop echt dat je een spoedig herstel hebt en dat je snel voor de volle 100procent kan genieten van je mannen.
Hoe reageren Tim en Daan op hun broertje?
Sterkte nog!
Groetjes Nancy


#8

Oef, wat heftig! Gelukkig gaat het nu redelijk goed. Sterkte met het verwerken van alles.

Groetjes Natasja



#9

Geweldig dat jullie zoontje geboren is!!!. Het zal heel spannend zijn geweest allemaal. Heel veel sterkte met je herstel en veel liefde voor jullie allemaal.
groetjes, Annelies


#10

Pff heftig hoor, goed uitrusten en verwerken!
(Had e.e.a. op FB meegekregen…)

Over die bekken klachten, bij de 1e heb ik tijdens de zwangerschap klachten gehad en na de bevalling niets meer, bij nr 2 heb ik juist NA de bevalling klachten gekregen (ook wel last gehad van te voren maar niets bijzonders), ook bij nr 3 na de bevalling klachten gekregen en kan ook pas sinds een maand of 2-3 weer op hakken lopen (S is nu bijna 1 jaar). Dus erg bekend!

Beterschap!

Groetjes mama Ja



#11

Heftig zeg. Maar fijn dat het nu op je bekken na, weer goed gaat en dat Het met Jesse ook goed gaat.
Geniet maar van van je gezin


#12

Wat heftig zeg! Fijn dat het toch zo goed gegaan is. Al zal het misschien best nog wel ff tijd vragen om alles te verwerken wat er gebeurd is. Ondanks de goede afloop is het toch niet niks.
Heb je al contact gehad met een fysio voor je bekken? Anders zou ik toch ff contact opnemen. Bij mij heeft het goed geholpen, al heb ik er na een drukke dag soms nog wel last van maar dat is te doen. Volgens mij kunnen die ook aan huis komen wat natuurlijk wel handig is gezien jouw conditie en een kleintje thuis.
Onderschat het iig niet, je moet er de rest van je leven nog mee en het gaat niet zomaar vanzelf over.

Groetjes Ramona


#13

Bedankt allemaal! Het is idd erg heftig geweest allemaal en het lijkt wel alsof ik me dat nu steeds meer ga beseffen nu we eindelijk een beetje in rustiger vaarwater zitten.

Al hadden we vorige week toch weer een tegenslag te verwerken. Tijdens de laatste week van mijn zwangerschap zijn ze er tijdens een echo achter gekomen dat Jesse een extra bloedvat bij zijn hart had. Dit duidt vaak op een ernstige hartafwijking. Gelukkig zagen ze dit niet op de echo, maar dit moest na mijn bevalling wel onderzocht worden.

Vorige week maandag dus met Jesse naar het AMC voor een echo en een hartfilmpje. Jesse doet het heel erg goed, dus we waren eigenlijk heel positief toen we naar het ziekenhuis gingen. Uiteindelijk blijkt dus dat Jesse meerdere gaatjes in het tussenschot van beide hartkamers heeft. De meeste gaatjes waren klein en daarvan wordt wel verwacht dat ze vanzelf dichtgroeien. Een gaatje was echter groter en baarde meer zorgen. We moeten nu iedere 6 weken terug komen voor controle om te kijken of dit gaatje vanzelf dichtgroeit. Gebeurd dit niet, dan zal hij voor zijn 1e verjaardag geopereerd moeten worden. Meestal zelfs al tussen de 3 en 6 maanden. Nu heeft hij er gelukkig geen last van, maar dit zou in de toekomst wel kunnen gebeuren. We moeten hem dus heel goed in de gaten houden en wanneer hij zijn flessen niet meer leegdrinkt, niet meer in gewicht aankomt of heel kortademig wordt dan moeten we direct aan de bel trekken en langskomen. Hij gaat dan medicijnen tegen hartfalen krijgen. Verder krijgt hij extra inentingen als de r in de maand zit, omdat hij door die gaatjes vatbaarder is voor virussen.

Het is dus best dubbel, want aan de ene kant zijn we blij dat ze het nu al ontdekt hebben. En wordt het goed in de gaten gehouden en aan de andere kant is het natuurlijk nooit leuk om te horen dat er iets niet helemaal goed is. Hoop zo dat die operatie niet nodig is, zo klein en dan al een operatie aan je hart vind ik echt geen fijn idee.

