Met de pot mee eten

Hallo allemaal,

Onze dochter wordt woensdag 1 jaar. Nu mag ze dan eindelijk met de pot mee eten, maar hoe gaat dat nu.

Mag ze echt alles eten, ook voorgerechten zoals bv soep
bepaald eten lijkt me wat moeilijker en ik vraag me af of dit nu toch allemaal kan zoals bv frietjes, vleesjus en kruiden, of geven jullie vlees zonder kruiden en jus. Geven jullie het eten apart of nog door elkaar geprakt. En dan de hoeveelheden?

Eten jullie ook samen, ik vind het ineens allemaal wat eng worden en weet nog niet goed hoe ik dit moet aanpakken, zeker omdat wij niet alle dagen vlees groente en aardappelen eten en mijn vriend pas rond 19.00 uur thuis is.
Een hoop vragen, maar hopelijk kunnen jullie me wat antwoorden geven.

Groetjes Jeuly

Hoi Jeuly,

Onze dochter is nu 13 maanden oud en zij is nu ook begonnen om met de pot mee te eten. Soms is dit heel makkelijk, zoals bijv. met stamppot, gewoon aardappels/vlees/groente en macaroni.
Maar ze krijgt ook nog af en toe iets anders hoor. Als wij makkelijk eten, zoals pizza of patat bijv dan krijgt zij gewoon een maaltijd uit de diepvries. Dat vette eten komt later nog genoeg. Een paar frietjes voor de smaak heeft ze wel al gehad.
we houden er wel rekening mee dat we minder zout gebruiken, om haar langzaam te laten wennen. Maar vleesjus en kruiden krijgt ze wel gewoon, alhoewel we wat minder rode pepers gebruiken
Soep hebben we nog niet geprobeerd, lijkt me nog wat teveel knoeien…

Onze dochter vindt het geweldig om zelf te eten, dus ze krijgt zoveel mogelijk kleine stukjes zodat ze zelf kan eten.
Succes!

Groetjes, Guus
Mama van Fenna

Met de pot mee-eten betekent met de pot mee-eten, dus dat ze alles eet wat jullie ook eten. Gekruid is prima en zout ook, maar met mate. Verder zijn er geen belemmeringen. Soep kan je ook in een beker geven en anders voer je haar dat zelf. Ik neem aan dat ze stukjes kan eten, dus eten fijnprakken is dan niet nodig. En wij eten inderdaad samen, maar je moet maar even zien of dat bij jullie uitkomt. Anders eet jij alvast met je meisje en moet papa het maar opwarmen als hij thuis komt?

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Zoals Mriek idd ook al zegt, vanaf die leeftijd mogen ze echt alles eten wat jullie ook eten. Pas wel op met zout, want daar moet je tot het 2e jaar nog wat voorzichtig mee zijn.

Tim heeft nooit potjes gehad, ik heb altijd vers voor hem gekookt. Als wij iets aten wat hij ook mocht hebben at hij mee en anders maakte ik iets anders voor hem. Vanaf ongeveer 11 maanden eet hij alles wat wij ook eten. Zelfs gekruid eten. Wel voorzichtig opgebouwd natuurlijk en niet meteen flinke lepels sambal. Maar goed gekruid eten is geen probleem om te gevne. Ook kun je gewoon vleesjus gebruiken. Zelf zit je ook niet op een droge prak te wachten. En vetten hebben ze natuurlijk ook nodig. Wij geven aardappels en groente altijd door elkaar geprakt. Vlees geven we gewoon in stukjes en prakker we niet door zijn groente hap heen. Tja, de hoeveelheid verschilt natuurlijk per kind. Probeer dus gewoon iets op te scheppen en te kijken wat ze eet. Tenslotte is het ene kindje een grotere eter dan het andere kindje. Op een gegeven moment weet je wel wat ze eet.

Patat eten wij niet veel, maar als jullie het eten zou ik haar lekker mee laten eten. Af en toe verwennen moet kunnen Maar goed wij eten ze nog niet eens iedere maand. Eet er wat doperwtjes bij ofzo, dan heeft ze toch nog wat groente binnen.

Wij eten altijd samen. Vind het ook een stuk gezelliger om lekker met zijn drietjes aan tafel te zitten. Mijn man heeft aardig wat reistijd, dus meestal eten we pas tussen kwart over 6 en half 7, maar dat is Tim wel gewent.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Hé Jeuly,

Gewoon van alles uitproberen vis, vlees, pasta`s, verschillende groenten en even kijken wat jouw dochtertje het fijnst vind (nog geprakt met lepel geven, of zelf met de vingertjes pakken). Hier pakt Joaquin als het eten zich daarvoor leent (zoals gebakken aardappeltjes, brocolli en kipfilet) in kleine blokjes gesneden met de handjes lekker knoeien, en als het een stamppot is geef ik het hem met de lepel.

