Met 4 of 6mnd beginnen met hapjes?

hoi allemaal,
het is nog niet zover maar…
wanneer (en woorom toen) zijn jullie begonnen met de eerste “hapjes”?
ik ben bij emma begonnen met 4 maanden, en wilde dit met Sam eigenlijk ook zo doen. er komen bij ons eigenlijk geen allergieen voor in de fam. het enige is dat ze wel last hebben (allebei) van exceem…
Sam zit nual heel verliefd te kijken en te smakken als wij aan het eten zijn…

groetjes!

Bij de eerste zijn wij ook meteen met 4mnd begonnen… zo leuk die eerste hapjes!!!

Bij de tweede… heel eerlijk vond ik het in het begin wel lekker makkelijk alleen melk. Had t druk genoeg met de oudste…
Vanaf 4/5mnd wel zo af en toe eens een hapje geprakte banaan ofzo, maar zeker niet dagelijks, en in het begin ook echt nog niet wekelijks.
Brood duurde nog wat langer, want ze kon heel moeilijk stukjes hebben, stikte ze in. Ze verslikte zich heel snel… zelfs in de melk als die te snel kwam.

Dus wat dat betreft eigenlijk heel rustig opgestart, en juist zij blijkt een voedselallergie te hebben (gluten) terwijl dat bij ons in de familie helemaal niet voorkomt…

Als je het leuk vind zou ik gewoon met 4 maanden rustig aan beginnen met af en toe eens wat fruit of groente.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Hier bij de eerste ook met 4 maanden begonnen en dat ben ik eigenlijk met de tweede ook van plan.

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Met Rens zijn we met 3,5 maand gestart met fruit en vrij snel daarachteraan ook groente. Beetje tegen alle adviezen in, maar met hem was helemaal niets meer te beginnen die zat zo op z’n handen te kluiven totdat hij ging kokhalzen. Was een extreem hongerige baby. Zelfs voeding voor hongerige baby’s hielp daar niet tegen. Na 3 dagen at hij een heel potje fruit en een heel potje groente en was hij weer helemaal tevreden.
Met Noa zijn we ongeveer met 4,5 maand gestart toen begon ze hetzelfde gedrag te vertonen als Rens destijds.Die was ruim 5 maanden toen ze zowel fruit als groente at op een dag.
Maar goed omdat je aangeeft dat beide kids exceem hebben betekend dat wel dat beide kids allergisch aangelegd zijn en dat het wel zinvol is hier een beetje voorzichtig mee om te gaan.
Ik zou zeker geen hapjes gaan geven omdat hij zo verlekkerd zit te kijken naar jullie eten. Pas als hij echt aangeeft niet meer voldoende te hebben aan melk zou ik hapjes gaan geven.
Als je gaat beginnen met hapjes is het handig om steeds een paar dagen hetzelfde te geven. Als hij daar op reageert weet je precies waarvan het is.
En als hij al fruit en groente op een dag krijgt dan geef je bv fruit waarvan je weet dat hij het hebben kan als je een nieuwe soort groente geeft.

Groetjes Ramona

Bij mijn oudste zijn we begonnen rond 6 maanden en dat ben ik bij mijn zoontje ook van plan. Dat adviseren ze bij ons cb. Dus dan doe ik dat maar. Hoewel het vast geen kwaad kan om met 4 maanden te beginnen.

Bij onze zoon zijn we begonnen toen hij bijna 7 mnd was (gecorrigeerd dus 4 mnd) en bij onze dochter begonnen toen ze 6 maand was (ook gecorrigeerd 4 maand). Groente ging er na 2 weken achteraan. Brood bij onze oudste begonnen toen hij 9 maand was, maar onze dochter moet er nog niets van weten.

Mijnticker.nl Tickers
Mijnticker.nl Tickers

ik ben voor 6 maanden, de WHO raad het ook aan. Ik gaf volledig borstvoeding dus ik ben pas met 6 maanden gestart met een appeltje etc. volgends die ene methode met hele stukken aanbieden (weet niet meer precies hoe dat heet Ripley?)

