Even een vraagje;
Hoe oud waren jullie kindjes toen ze de gehele (warme) maaltijd met vork eten, en dus niet meer hun handjes gebruiken?
en ook vanaf welke leeftijd aten ze met hun mond dicht?
Ik ben volop bezig met oefenen dat ze geen handjes meer gebruikt, maar een vorkje of lepel.
Daarnaast eet ze nog met haar mondje open. Ze is 20 maanden en ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd kinderen bewust met hun mond dicht gaan eten.
Met bestek eten en gesloten mond
Jony doet het, het laatste half jaar met mond dicht eten… Moet haar af en toe nog wel aan herinneren. Ik zou het ook niet storend vinden als een kind jonger dan 4 jaar met mond open kauwt…
En dat met bestek… dat weet ik niet meer…
Greetz Cora
Sylvie eet nu sinds een maand of 2 denk ik met een vork. Zij heeft alleen nooit met haar handjes gegeten. Met een lepel kan ze nog niet, maar zijn we wel druk aan het oefenen. Alles wat ze dus kan prikken eet ze zelf en alles wat met een lepel moet doen wij. Het toetje laten we haar zelf voor het grootste gedeelte doen, maar een beetje hulp is zeker nog wel nodig
En ik wist helemaal niet dat kleine kindjes met mond open eten? Komt dat later ineens dan ofzo? Sylvie heeft namelijk altijd al met mond dicht gegeten.
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
Bepaalde mensen leren nooit met de mond dicht eten! Is ook afhankelijk van hoe vrij de ademweg via de neus is.
Onze jongste heeft tot 2 jaar geleden niet met de mond dicht gegeten vanwege een te grote neusamandel. Die is inmiddels verwijderd maar ze heeft ook nog flinke keel-amandelen. Dus met de mond dicht eten lukt nog steeds niet altijd.
Groetekes, Sje
Ohhh hier is het met fases, soms gaat het heel goed, met bestek eten en met de mond dicht, andere tijden juist minder, ze is nu wel bezig ook met een mesje dingen in stukjes te snijden, maar dat is nog niet altijd een succes.
Ik vind persoonlijk dat ze kinderen zijn en kijk ik zeg altijd tegen J we weten niet zoals hondjes, maar als er een keer iets valt (van haar bord op tafel), of het aanprikken lukt niet en ze gebruikt haar hand, dat kan me verder weinig schelen.
Ik ben al blij dat ze wat eet, dus daar maak ik me nu even minder druk om! Komt uiteindelijk allemaal goed hoor, zo heeft mijn moeder het bij mij gedaan en ik kan nu ook met mes en vork eten!
hier nu aant oefenen soms met prikken aan een vorkje. Maar dat is nog knap lastig voor haar. Ze heeft nog de plastic vork… op welke leeftijd zijn jullie een peuterbestekje gaan gebruiken? Ze lijkt me daar nog zo jong voor aangezien ze ook nog met haar vorkje gooit… maar met peuterbestekje lijkt prikken in stukjes me wel makkelijker.
Zelf krijgen wij t ook niet goed voor elkaar met dit plastic ding… dus kan ik t toch ook niet van haar verwachten .
Een lepel gebruikt ze nog niet… voeren wij haar mee…
Wist je dat met de handjes eten juist goed is voor de mondmotoriek? Het vergt een heel ander mondgebruik dan wanneer ze een vorkje naar hun mondje brengen. Dus ik zou zeggen: maak er nog maar geen probleem van De onze is drie en eet geregeld nog met zijn handen en dan weer netjes met zijn bestek. Het is maar net hoe zijn pet staat. Bij ons mag hij brood met handen of vork eten, mag hij kiezen. Bij opa’s en oma’s eet hij het netjes met een vorkje. Hij kan het prima
Wij hebben destijds bij Xenos een peuterbestekje gekocht van Poeh (mesje, vorkje, lepeltje). Het is een bot vorkje maar een stuk beter prikbaar dan zo’n plastic vork.
Mondje open en mondje dicht verschilt hier nog wel eens. Ik vind het geen probleem zolang hij zijn mondje maar dicht heeft als hij bijv. aan het spelen of tv kijken is
@Domino: Sylvie eet altijd al van peuterbestek. Wij hebben nooit een plastic vorkje gebruikt. Maar wij gaven haar eerder ook niet zelf de vork in handen… Maar ze eet dus ongeveer sinds 2 maand helemaal zelf met een vorkje en dat is dus gewoon een peutervork Van nijntje
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
hmmm tijd om eens op zoek te gaan dus naar peuterbestek. Nijntje kent ze, maar poeh ook! Prenatal vermoed ik maar eens te gaan bezoeken…
Tim eet nog steeds met zijn mond open, maar hij heeft overdag ook altijd zijn mond open. Warm eten heeft hij nooit met zijn handen gegeten. Wij gaven het hem en op een geven moment hebben we hem bij het toetje een lepel gegeten, zodat hij dit kon oefenen. Hij was toen iets van 17 maanden ofzo. Toen dit goed ging hebben we hem bij de warme maaltijd een lepel gegeven. Hij vond het nog prima als wij zijn eten gaven, maar ja hij moet het toch leren dit zelf te doen. Dit was vrij snel daarna, dus denk dat hij vanaf 1,5 jaar ofzo zijn eten zelf is gaan eten. Maar zou ook iets later kunnen zijn. Hij was er in ieder geval erg snel mee. Wij hielpen hem dan ook nog wel hoor, dus hij wat eten en wij ondertussen ook een hapje geven. Dat vond hij prima.
Groetjes,
Sandra
wat eten jullie kindjes allemaal al vroeg netjes!! Colin eet met zijn handen. Ik leg er wel een vorkje naast, maar dat gebruikt hij niet. Hij wil absoluut niet meer gevoerd worden dan is het drama. Hij schept het het eten met zijn handen op en propt het dan in zijn mond. Het ziet er niet uit. Daarna zit dus ook alles maar dan ook alles onder. Maar wij hebben honden dus het is ook zo weer weg. Ach ik ben allang blij dat hij goed eet.
22-12-2009 colin geboren
Demi eet met vork en lepel en met zijn handen… het gaat eventjes goed (paar hapjes) en daarna lekker met zijn handen erin. zelf hebben we er geen moeite mee, hij is nog zo klein, wat is nou 20 maanden… en wat waarde heeft voor later vinden wij belangrijk (en dat hij goed eet) later kan hij echt wel met mes en vork eten dus laten we hem gewoon af en toe lekker kliederen
Bedankt voor jullie reacties.
Danielle heeft nu ook iets nieuws; ze geeft mama te eten .
Ze eet behoorlijk veel met haar vork, maar haar handjes gebruikt ze nog wel.
Groetjes Corina