Met de pot mee eten geen succes

Nou ik dacht vandaag…weet je wat het wordt toch eens tijd dat Dani met de pot gaat mee eten. Hij lust alles eigenlijk dus zou geen probleem moeten zijn. Ik had hem van de week al een hapje spruitjesstampot gegeven, maar dat moest hij echt niet. Vandaag aten we andijviestampot…Nou meneer weigerde het om te eten. Bij elke hap moest hij kokhalsen en spuugde hij het weer uit. Sommige kleine hapjes bleven erin, maar was dus echt geen succes. Toen dacht ik " en nu…potje warmen of gewoon toetje en klaar". Heb het laatste gedaan.
Ik denk zelf niet dat dit komt om mij uit te proberen (al deed hij met het brood ook al wat moeilijker, maar is er wel in gegaan toen hij het zelf mocht eten). Denk dus dat hij het echt niet lekker vindt.
Wat zal ik doen: gewoon stug volhouden en hem vaker met de pot laten mee eten en als hij het niet lust pech? Potjes mengen met eigen eten of gewoon potjes doen en met de pot mee eten nog even uitstellen?

Ik ben overigens niet van plan om hem elke maaltijd mee te laten eten, aangezien wij ook wel eens dingen eten die hij niet mag nog.

Hoe fijn had je die andijvie gemaakt? Dat zijn meestal sliertjes en dat eet niet lekker voor die kleintjes. Die sliertjes kunnen halverwege de tong en de keel blijven hangen en dat geeft een kokhalsreflex.

Ik zou gewoon stug vol blijven houden met mee laten eten met jullie. Het kan namelijk op die leeftijd wel degelijk uitproberen zijn om toch eten te krijgen wat-ie eigenlijk lekkerder vindt of waar-ie aan gewend is.

Groetekes, Sje

Het was wel redelijk fijn. Normaal doe ik rauwe andijvie door de aardappelen, maar had het nu even meegekookt om het toch wat zachter te maken. Maar kan inderdaad best dat het de sliertjes zijn. Ik had er overigens geen vlees in ofzo, dus was misschien ook een beetje saai. Dani heeft nl ook weleens een hapje worteltjes en doperwtjes van mij gehad en dat ging er wel gewoon in. Ik ga van de week eens wat anders maken (boontjes ofzo of wortel/doperwten).

Toen Dylano met de pot begon mee te eten had hij er ook problemen mee en niet omdat hij het niet ekker vond, Ik heb in het begin dus gewoon de staafmixer er op gezet en toen ging het wel goed en steeds iets minder fijn gelaten.
Nu prak ik het gewoon alleen indd die liertjes andijvie had ik van de week ook nog ff met de staafmixer gedaan.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

bij ruben was de overstap van potjes naar 't eten van mama makkelijk moet ik zeggen…
ik heb geloof ik gewoon een alleseter!( heeft ie dus niet van een vreemde)
op het bureau zeiden ze dat als ie niet wou eten dat je het dan kunt mengen…een beetje van een potje en een beetje van je zelf( groente uit pot, aardappel van mam) valt te proberen toch?!

groetjes!

karin

Eva eet goed met de pot mee moet ik zeggen, zelfs de bietjes van vanavond lustte ze! Wij probeerden het en het ging eigenlijk meteen goed. Maar jouw probleem hebben wij met vers fruit Saro, daar moet Eva niets van hebben. Terwijl ze de potjes Olvarit zo opeet. Bij het cb zeiden ze: ’ Dan geef je haar maar niets’, maar met avondeten vind ik dat toch nog al wat moet ik zeggen. Nu ligt Dani met een knorrend buikje in bed misschien? Zelf ben ik een watje hoor, ik buig nogal snel, ook als ik weet dat Eva zich aanstelt. Ik vind dat ze fruit moet eten en geef haar dan toch snel een beetje uit een potje. Beter dat dan niets, denk ik dan. Ik ga denk ik ook wat vers fruit mengen met potje. Het rare is dat ze het op het kdv echt allemaal opeet, vers fruit. Ze probeert ons wel uit ja, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet oplossen. Honger vind ik zielig. Is misschien ook wel dom van mij? Ik zou inderdaad een beetje mengen en kijken hoe dat dan gaat??