Hihi Kim, mijn man is er nog niet helemaal aan gewent maar heeft zich er wel bij neergelegd Al wordt hij er door vrienden nog regelmatig mee geplaagt!!

@zwelgje Tim en Daan vinden hun broertje erg leuk. Het is echt zo schattig hoe ze op Jesse reageren. Echt zo fijn.

@moon, ik heb contact opgenomen met het AMC. Maar ze willen niet dat ik nu al met fysio ga beginnen. Het was zo’n grote operatie, dat ze het beter vinden mijn lichaam rust te gunnen en pas met 6 weken contact opnemen met een fysio. Erg jammer dus, want je wil graag iets doen om de pijn te verminderen.

Ik heb een verticale buikwond en op zich ging dat goed al merk ik de laatste paar dagen dat ik daar weer meer last van ga krijgen. Dus probeer me nu maar weer even wat rustiger te houden. Alhoewel dat soms best lastig is met 3 kids

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#14

Dat is best heftig zeg! Ik hoop dat die kleine er geen last van gaat krijgen en dat het allemaal vanzelf dicht gaat groeien. Maar het is toch best eng/spannend hoe het allemaal gaat lopen.
Er bestaan trouwens speciale matjes die je in het ledikant kan leggen die alarm afgeven als je kind stopt met ademen volgens mij heet het nannycare, en het word door sommige zorgverzekeraars vergoed. Misschien dat dit wat zou zijn voor jullie zodat je signaal krijgt als het niet goed met hem gaat als hij in z’n bedje ligt.
Balen dat je nog geen fysio mag voor je bekken. Bij mij hielp het om op m’n zij met een kussen tussen je knieen te slapen, dan krijgt je bekken het beste rust. Ik weet alleen niet of je zo prettig kunt slapen als je een keizersnede gehad hebt want daar heb ik geen ervaring mee.
Pas iig goed op jezelf, je hebt de laatste tijd genoeg te verduren gehad.

Groetjes Ramona


#15

Jeetje Sandra wat heftig allemaal. Ik hoop dat het vanzelf dichtgroeit bij Jesse. Balen dat je nog geen therapie mag zeg. Neem indd je rust. Sterkte!

Liefs Michelle


#16

En na de tegenslag die ik vorige week heb geschreven over zijn hartje is er inmiddels weer wat bijgekomen. Dit was voor mij echt even de laatste druppel. Ben de hele tijd rustig en positief, maar kon eergisteren echt even alleen maar huilen. Een paar dagen na de geboorte hebben ze bij Jesse de gehoortest gedaan. Rechteroor was goed en linkeroor niet. Kan gebeuren zeiden ze, dus weekje later weer gedaan en weer linkeroor niet goed. Afgelopen woensdag dus voor de 3e keer een hoortest gehad. Deze keer anders dan de andere test. Hij kreeg plakkers op zijn voorhoofd, zijn nek en bovenop zijn hoofd en dan een kapje op zijn linkeroor. Zijn hersens zouden een reactie moeten geven op de geluidjes, maar dit gebeurde niet. Nu zijn we dus doorgestuurd naar het AMC voor nader onderzoek. Ze gaan daar kijken of hij helemaal niks hoort, hij gedeeltelijk hoort en of het tijdelijk gehoorverlies is of blijvend. Gelukkig heeft hij nog 1 goedwerkend oor maar toch blijft het niet leuk.

Na alles wat we hebben meegemaakt rondom mijn bevalling, het herstel, dan zijn hartje en nu zijn oortje. Alles bij elkaar was het me nu echt even te veel en begon ik steeds meer te beseffen wat we allemaal hebben meegemaakt de afgelopen weken. Gelukkig doet onze kleine man het verder heel goed en genieten we ondanks alles wel van hem.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fifth Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#17

Ooh jee Sandra,

Wat een tegenslag weer erbij, ik kan me heel goed voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit!!

hopelijk valt de uitslag van de volgende onderzoeken mee, ik duim voor je!!!

Fijn dat de kleine man het goed doet en lekker in z’n vel zit!

X

Groetjes mama Ja



#18

Hoi,
Het zal veel spanning met zich meebrengen allemaal…en ook zoveel onzekerheid.
Fijn dat de kleine Jesse het verder goed doet.
Veel sterkte toegewenst en fijn dat jullie toch kunnen genieten.
groetjes Annelies