Middagslaapje, wel of niet wakker maken

Lieve meiden, ik heb een dringende vraag. Emilie is nu 2 jaar en 2 maanden. Ik merkte dat ze de afgelopen weken steeds slechter 's avonds en 's nachts ging slapen. dwz: als ik haar om 20 uur à 20:30 in bed legde dan kon ze wel tot 22:30 waker blijven. En 's nachts werd ze regelmatig wakker om te plassen of een enge droom etc. 's Middags wilde ze minder graag slapen, al slaapt ze wel op een gegeven moment in als ik haar in bed leg (na ongeveer een half uur, heel soms een uur) en dan slaapt ze 2 uur.

Ik ben dus eens gaan testen omdat ik vind dat ze 's avonds gewoon op tijd naar bed moet en 's nachts niet te vaak wakker moet worden want dat put ons allembei uit. Als ik haar 's middags na een uur à 1 1/2 uur wakker maak valt ze 's avonds meestal gelijk in slaap en slaapt ze 9 van de 10 keer door 's nachts tot half 8 à 8 uur 's morgens.
Nu is ze wel een beetje ziek geworden (kuchen, witjes in het gezicht, lichte koorts) sinds gisteren. En ik vraag me af of dit kan komen omdat ik haar in haar middagslaapje stoor 'moe en daardoor verzwakte weerstand etc). Met andere woorden, is het wel verstandig om zo te ‘spelen’ met haar slaap zodat ze 's avonds en 's nachts beter slaapt. Wat vinden jullie?

Hoi,

Ik heb niet echt een tip. Maar griep heerst op moment zo erg dat ze ook gewoon uit de lucht heeft om het zomaar te zeggen.
ik denk niet dat dat gekomen is omdat je haar er uithaalt.
Ik zit ook met mijn dochter op de Wip. Al moet ik zeggen ze bij mij er gewoon om 19.00 uur in en soms ligt ze nog half uur te kletsen en soms valt ze gelijk in slaap.
Ik haal haar niet uit bed. laat haar zelf kiezen hoelang ze slaapt. Ik laat haar dus liggen. Al is het wel zo dat we haar niet na half vijf nog laten liggen en dat gebeurt soms nog.
Ik leg haar ook altijd tussen 13.00 uur en 13.30 uur op bed of ze protesteerd of niet. Is ze na 3 kwartier nog wakker dan mag ze er weer uit.
En ook hier is het de ene dag slaapt ze 1,5 uur de ander keer 2,5 uur en heel soms nu dus niet meer. Maar dat laatste gebeurt dus nog maar heel weinig.

Ik denk dat je moet kijken hoe het gaat als ze weer beter is. Misschien was het nachtbraken wel een voorbode voor het ziek worden geweest.
En ik zou er s’nacht niet teveel aandacht aan schenken. Als ze echt moet plassen eruit halen en alleen het noodzakelijke zeggen en haar zo snel mogelijk weer terug leggen.

nou hoor ook graag hoe het bij andere is gegaan gaat.

groetjes

lon106

hoi hoi,
Als ik je verhaal zo lees dan denk ik inderdaad dat Emilie eraan toe is geen middagslaapjes meer te hebben. twee uur wakker liggen in bed is wel heel erg lang vind ik. Tja en elk kind heeft andere slaapbehoeften. De 1 doet nog aan middagslaapjes met zijn vierde en de ander op zijn tweede al niet meer.
Wij hadden hetzelfde met Joyce als wat jij beschrijft over Emilie en wij zijn met de middagslaapjes gestopt. Nu slaapt ze gelijk als we haar om 7 uur in bed leggen en nog belangrijker : s’nachts slaapt ze heerlijk door ! Alleen heeft ze soms moeheidsdipjes die ze eerder niet had. Dan wordt ze vervelens en gaat ze op de grond liggen huilen. Als ik haar dan oppak en tegen me aanhoudt dan valt ze in slaap. Dat is nu twee keer gebeurt in twwe maanden tijd. Dan is ze eigenlijk te groot voor een middagslaapje en te klein om wakker te blijven hihi

Lucas is ook 2 jaar en 2,5 maand oud. Hij slaapt nog maar 1 keer per dag. Ik leg hem na zijn boterham op bed dat is meestal rond 13.00 uur en dan haal ik hem er weer rond half 3 uit. Of hij nou slaapt of niet hij gaat er uit om half 3 's middags. Dit omdat ik mijn dochter uit school moet halen om 3 uur en als ik hem veel later uit bed haal slaapt hij 's avonds later in en dat is juist niet de bedoeling. Hij gaat 's avonds tusssen 18.30 en 19.00 uur naar bed. Hij wordt al heel zijn leven 's nachts wakker meestal rond een uur of 02.00 à 03.00 uur. Ik laat hem dan kletsen totdat hij weer in slaap valt. Dit kan zo wel 2 uur duren hoor dat hij wakker blijft. Ik ga hem niet later naar brengen omdat dit geen zin heeft. Hij wordt altijd wakker 's nachts. Waarom dat zo is?? ik heb echt geen idee…maar ik haal hem dan ook niet uit bed. Hij krijgt helemaal niets aan eten of drinken 's nachts want dat maakt het feestje voor hem wel compleet dan

Succes! gr, bianca

Ps. Hoe kan het dat jouw kleintje van net 2 's nachts wakker wordt om te plassen? Voelt ze dat terwijl ze een luier aan heeft? onze dochter van bijna 5 is overdag zindelijk en 's nachts nog niet maar zij voelt het niet en slaapt gewoon vrolijk door. Ze heeft wel een luierbroekje aan hoor 's nachts.

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

Emilie is zindelijk overdag sinds 22 maanden, en ook al doet ze wel wat plasjes in haar luier 's nachts als ze slaapt, voor een plasje wordt ze dan toch wakker en doet dan ook keurig een plasje op de wc 's nachts. Sinds dat ze overdag zindelijk is wordt ze 's nachts vaak wakker om een plasje te doen.

Sinds dat ik deze topic heb geplaatst gaat het nu overdag zo met haar slaapje: De ene dag slaapt ze niet, dan laat ik haar wel even rusten op de bank met een filmpje als ze echt niet wil slapen, en als ze wel wil slapen dan slaapt ze uit zichzelf ongeveer anderhalf uur en wordt dan zelf wakker. 's nachts slaapt ze daarom nu goed en wordt dus zo nu en dan 1 x per nacht wakker rond 4 à 5 uur om een plasje te doen, maar vaak slaapt ze ook gewoon door. Perfect dus!

ik vind het echt knap hoor! zo klein en dan al zindelijk. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Het lijkt mij ook weleens grappig om te kijken of lucas een potje interessant vindt. Die we hadden is stuk en dus toen weggegooid. En omdat lisa gewoon naar de wc ging hebben we ook geen nieuwe meer gekocht.

Gr,
bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

Emilie heeft een vriendinnetje die 6 maanden ouder is en die was al zindelijk (hier in Frankrijk gaan kindjes met 2 1/2 jr al naar school en zijn dan ook al zindelijk), en dat vond ze toch erg interessant om te zien dat zij een plasje in een potje en op de WC deed. Ze gaf al gauw aan dat ze dat ook wilde en haar luier was overdag vaak langer dan 3 uur droog. Ik heb du op een gegeven moment toen ik zag dat ze er klaar voor was haar luier verruild met een onderbroekje en na 5 dagen van ‘ongelukjes’ was ze zindelijk. Zelfs als ze ziek is en aan de diarree is dan doe ik haar wel een luier om en dan vraagt ze toch ook echt om naar de WC te gaan, ze heeft tot dusver nog geen terugslag gehad.