Met 2 woorden spreken


#1

Eigenlijk ben ik niet zo dat Rico persee met 2 woorden moet spreken, maar hij begon er zelf mee en dan vind ik wel dat ik dat moet stimuleren zeg maar… en nu zegt hij 9 van de 10 keer, dankje mama, sorry mama, ja mama, nee mama, oke mama. (en ook bij papa idem dito) dat is toch netjes van mijn peuterende puber al zeg ik het zelf ik ben dus best wel trots dat hij eigenlijk uit zichzelf al best netjes begint te worden en ja nu stimuleer ik het wel zeker omdat ik weet dat het erin zit. Alleen maakte hij er net wel iets grappigs van, ik vroeg ben je nou stout geweest tegen Shadow? (shadow piepte hij stond op zn pootje, expres) zegt hij met een piep stemmetje "ja mamaatje!"
ik schoot bijna in de lach maar dat kon natuurlijk niet


#2

Keurig hoor! Hier begon Erik er ook zelf mee, dus dan houden we dat er inderdaad mooi in.

Groetjes,
M


#3

Keurig netjes!!

Seth zegt sinds kort: Nee, dankje! dat hoeft niet. Haha!

Liefs, Anne


#4

@Anne: wat grappig, dat zegt Erik ook! En weet je wat hij ook zegt (als ik hem iets uitleg ofzo): “Dat snap ik wel.” Op zo’n toontje van; DUH!

Groetjes,
M


#5

haha dan zeggen jullie kids het nog netjes, Rico had het helmondse woord “neeje man” opgevangen van iemand. dus hier is het niet netjes “nee hoor mama” hier werd het ineens "neeje man"
ooch god…dacht ik, alsjebliefd niet!!


#6

hahaha!

Hé TOP van Rico joh!

Grtjs x

Lilypie Second Birthday tickers


#7

@Mriek: Het is inderdaad ook echt op een toontje als hij dat zegt, zo van pff… waarom vraag je dat
Maar soms moet hij er zelf ook hard om lachen als hij het zegt. Ach, ik vind het prima zo!

Liefs, Anne


#8

Netjes hoor!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie


#9

@Hanna: behalve dan als hij ja mamaatje zegt met een gekke bekken gezichtje als ik hem op zijn mieter moet geven omdat ie de hond weer eens verveeld.
doe je dat niet meer rico? "ja mamaatje"
pfff kleine doerak


#10

Haha tsja ze vinden overal wel wat op
Moet je eens terugzeggen goedzo ricootje ofzo kijken hoe hij dan reageert

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie


#11

@Hanna: haha ik zal het is doen, laat het wel weer weten als hij weer de clown uithangt als ie stout is geweest


#12

Is goed, zijn altijd leuke verhalen om te horen (lezen)

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie


#13

Ja dat moeten ze hier ook… gewoon netjes. En ook papa en mama en ‘volwassen’ mensen met U aanspreken. Maar Jurian heeft er echt een handje van om hé te zeggen. Gewoon automatisch. Want als ik dan niet reageer dan zegt hij ‘wat zegt oe’ … Maar ik denk weleens zal hij het nooit leren … Vind ‘hé’ zo ordinair klinken…



#14

@Miniboy hahahaha, ja ik snap je maar moet er toch wel om lachen om die "he!"
Rico moet ook U zeggen maar niet tegen alle volwassenen, tegen ons hoeft dat niet, maar wel tegen oudere mensen zeg maar… enne haha laatst wilde mijn oma hem een hand geven, en toen gaf hij haar een “boks” en zei “boks ouwe” OOOH echt ik schaamde me kapot. had mn broer een keer tegen m gezegd


#15

Hihi, dan vind ik het wel grappig om te zeggen dat Seth alle opa’s en oma’s bij de voornaam noemt. En hier hebben wij absoluut geen aandeel in, daar zijn ze zelf mee begonnen.
Zelfs de overgrootopa’s en oma’s, en die zijn maar wat trots als hij ze weer bij de naam noemt. Nou ja, als ze het zelf zo willen, vind ik het wel prima, want zeg nou zelf… het is nogal lastig vertellen naar welke opa en oma we gaan, met 5 paar

Liefs, Anne


#16

mijn kinderen moeten absoluut met 2 woorden reageren
op huh? wat? reageer ik gewoon niet

pas als ik ze aankijk en ze zeggen netjes, wat ze je? dan reageer ik

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#17

@Anne: ik snap je wel maar daar hebben wij iets op gevonden. de moeder van mijn vriend woont bij een kanaal en daar komen heel veel boten langs. dat weet Rico dus noemen wij haar Oma boot Mijn vader en mijn moeder wonen in een dorp, en hij noemt hun opa en oma plaatsnaam
dus voor hem is het zo heel duidelijk

@Kimmetje: Rico kan nog niet: wat zeg je" zeggen, hij zegt meestal : ja mama??? is dat ook goed?


#18

Ik vind dat u/jij wel eens moeilijk… Wij noemen eigenlijk iedereen jij en jou, alleen onbekende, oude mensen worden aangesproken met u

Opa’s en oma’s worden benoemd als opa/oma + achternaam (alleen schoonmoeder is oma+voornaam dat wilde ze graag omdat ze niet het zelfde genoemd wil worden als haar eigen oma ofzo… daar had ze niet zoveel mee)
Maar verder ook gewoon jij.

Maar dat is voor de oudste eigenlijk ook zo’n gewoonte geworden, dat hij onbekenden ook aanspreekt met jij (of tenminste, op reageert als zij iets zeggen en hij moet van mij iets terugzeggen, hahaha hij zal niet zomaar een onbekende zelf aanspreken ). Terwijl eigenlijk verwacht wordt dat hij U zegt. Maar dat is veel te verwarrend voor hem… Hij kan niet zelf bedenken wie hij met jij mag aanspreken, en wie met U…
De jongste is nog niet op dat spraakniveau

Die zegt nu wel als ik haar roep: Ja, isser dan? (en dan echt op zo’n toontje van pff wat moet je nou weer? )


#19

Rico noemt nog steeds niet iedereen bij u hoor, die praat gewoon wat in de rondte zeg maar haha hij is nog niet zo ver dat hij echt al kan vragen met u of jij of wat dan ook. hij praat gewoon, niet echt op een vragende manier naar andere toe…weet niet hoe ik dat uit moet leggen
Maar goed dat hij oudere u noemt ja hij kan dat nu nog niet echt, maar dit is wel wat hij moet leren.