Merel aan nieuwe pup laten wennen

Hoi allemaal,

Sinds gisteren zijn wij de trotse eigenaars van een blonde labradorpup van 8 weken oud. Het is een heel lief beestje, maar ook nog erg speels. Wat logisch is. Alleen Merel heeft hier iets meer moeite mee. Rizla (de pup ) vindt haar erg leuk en wil haar telkens likken. Zij vindt dit wel even leuk, maar niet te lang. Als de hond nu maar een beetje in de buurt komt, begint ze al te huilen. Ik geef dan wel aan haar aan dat dit niet nodig is, want hij komt helemaal niet bij haar. Maar legt dat maar eens uit aan een kind van 16 maanden. Rizla wil alleen maar spelen, maar hij is nog een beetje te onbenullig. Vanmorgen duwde hij Merel zelfs om. Hoe ga ik hiermee om? In een ander topic zag ik al wel dat we hem niet moeten straffen omdat Merel dan kan denken dat hij niet lief is en dat dat altijd zo is. Maar hoe kan ik dit dan aanpakken? Rizla moet wel weten dat hij haar niet om ver mag lopen, ook al doet hij het niet expres.

Ik hoop dat jullie weten hoe ik dit aan moet pakken, want ik weet het ff niet.

Alvast bedankt.

Groetjes Natasja

[img]http://m2.lilypie.com/trDOp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

Hoi,
Wij hebben ook een hond. Alleen is deze heel klein. Een kruising tussen een cairn terrier en een malthezer. Wij hebben hem opgehaald 2 weken voordat Nick geboren werd (al wisten we dat toen nog niet ) Dus bij ons scheelt het dat ze elkaar in ieder geval gewend zijn.
Tommy de hond en Nick schelen 2 maandjes met elkaar. Ook de hond is nog erg speels (hij is 18 maanden) en heeft Nick ook al meerdere malen “schoongelikt”. Niet dat ik dat echt fijn vind maar dat hou je niet tegen. Nick had in het begin precies hetzelfde. Even leuk maar daarna niet meer… Nu kan het niet vaak genoeg en gaat Nick kusjes halen bij Tommy.

Ze zal de hond ook nog vaak aan de oren, staart of haren trekken. Tommy laat alles toe, daar hebben we dan geluk mee maar we hebben Nick constant gezegd, lief zijn voor Tommy als hij weer eens aan zijn poten zat te trekken en dan ging hij Tommy aaien. Ook ziet hij nu dat wij Tommy op de rug kloppen en doet Nick dat ook na.

Ik ben vaak met Nick en Tommy tegelijk op de grond gaan spelen. De hond een speeltje en Nick tussen mijn benen. De hond rent wel en Nick had grote schik. Ook Tommy heeft vaak tegen Nick opgesprongen maar dat is een kwestie van de hond een paar keer waarschuwen. Hij is nog jong en speels. Je moet ze beide altijd in de gaten houden en langzamerhand gaat het echt wel goed hoor. Nick en Tommy zijn de beste vriendjes. Sinds Nick loopt vindt hij het geweldig om Tommy uit te laten. Dwz met tommy door de kamer lopen want buiten trekt hij te hard aan de riem. Ook als Nick beneden is na zijn slaap, weet Tommy ook weer dat het speeltijd is. Nu loopt Nick achter Tommy aan ha,ha, zo van “nu kan ik jou achterna zitten”.

Goed een labrador is natuurlijk wat groter maar ik denk dat het gauw went met elkaar hoor. Ze zullen de grootste vriendjes worden. Is zo leuk om te zien. En wij hebben dan ook nog eens een kat, vogel, konijnen en vissen!!
De hond goed waarschuwen als hij iets niet mag of te dol doet en Merel uitleggen keer op keer dat de hond lief is en speels. Begrijpen ze echt wel. Maar probeer eens samen te spelen met de hond. Dan kan ze zelf zien hoe de hond zich gedraagt… Wat ik niet zou doen is de hond uit de buurt houden. Ik denk dat dat voor beide averechts zou werken…

Succes en veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Groetjes Bianca

hoi hoi,
wat leuk, een pup in huis, gefeliciteerd!
Het is altijd wennen, zowel van jullie dochter, maar ook voor jullie en zeker ook voor de hond!
Wij hebben ook een hond, een berner sennen, dus nog een slag groter dan een labrador. Onze hond is een maand eerder gekomen dan onze zoon, ze zijn dus met elkaar opgegroeid en dikke maatjes! Maar wat ook hier te merken is, Joey word makkelijk door de hond omver gelikt, maar daar geeft Joey gelukkig niets om. Ik denk ook dat dit iets is waar ze allebei spelenderwijs aan moeten wennen. De hond moet de gelegenheid krijgen om aan jullie dochter te wennen (tijdens het typen van dit bericht weet ik even haar naam niet meer, sorry), maar ook andersom, d.w.z. laat de hond de kleine opzoeken, maar ook andersom. Geef jullie dochter ook de ruimte om te wennen. Dus niet meteen ertussen springen als de hond er aan komt en het ze misschien maar eens samen uit laten zoeken, dus ook niet meteen jullie dochter optillen als ze huilend naar je toe komt, ook tegen haar zeggen dat ze het zelf moet zien op te lossen. Op een gegeven moment vinden ze elkaar alleen maar lief. Als de hond op commando kan zitten en ook blijft zitten, geef hem dan de opdracht dat hij ook blijft zitten en laat jullie dochter dan naar hem toe gaan. Misschien gaan jullie de hond dingen leren d.m.v. belonen met koekjes, laat die kleine zo nu en dan ook eens een koekje geven, dan weet de hond ook dat hij bij haar hoort en zij vind het misschien leuk als hij dat koekje uit haar hand eet.
Kortom, het is een kwestie van uitproberen en wennen, dat moeten jullie allemaal, maar geef niet te snel op en laat dingen soms zijn beloop dan meteen in te grijpen.
Succes ermee, maar ik ben ervan overtuigd dat dit, met veel geduld, goed gaat komen.

Groetjes,
Sandra