Hallo, ik ben nieuw hier en weet niet zeker of ik mijn vraag hier op de goede plek stel…
Ik ben mama van een dochter van bijna 7 wk. Ze drinkt om de 4 uur, om ongeveer 6, 10, 2, 6 en 10 uur… de nacht slaapt ze zo’n beetje door. Na de voeding van 6 uur gaat ze terug naar haar bedje tot 10 uur, dan drinkt ze en spelen/knuffelen we wat en dan gaat ze in de box, na de voeding van 2 uur gaat ze naar haar bedje om te slapen tot 6 uur, dan gaat ze in badje en slaapt ze in de box tot de laatste voeding om 10 uur…
Mijn eerste vraag is hoe belangrijk het is dat ze elke dag van 2 tot 6 slaapt in haar bedje. Of kan ik nog met haar bijvoorbeeld boodschappen doen, bij iemand op visite of iets dergelijks (zodat ze niet in haar bedje maar in de kinderwagen/maxicosi/box slaapt)?
Ik heb nog een vraag, 's-nachts komt ze de laatste tijd om een uur of half 5. Als ik haar dan voed heb ik zo’n raar schema… want dan wil ze de eerste voeding pas een uur of half 9… dus ik geef haar dan een speentje en troost haar wat en dan valt ze weer een poosje in slaap en zo lukt het me om het tot half 6, 6 uur te rekken. Is het goed dat ik dit doe? Of moet ik gewoon toegeven als ze wil drinken. Ik heb zoiets van als ze echt dorst heeft blijft ze wel huilen en valt ze niet zo gauw weer in slaap… en ik hoop dat ze op deze manier na een paar nachten uit zichzelf een uurtje langer slaapt…
Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!
Middagdutje baby?
welkom!
Ik had een huilbaby waarbij RRR erg belangrijk is/was. Geloof zeker dat dit voor elke kindje belangrijk is maar het kan wel per kindje verschillen hoeveel prikkels hij / zij opneemt. Bedoel dus dat het hier na het voeden/knuffelen / moe? dan bedje in was. Bij elke voeding! Ik ging niet veel weg … want waren allemaal negatieve prikkels. Ook sliep mijn kindje niet in de wagen of maxicosi … dus dan is de lol er snel af om te gaan wandelen etc. Kijk wat je kindje aangeeft … test het uit of hij zij teveel prikkels opneemt ja/nee.
Verder kan je voor de nacht gerust een speen oid proberen. Om daar de tijd een beetje mee te rekken… Ook hebben ze na aantal weken regelweek dwz dat ze dan meer komen / jengelig zijn en ze een sprong mee maken. Zie het oei ik groei boek.

Hoi,
Ik heb een dochter van 7,5 weken en zij gaat rond 10 uur/half 11 terug haar bedje in en dan slaapt ze tot (uiterlijk) 12 uur. Overdag laat ik haar vaak in de box slapen maar wil daar wel binnenkort mee stoppen zodat ze leert dat de box is om in de spelen en haar bedje om in te slapen.
Je kunt toch, om jezelf wat meer bewegingsvrijheid te geven, het slapen in bedje wisselen. Dus van 18h00 tot 22h00 in bedje laten slapen en overdag gewoon lekker meenemen?
Wat lekker dat jouw kindje al doorslaapt 's nachts? Mirthe wil vaak nog 1 of 2 keer drinken!
Succes met alles, groeten Annemiek
Bedankt voor jullie reacties!
Nu weet ik in ieder geval dat het goed is wat ik doe met het speentje.
Lenna slaapt tot nu toe (bijna altijd) overal… in de maxicosi, reiswieg, campingbedje… ze is heel makkelijk wat dat betreft. Ik twijfelde alleen of het niet belangrijk is dat ze elke dag om (ongeveer) dezelfde tijd een middagdutje doet. Ik ga het gewoon uitproberen en als ze er niet onrustig van wordt is het goed!
quote:
Ik heb een dochter van 7,5 weken en zij gaat rond 10 uur/half 11 terug haar bedje in en dan slaapt ze tot (uiterlijk) 12 uur. Overdag laat ik haar vaak in de box slapen maar wil daar wel binnenkort mee stoppen zodat ze leert dat de box is om in de spelen en haar bedje om in te slapen.
