Middagdutje-verbod

Jens krijgt sinds kort een middagdutje-verbod. Hij wil namelijk 's avonds niet slapen en komt er alsmaar uit om zogenaamd te plassen of gewoon wat op de overloop te rennen. Ook op dit moment ligt ie nog te schreeuwen dat ie niet wil slapen.

Eigenlijk had ie vanmiddag al een middagdutje-verbod, maar hij deed zo zielig (liet zich vallen en zei dat ie zo moe was dat ie niet meer kon staan) en jankerig, dat ik toegaf onder de belofte dat ie vanavond zoet zou gaan slapen. Nou, hij is dus nog te jong voor dergelijke afspraken. Dus nu krijgt ie echt een middagdutje-verbod, want of ie nou 's middags zit te janken of 's avonds als het ‘onze tijd’ is, dan hebben we het liever toch 's middags. En dan gaan we ook invoeren dat als ie zich niet binnen kan gedragen, dat ie buiten in de (afgesloten) tuin mag (weer of geen weer).

Nou, maar hopen dat het ons lukt om zo streng te blijven!

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

ja kaitlyn was dat ook hoor,werd dan tussen 3 en 4 hangerig en jengelig

ik liet er altijd op de bank dan ff leggen en zette dan nijntje op lag ze met haar duim in der mond te kijken en had zo ff haar rust moment.

het is best moeilijk iets afbouwen hoor,maar kaitlyn gaat gemiddeld toch nog 1x per week voor een uurtje naar bed,loop ze zelf al en dan denk ik dat ze boven speelt maar ja ze slaapt dan hahaa

Ik weet niet hoe lang hij normaal slaapt 's middags, maar kan je hem anders niet na een uurtje al weer wakker maken?
Dan heeft hij toch even geslapen, maar niet extreem lang.

Ik weet het anders ook niet.
Het is inderdaad ff een lastige fase.

Wat ik wel weet van mijn buurvrouw (net als waar Bianca het al over had) is dat zij haar dochtertje van toen 3,5 jaar wel 's middags naar haar kamertje bracht. Puur voor dat "rust-moment"
Ze wilde niet slapen en dat hoefde dan ook niet, maar eventjes een boekje lezen op haar bed werkte wel goed.

Maar goed, daar heb jij nu even niks aan helaas.

Heel veel succes!

Groetjes, mamma van Stephan

Gewijzigd door - Bieb op 25 Oct 2004 09:54:04

werkt hier goed hoor dat rust moment,ze mag dan een slaapdoek die normaal in bed leg dan ff beneden en dan komt ze lekker tot rust en dan ineens en dat verschilt een half uur of na een uur springt ze weer helemaal fit op

ja dat is lastig zeg! succes met je verbod
maar s avonds wakker en niet willen slapen lijkt me ook niks, je wilt toch ook zelf effe lekker tijd voor jezelf zou ik zo denken.
groet, Mo

Bedankt voor jullie medeleven, succeswensen en andere reakties!

Nou het was hier vanmiddag rond 13.00 uur dus huilen omdat iemand erg moe was. Maar manlief heeft volgehouden en Jens niet naar bed gedaan. En warempel, hij was nog goed te spreken ook toen ik thuiskwam en hield het vol tot 20.00. En evengoed na het voorlezen nog zelf willen lezen, maar dat vond ik ff te gek worden, want een kind heeft evengoed zijn slaap nodig, dus heb ik het bolletje van zijn lamp losgedraaid (anders doet ie hem zelf weer aan, gisteravond hadden we zelfs de stop uitgezet van de gehele bovenverdieping } om dezelfde reden).

Eerder wakker maken is denk ik geen optie, omdat we uit eerdere ervaringen weten dat als we Jens wakker moeten maken, hij zeker de hele avond niet te spreken is. Geen uitzondering meegemaakt dat ie wel te spreken was nadat wij hem wakker hadden gemaakt!

Rustig op bed lezen, kan ie ook niet. Al vanaf baby-zijnde zit er geen rust in dat lijf, dat moet of praten of iets doen. En we willen niet dat ie zijn broertje wakker maakt die wel zijn middagdutje nodig heeft.

Gek he, dat elk kind anders is. Ik denk dat Mats ook wel eerder zonder dutje kan, net zoals Tristen, terwijl ik nog weet dat de jongste van mijn zus, de eerste maanden op de basisschool de middagen miste omdat ze nog een middagdutje deed.

Ik heb inderdaad wel eerder gehoord, dat je er even doorheen moet, maar het valt me nog wel tegen hoe zielig Jens kan zijn als ie graag naar bed wil, maar niet mag (lijkt wel de omgekeerde wereld!).

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

Dan hebben wij toch de bof dat de peuterspeelzaal in ons dorp, alleen 's ochtends open is. Anders zou je inderdaad zitten met kinderen die middagdutjes doen.

Hihi, ik ga stiekem denken dat Sylvan wel wat van Jens heeft en Tristen wel wat van Mats.

Groetjes Carola

Inmiddels hebben we het dus al 3 dagen volgehouden, ondanks Jens zijn smeekbedes om een middagdutje te mogen doen en (o wat heerlijk) hij komt er 's avonds helemaal niet meer uit! En ook lekker op tijd naar bed (maandag 19.30, woensdag 19.00, voorheen was ie om 20.30 nog niet moe)

Zo werd ons prinsesje hier steeds snachts wakker de laatste tijd. Nu heb ik 1 nachtje dr bij me effe lekker in bed gepakt totdat het verdriet over was, maar ze bleef wel zeker een uur rustig alles bekijken en sochtends gewoon normale tijd weer op. Ze maakt er ook weer een beetje drama van om smiddags te slapen terwijl ze dat savonds niet doet. Dus heb ik nu twee dagen geprobeerd om dr middagslaapje te laten vervallen en dit lukt tot nu toe prima. Als ze effe een moetje heeft dan ga ik even lekker met dr zitten en daarna kachelt ze weer lekker verder. Gaat prima dus. Ze gaat dan nu s àvonds zo rond 7u naar bed in plaats van 7.30u en wordt niet wakker.
Ik vond dr nog wel klein eigenlijk, maar het lijkt tot dusver prima te werken.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Bas zit er ook tegen het middagslaapje aan te hikken. Hij wil niet, maar heeft het vaak wel nodig. Wanneer hij niet slaapt, dan valt hij soms rond 17.uur op de bank in slaap. Wanneer ik hem wel naar zijn kamer doe om hem (zoals ik hem dan zeg) rustig te laten spelen, is het de ene keer alles uit de kast halen en op de grond in slaap vallen en de andere keer klimt hij wel wijzelijk zijn bed in. Wanneer ik met hem rond 12/13 uur op pad ben met de auto, dan valt hij wel in slaap. Ook op het kinderdagverblijf kan hij zo een uurtje slapen 's middags. Hij gaat echter ook niet vroeg naar bed 's avonds. Daar zijn wij ouders wel schuld aan omdat paps vaak niet vroeg thuis is en we zelf ook niet zulke vroegslapers zijn. Alleen zondag- en woensdagavond is het beter dat hij vroeg gaat slapen. Anders moet ik hem de dag erna ruw waker maken om op tijd bij het kinderdagverblijf te zijn. En met een ochtendhumeur werkt hij vaak niet mee om
snel aangekleed en wel naar beneden te gaan.
Aangezien ik het nog steeds wel handig vind dat hij even rustig boven is, blijf ik het gewoon proberen.

Groetjes,

Marijke, mama van Bas en Wendy

http://www.tickercentral.com/view/jbq/3.png