Dani en Eva lijken soms ook wel een beetje op elkaar he? Allebei moeite met de overgang naar ander eten en toen ook allebei moeite met uitbakeren. Maar dat is ook goed gegaan en dit ‘probleem’ tackelen wij ook wel he?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Mixer erop … en heel fijn maken. Dat was het potje ook. De smaak is al anders en de samenstelling nu ook. Is een grote stap. Ook hadden wij in het begin vooral zachte groente gemaakt. Zoals bietjes/worteltjes etc

@ Rainbow: ja precies dit moet ook lukken!! Ik ben er zelf ook niet echt voor om avondeten over te slaan. Gister heeft hij wel een grote kom yoghurt gehad en hij krijgt nog een melkfles voordat hij naar bed gaat.

Wat alleen heel zielig was vannacht is dat Dani heel onrustig is geweest en veel heeft gehuild. Toen wij vannacht naar hem toe gingen omdat hij helemaal van streek was heeft hij overgegeven…echt heel zielig. Misschien de melk te snel na de yoghurt? Vanochtend wel weer gewoon pap gegeten.

Tja bij ons ging geprakt er niks in. Wij hebben weer een apart geval dat alleen maar alles groot wil. Dus aardappels, vlees en groente op ware grote op een bordje en alles fietst er zo in. Gevolg is wel dat ze dingen als bami niet zo graag eet nog want ze heeft moeite met de sliertjes, enne geprakt of gepureerd wil ze het dus niet. Ach komt ook wel als ze wat ouder is. Ze eet ook nog steeds potjes dus.

Overigens omdat morgan alles mee eet en groot eet kan ik haar toch ook wel een 15+ potje geven?? Want die heb ik laatst per ongeluk megenomen in plaats van een 12+ potje.

Groetjes,

Michèle

@ michele: lijkt me wel hoor dat je die potjes gewoon kan geven. Wat zou het verschil eigenlijk zijn? Misschien nog iets groffer gehouden? Ze mag alles eten, dus wat dat betreft kan het geen probleem zijn.

Ik ga met Dani gewoon het eea uitproberen en toch maar even potjes achter de hand.

Ja dat dacht ik ook. Scheelt weer smaakjes in de zin nog meer keuze. Niet dat ze nou nog zoveel potjes krijgt, maar verandering van spijs doet eten he.

En ja alleen met proberen lukt het en als je weet dat je potjes hebt scheelt dat toch weer. Enne ben je ook minder angstig althans dat had ik wel. Ik had zoiets van lust ze het niet dan hebben we altijd nog een potje.

Groetjes,

Michèle

Saro, misschien kun eerst een beetje opvolgmelk erdoor doen om het wat smeuiger te maken. Dit hielp bij Sanne wel. Nu vindt ze de potjes niet echt meer lekker.
Komt vanzelf.
Succes!!

Groetjes Carolien

@Saro, las net pas dat Dani had overgegeven. Wat zielig! Yoghurt ligt zwaar op de maag bij zo’n kereltje en ik denk dat de combinatie yoghurt-melk wat te veel was? Heb je alweer een poging gedaan met ‘echt’ eten?

@ Rainbow, Ja dat was heel zielig…ik had ook nog een extra grote kom yoghurt gegeven omdat hij dus bijna geen avondeten had gehad.
Ik ga het vanavond weer proberen met de pot meeeten. Wij eten aardappelen/vlees en worteltjes met doperwten. Vind het alleen lastig wat ik Dani voor vlees moet geven. Ik zou dan al iets moeten koken ofzo?

Wij koken op zich geen vlees voor morgan maar we geven haar makkelijk kauwbaar vlees zoals slavinken en gehaktsnitzels. Pappa’s gehaktballen smaken haar ook goed. Dus zacht ‘kauwbaar’ vlees. Geen karbonades dus

Groetjes,

Michèle

Dus jullie bakken het vlees gewoon? Ik dacht dat dit misschien niet mocht ivm vetten ofzo?