Rapley heet het.

Voor meidenkleding (vanaf 62) en jongenskleding (vanaf 56) http://verkopers.marktplaats.nl/3924486

Onze jongste heeft ook eczeem. Mij werd laatst aangeraden om niet met fruit te beginnen maar met groente… schijnt beter te zijn…
Wij beginnen hier met groente als hij er aan toe is… meestal merk je dat vanzelf!
Hij houdt het nu nog goed vol op voeding voor hongerige baby’s, maar verwacht niet dat het lang zal duren!

Wij zijn met 4 maanden begonnen. Bij ons in de familie zijn geen allergiën bekend. Heb wel gewacht tot 6 maanden met aardbei enzo.

[img]http://lb2f.lilypie.com/g6cMp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

hier met 6 maanden begonnen en nu weer van plan. Ik snap heel eerlijk gezegd nooit zo goed wat de haast is om al met 4 maanden bij te gaan voeden, ze kunnen hun hele leven nog eten. Maar ik heb hier tot nu toe ook geen baby gehad die ons de hapjes uit de mond keken dus dat zal ook schelen.
Gidget, ik zou exceem echt wel onder de allergieen rekenen en persoonlijk dus wachten met bijvoeden.
groetjes,
Wendy

Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…

Ondanks dat die van mij wel allebei eerder met de hapjes begonnen zijn ben ik het er echt wel mee eens dat het beter is om zo lang mogelijk te wachten. Maar je gaat je baby ook geen 2 maanden laten hongeren. Met rens hebben we destijds vanaalles geprobeerd zoals voeding voor hongerige baby’s ipv bv en bv afkolven met rijstebloem erdoor en dat had dus geen resultaat. Hij was helemaal uit zijn ritme en huilde constant en op z’n handen kluiven totdat hij ging kokhalzen. Dat gedrag was over toen hij hapjes kreeg. Dat was voor mij toch wel een teken dat dat een goede beslissing was. Maar er zijn ook zat baby’s die niet zo’n haast hebben. Verlekkerd zitten kijken naar hapjes wil nog niet direct zeggen dat ze er ook aan toe zijn, het kan ook zijn dat ze de activiteit gewoon leuk vinden.
Ik ben persoonlijk van mening dat je de adviezen die het cb geeft wel als leidraad moet nemen maar dat je daarbij wel moet blijven kijken naar je kind. Geen baby is hetzelfde, dus ze zijn ook niet allemaal op dezelfde tijd aan iets nieuws toe.
Maar met dat eczeem zou ik toch wel erg uitkijken. Met het geven van groente en fruit zo jong kun je echt wel allergieen uitlokken, en omdat ze al eczeem hebben zijn ze zeker gevoelig voor allergieen. Veel baby’s die last van eczeem hebben krijgen bv later ook astma, hooikoorts ed. Hoeft natuurlijk niet maar het is zeer zeker een risico. Dus tenzij het echt niet anders meer kan omdat hij echt niet meer tevreden is zou ik echt ff wachten.

Groetjes Ramona

Beide met 4 maanden… Ging bij beide prima, en ook beide nergens last van!

Wij zijn op advies van het CB bij beide met 4 maanden begonnen. Eerst fruit en na een aantal weken fruit hebben we het afgewisseld. Of groene of fruit. Bij 6 maanden mochten we ze groente en fruit op een dag geven.

