Met hun lijfje bezig

Hoi meiden,

Ik heb een tijd lang niet gepost maar wel gelezen. Er speelt eea maar de details zal ik jullie later melden.
Nu heb ik een vraag voor een vriendin en ik vind het heel eng om deze vraag hier te plaatsen omdat er onlangs erg heftig werd gereageerd op de vraag van Michéle over Morgan en dat Morgan aangaf dat papa haar sloeg. Ook al gaf Michéle aan dat dit absoluut onmogelijk was, er werd toch aan getwijfeld.

Nu mijn vraag. Het dochtertje van mijn beste vriendin is net 5 jaar geworden en ze is haar lijfje aan het ontdekken. En dat bedoel ik sexueel. Ze wrijft soms met een beertje tussen haar benen en zegt dan dat dat lekker voelt. Op zich niets op tegen denk ik. Maar nu is het een redelijk overheersend meisje. Zij is zeg maar altijd de baas als ze met vriendinnetjes speelt. Vanmiddag speelde zij met een vriendinnetje wat jonger is boven toen mama boven kwam. Ze lagen samen onder de dekens. Ze hadden doktertje gespeeld. Mama vroeg wat ze dan precies hadden gedaan en ze hadden dus aan elkaar gezeten. Billen en voorkant.

Mijn vriendin schrok erg. Want als dat meisje dat thuis vertelt kunnen ze er wel van alles achter denken. En ook heel vervelend dat haar dochtertje dingen met andere kindjes doet. Ze heeft nu gezegd dat dat niet mag, dat ze niet aan de lijfjes mag zitten van andere kindjes, dat dat hun lijfje is net als dat niemand aan haar lijfje mag zitten behalve zij zelf.

Maar nu mijn vraag, herkent iemand dit? En vooral hoe moet je hier nou als mama op reageren? Je wilt er niet enorm de focus op leggen maar je wilt het ook voorkomen. Ik heb gezegd dat ze het net zo moet behandelen als wanneer haar dochtertje een ander kindje pijn zou doen, dan zou ze als ze niet luistert ook straf krijgen.

Ik hoop echt dat jullie willen meedenken en van incest is hier absoluut geen sprake en dat hoeft dus ook echt niet geoperd te worden. Ook is zij verder nooit alleen met andere mannen dus misbruik etc is het ook niet. Sorry dat ik dit zo stellig breng maar ik wil echt niet dat dit topic die kant op gaat vandaar.

Ik hoop dat jullie nuttige tips hebben.
groetjes,
Wendy

Hoi hoi, ik weet van 2 vriendinnen dat ze het ook hebben gehad met hun zoon/dochter… het is een ontdekkingsfase inderdaad en zij hebben er beiden niet teveel nadruk op gelegd. Wel duidelijk uitgelegd dat het niet kan wat ze doen en dat het niet erg is als ze het bij zichzelf doen, maar wel als ze alleen zijn en op hun kamertje. Het ging eigenlijk vanzelf weer over…

Gewijzigd door - yavahn op 03 Mar 2011 08:07:57

Herkenbaar en volkomen normaal! Geen zorgen over maken, het hoort erbij dat ze hun eigen lichaam gaan ontdekken.

Niks mis mee, maar ze moeten wel weten dat het toch wel privé is. Dus gewoon uitleggen dat het helemaal niet erg is als ze bij zichzelf voelen maar dat het niet beleefd is om dat te doen waar andere mensen bij zijn.

En inderdaad ze mogen niet aan het lijfje van andere kindjes zitten. Net zo goed als ze moeten weten dat andere mensen niet aan hun lijfje mogen zitten.

Wij hebben onze meiden uitgelegd dat alleen wij aan hun lichaam mogen zitten als dat nodig is bijv. als ze ziek zijn of ergens pijn hebben, en bijv. om ze te wassen. En dat ze het ons moeten melden als andere mensen (volwassen of kind) aan hun lichaam zitten omdat dat niet mag en dat die mensen dan straf kunnen krijgen van de politie.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 02 Mar 2011 20:08:37

Ja hoort idd bij de (sexuele) ontwikkeling en is heel normaal.
Maar er horen ook grenzen bij.
Ik denk dat je vriendin het wel goed heeft aangepakt.
Het is iets prive en ze mag het idd niet bij andere kindjes doen.

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Het lucht toch op om te horen dat het normaal gedrag is. Je schrikt toch een beetje. Ik dan he. Mijn moppie is 16 maanden en dan denk ik Pfff hoe ga je daar dan weer mee om?! Maar zo te horen heeft mijn vriendin het goed aangepakt heeft. Ik heb haar net al even gebeld.
thanks allemaal!
groetjes,
Wendy

ja ik hoor ook wel van vriendinne dat die ontdekking fase wel eerder komt als ouders verwachten, dus vrij normaal denk ik, een goede uitleg en niet te veel aandacht is denk ik ook de juiste aandacht, ik zou alleen wel ff met de mama van het vriendinnetje praten, bedoel…dat er geen misverstanden over kunnen ontstaan ! je weet maar nooit inderdaad wat het kindje erover zegt, en hoe, want ja die kleintjes zijn onvoorspelbaar als dat door de mama’s al besproken is weten ze hoe de vork in de steel zit toch …

Pippy is geboren 17.07.2009