Als je dit echt wil… dan snel beginnen. Wat al zijn ze nog zo klein ze hebben ook met 7 weken wel door dat ze gezellig in de box mogen slapen en dan opeens op bed… dat wordt misschien (niet altijd hoor) wel protesteren. Daarom … niet te lang wachten en nu al duidelijk zijn met dingen aanleren. Zoals bedje slapen … box spelen (al hoewel spelen lekker kijken en kraaien )…

@ Annemiek,
Dat zou ik kunnen doen inderdaad ja! Dat ga ik zeker uitproberen…
En ja, ze slaapt sinds een dag of 5 tot half 5, 5 uur door… daarvoor kwam ze ook nog een keer om 2 uur, half 3… dus ik was al helemaal blij die eerste keer dat ik op de klok keek en zag dat het al 5 uur was! Maar toen had ik die dag zo’n raar schema dat ik die tijd de volgende nacht tot 6 uur heb gerekt…
quote:
quote:
Als je dit echt wil… dan snel beginnen. Wat al zijn ze nog zo klein ze hebben ook met 7 weken wel door dat ze gezellig in de box mogen slapen en dan opeens op bed… dat wordt misschien (niet altijd hoor) wel protesteren. Daarom … niet te lang wachten en nu al duidelijk zijn met dingen aanleren. Zoals bedje slapen … box spelen (al hoewel spelen lekker kijken en kraaien
)…
Ja, daar heb je wel gelijk in maar soms is het ook gemakzucht (speentje valt er 100 keer uit bijvoorbeeld). 's avonds lopen we al steeds naar boven om het speentje er dan weer in te doen maar overdag heb ik daar niet altijd zin in. Erg hè? aar af en toe een beetje soepel omgaan met de dingen is ook wel lekker, anders kom je nergens meer aan toe.
Even iets anders, Mirthe krijgt nog een stuk of 7 voedingen per dag. Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen en zit nu op 3 flessen per dag (probeer 165cc, ze weegt iets meer dan 5 kg). De rest dus borst, ook 's nachts vaak nog 2 keer. Voor mijn gevoel is dit behoorlijk vaak en veel maar hoe gaat dat bij jullie?Ik hoop zo dat dit minder is als ik straks weer moet gaan werken (half februari). Vooral een nachtvoeding minder zou lekker zijn.
oevrzicht gisteren: 09h30 kv, 12h00 kv, 15h00 b, 18h00 b, 21h00 kv, 01h45 b,
04h45 b, 07h45 kv
Tips zijn welkom.
Ik heb heel erg mazzel met Morgan gehad, die was en is heel makkelijk en kan ik overal mee naar toen nemen. Alleen nu ze ouder is slaapt ze natuurlijk niet meer in der wagen (hoewel ze na het zwemmen ook ko gaat hoor) maar toen ze kleiner was nam ik haar gewoon mee naar waar ik heen wilde. Inderdaad niet elke dag, maar omdat ze zo makkelijk sliep was het geen moeite om toch haar schema te handhaven.
Groetjes,
Michèle

@ mama van Mirthe,
Als ik zo je schema bekijk zit je dochter op 5 voedingen overdag… is het niet mogelijk die 5 voedingen wat meer te ‘rekken’ over de dag? Dus dat je er probeert 4 uur tussen te laten zitten… dan kom je 's-avonds wat later uit met de laatste voeding, en komt ze misschien 's-nachts wat later en dan pas 's-ochtends weer. Als je als je weer gaat werken echt naar max. 1 nachtvoeding wilt (wat ik me heel goed voor kan stellen) zou je ook nog kunstvoeding als laatste fles kunnen proberen… daarop slapen ze meestal langer door want dat is minder licht verteerdbaar dan borstvoeding.
En nog even over slapen in de box, ik had eerst ook zoiets van kan dat wel? Lenna gaat op een dag na 2 voedingen in de box… ze slaapt er heerlijk en ik hoef niet constant naar boven… ze slaapt er niet korter dan in haar bedje… ik vind het gezellig en makkelijk… en het heeft als voordeel dat ze overal slaapt… ze wordt niet wakker van herrie… en zo kan ze ook wennen aan wat ‘dag’ en ‘nacht’ is… ik probeer ook niet te krampachtig met al die regeltjes om te gaan van de box is om te spelen en bedje om te slapen…
@ mama van Lenna
Grappig he dat iedereen er anders mee omgaat…Wat betreft de laatste voeding, deze is al kunstvoeding. Van de week wilde ze om 23h30 nog eten waardoor wij zoiets hadden van: ‘’ yes, dan geven we een lekkere fles kunstvoeding en dan redt ze het wel tot een uur of 5’’. Vervolgens werd ze om 03h00 alweer wakker van de honger…Overigens kan ze er overdag weleens 5 uur tussen laten zitten.