Groetjes,
Sandra

hoi allemaal,

bedankt voor alle reacties. de exceem komt voort van een droge huid die met dit weer veel te verdrsgen heeft… emma heeft t ook niet t hele jaar door (dit jaar zelfs niet). dus daar maak ik me niet heel druk om, behalve een droge huid komt er in de fam niets voor.
sam is niet extreem hongerig, zit nu op 3x 180cc en 2x 150cc flessen. van t cb mag hij meer, maar dat wil hij niet…
ik vond t bij emma reuze spannend, nu heb ik wat minder haast.
zoals ramona het beschrijft wil ik t ook zeker gaan doen (wat een hongerlapjes bij jou zeg! ) dus 3 dagen t zelfde.
ik ga niet starten meteen als hij 4 maanden is, maar ik kijk even wanneer hij meer voeding nodig heeft…
@sandra waarom moest jij met 4 maanden beginnen?

groetjes

@gidget

Ja die kids van mij kunnen idd erg goed eten. Die hebben volgens mij de snelle stofwisseling van mij geerfd. Ik eet namelijk zelf ook erg veel. Sowieso altijd 8 boterhammen per dag, 2 tussendoortjes flink bord avondeten(meestal 2) toetje en meestal 's avonds nog 2 boterhammen of bakje cruesli. En nog ben ik altijd te licht. Mijn man is veel zwaarder en eet nog niet de helft van wat ik eet. Dus die kids zullen dat wel van mij hebben.
Met Noa ben ik trouwens voorzichtig wat betreft eten maar heb ik nog nooit iets gemerkt van allergie oid. Die heeft ook geen droge huid. Rens had dat wel en bij hem merkte ik dat hij niet tegen kiwi en aardbeien kon(pitjes) en het duurde ook wat langer voordat hij gewone melk kon verdragen.
Citrusfruit kon hij in het begin ook niet zo goed hebben(zit bijna in alle potjes en is behoorlijk sterk allergeen)vanaf een maand of 10 ging dat wel goed.

Groetjes Ramona

WOW lijkt me fijn zo’n eetlust en dan ook nog zo’n stofwisseling! ik heb het beide niet, wat ook weer een goede combi is
Met Emma ben ik wel met 4 mnd begonnen zij kan (gelukig) tegen alles, heeft nog nooit ergens last van gehad. dus ik hoop dat dat bij Sam ook zo is!
Wat de dokter ook al aangaf is dat de exceem waarschijnlijk alleen veroorzaakt wordt door de droge huid. maar je weet t natuurlijk nooit zeker, daarom beginnen we ook rustig, en steeds een aantal dagen met t zelfde. Maar nu nog niet hoor!

groetjes!

Er was geen speciale aanleiding om met 4 maanden te beginnen. Dit adviseren ze iedereen. Iedere keer als we Tim en later natuurlijk ook Daan iets anders mochten geven gaven ze dit aan.

Toen ze dus aangaven dat we met 4 maanden konden starten met fruit, gaven ze wel aan dat dit nog geen hoofdvoeding was. De flessen bleven de hoofdvoeding, dus gewoon iedere dag iets geven. En ze zo langzaam laten wennen aan fruit. Pas vanaf 6 maanden is het fruit hoofdvoeding en wordt vaste voeding steeds belangrijker. Wij zijn begonnen met een stukje appel en dit steeds verder uitgebreid naar andere soorten en steeds wat meer gegeven.

Groetjes,
Sandra

Hoi,

Met fruithapje ben ik met 4 maanden begonnen. Met 5 maanden groentehap geprobeerd maar dit ging niet. Jesper had 3 hapjes gehad en gelijk weer krampen. Aangezien Jesper de eerste weken heel veel last heeft gehad van krampen, zoals sommige van jullie misschien wel ergens hebben gelezen, ben ik hier gelijk mee gestopt. Toen met 6 maanden weer de groentehap geprobeerd en dat ging prima. Fruit had hij geen last. Hij heeft wel erg droge huid maar verder geen allergie, alleen zijn darmen moeten wel eens wennen aan bepaalde dingen. De laatste tijd gaat erg goed!! Op gewone melk (halfvol en volle) reageert hij niet en ben met dreumesmelk van Nutrilon nr. 4 begonnen, dit om van de Omneo af te komen, dit om zeker te weten dat hij alle vitamines en mineralen binnen krijgt, en dat gaat ook goed.

Groetjes Daniëlle

Lilypie First Birthday tickers