Vanavond wederom geprobeerd om Dani met de pot mee te laten eten. Dit keer heb ik alles gewoon los op zijn bord gelegd en niet door elkaar (op aanraden van Michele). Ik had gekookte aardappelen/doperwten en wortelen en een gekookt eitje. Nou hij heeft er lekker van gegeten! Steeds wat verschillende dingentjes op zijn lepeltje en hij vond het prima. Ook wat worteltjes, erwten en aardappelen op zijn bordje neergelegd zodat hij zelf het in zijn mondje kon stoppen. Ging ook redelijk…
Ik denk dat hij wel minder heeft gegeten dat wat in een potje zit (kon het niet helemaal goed in schatten), maar dat maakt niet zoveel uit.
Van de week maar weer proberen!

Wat fijn Saro dat het vanavond wel goed ging. Potjes bestaan volgens mij ook nog een klein deel uit water. Weet dit niet zeker, want Tim heeft bijna nooit een potje gehad. Maar je hoort vaker dat kinderen die eerst een potje aten en daarna vers dat ze minder aten. Daar zou ik me niet druk om maken. Als ze meer trek hebben dan eten ze vanzelf meer. Tim eet alle soorten vlees mee die wij ook eten en dat bakken we dus ook gewoon. Is helemaal niks mis mee, die vetten hebben ze ook nodig. Toen hij jonger was heb ik hem alleen gehakt, tartaar en kip gegeven en dat gekookt. Maar na een paar maanden kreeg hij gewoon alles.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

He, denk je het als mama goed te doen door Dani dan maar een extra grote kom yoghurt te geven, geeft hij over! Maar het was goed bedoeld van je! Ik ben blij om te lezen dat hij het hapje van vanavond wél lekker vond. Misschien is hij net als Morgan, dat hij alles liever ‘groot’ wil en geen prakje? Dat is toch een beetje uitproberen. Wij geven Eva gewoon het vlees dat wij zelf eten, al is dat meestal het niet zo vette vlees: tartaar, kipfilet, rundervink, rundergehakt, filetlapje. Vis eten we ook, bijvoorbeeld kabeljauw of zalm. We voegen aan het gehakt geen vet meer toe en laten het vet dat uit het gehakt komt, ook nog eens aflopen voor we het bv in de spaghettie doen. Want gehakt is wel best vet en rundervink ook. Laatst waren onze vinken mislukt, ze waren rood van binnen. Toen gooiden ze we nog een keer in de pan, maar ze werden toen echt vet. Ik gaf een klein stukje aan Eva. Onze vink werd zoooo vet, dat ik 'm afdepte met een wc-papiertje, maar dat bleef plakken! Gats! Weg ermee! Eva had een goed stukje, maar ook te vet op zich. Dat doen we dus niet meer! We gebruiken wel olijfolie of we grillen iets. Ze moet vet hebben natuurlijk, maar niet te veel! Op zich mag Dani dus gewoon met jullie meeëten, ook het vlees. Gewoon klaarmaken zoals je dat voor jullie zelf doet. Smakelijk eten!

Oh ja…even toevoegen: vandaag aten wij paella. Best gekruid, maar dat lust ze dus gewoon. Wel had papa de kipjes wat te groot gelaten, dus af en toe was het wel even wat kokhalzen. Maar ze at het wel op en zat daarna triomfantelijk (met een geel gekleurd mondje) rond te kijken. Gewoon proberen dus en wij hebben altijd Olvarit achter de hand! En ik kan de hoeveelheid nog steeds niet goed inschatten hoor. Ik doe gewoon zo’n babybordje van Nijntje bijna vol en volgens mij is dat ongeveer gelijk aan een potje?

Gewijzigd door - Rainbow op 08 Oct 2009 20:55:01

Eva met een lekker geel snoetje…ik zie het al helemaal voor me…moet een schattig gezicht zijn geweest.
Vond het ook zo schattig dat Dani alle moeite deed om 1 doperwt in zijn mondje te stoppen (met die vingertjes prikken op een doperwt) en dan z’n mond wagewijd open en zeker een halve minuut kauwen, haha

Ik ga hem dan ook gewoon het vlees geven wat wij eten (niet te stug vlees) en we bakken ook niet te vet, dus moet kunnen.

Meiden bedankt voor jullie reacties!!