Met de pot mee eten - overgang

Hallo,

Tot nu toe kookte ik vaak apart voor mijn dochter van ruim 14 maanden omdat ik dacht dat ze het stugge, wat hardere eten van ons niet weg kon krijgen. Ze heeft nl. nog maar 5 tandjes en geen kiezen. Dus ik kookte alles wat zachter en prakte het grofweg. Ook krijgt ze af en toe een potje.

Op het CB zeiden ze vorige week dat dat helemaal niet uitmaakt, dat ze gewoon alles moet kunnen eten, dat ze er alleen wel wat moeite voor moet doen.

Maar hoe maak je die overgang, hoe hebben jullie dit gedaan?

Een bordje neerzetten en met de handjes laten eten?

Of alles wat fijner snijden en toch voeren?

Ik heb nu een klein beetje op haar bordje gelegd en heb intussen haar normale eten gevoerd met het lepeltje. Per saldo eet ze dan bijna niets van haar bordje.

Overigens eet ze fruit en broodje (met korst!) wel van haar bordje en stopt ze dus zelf in de mond. Maar het warme eten gooit ze van haar bord af.

Bedankt alvast!

groeten
Iris

Anna krijgt zodra ze kon gewoon hetzelfde te eten als wij. Ik snij het wel maar voer haar nog steeds. Het vlees krijgt ze als laatste en dat mag ze zelf eten met haar vorkje. Smeren met het eten vind ik zelf niks, dus ik laat haar niet met de handjes eten.

Je moet gewoon doen wat je het beste lijkt en kijken hoe ze met de pot mee eet.

Ik heb haar met 1 jaar met de pot mee laten eten.
Zij krijgt een lepeltje en ik help haar met een ander lepeltje.
Soms wil ze zelf het eten pakken met d’r handjes, en dan laat ik haar gewoon gaan, dat vindt ze prachtig. Ik snij alles wel klein, maar prak het niet.
Groetjes, Daniella

Lilypie 2nd Birthday Ticker

Janniek heeft nog maar 6 tandjes maar kauwt alles weg (zelf stug vlees). Ik heb haar vanaf 6 maanden met de pot laten meeeten (tot 1 jaar kookte ik zoutloos en voegde later voor onszelf zout toe). Eerst pureerde ik het eten, maar vanaf 9 maanden prak ik het alleen maar door. Het vlees eet ze apart in stukjes op.
Dit gaat prima, vanavond heeft ze zelfs wat hele tuinbonen weggekauwd op het vuistje. Dit is trouwens ook goed voor het ontwikkelen van de smaakpapillen af en toe pure stukjes groente geven.

Groetjes,

jantje

Wij lieten Milo ook al snel mee eten vanaf 1 jaar door hem zelf met de handjes te laten eten en wij stopten er af en toe ook een lepel in. Maar door het zelf voelen en "knoeien"met eten leren ze de structuur goed kennen en de motoriek ontwikkelen. Knoeien moet mogen (dan bedoel ik niet hele aardappels door de kamer gooien) ze kunnen hun hele leven nog met bestek eten. We hebben nooit geprakt, alleen vlees klein gesneden. Een sperzieboon eten gaat toch veel makkelijk als ie nog heel is? nu is ie 2 en eet al heel lang prima met een vork of lepel. Dat pikken ze snel op want kijken het bij jou af. Ik bekeek het ook zo> als hij een stevige koek kreeg had ie er ook geen moeite mee, dus met stevig eten moet het ook wel lukken. Net zoals met die broodkorsten, gaat toch ook prima?

succes

x Floss