Ach, we hebben nog geen klagen want het is echt een schatje en 's nachts slaapt ze gelukkig wel tussen de voedingen door. dat scheelt al een hoop.
Ik heb inderdaad precies hetzelfde als jij met de box! Ik probeer het nu wel in bed maar als ze na een uurtje alweer wakker is dor haar speentje dan ben ik snel geniegd haar lekker beneden neer te leggen. Ach, en weet je, straks moet ik weer werken en zie haar dus de hele dag niet. Nu kan het nog! Volop genieten!!
Hoi,
Zou kindjes niet te veel aan die spenen laten wennen.
Wij hadden ook een speen bij de kinderen.
De oudste was 3 toen ze pas zonder kon.
De jongste hebben we al met een paar maand zonder speen laten slapen.
We moesten er ook steeds heen als de speen uit de mond viel.
De jongste was snel gewend zonder speen en sliep er ook nog eens beter door.
Die werd s nachts wakker omdat ze haar speen kwijt was en had dus geen honger!
We hoefden er s nachts niet meer uit om de speen in te stoppen.
Want als de speen uit valt daar worden ze dan vaak wakker van.
En wij slieper er ook rustiger en beter door!
Groetjes Lisan
Je kunt haar best een keer in de wagen/maxicosi laten slapen als je wg wilt maar thuis zou ik haar toch bij alle slaapjes op bed leggen. Voorkomt een hoop gedoe en is echt rustiger voor ze. Je moet echt nog oppassen met teveel prikkels als ze zo klein zijn. mijn zoontje is ook door teveel gesleep en weinig ritme overprikkeld geraakt en daar word je echt niet blij van. Zag trouwens dat ze tussen 10 en 2 uur op is, dat vind ik persoonlijk best wel lang voor zo’n kleintje. Advies van het cb hier was met die leeftijd maximaal 5 kwartier op, en dan was mijn zoontje al best wel moe. Daarom vind ik 4 uur echt wel lang eigenlijk. Op advies van het cb ging hij ook maar een kwartier in de box, omdat het gauw te druk was voor hem.
Niet als kritiek bedoeld hoor, maar als ik deze dingen eerder had geweten had ik het gelijk anders aangepakt met Rens. Dat zou ons wel wat slapeloze nachten gescheeld hebben.
groetjes Ramona
@ Ramona,
Ze is tussen 10 en 2 niet de volle 4 uur op hoor! Maar inderdaad, ze slaapt niet bijzonder veel op een dag… en het ene kindje heeft meer slaap nodig dan het andere… Maar ik probeer haar niet de hele dag in de box te hebben… en maar max 1 uitstapje per dag te maken zodat ze niet teveel prikkels krijgt. Lastig is het hoor, je bent snel zo onzeker waar je wel of niet goed aan doet, je wilt het zo graag goed doen! De een zegt dit, de ander dat… haha…
is indedaad lastig hoor al die adviezen, weet er alles van. Ik deed inderdaad tot 6 maanden altijd een uitstapje per dag en liet hem altijd op bed slapen. Zo kreeg hij de structuur die hij nodig had. Nu kan ik best van het schema afwijken zonder dat hij er al teveel last van heeft. dat was eigenlijk vanaf 6 maanden. Zeker als ze straks minder slaapjes nodig heeft is het vrij handig als ze gewoon in bed slaapt, an kun je zelf wat in huis doen zonder dat je haar al teveel stoort. Het is echt niet erg als ze een keer in de wagen/maxicosi slaapt maar het bed moet wel de basis blijven. Toen wij hier trouwens mee begonnen sliep hij heel snel door 's nachts.
hoop dat je er wat aanhebt.
groetjes Ramona

is indedaad lastig hoor al die adviezen, weet er alles van. Ik deed inderdaad tot 6 maanden altijd een uitstapje per dag en liet hem altijd op bed slapen. Zo kreeg hij de structuur die hij nodig had. Nu kan ik best van het schema afwijken zonder dat hij er al teveel last van heeft. dat was eigenlijk vanaf 6 maanden. Zeker als ze straks minder slaapjes nodig heeft is het vrij handig als ze gewoon in bed slaapt, an kun je zelf wat in huis doen zonder dat je haar al teveel stoort. Het is echt niet erg als ze een keer in de wagen/maxicosi slaapt maar het bed moet wel de basis blijven. Toen wij hier trouwens mee begonnen sliep hij heel snel door 's nachts.
hoop dat je er wat aanhebt.
groetjes Ramona