Dat je vriend pas zo laat thuis is is toch niet zo erg? Kan je dochter aan wennen, geef haar alvast een voorgerechte (soep/boullion uit beker ofzo) rond 6 uur en rond half 7 soepstengel en ik zou ervoor zorgen dat dan om 7 uur ook alles gereed staat om meteen te beginnen en met z`n drietjes aan tafel te gaan. En dan is het na het eten (en toetje) tandjes poetsen en naar bed, toch? Zo zou ik het aanpakken.

Het enige voedsel waar je nog mee moet uitkijken is honing daar kunnen enge bacterien inzitten waar onze kleintjes nog niet tegen kunnen. en ik zou inderdaad met zout en suiker opletten, maar ze mag verder alles hebben ook kruiden of knoflook lekker koken dus en laten proeven is zo gezellig!! Doe ik ook met Joaquin en tot nu toe vind hij alles wat ik maak lekker en ik maak ook vaak qua smaak apartere gerechten en geniet hij van mijn ‘kookkunsten’ (ikkeben trots op `m)!

Veel plezier, xxx Ghislaine.

Lilypie Second Birthday tickers

Neeltje is bijna 1 en eet zoveel mogelijk met de pot mee. Ik kook apart voor haar en/of Minke als wij iets eten wat ik niet handig vindt voor ze ( zoals sushi ofzo) maar verder eten we zoveel en zo vaak mogelijk met zijn allen om (uiterlijk) zes uur. Ze mogen zoals gezegd bijna alles, maar ik geef bv Minke nog steeds ( zij is al 2,5) geen rauwe dingen zoals filet americain ofzo. Of rood vlees. Ik bak voor hun altijd alles goed gaar. Verder prak ik alles “grof” voor Neeltje, dus iets kleinere stukjes maar niet meer helemaal tot puree. Zo laat ik haar steeds meer wennen aan “gewoon” mee-eten.
Groetjes!

Dank jullie wederom voor de adviezen. Nu heb ik in ieder geval een beeld hoe dat bij anderen gaat. En inderdaad gewoon uitproberen dus.
@ghislaine Dat van dat voorgerecht is wel een goede zo kunnen we toch samen eten
Ik ga jullie tips en adviezen eens uitproberen.

groetjes Jeuly

Toen Rens die leeftijd had redde hij het niet om zo laat te eten. Ook niet met een voorgerechtje. Mijn man werkt onregelmatig en op de dagen dat mijn man laat was at rens gewoon op tijd. Meestal at ik dan zelf ook een klein beetje want dan at Rens beter. Ik had altijd zelfgemaakte prakjes in de vriezer zitten voor als hij eerder als ons moest eten of wij iets aten wat ik nog niet geschikt voor hem vond(pepers)Zo at hij toch gewoon ons eten. Potjes vond hij ook niet zo lekker(ik ook niet smaakt nergens naar vind ik. Friet eet hij wel gewoon mee maar dan ook groente. En idd niet teveel zout gebruiken. Nu Rens wat ouder is red hij het makkelijk om wat later te eten.
Op die leeftijd was hij dan al snel te moe en dan athij niks en was de sfeer aan tafel ook niet zo gezellig. Maar goed dat is bij ieder kind anders en is een kwestie van uitvogelen.

groetjes Ramoma

Muriel eet gewoon met ons mee. Ik probeer wel een beetje uit te kijken met zakjes door de macaroni en nasi. Zoals vanavond hebben we aardappels sperziebonen en een worstje gegeten. Dan doe ik ook even 2 potjes in de vriezer. Zodat ik iets op voorraad heb als ze naar de gast ouder toe gaat of als we iets eten wat ik haar liever niet geef of als we laat eten. Ik schrijf de datum er even op en zorg dat ik een paar verschillende dingen in de vriezer heb staan. Hier hebben we al een keer patatjes gegeten. Ze vond de kip nuggets vooral lekker.

hoi,
gewoon leker mee laten eten. Wat wij wel deden als het eten TE kruidig was voor de kleine, dan spoelde ik de kruiden er een beetje af (gewoon even onder de hete kraan door) dan proeft ze wel de smaak van de kruiden, maar het was niet te… Nu is het echt een alles eter, ik denk ook omdat ik haar veel verschillende dingen heb aangeboden.
En als ze iets niet lusten, toch nog een aantal keer (later) proberen, mij is opgevaalen dat ze het dan vaak ineens wel lusten.
Zo had ik laatst; we gingen bij mijn schoonmoeder eten, andijviestamppot, o jee zei ik dat lust ze niet, toch geprobeerd, en ja hoor, mevrouw wilde meer!!!

dus vooral aanbieden herhalen en de ergste kruiden wat minderen.

groetjes Gidget